تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804849598




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تهران به عضویت مجمع جهانی شهرهای اسلامی درمی آید/تفاهمنامه همکاری بین کمیسیون شهرسازی و سازمان نظام مهندسی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


اجتماعی > شهری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران :
تهران به عضویت مجمع جهانی شهرهای اسلامی درمی آید/تفاهمنامه همکاری بین کمیسیون شهرسازی و سازمان نظام مهندسی
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهر تهران گفت:کلانشهر تهران پیشینه دیرینه ای در ارتباط با شهرسازی و معماری دارد از این رو به لحاظ بافت های تاریخی و میراث فرهنگی گرانبهایی که در تهران داریم، در روز دوشنبه طرح دوفوریتی برای عضویت شهر تهران در مجمع جهانی شهرهای اسلامی ارایه خواهد شد.



به گزارش خبرنگار مهر ،محمد سالاری ظهر امروز طی نشستی خبری، به سوالات نمایندگان رسانه های مختلف پیرامون مسایل حوزه شهرسازی، معماری و ساخت و ساز پاسخ گفت. وی با بیان این که ماموریت های حوزه شهرسازی و معماری در طول دهه های گذشته مدیریت شهری مغفول مانده بود تا جایی که جایی در شورای شهر تهران برای کمیسیون معماری و شهرسازی نداشتیم، اما با رویکرد جدید شورای شهر شاهد تشکیل این کمیسیون بودیم گفت:کلانشهر تهران پیشینه دیرینه ای در ارتباط با شهرسازی و معماری دارد از این رو به لحاظ بافت های تاریخی و میراث فرهنگی گرانبهایی که در تهران داریم، در روز دوشنبه طرح دوفوریتی برای عضویت شهر تهران در مجمع جهانی شهرهای اسلامی ارایه خواهد شد. سالاری با اشاره به افزایش بودجه حوزه معاونت شهرسازی و معماری برای نخستین بار، گفت: در جریان بررسی بودجه تبصره ای در برنامه پنج ساله را به تصویب رساندیم که بر اساس آن یک درصد از بودجه مدیریت شهری به تحقق ماموریت های حوزه معماری و شهرسازی اختصاص پیدا می کند. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به الزام شهرداری تهران برای بررسی نمای شهری در جریان صدور پروانه ها، عنوان کرد: خوشبختانه از ابتدای امسال این جایگاه در نرم افزار شهرداری تهران ایجاد شده و در هفته جاری نیز با تصویب ضوابط مربوط به نما، امید می رود شاهد ایجاد کمیسیون های طراحی شهری در سطح مناطق باشیم تا بررسی نماهای شهری به عنوان یکی از اولویت های مهم شهرداری های مناطق قرار گیرد. سالاری تقویت نظارت اجتماعی را مهم ترین اقدام شورای شهر چهارم خواند و گفت: مصوبه پروژه ایران زمین یک کار بی نظیری بود که به پیشنهاد کمیسیون شهرسازی در کمیسیون ماده 5 اتفاق افتاد. بعد از آن شاهد لغو مجوز باغ معنوی و مجوز های زیاد دیگری بودیم. اخیرا خوشبختانه با همراهی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران موفق شدیم شاهد لغو 1156 بخشنامه و دستور العملی باشیم که غالبا مفاد آن ها مغایر طرح جامع و طرح تفصیلی هستند. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: ما نگفتیم که شوراهای معماری مناطق را به طور کامل تعطیل کنید، قطعا این شوراها برای حل و فصل برخی مشکلات شهروندان که نیاز به یک تصمیم و خرد جمعی دارد، لازم و ضروری است. ما اعتقاد داریم بعد از عملیاتی شدن طرح تفصیلی دیگر نباید شاهد بخشنامه هایی باشیم که مغایر مفاد طرح تفصیلی شهر تهران است اما قطعا برای اداره چنین کلانشهری با محلات مختلف، با ابعاد مختلف اراضی و املاک و با فرم مختلف، قطعا باید یکسری شوراهای معماری داشته باشیم که بتوانند نسبت به برخی موارد استثنایی تصمیم گیری کنند. وی تاکید کرد: همچنین اگر احساس می شود از مجموعه بخشنامه هایی که لغو شده تعدادی از آن ها لازم و ضروری است، باید این موارد احصا شده و در سامانه طرح تفصیلی به صورت شفاف لحاظ شود.
سالاری در بیان مهم ترین اولویت های کمیسیون شهرسازی و معماری، تصریح کرد: در سطح عمومی می توان به صیانت از باغات به عنوان تقویت و نظارت اجتماعی اشاره کرد. قطعا الان فضایی که در شهر تهران حاکم است با فضای گذشته متفاوت است و حتی اگر گزارشی از قطع یک درخت ارایه شود، به آن رسیدگی می شود. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه صیانت از بافت های تاریخی و میراث فرهنگی را از دیگر اولویت های عمومی کمیسیون شهرسازی و معماری عنوان کرد و گفت: در همین زمینه اعتقاد داریم وجود بافت های متراکم تاریخی در مرکز شهر تهران به خصوص منطقه 12 و 13 که 80 درصد بافت های تاریخی را شامل می شود، مشکلاتی برای شهروندان و مجاوران این مناطق ایجاد کرده است.به این ترتیب باید نگاه مدیریت شهری و شهروندان تغییر پیدا کند. ما فقط بافت های تاریخی را صرفا برای نمایش نگاه می داریم این در حالی است که ممکن است برخی از خانه های تاریخی حتی قابلیت بازدید هم نداشته باشند، این در حالی است که می توان کاربری هایی برای برخی بافت ها و خانه های تاریخی ایجاد کرد تا ضمن جذب سرمایه گذاری برای آن ها بتوانیم این مکان ها را به پاتوق های شهری تبدیل کنیم.
وی افزود: علاوه بر این می توان بسیاری از کاربری های خدماتی، فرهنگی، تفریحی و اجتماعی را می توان در این بافت های تاریخی رواج داد. به گفته رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در سطح تخصصی تصویب احکام مربوط به حوزه شهرسازی و معماری، احصای ماموریت های مغفول مانده ؛مباحث مربوط به حریم، بافت فرسوده، طرح های موضوعی و موضعی، افزایش بودجه شهرسازی، یکپارچه سازی مدیریت ماموریت های حوزه شهرسازی و معماری از مهم ترین اقدامات این کمیسیون در طول ماه های گذشته بوده است.
وی همچنین با اشاره به تشکیل کمیسیون شهرسازی از سوی شهردار تهران و به ریاست دکتر قالیباف در مجموعه مدیریت شهری، از دکتر قالیباف به منظور توجه به این موضوع تقدیر کرد. سالاری در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت برج های دوقلو مجاور برج میلاد تهران، گفت: برج های دوقلو کنار برج میلاد هم اکنون متوقف شده اند و قطعا با روال قبلی که قرار بود ساخته شود ادامه نخواهد یافت چرا که شهروندان برج میلاد را به عنوان نماد شاخص شهر می شناختند و آن کارکرد قبلی، این نماد را تحت تاثیر قرار می داد به این ترتیب ساخت و سازهایی که انجام می شود در راستای نقشه ها و پلان های قبلی نیست و در سطحی خواهد بود که برج میلاد را به هیچ عنوان تحت تاثیر قرار نداده و به هژمونی برج میلاد لطمه وارد نکند. وی گفت: موضوعی که الآن در حاشیه دریاچه چیتگر اتفاق می افتد نیز بر اساس طرح تفصیلی است. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران همچنین در پاسخ به سوالی درباره تکلیف پرونده سرای دلگشا نیز عنوان داشت: به موجب مصوبه کمیسیون ماده 5 مجوز ساخت و ساز با ارتفاع 10.5 متر و سپس حداکثر تا ارتفاع 12 متر از لب خیابان صادر شده بود که این مقدار ارتفاع برای کاخ گلستان مشکلی ایجاد نمی کرد، اما در این رابطه مالکان سرای دلگشا شکایت کرده و دیوان عدالت اداری رای به ابطال می دهد. هم اکنون نیز این پرونده در شعبه سوم تجدید نظر دیوان عدالت اداری در حال بررسی است بر اساس اطلاعاتی که در این زمینه داریم در حال حاضر ارتفاع به 13 متررسیده است.
سالاری تاکید کرد: خود شهردار تهران هم مقید است که نباید بیش از ارتفاع تصویب شده در کمیسیون ماده 5 ساخته شود. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره مقابله با ساخت و ساز در ارتفاعات نیز گفت: در این زمینه سال گذشته مشکلی در شهر تهران نداشتیم و شهرداری تهران نیز همکاری جدی در این زمینه داشته است. علاوه بر این ما شاهد اقدامات خوب شهرداری در توسعه فضای سبز بودیم. وی تاکید کرد: ما تنها یک دغدغه درباره محدوده پنج هکتاری در شمال شرق تهران داشتیم که متاسفانه دولت گذشته این منطقه را جزو منطقه مسکونی تصویب کرده است اما در همان زمان ورود جدی دستگاه های نظارتی را به این موضوع شاهد بودیم. سالاری در ادامه تاکید کرد: درباره محدوده مرکزی شهر تهران نیز خود دکتر قالیباف با شهرداری منطقه 12 جلسات مختلفی داشته و آن ها را ملزم کرده است که نگاه جدی نسبت به منطقه 12 داشته باشد. بحث ما نیز این است که باید نگاه گذشته را نسبت به محدوده مرکزی شهر تهران فراموش کنیم. سالاری در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون وضعیت نهایی پروژه ایران زمین، عنوان کرد: بعد از تصمیم شورای عالی شهرسازی و معماری و پیشنهاد برای لغو مجوز این پروژه، بحث به مراجع قضایی رفت و دیگر مراجع قضایی می توانستند نسبت به الزام مالک برای مقاوم سازی اقدام لازم را انجام دهند. تقاضا شورای شهر این بود که مالک را نسبت به مقاوم سازی گود و پرداخت خسارات مربوط به مجاوران ملزم کنند اما استعلامی که از بانک ها شد، این بود که موجودی در حساب های مالک نبود. نهایتا به شهرداری تهران پیشنهاد دادیم تا از محل بودجه خودش اقدامات اجرایی را انجام داده و در نهایت در محاسبات با مالک، این هزینه ها را محاسبه کند. وی گفت: نهایتا تصمیم گرفته شد 15 متر از ارتفاع گودبرداری فعلی پر شده و کوبش شود، مابقی آن نیز مطابق نقشه هایی که مالک داده بوده است تا صفر – صفر خیابان اجرا شود. بر اساس استعلامی که از دادستان گرفته شد، مقرر شد شهرداری تهران از محل ماده 55، زیر زمین را تا همکف اجرایی کند تا خطر برطرف شود. به این ترتیب شهرداری تهران به لحاظ حقوق شهروندی و رفع خطر از منطقه - به جهت اینکه مالک پروژه در حبس است - از محل بودجه خودش تا صفر – صفر خیابان را انجام می دهد . باید توجه داشت که این موضوع هم خواسته و الزام شورا بوده و خواسته شهرداری تهران نبوده است. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران درباره تخلفات صورت گرفته در پروژه اطلس مال نیز گفت: تمامی پروژه های اینچنینی مورد رصد جدی کمیسیون شهرسازی و معماری قرار دارند، ما با هیچ سرمایه گذاری، هیچ مشکلی نداریم. وی همچنین درباره مالک پروژه اطلس مال و ساختمانی که در مجاورت این پروژه در حال احداث است، ابراز بی اطلاعی کرد. در حاشیه این این جلسه تفاهمنامه همکاری بین نظام مهندسی استان تهران و کمیسیون شهرسازی شورای شهر امروز بسته شد. سالاری در این نشست که با حضور رئیس، نایب رئیس و اعضای گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی برگزار شد، با اشاره به تاکید شورای چهارم بر استفاده از ظرفیت کارشناسان هر حوزه گفت: ما احکامی را تدوین کرده ایم که استفاده از ظرفیت NGO ها، نهادها و اصناف تخصصی در آن لحاظ شده است. از جمله سازمان های تخصصی که انصافاً عملکرد مثبتی در جهت ساخت و ساز شهری و تحقق منویات مدیریت شهری در سطوح کلان و خرد داشته،‌ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران است. وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت بالای فنی و مهندسی این سازمان، تاثیرات آن در ساخت و ساز شهری غیرقابل انکار است و مصداق آن گودبرداری های پرخطری است که یکی از معضلات تهران است و خطرات گسترده ناشی از آن را در سال های اخیر شاهد بوده ایم. سالاری افزود: در این خصوص بازدیدهای گسترده و سرزده سازمان نظام مهندسی از جمله اقدامات بسیار خوب آن در حوزه شهرسازی بوده است. همچنین اقدام ارزنده دیگر سازمان، اجرای ماده 33 در سال های اخیر بوده که در حوزه بررسی، تصویب و اجرای نقشه های مختلف ساخت و ساز اعم از سازه، برق، مکانیک، معماری و ... شاهد ورود جدی و تخصصی سازمان بوده ایم که به این ترتیب کارنامه قابل قبولی در سطح ساختمان های شهر دارد. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر اضافه کرد: کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با توجه به رویکرد تخصصی و کارشناسی شورا در سطح عام و کمیسیون ها و کمیته های تخصصی در سطح خاص به این نتیجه رسیده که یکی از راهکارهای تحقق ماموریت های حوزه شهرسازی و معماری، تعامل با سازمان های تخصصی است. وی گفت: یکی از اولویت های مهم کمیسیون در راستای چشم انداز شورای چهارم، بحث استراتژی متشکل از ذی نفعان و گروه های تخصصی است. در حال حاضر شورای شهر به عنوان مدعی العموم و دادستان به مباحث شهرسازی ورود یافته، در حالی که در توسعه پایدار شهری طبق تجربه کشورهای توسعه یافته، اساسا شوراها باید بسترسازی لازم برای دخالت و ارزیابی دیدبان های شهری از جمله سازمان نظام مهندسی، دانشگاه ها، سازمان های مردم نهاد و حوزه های تخصصی است تا به عنوان ناظر و مطالبه کننده حضور یابند. در حقیقت شورا باید بین شهرداری و NGOها نقش داوری را به عهده گیرد. سالاری همچنین افزود: کمیسیون شهرسازی و معماری در این راستا مطالعات زیادی را با حضور کارشناسان و نخبگان انجام داده که در حال دستیابی به چارچوب های خوبی هستیم. اصولا هر پروژه مدیریت شهری در کشورهای توسعه یافته ابتدا در پاویون های تخصصی مطرح می شود تا در منظر کارشناسان و متخصصان شهری قرار بگیرد و بعضا نظارت آنان مانع اجرا و یا باعث تقویت پروژه مربوطه می شود. اما متاسفانه در تهران و کلانشهرهای کشورمان پروژه های کلان شهری ابتدا اجرا می شود و بعد نخبگان آن را نقد می کنند. این در حالی است که به اعتقاد من قبل از تصویب پروژه ها باید بستر حضور دیدبان های تخصصی فراهم شود. این عضو شورای شهر سپس اعلام کرد: در همین راستا تفاهم نامه ای بین کمیسیون ما و نظام مهندسی امضا شده که موضوع آن بهره گیری از توانمندی های طرفین جهت ایجاد و گسترش همفکری و همکاری های فنی، مهندسی، علمی، آموزشی و پژوهشی است. سعید غفرانی  نیز در نشست خبری مشترک با رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا به مناسبت امضای تفاهم نامه همکاری متقابل گفت: هدف مدیریت شهری به طور کلان، تامین محیطی امن و توام با آسایش و رفاه برای همه شهروندان است و این هدف با راهکارهای متفاوتی در حال پیگیری است. اما رسیدن به آن نیازمند نظام برنامه ریزی است. وی ادامه داد: نظام برنامه ریزی برای یک شهر، طرح جامع و تفصیلی آن است که خوشبختانه طرح جامع در سال 86 بازنگری و مصوب شد و طرح های تفصیلی به تبع آن تصویب و ابلاغ شدند. بنابراین تهران با همه مشکلاتی که دارد، دارای نظام برنامه ریزی منسجمی است که از این مسیر باید به اهداف تعیین شده خود برسد. غفرانی افزود: با این همه اگر به شهر به عنوان یک موجود زنده که زندگی در آن جریان دارد، نگاه سیستمی نداشته باشیم و مستقل از عوامل تاثیرگذار برای آن تصمیم بگیریم، نتیجه مطلوب حاصل نمی شود. در نگاه سیستمی عوامل و عناصر به هم مرتبط هستند و از این منظر ما مجبوریم در مدیریت شهری هم نگاه سیستمی داشته باشیم. رئیس سازمان نظام مهندسی اضافه کرد: در سیستم شهری، دو بخش اثرگذار وجود دارد که شامل کالبد شهر و مردمان آن می شود که بر یکدیگر تاثیر می گذارند. برای تداوم حیات این دو، نیازمند اجماع بین دست اندرکاران ذی مدخل شامل شورای شهر، شهرداری، وزارت راه و شهرسازی، مردم، سازمان نظام مهندسی و ... هستیم و بدون اجماع بین این بخش ها انرژی ما هدر می رود. وی تاکید کرد: این اجماع به تدریج دارد بین این بخش ها حاصل می شود و جلسه امروز، گواهی بر آن است. همین که شورای شهر به نظام مهندسی اعتماد کرده و این سازمان توانسته به شهرداری نزدیک شود، نشانگر این است که در آینده باید منتظر دستاوردهای خوبی از این همکاری های متقابل باشیم. غفرانی در ادامه گفت: نظام مهندسی طبق قانون متولی هفت رشته شهرسازی، معماری، عمران، برق، مکانیک، ترافیک و نقشه برداری است که همه این رشته ها برای درست ساختن شهر و تبدیل آن به فضای زندگی لازم است. اما در بین این هفت رشته، شهرسازی رشته ای کلان نگر و سیاستگذار است. وی همچنین گفت: ما به زودی 100 هزار عضو خواهیم داشت و این انرژی عظیم اگر به درستی هدایت نشود، اتلاف بزرگ انرژی خواهیم داشت. این جلسات گام های مثبتی برای استفاده از پتانسیل های تخصصی شهرمان است که امیدواریم به سمت و سویی برویم که به شهرمان افتخار کنیم.


۱۳۹۳/۲/۷ - ۱۶:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن