تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 30 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807293845




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حکایت برج و باغ در شیراز، دیدگاه های موافق و منتقد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

حکایت برج و باغ در شیراز، دیدگاه های موافق و منتقد شیراز- ایرنا- احداث دو برج 25 طبقه دوقلو در شیراز که موضوع آن از سال های گذشته کلید خورد و در ماه های ابتدایی سال جاری به صورت علنی مطرح شد دیدگاه های موافق و منتقد را بر انگیخته است و این روزها در محافل خبری ، رسانه ای و نشست های مختلف از آن سخن به میان می آید.


به گزارش ایرنا، ظاهرا شورای شهر شیراز با تشکیل کمیته و کسب موافقت استانداری فارس، در نهایت بیست وچهارم اسفند ماه سال 92 به این شکل با ساخت برج ها موافقت کرد که فرد سرمایه گذار در دو هزارو 800 مترمربع از زمین حدود 21 هزارمترمربعی که خود مالک آن است، یک برج 25 طبقه بسازد و نیز یک برج هم برای شهرداری بسازد.
بر اساس این توافق، باید سرمایه گذار عوارض مربوط را پرداخت و حقوق شهر را لحاظ کند و همچنین سرمایه گذار و شهرداری شیراز دو برابر نیاز ساختمان، در مجموعه، پارکینگ احداث کنند و مابقی زمین یعنی حدود 15 هزار متر مربع به فضای سبز تبدیل شود که در اختیار شهرداری شیراز قرار می گیرد.
این دو برج قرار است در منطقه مرکزی شیراز و در خیابان زند در جایی موسوم به باغ فرزانه احداث شود ، فضایی که اکنون به صورت باغ و با کاربری فضای سبز موجود است.
مخالفان اجرای این طرح موضوعاتی مانند افزایش ترافیک و شلوغی منطقه مرکزی شیراز ، نیاز شیراز به فضای سبز بیشتر و جلوگیری از تخریب فضای سبز موجود، حفظ محیط زیست منطقه و مسایل مشابه را مطرح می کنند.
برخی از منتقدان نیز این موضوع را مطرح کرده اند که بارگاه قدسی حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) اکنون نماد و شناسه شیراز است و در صورت احداث برج دوقلو در مرکز شهر این احتمال دارد که نماد شاهچراغ (ع) برای شناخت شیراز کمرنگ شود.
مدافعان و موافقان اجرای طرح نیز دراین زمینه نظرات کارشناسی خود را اعلام کرده اند و از جمله موارد قابل ذکر در این زمینه تجمیع ساختمان پزشکان و یکپارچه سازی خدمات بهداشتی درمانی است که گفته شده در این برج ها به صورت متمرکز ارائه می شود.
کاهش هزینه انرژی و وقت مردم برای رفت و آمد در شهر و دریافت خدمات، صرفه جویی در مصرف سوخت ، امکان ارائه بسیاری از خدمات به صورت یکجا، ساخت پارکینگ های طبقاتی در مرکز شهر و موارد مشابه از دیگر دفاعیاتی است که مدافعان اجرای طرح بیان کرده اند.
خلیل حاجی پور مسوول گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی فارس درنشست خبری باحضور استادان دانشگاه و دانشجویان برای بررسی این برج سازی گفت: بعد از تصویب پروژه ساخت برج 25 طبقه درشیراز، نظرات گروه های تخصصی استعلام شده که نشان می دهد این تصمیم گیری شفاف و روشن نبوده و ابهاماتی در زمینه سطح اشغال و سقف تراکم این برج وجود دارد.
وی افزوده است: این برج ها تناسبی با محیط پیرامون، نقش هویتی محور زند و جایگاه و چشم انداز شهر شیراز ندارد، زیرا خیابان زند از قوی ترین و تاثیرگذارترین محورهای تاریخی، هویتی و فرهنگی شهر شیراز است و این تصمیم با تضعیف این جایگاه، گسست و انقطاع در نقش تاریخی این محور ایجاد می کند.
تعدادی از افراد که گفته شده دانشجویان تشکل های مختلف دانشجویی هستند در اعتراض به مصوبه اخیر شورای شهر شیراز مبنی براجازه ساخت برج دوقلوی 25 طبقه تجاری، اداری و اقامتی در خیابان زند، اقدام به برگزاری نمایشگاهی انسانی در مخالفت با رویکرد ضد برنامه ریزی در شیراز کردند.
در این نمایشگاه انسانی که در برابر دیدگان صدها نمازگزار شیرازی برپا شد، دانشجویان دست نوشته ها و پلاکارد هایی با عناوین مختلف در دست داشتند.
“احداث مجتمع های تجاری سرمایه بری است نه سرمایه گذاری”؛” سرمایه گذار باید در خدمت شهر باشد نه شهر در خدمت سرمایه گذار”؛ ”؛ “نه قدرت نه ثروت فقط حقوق ملت” ؛ “ احداث برج 25 طبقه دوقلو در خیابانی که تا چندی پیش میزبان اجرای طرح ترافیک بود” ؛ “آیا می دانید نسبت سرمایه به اشتغال در صنعت 80 میلیون تومان و در مجتمع های تجاری 200 تا 300 میلیون تومان است؟!” ؛ ”آیا می دانید هر مجتمع تجاری با عرضه محصولات شرق آسیا، چه تعداد از جوانان ایرانی را بیکار می کند؟” ؛ ”جلوی انهدام باغ های شیراز را بگیرید” ؛ ” هر مجتمع تجاری ده ها کارخانه را تعطیل و هزاران کارگر را بیکار می کند” از عناوینی بود که دانشجویان معترض درپلاکاردهای خود نوشته بودند.
سید احسان اصنافی عضو هیات رییسه شورای اسلامی شیراز گفته است:مصوبه احداث برج در باغ فرزانه مربوط به دوره دوم شورای شهر است و شورای چهارم با مصوبه ای که داشته از مضرات این پروژه کاسته است.
اصنافی گفت:مالک این زمین در شورای دوم، برای احداث یک برج در این زمین از شورای شهر مجوزی دریافت کرده است مبنی بر اینکه در 60 درصد از مساحت این زمین، اقدام به احداث برج کند و 40 درصد باقی مانده را بابت ایجاد فضای سبز به شهرداری شیراز واگذار کند.
این عضو شورا در ادامه گفته است : در سال 82، طبق توافق صورت گرفته میان شورای وقت شهر شیراز و مالک زمین، مقرر شد مالک 66 درصد زمین را برای ایجاد فضای سبز به شهرداری واگذار کند و در 33 درصد از مساحت باقی مانده برج احداث کند و به دلیل اینکه متضرر نشود، تعداد طبقات را از 13 طبقه به 25 طبقه برساند.
البته این طرح، به تصویب شورای وقت شهر و در کمیسیون ماده پنج نیز به تصویب رسید و مالک پروژه نیز عوارض مربوط به احداث پروژه که بالغ بر چند میلیارد تومان می شده است را به حساب شهرداری واریز کرد و عملا مالک پروژه بر اساس قانون می توانسته عملیات اجرایی پروژه خود را آغاز کند.
این عضو شورای شهر در ادامه گفت : حال این پروژه بدون اینکه منفعتی برای شهر داشته باشد، به شورای چهارم رسیده مطمئنا اگر مالک این پروژه در زمان حال برای اخذ مجوز به شورای چهارم مراجعه می کرد، شورا از وارد آمدن مضرات و لطمات این پروژه به چهره شهری جلوگیری می کرد.
اصنافی بیان کرد: متاسفانه هم اکنون شاهدیم برخی جریانات در شهر شیراز از بابت تصویب این پروژه شورای چهارم را زیر سوال می برند این در حالی است که این دوستان باید از این موضوع آگاه باشند که همه تصمیم گیری ها در خصوص احداث این برج، قبل از شورای چهارم گرفته شده و به صورت قانون درآمده است. حال شورای چهارم تلاش کرده این بازی برد و باخت را به یک بازی دو سر برد تبدیل کند که شهر شیراز نیز از احداث این برج به منفعتی برسد.
این عضو شورای شهر شیراز گفت:همچنین بر اساس مصوبه شورای شهر، این پروژه دارای پیوست ترافیکی و پیوست فرهنگی نیز می باشد بدین معنا که برای حل معضل ترافیکی و فرهنگی آن، باید به رویکرد شفاف و مشخصی رسید و آن را جزئی از پروژه محسوب کرد این در حالی است که پیش از این، پیوست ترافیکی و فرهنگی برای این پروژه وجود نداشته است.
به گفته اصنافی همچنین بر اساس پیشنهادهای مطرح شده، هشت طبقه این برج می تواند به هتل درمانی و مبحث توریسم درمانی اختصاص یابد، شهر شیراز به عنوان یکی از قطبهای مهم سلامت و درمان در کشور و خاورمیانه مطرح است لذا ایجاد زمینه مناسب برای جذب بیماران و همراهان آنها از نقاط مختلف و ارائه خدمات مطلوب به آنان، از برنامه های شورای چهارم است.
به گفته این عضو شورای شهر کسانی که از داخل و خارج کشور برای درمان خود و یا خانواده به شیراز سفر می کنند، می توانند در هشت طبقه از این برج که به احداث هتل اختصاص یافته اسکان یابند که در این رابطه، هماهنگی های لازم نیز با بیمارستان های شیراز در حال انجام است.
همچنین مقرر شده که تنها دو طبقه از این برج، کارکرد تجاری به صورت پاساژ داشته باشد و برای طبقات دیگر، کاربردهای دیگری تعریف می شود.
به گفته اصنافی همچنین در خصوص طرح برج 25 طبقه ای که شهرداری در کنار این برج خواهد ساخت، باید به این نکته اشاره کرد که این مساله تنها به صورت یک طرح کلی مطرح است و هنوز هیچ پیوستی برای آن تعریف نشده و به تصویب نرسیده است.
وی ادامه داد : تصور ما بر این است که می توان با احداث یک برج 25 طبقه، پزشکان و متخصصان خیابان زند را که در امتداد این خیابان و کوچه های آن پراکنده شده اند را درون این برج عظیم اسکان داد و بدین صورت از بار ترافیکی این خیابان به شدت کاست.
وی اضافه کرد : پیوست های ترافیکی این طرح هنوز تعریف نشده و کلیت آن نیز به تصویب نرسیده است. مسلما این طرح، باید مورد کارشناسی های دقیق و تخصصی قرار گیرد و نهایتا به کمیسیون ماده پنج ارسال شود و در آنجا به تصویب نهایی برسد. به نظر می رسد اقدامات صورت گرفته در خصوص این طرح از سوی شورای چهارم، بزرگترین اقدامی بوده است که می توانسته از بابت این پروژه، برای شیراز ایجاد منفعت کند.
اما در یک نشست خبری کارشناسان و استادان شهرسازی شیراز دیدگاههای خود را در باره احداث برج های دوقلو مطرح کردند .
در این نشست، طلاب و استادان حوزه علمیه، استادان و اعضای هیات علمی دانشکده هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه های شیراز در کنار کارشناسان شهرسازی به همراه دانشجویان حضور داشتند.
دبیر جامعه مدرسین استان فارس، در این نشست با ابراز تاسف از رویکردی که برخی با نسبت دادن تعابیر نامناسب به منتقدان قصد دارند از توضیح و شفاف سازی سر باز زنند، اظهار داشت: باید در مباحث، پیرو دلیل و برهان بود و موضوع برج های 25 طبقه یک موضوع کارشناسی و علمی است و بحث سیاسی مطرح نیست بلکه بین دلسوزان یک کلان شهر، بحث طلبگی وجود دارد.
حجت الاسلام داوود عرفانی فرد با تاکید بر لزوم داشتن برنامه برای مدیریت شهر، افزود: باید برای سرمایه گذار برنامه داشت و در بخش های مورد نیاز آن را به کار گرفت چراکه سرمایه دار درباره شهرها تحقیق نمی کند و این وظیفه مدیران شهری است.
مدیر حوزه علمیه دانشجویی استان فارس با اشاره به سخن یکی از مسوولان استانی مبنی بر اینکه برای شیراز، برج هایی به عنوان نماد ساخته شود، عنوان کرد: سومین حرم اهل بیت(ع) ایران، خود نمادی برای شهر است همچنین مقایسه شهرها در تمام ابعاد، صحیح نیست و این سوال مطرح می شود که چرا مسوولان ما، دیگر شهرهای کشور و جهان را از نظر صنعت و گردشگری، مقایسه نمی کنند.
رییس دانشکده هنر و معماری و شهرسازی دانشگاه شیراز گفت: برخی نگران هستند که اگر بحث علمی صورت گیرد، زوایای قضیه شفاف شود و باید بگویم که درباره این موضوع، بارها مطالبی بیان و نامه نگاری هایی انجام شده است و آمادگی مناظره و گفت وگوی علمی، کارشناسی و تخصصی داریم.
خلیل حاجی پور با بیان اینکه برج های دوقلوی زند، غیرکارشناسی و مغایر با اسناد بالادستی ا ست گفت : طرح ساخت برج های دوقلو به صورت میان بر و دوفوریتی به شورا رفت و در کمیسیون های تخصصی مربوط مورد بحث کارشناسی دقیق قرار نگرفت و پس از تصویب این پروژه نظرات گروه های تخصصی استعلام شد که نشان می دهد این تصمیم گیری شفاف و روشن نبوده است و ابهاماتی در مورد سطح اشغال و سقف تراکم این برج وجود دارد و هر روز عددی ارائه می شود.
وی همچنین بیان داشت: فرآیند تصمیم گیری در چرخه مدیریت شیراز معیوب بوده و این سوال مطرح است که منفعت و صلاح شهر را چه کسی و بر چه معیاری باید تشخیص دهد و آیا چند نفر تحصیلکرده رشته عمران که دید شهرسازان را ندارند می توانند با سرمایه گذار توافق و برای شهر تصمیم گیری کنند.
مسوول گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی فارس بیان کرد: تفاهم نامه اخیر منجر به آشفتگی در سیما و منظر خیابانی محور هویتی زند و در تعارض با سیمای ارتفاعی پیرامون خود بوده، تشدید حجم ترافیک مرکزی شهری را موجب و محرک و مشوق تغییر کاربری در توسعه های آینده شده و بازتاب های نامناسب اجتماعی و فرهنگی را در مقیاس شهری دامن می زند.
وی با بیان اینکه رویکردها و برداشت های نارسا و ناقصی در مورد بلندمرتبه سازی و سرمایه گذاری در شهر وجود دارد، گفت: در هر اقدامی باید تمام جوانب آن را در نظر گرفت بنابراین در بلندمرتبه سازی و سرمایه گذاری نیز باید به تمام ملاحظات اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و مسائل شهری و ترافیکی توجه کرد، چیزی که در این مصوبه به هیچ عنوان دیده نشده است.
استادیار دانشگاه شیراز همچنین این گفته را که میانگین طبقات ساختمان ها در شیراز2/1 است و توسعه شیراز باید عمودی باشد را رد و بیان کرد: در تهران نیز در عین حال جمعیت عظیمی که دارد میانگین طبقات 2/2 است، همچنین ما با سرمایه گذاری تجاری در شهر مخالف نیستیم، بلکه معتقدیم که سرمایه گذاری برای برج سازی نه تنها مولد نیست بلکه مخرب و تبعات منفی آن بسیار است.
مدیر گروه مطالعات شهری همچنین تصویب طرح های این چنینی را به دلیل فقدان سند بالادستی دانست و گفت: لازم است مطالعات کارشناسی و علمی شهرسازی بر اساس چشم انداز تعریف شده برای شیراز در قالب یک سند فرادست تدوین و ارائه شود.
حاجی پورهمچنین گفت: تفکیک یک باغ مشجر در پرترافیک ترین محدوده شهری شیراز و در محور تاریخی هویتی زند با هیچ یک از آموزه های علمی و شهرسازی همخوانی ندارد.
وی بیان داشت: از منظر مطالعات پدافند غیرعامل این باغ یکی از معدود پهنه های سبز و باز بوده که می تواند احیا شود اما حال این سوال مطرح است که چرا سرمایه گذاری را باید فقط متوجه باغ های محدودی کنیم که در مرکز شهر قرار دارد ضمن اینکه بر اساس اسناد فرادست کاربری اینجا به عنوان باغ و فضای سبز تعریف شده است.
وی همچنین با بیان اینکه برج های دوقلوی زند، مغایر با این محور فرهنگی تاریخی است گفته : ساخت یک برج در راسته اصلی شهر، نقشی قابل توجه در تغییر نقشه شناختی ساکنان داشته، تصویر ذهنی گردشگران را از یک شهر تاریخی فرهنگی دارای هویت به شهری شبه مدرن و فاقد اصالت سوق می دهد همچنین تمام این موارد با طرح راهبردی ساختاری شیراز به عنوان سند بالادست در تعارض جدی قرار دارد.
مسوول گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی فارس با اشاره به نگرانی هایی در مورد مکانیزم و نحوه صدور مجوز و مکان یابی پروژه گفت: باید پرسید جایگاه طرح های شهرسازی کجاست و آیا اگر مالک باغ دیگری در همان محدوده در آینده با ادعای سرمایه گذاری و کسب درآمد چنین درخواستی داشت، باز نیز می توانند مجوز ساخت بدهند و زیرساخت ها را برای آن ها فراهم کنند.
رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز با اشاره به جنبه نمادین و سیگنال های منفی این ساختمان در مقیاس شهری اذعان داشت: این برج تناسب و تناسخی با محیط پیرامون، نقش هویتی محور زند و چشم انداز شهر شیراز ندارد چراکه خیابان زند یکی از قوی ترین و تاثیرگذارترین محورهای تاریخی، هویتی و فرهنگی شهر شیراز است.
رییس بخش شهرسازی دانشگاه شیراز هم پروژه برج های دوقلوی زند، را کارشناسی نشده دانست و با بیان اینکه نامه ها و نوشتارهایی که از این بخش، نوشته شده به دلیل دلسوزی بوده و شایسته برداشت های ناپسند و حساسیت ها نبوده است، بیان داشت: اگر تحلیل از نگاه علمی و در چارچوب دانش شهرسازی مطرح می شود به دلیل عمل به رسالت دانشگاه است.
سهند لطفی با بیان اینکه اگر موضوع توسعه شیراز مطرح باشد، همگی موظف به حمایت هستیم، افزود: اگر طرحی تبعات منفی اش بیشتر از اثرات مثبت آن باشد، ما به عنوان هیات علمی شهرسازی و رسالتی که دانشگاه دارد، موظف به بیان آن هستیم.
این مدرس دانشگاه شیراز با بیان اینکه پروژه برج های دوقلوی زند، با منظر تاریخی شیراز و مباحث فنی کارشناسی، سنخیتی ندارد، گفت: برای این پروژه، هنوز، کارهای کارشناسی انجام نشده است و باید که در کمیسیون های تخصصی بررسی شود و در راستای طرح های هدف توسعه شهر، قرار گیرد.
محمد کبگانی عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز هم با اشاره به اینکه طبق قانون،سطح اشغال باغ ها حداکثر 10 درصد در دو طبقه است، اظهار داشت: اکنون در 21 هزار متر مربع از باغ فرزانه، 150 هزار مترمربع ساختمان ساخته می شود و این یعنی 600 تا 700 درصد تراکم که عوارض جانبی بسیار مخربی در پی دارد و با طرح تفصیلی شهری، مغایر است.
وی ادامه داد: دادن مجوز ساخت به یک باغ یعنی این که ما طبق قانون که همگی مساوی هستند اگر کس دیگری نیز برای تغییر کاربری باغی مراجعه کرد موظف به دادن مجوز به او هستیم.
این عضو هیات علمی بخش شهرسازی دانشگاه شیراز با اشاره به چهار ویژگی بخش مرکزی شهر بیان کرد: فشردگی با ضابطه که در طرح جامع تفضیلی شهر آمده باشد، خدمات حمل و نقل عمومی و همچنین پیاده ای در سطح محدوده، پارکینگ فراوان و زیرساخت ها و محورها برای جذب وسایل نقلیه ویژگی های بخش مرکزی یک شهر هستند که باید دید آیا می توان به حجم نیازهای پس از ساخت، پاسخ داد.
این کارشناس شهرسازی ادامه داد: مساله اصلی طرح شهرسازی اشتباه است و باید این طرح های جامع تهیه شود و در یک فضای منطقی و علمی به گفت وگو بنشینیم.
همچنین معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز با بیان اینکه در مخالفت با ساخت این برج ما جز استدلال های منطقی چیز دیگری مطرح نکردیم و فکر نمی کردیم با موضع گیری های غیرکارشناسی مواجه شویم، بیان داشت: در سه دهه گذشته تغییرات شهری در شهرهای ایران به صورت کنترل شده و هدفمند نبوده است.
علیرضا پاکشیر ادامه داد: بر اساس کدام تحلیل کارشناسی یا سند توسعه شیراز به این نتیجه رسیده اند که در این نقطه ویژه نیازمند برج 25 طبقه هستیم و در حالی که حفظ فضای سبز، از وظایف شهرداری ا ست اما برخی مسوولان دستگاه های اجرایی، ضوابط موجود را رعایت نکرده و خودشان متقاضی تغییر کاربری فضاهای سبز و باغ ها هستند و پیامدهای منفی احداث این برج، گریبان گیر شهردار بعد می شود.
این کارشناس با اشاره به صحبت های برخی مسوولان مبنی بر بررسی پیامدهای ترافیکی این طرح، بیان کرد: مگر طرح ترافیک به منظور ایجاد محدودیت در جذب سفر به مرکز شهر اجرا نشد و مشکل ترافیک این محدوده را چگونه تعریف کرده اید، کجاست پیوست ترافیکی پروژه که توجیه کننده باشد و مگر شما از تمرکز خدماتی در شهر رنج نمی برید.
مسئول بسیج دانشجویی دانشکده هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با اشاره به مساله سرمایه گذاری گفت: نکته جالب در طرح برج های دوقلوی 25 طبقه شیراز این است که خاطره و حرف سفیر یک کشور، مبنای برنامه توسعه شهر می شود.
مجتبی رئیسی با برشمردن جمعیت و تولید ناخالص داخلی کلان شهرهایی نظیر توکیو، مکزیکوسیتی، مسکو، سئول، شانگ های، نیویورک و پاریس گفت: در این شهرها با درآمدهای بسیار بالا، چنین مجتمع هایی وجود ندارد.
وی با اشاره به لیست بزرگ ترین مجتمع های تجاری دنیا طبق آمار گینس ادامه داد: جالب این جا است که نام هیچ شهر اروپایی در بین دارندگان بزرگ ترین مجتمع های تجاری دنیا قرار ندارد اما شیراز با تولید ناخالص پایین خود رتبه ششم در دنیا از لحاظ متراژ و رتبه نخست از لحاظ واحدهای تجاری را دارا است.
این دانشجوی رشته معماری همچنین گفت: بزرگ ترین مجتمع های تجاری آمریکا 327 واحد تجاری داشته اما مجتمع خلیج فارس در شیراز به تنهایی دو هزار و 500 واحد تجاری دارد.
رئیسی گفت: سوال ما این است این کالاهایی که می خواهد در مجتمع های تجاری برای شهروندان عرضه شود تولید کجا است و آیا با توجه به صحبت اعضای شورای شهر که می گویند این مجتمع ها اشتغال زایی دارد، محصولات کدام کارخانه ایرانی در این مجتمع ها عرضه می شود و باید گفت که عموم کالاهایی که در این مجتمع ها به فروش می رسند، محصولات وارداتی شرق آسیا است و باید پرسید که بر اساس چه مقدار واردات کالاهای خارجی یک نفر بیکار می شود.
همچنین اعضای هیأت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز طی نامه ای در واکنش به مصوبه برج زند مخالفت خود را با مصوبه شورا مبنی بر احداث این پروژه اعلام کرده اند .
در بخشی از نامه اعضای هیأت علمی بخش شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز به رئیس شورای شهر شیراز در واکنش به مصوبه برج های 25 طبقه دوقلوی خیابان زند آمده است: چگونه است که جریان گسترش شهر، هربار مسیری متنافر را برگزیده، و همگرا با منفعت طلبی های زودگذر و منافی با اصول و معیارهای توسعه متوازن و پایدار حرکت کرده است؟ چرا جریان مدیریت شهری به دنبال تحقّق اهداف و افق های طرح های توسعه شهری نیست، و با فرآیند ضدبرنامه ریزی همراه شده است.
در ادامه این مطلب می خوانیم : سال هاست که در محافل علمی و تخصصی، سخن از ضرورت تعامل و همکاری نزدیک و تنگاتنگ میان دانشگاه و بخش های اجرایی به میان می آید وحوزه شهرسازی اما به دلیل بسیاری از حساسیت ها، از جمله حیطه هایی است که در آن بیش از تعامل، واگراییِ میان این دو جریان به چشم می آید؛ اینکه دانشگاه بنابر رسالت و اشراف خود بر محتوای علمی و اصولی مقوله شهرسازی، بر نکاتی پا می فشارد که از نگاه جریان مدیریت شهری، آرمانگرایانه، خیال پردازانه و غیرواقعی است، و فقط به درد کلاس درس، و بایگانی شدن در کتابخانه می خورد.
امضا کنندگان این نامه از مدیریت ارشد استان تقاضا کردند برای تأمین منافع عمومی و به دلیل مغایرت اساسی با طرح تفصیلی نسبت به لغو مصوبات قبلی کمیسیون ماده پنج استان فارس در خصوص پلاک مورد اشاره اقدام کند، تا این بار از تحمیل اقدامی خسارت بار به شهر شیراز جلوگیری شود.
رونوشت این نامه به نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، استاندار فارس، معاون امور عمرانی استانداری فارس، رئیس سازمان نظام مهندسی فارس، شهردار شهر شیراز، اعضا شورای اسلامی شهر شیراز و دفاتر خبرگزاری های استان فارس ارسال شده است.
11 تشکل دانشجویی دانشگاه های شیراز نیز در بیانیه ای اعتراض خود را نسبت به مصوبه شورای شهر در خصوص احداث برج دوقلوی 25 طبقه در مرکز شهر و پاداش 45 میلیون تومانی به برخی ها را اعلام کردند.
در نشست های علنی و غیر علنی شورای اسلامی شهر شیراز نیز بارها موضوع احداث دو برج 25 طبقه مطرح شده است ، سید محسن معین عضو شورای شهر شیراز در این باره گفت: این برج دو قلو در مجموع در فضای 20 درصد از کل ساخته می شود و 80 درصد کاربری فضای سبز باقی می ماند.
وی بیان کرد: با ساخت این برج یک فضای شهری مفرح احداث شده، تا پنج طبقه نیز در زیر آن یعنی دو برابر ضوابط شهرسازی پارکینگ تامین می شود.
نایب رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز ابراز داشت: با توجه به اینکه محل این زمین ویژه است و از یک طرف به خیابان اردیبهشت و از طرف دیگر به خیابان زند راه دارد مسائل ترافیکی آن نیز در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: ساخت این برج دو قلو علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای شهر، یک نماد مطابق خواست استاندار فارس است به شرط آنکه در کمیسیون ماده پنج نیز تصویب شود.
به گفته وی، این مصوبه یک اقدام برد برد است و شهرداری، مردم شهر و سرمایه گذار از آن منتفع می شوند.
غلامعلی ترابی به عنوان یکی از اعضای شورای اسلامی شیراز نیز از روند به تصویب رسیدن این مصوبه انتقاد کرد و گفت: روالی که در شورای چهارم به وجود آمده این است که شورا با عدم انجام وظایف کار شناسی خود، مسائل را بر گردن مجموعه های حاشیه ای مانند کمیسیون ماده پنج می اندازد.
دیگر عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در همین زمینه اظهار داشت: در این پروژه سرمایه گذار خود به میدان آمده و ما نباید مانع کار باشیم تا دیگران نیز ترغیب شوند و حضور پیدا کنند.
محمد تقی تذروی افزود: موضوع بعد این است که این پروژه حداقل برای200 نفر و صد ها کارگر اشتغالزایی می کند.
وی بیان کرد: در حال حاضر خیابان زند به طور کل تجاری شده و اگر در آن یک فضای سبز ایجاد شود بسیار مناسب است.
سعید سیف، دیگر عضو شورای اسلامی شهر شیراز بود که در مورد این مصوبه تذکر داد که روح این ساختمان باید فرهنگی باشد و شورا مقرر کرد پیوست فرهنگی و معماری ایرانی اسلامی در این طرح لحاظ شود.
رضا محمدیان، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شیراز نیز اختصاص این ساختمان به توریسم درمانی را بسیار مناسب دانست.
سید محمد احمدی استاندار فارس نیز با حمایت از مصوبه شورای شهر شیراز در خصوص ساخت برج 25 طبقه در مرکز شهر گفت: شیراز به روستایی کوچک با کوچه های تنگ وباریک شبیه است؟! نمی دانم عده ای با کدام منطق از رشد عمودی شهر انتقاد می کنند.
سیدمحمد احمدی در حاشیهٔ جلسه شورای برنامه ریزی استان در این زمینه در جمع خبرنگاران گفته است : شهر یعنی ساختمان های مرتفع، روستا که نیست، طول شیراز امروز به 50 کیلومتر رسیده و بیشتر اراضی خوب و مرغوب اطراف شهر به ساختمان های کوتاه قامت بدل شده است، حال آنکه شهر باید عمودی رشد کند، امروز در مسیرهایی، شهر شیراز مانند یک شهر کوچک و دور افتاده است.
استاندار فارس گفت : وقتی شورا و شهرداری براساس ضوابط مجوزی را برای یک ساختمان صادر می کنند، تعجب می کنم و نمی دانم افراد با کدام منطق مخالفت می کنند، این را من درک نمی کنم.
احمدی ضمن اشاره به نگاه خاص کشورهایی نظیر ترکیه و امارات عربی متحده به صنعت توریسم گفت: درشهری نظیر دبی، بیش از تمام ایران هتل های با کیفیت وجود دارد اما هنوز هم در این بخش شاهد فعالیت های جدید هستیم.
وی گفت: در ترکیه 400 هتل مرغوب افتتاح شد و درآمد حاصل از گردشگری آن را هم می بینیم، اگر به دنبال رونق اقتصادی در بخش گردشگری هستیم باید ساخت و ساز در زیرساخت ها را هم دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه شیراز می تواند بهترین شهر جهان باشد، این مطلب را یک شعار ندانست و گفت: امروز بررسی کنید چند هتل خوب در شیراز وجود دارد.
احمدی با تاکید بر لزوم جذب سرمایه گذار بخصوص در صنعت توریسم به عنوان یکی از ظرفیت های مهم شیراز و فارس، گفت: توریست براحتی جذب نمی شود، نیازمند سرمایه گذار هستیم، بله اگر جایی فسادی باشد، باید قانونا و خیلی جدی و محکم برخورد شود، اما شیراز نیازمند توسعهٔ ساختمان های مرتفع تجاری، خدماتی و هتل است.
رییس شورای برنامه ریزی استان فارس بابیان این مطلب که مهم ترین دغدغه وی اشتغال و مرتفع کردن بحران بیکاری درفارس است افزود: برای حل مشکل بیکاری، با برنامه ریزی و دقت از همه ظرفیت ها استفاده خواهیم کرد.
احمدی صنعت را اولویت اصلی استان به شمار دانست و افزود: راهی جز طی مسیر صنعتی شدن نداریم اما باید در همه بخش ها، همه ظرفیت ها به درستی و متناسب دیده شده و رشد کند زیرا ما نیازمند خودکفایی در همه ابعاد هستیم.
استاندار فارس بیان کرد: من به عنوان مدیر ارشد استان باید جوابگوی جوانان فارغ التحصیل بیکار شیراز و فارس باشم، باید برای آنان ظرفیت های اشتغال تعریف کنیم، این هم عملی نیست مگر از طریق جذب سرمایه ها و سرمایه گذاران سالم و پاک، شیراز چطور می خواهد پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی باشد، چگونه می خواهد در بحث توریسم و توریسم سلامت حرف اول را بزند، مگر بدون زیرساخت ممکن است؟
استاندار فارس، همچنین ضمن تاکید بر ضرورت حمایت همه جانبه از سرمایه گذاری در استان فارس و شهر شیراز گفت: به نظر نمی رسد که بلند مرتبه سازی و ساخت ساختمان های مرتفع با دین منافاتی داشته باشد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمد احمدی، در حاشیه جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز افزود: شهر یعنی ساختمان های بلند و زیبا و باید اجازه داده شود که سرمایه گذاران بیایند و در این زمینه سرمایه گذاری کنند تا رونق و اشتغال ایجاد شود.
وی ادامه داد: در کشور مالزی که یک کشور اسلامی است شاهد هستیم که بلندمرتبه ترین ساختمان ها ساخته می شود و منافع زیادی نیز عاید این کشور شده است.
احمدی، ضمن انتقاد از برخی اظهار نظرها و موضع گیری ها در خصوص سرمایه گذاری اضافه کرد: به نظر می رسد عده ای نمی خواهند که مردم را راحت و آسوده خاطر ببینند و مدام به دنبال ایجاد تنش هستند.
وی افزود: ما خدمت به مردم را به هر کاری ترجیح می دهیم و به دنبال این هم نیستم تا وقت مردم را تلف کنیم و ذهن مردم را آشفته کنیم چرا که این کار را خیانت می دانیم.
استاندار فارس، ضمن تاکید بر ضرورت تلاش بر رفع مشکل بیکاری اظهار کرد: شیراز شهری است برخوردار از جاذبه های مذهبی، تاریخی، فرهنگی و طبیعی که با سرمایه گذاری در این حوزه ها و فراهم آوردن شرایط برای حضور سرمایه گذار می توان تا حد بسیاری به ایجاد اشتغال کمک کند.
علیرضا پاک فطرت شهردار شیراز نیز از احداث برج دوقلو در شیراز دفاع کرده و گفته است : میانگین طبقات در شیراز بسیار کم و 2/1 طبقه است.
وی افزود: شیراز حدود 200 کیلومترمربع مساحت و یک و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و مشهد با 200 کیلومترمربع مساحت بیش از سه میلیون جمعیت دارد.
به گفته وی، تهران با 670 کیلومتر مربع مساحت که به طور تقریبی سه برابر شیراز است، 10 میلیون نفر جمعیت دارد.
وی اضافه کرد: براساس آمارها پراکندگی جمعیت در شیراز بسیار زیاد و حدود 75 نفر در هکتار است، طول شیراز به 45 تا 50 کیلومتر رسیده و این به معنای بروز مشکلات متعدد است.
شهردار شیراز بیان کرد: هرچه گستردگی شهر در سطح بیشتر باشد، تامین امنیت، حمل و نقل و ارائه خدمات در بخش های مختلف سخت تر و هزینه بر خواهد بود.
پاک فطرت بیان کرد: هزینه های تامین این خدمات از شهروندان دریافت می شود بنابراین هرچه شهر گسترده تر باشد، فشار بر مردم بیشتر می شود.
شهردار شیراز ابراز داشت: بلندمرتبه سازی در شیراز بیشتر بین شش تا هشت طبقه است و تاکنون سطح اشغال در بلندمرتبه سازی ها بین 60 تا 65 درصد بوده و فضای باقیمانده هم صرف پارکینگ و رمپ ها شده و فضای سبز به حد مناسب تامین نشده است.
وی خطاب به منتقدان ساخت برج 25 طبقه در شیراز گفت: این طرح فی البداهه طرح و تصویب نشده بلکه بیش از 10 سال معطل بوده و کارشناسی لازم بر روی آن انجام نشده است.
شهردار شیراز افزود: قرار نیست این برج تبدیل به پاساژ شده و در آن بوتیک های لباس و کت و شلوار فروشی راه اندازی شود.
وی ادامه داد: این پروژه تجاری نیست بلکه یک برج تخصصی است که بیشتر به فروش کالاهای پزشکی اختصاص می یابد.
این مدیر شهری با تاکید بر این که برخی در مورد این برج زود قضاوت کردند، اظهار داشت: پنج طبقه برج به پارکینگ و پنج طبقه هتل آپارتمان می شود.
وی بیان کرد: سطح اشغال این طرح 27 درصد و در کل 21 هزار مترمربع خواهد بود و بخش اعظمی از فضا برای تامین فضای سبز عمومی است.
شهردار شیراز گفت: اجرای این طرح تا چهار سال زمان می برد و به حتم بهره برداری از آن به عمر شورا و مدیران فعلی شهرداری شیراز نمی رسد و در زمان مدیران و نمایندگان شورای آینده بهره برداری خواهد شد.
امام جمعه شیراز هم در نشست اخیر با فعالان رسانه در شیراز در واکنش به انتقادهای مطرح شده در باره تبدیل فضای فرهنگی شیراز به فضایی تجاری گفت: علت افزایش برج های تجاری در این شهر نبود برنامه ریزی برای گردشگری ا ست که هر روز شاهد سر برآوردن این مجتمع ها در شیراز هستیم.
آیت الله اسدالله ایمانی پس از شنیدن دغدغه های اصحاب رسانه از جمله در بحث تجاری سازی سومین حرم اهل بیت(ع) و تصویب ساخت برج های 25 طبقه زند، اظهار داشت: علت طرح این برج ها این است که ما نسبت به گردشگری برنامه ریزی انجام نداده ایم که اگر بود، هر روز شاهد این دردسرها یعنی سر برآوردن مجتمع های تجاری در هر جای شهر نبودیم.
آیت الله ایمانی همچنین در دیدار با اعضای شورای شهر و شهردار شیراز اظهار داشت: متاسفانه ما نقشه راه نداریم و می خواهیم بدون نقشه جلو برویم در حالیکه انجام این آمایش و برنامه ریزی بیشتر از چند ماه طول نمی کشد ولی نتیجه آن 20 سال راحتی و رفاه برای کل شهر به دنبال دارد و اگر بدون برنامه کار کنیم در آینده افسوس خواهیم خورد.
وی گفت: اولویت اول شهر شیراز مساله گردشگری است. در شیراز ظرفیتهای فراوان گردشگری طبیعی، فرهنگی، باستانی ، پزشکی و زیارتی را داریم و باید برای همه این موارد برنامه ریزی کنیم.
رییس شورای فرهنگ عمومی استان فارس افزود: باید برای گردشگری استان فارس و بویژه شهر شیراز برنامه داشته باشیم و طرحی جامع تهیه کنیم.
امام جمعه شیراز ادامه داد: ضرورت اینکه بررسی کنیم و ببینیم تا سال 1414 چقدر فضا و امکانات برای گردشگری طبیعی، پزشکی و یا زیارتی و باستانی در استان و شهر شیراز نیازمندیم و در کجا نیاز می باشد برکسی پوشیده نیست.
آیت الله ایمانی بیان داشت: برای گردشگری طبیعی الزاماً نیازی به احداث هتل در شهر شیراز نیست و باید در دل طبیعت برای این امر سرمایه گذاری شود و یا برای گردشگری باستانی در مرودشت و پاسارگاد هتل بسازیم و البته باید همه اینکارها با نظرات کارشناسی و مطالعه شده باشند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس در بخش دیگری از سخنانشان تصریح کرد: فضای تجاری باید تعریف شده باشد. اگر به فضای تجاری نیاز داریم، که معلوم نیست داشته باشیم، فضای تجاری تخصصی نیاز است نه اینکه بدون برنامه و مانند سایر مجتمع ها ساخت و ساز داشته باشیم که به دنبال آن مشکلات ایاب و ذهاب و مسائل فرهنگی برای مردم ایجاد شود.
امام جمعه شیراز افزود : در گذشته هم بازار به همین شکل بوده است و بازارهای تخصصی مانند زرگرها، مسگرها و کوزه گرها داشته ایم و امروز نیز نیازمند این تخصصی کردن بازارها هستیم مثل تجمیع کالای پزشکی ها، مهندسی، کشاورزی .
آیت الله ایمانی در این دیداربیان کرد:شورای شهر باید اقدامات انجام گرفته را شفاف سازی کند شهرداری و شورای شهر باید مردم را امین خود بدانند و با اعلام جزئیات برنامه ها مردم را در جریان مسائل مختلف قرار دهند.
وی خطاب به اعضای شورای شهر شیراز بیان داشت: باید منافع مردم را بر منافع فرد و جناح مقدم بدانیم و در تصمیم گیری ها این موضوع لحاظ شود.
در هر حال موضوع احداث برج ها ی دو قلوی 25 طبقه در شیراز همچنان در کش و قوس های موافقان و منتقدان قرار دارد و نظرات کارشناسی و غیر کارشناسی پیرامون آن بیان می شود.ک/4
677 / 667 /675
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن