تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805261278




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایجاد صنایع تبدیلی راهکاری برای رفع مشکلات کشاورزان نهاوندی/ دسترنج کشاورزان در جیب دلالان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > همدان مهر گزارش می دهد؛
ایجاد صنایع تبدیلی راهکاری برای رفع مشکلات کشاورزان نهاوندی/ دسترنج کشاورزان در جیب دلالان
نهاوند-خبرگزاری مهر: شهرستان نهاوند یکی از مهمترین شهرهای استان همدان در زمینه داشتن پتانسیلهای کشاورزی است اما دو مشکل اساسی کمبود سردخانه و عدم فرآوری محصولات باعث شده از ظرفیت کشاورزی و باغداری نهاوند بدرستی استفاده نشود.



به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان نهاوند قطب کشاورزی، دامداری و شیلات استان همدان است که سالانه هزاران تن انواع محصولات باغي، کشاورزی و دامداری و شبلات  در آن توليد و روانه بازار مصرف مي شود. در شهرستان نهاوند 17 هزارو 411 نفر بهره بردار در بخش کشاورزی و زیر مجموعه های آن قرار دارد و مجموعا 12 هزار هكتار انواع زمین زیر کشت محصولات باغي است كه از اين ميزان سالانه 111 هزار تن انواع ميوه بدست مي آيد. شهرستان نهاوند بيش از 25 نوع محصول زراعي و باغي دارد كه به تفكيك، توليدات زراعي شهرستان 327 هزار و 45 تن، توليدات دامي و آبزي‌پروري 113 هزار و 776 تن و توليدات باغي 111 هزار و 192 تن است.

از مجموع  22 محصول توليدي بخش كشاورزي در استان همدان، شهرستان نهاوند به تنهايي در توليد 14 محصول مقام برتر استان را دارد و اين امر نشان دهنده جايگاه كشاورزي شهرستان نهاوند در منطقه غرب کشور است. تولید 63 درصد گشنیز کشور و  98 درصد استان و 50 درصد ذرت دانه ای، 50 درصد چغندر قند، 50 درصد صیفی جات، 18درصد گوشت قرمز، 60 درصد لبنیات و 44 درصد عسل استان همدان در نهاوند، این منطقه را به قطب کشاورزی و دامداری و باغداری استان همدان و غرب کشور  تبدیل کرده است نهاوند با تولید 48 هزار تن سیب رتبه نخست تولید سیب درختی در استان همدان را دارد نهاوند با تولید 48 هزار تن سیب زرد و قرمز رتبه نخست تولید سیب درختی در استان همدان را دارد و ارزش تولیدات محصولات کشاورزی نهاوند سالانه بیش از ۳۹۰ میلیارد تومان است. از طرفی نهاوند با توجه به داشتن منابع آبي متعدد همچون چهار رودخانه (گاماسياب، رودخانه ملاير، خرچنگ‌رود و قلقل‌رود) و تعداد 264 سراب، چشمه و قنات و تعداد 776 حلقه چاه عميق و نيمه‌عميق از پتانسيل‌ها و توانمندي‌هاي بي‌شماري در زمينه كشاورزي بهره مند است. اما چرا تا کنون از این ظرفیت بی نظیر کشاورزی نهاوند حمایت و استفاده کامل نشده و چرا با وجود زحمات فراوان کشاورزان، این دلالان و واسطه‌ها هستند که سود بالایی می‌برند جای سئوال دارد شهرستان نهاوند که یکی از مهمترین شهرهای استان همدان و غرب کشور در زمینه بهره مندی از پتانسیلهای کشاورزی است دارای مشکلات و کمبودهای است که باعث شده  ظرفیت بالای کشاورزی نهاوند به جای اینکه در خدمت و توسعه شهرستان نهاوند بکار گرفته شود توسط شهراهای دیگر به تاراج برده شود.

برای یافتن پاسخ سئوالات اولین فردی که می تواند پاسخ صریح و مناسبی ارائه کند فرماندار شهرستان نهاوند است. نهاوند از کمبود سردخانه و صنایع فراوری محصولات رنج می برد امامعلی عبدالملکی در گفتگو با مهر گفت: شهرستان نهاوند یکی از مهمترین شهرهای استان همدان در زمینه داشتن پتانسیلهای کشاورزی است اما دو مشکل اساسی کمبود سردخانه و فراوری محصولات باعث شده از تمام ظرفیت کشاورزی و باغداری نهاوند استفاده نشود. امامعلی عبدالملکی گفت: اين شهرستان داراي ظرفيتهاي بالقوه و بالفعل خوبي در زمینه باغداری و کشاورزی است و لازم است با برنامه ريزي دقيق و تلاش مضاعف در جهت توسعه آن گام برداشته شود. عبدالملکی ادامه داد: یکی از عمده مشکلات کشاورزان و باغداران نهاوند نبود صنایع تبدیلی و تولیدی و بسته‌بندی برای برخی محصولات است که با وجود زحمات فراوان کشاورزان، این دلالان و واسطه‌ها هستند که سود بالایی می‌برند بعنوان مثال شهرستان نهاوند به تنهایی 48 هزار تن سیب تولید می کند در حالیکه ظرفیت سردخانه های شهرستان نهاوند برای نگهداری این محصول زیر 10 هزار تن است. وی افزود: با توجه به اینکه در شهرستان نهاوند بیش از 17 هزار و 400 نفر در عرصه‌های مختلف کشاورزی فعالیت دارند و بخش کشاورزی مناسب‌ترین و بهترین گزینه برای ایجاد اشتغال پایدار و رسیدگی به توسعه همه‌جانبه است، پس  شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها و مدیریت منابع موجود در شهرستان نهاوند موجب می شود تا علاوه بر تحول و توسعه اقتصادی موجب تقویت زیرساخت‌های توسعه این بخش با هدف افزایش تولید و ایجاد اشتغال شود. ظرفیت و توانایی نهاوند در حوزه کشاورزی برای سرمایه گذران به درستی و روشنی تشریح نشده است فرماندار شهرستان نهاوند با اشاره به اینکه ظرفیت، استعداد و توانایی شهرستان نهاوند در حوزه کشاورزی برای سرمایه گذران بخش خصوصی به درستی و روشنی تشریح نشده است گفت: دسترسي آسان و سریع به منبع مالی یکی از الزامات و پیش نیازهای سرمایه گذاری و توسعه بخش کشاورزی نهاونداست.

امامعلی عبدالملکی ادامه داد: با وجود ویژگی های منحصر به فرد بخش کشاورزی، توسعه نيافتگي بازارهای مالی کشاورزی و وجود تنگناهايي درزمینه تأمین منابع مالی مورد نیاز،  این بخش را با محدودیت شدید سرمایه گذاری موجه ساخته است. عبدالملکیگفت: نبود سرمایه گذاری کافی در بخش کشاورزی، می تواند به ریسک بالای تولید محصولات کشاورزی، هزینه بالای نگهداری محصولات، کمبود اعتبارات ریالی و ارزی، عدم گسترش صنایع تبدیلی، فقدان نظام تشویقی و سودآوری بیشتر و به ویژه خدمات، منجر شود. وی گفت: آمایش بخش های کشاورزی، صنعت، تولید و غیره به درستی انجام نشده و زمین های کشاورزی یکپارچه نشده اند، سیستم آبیاری مدرن و علمی به صورت کامل اجرا نشده، احداث صنایع تبدیلی  برای محصولات کشاورزی فراموش شده به همین دلیل نهاوند از ظرفیت کشاورزی خود تا کنون به درستی استفاده نکرده است. تا این جای گزارش مشخص است که میزان بهره وری در حوزه فعالیتهای کشاورزی، دامداری و شیلات و باغات که تنها مزیت اقتصادی نهاوند است و اکثر عناوین استانی و کشوری دارد در نبود صنایع تبدیلی و بهره وری تباه می شود و حاصل سود کشاورزی و کشاورزان نهاوند به جیب سرمایه داران شهرهای مختلف می رود. صحبت های رئیس جهاد کشاورزی نهاوند نیز شنیدنی است که معتقد است: نهاوند نیازمند سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی در بخش کشاورزی  است و باید زمینه و ظرفیت را برای رغبت و اشتیاق سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کرد و به بخش خصوصی اطمینان داد در صورت سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی نهاوند  سود و منفعت خواهد برد. مشکل اصلي نهاوند براي توسعه و پيشرفت غافل شدن از سرمايه گذاري بخش خصوصي است احد ظفری به خبرنگار مهر گفت: مشکلات اصلي شهرستان نهاوند در حوزه صنعت، کشاورزي، اشتغال و زير ساخت هاي لازم براي توسعه و پيشرفت غافل شدن از سرمايه گذاري بخش خصوصي بوده است و در شرايطي که همه امکانات و ظرفیت براي اجراي طرح و پروژه هاي بزرگ کشاورزی نهاوند فراهم است اما متأسفانه در شهرستان نهاوند تاکنون براي ورود بخش خصوصي اقدام اساسي صورت نگرفته است. ظفری ادامه داد: کمبود صنايع تبديلي در اين شهرستان کشاورزان را از ارزش افزوده محصولات خود که اغلب آن در استان و کشور جايگاه بالايي را به لحاظ کيفي و کمي دارند، نيز محروم ساخته است.

وی سرمایه گذاری کشاورزان و متمکنین شهرستان را در حوزه صنایع تبدیلی و تولیدی خواستار شد و گفت: در حال حاضر سرمایه های سرگردان در شهرستان بسیار است لذا می طلبد کشاورزان با سرمایه گذاری در بخش های زیر بنایی کشاورزی نسبت به توسعه و پیشرفت شهرستان و اشتغال زایی بیشتر اقدام کنند. کارشناس کشاورزی جهاد کشاورزی نهاوند نیز گفت: در شهرستان نهاوند مجموعا 67 هزار و 644 هکتار از اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی قرار دارند که سالانه 620 هزار و 614 تن انواع محصولات کشاورزی و باغی با ارزش افزوده هفت هزار و 170 میلیارد ریال از آن بدست می آید. شهریار ساسانی گفت: برای توسعه و گسترش بخش کشاورزی در یک منطقه پنج رکن وجود دارد که شهرستان نهاوند ظرفیت بالایی در ارکان کشاورزی دارد و وجود زیرساخت ها و زمین های مستعد کشاورزی، منابع آب طبیعی و فراوان، وجود بخش زراعت و باغات، دام و طیور به همراه وجود صنایع تبدیلی باعث رشد و شکوفایی و کشاورزی یک منطقه در زمینه های مختلف می شود که شهرستان نهاوند در تمام این زمینه در استان همدان جایگاه مطلوبی دارد. ساسانی ادامه داد: 15 درصد تولیدات زراعی استان همدان، 18 و 3 دهم درصد تولیدات باغات استان همدان، 16 و سه دهم درصد تولیدات دامی و پنج و هشت دهم درصد صنایع تبدیلی استان همدان در شهرستان نهاوند محقق می شود که این آمار ظرفیت بالای کشاورزی و دامداری شهرستان نهاوند را به عنوان پایلوت و محور توسعه کشاورزی استان نشان می دهد. کمبود کارخانجات واحدهای تبدیلی در نهاوند شاخص‌ترین مشکل پیش روی کشاورزان است وی به یکی از مشکلات فراروی کشاورزان باغدار در نهاوند پرداخت و افزود: کمبود کارخانجات واحدهای تبدیلی در نهاوند به عنوان شاخص‌ترین مشکل پیش روی کشاورزان و باغداران است زیرا به علت عدم وجود واحدهای فراوری و صنایع تبدیلی، کشاورزان مجبورند محصولات تولید شده خود را با قیمت پایین به دلالان بفروشند. کشاورزان و باغداران نهاوند نیز از اینکه از دسترنج و زحمت سخت خود نمی توانند به درستی استفاده و سود ببرند ناراضی و گلایمند هستند. یکی از باغداران شهرستان نهاوند به خبرنگار مهر گفت: اين شهرستان داراي ظرفيتهاي بالقوه و بالفعل خوبي در زمینه باغداری و کشاورزی است و لازم است با برنامه ريزي دقيق و تلاش مضاعف در جهت توسعه آن گام برداشته شود. جانعلی زمانیان گفت: بخش کشاورزی دارای زیرشاخه‌های متعددی از قبیل کشاورزی، دامداری و دامپروری، شیلات، صنایع دستی و ترویج، آب و خاک و عمران کشاورزی است که باید از تمام این ظرفیت‌ها برای رسیدن به توسعه پایدار استفاده کرد. زمانیان افزود: کشاورزان و باغداران نهاوند کار، زحمت،  سختی و تلاش می کشند و تحمل می کنند اما عده ای سرمایه گذار در شهرهای دیگر سود زحمت و حاصل دسترنج کشاورزان و باغدارن نهاوند را به تاراج می برند چرا مسئولان فکری به حال صنایع تبد یلی کشاورزی نهاوند نمی کنند. وی اظهار داشت: مسئولان اعلام کرده اند ارزش تولیدات محصولات کشاورزی نهاوند سالانه بیش از ۳۹۰ میلیارد تومان است اما یکی از عمده مشکلات کشاورزان و باغداران نهاوند نبود صنایع تبدیلی و تولیدی و بسته‌بندی در تولید برخی محصولات است که با وجود زحمات فراوان کشاورزان، این دلالان و واسطه‌ها هستند که سود بالایی می‌برند. وجود صنایع تبدیلی در کنار محصولات کشاورزی مانع از خروج فله‌ای محصولات می‌شود زمانیان ادامه داد: وجود صنایع تبدیلی در کنار محصولات کشاورزی و باغی تولیدی نهاوند مانع از خروج فله‌ای محصولات می‌شود و می‌تواند سود قابل توجهی را نصیب کشاورزان کند، سودی که هم‌‌اکنون از شهرستان نهاوند خارج می‌شود و بیشتر به جیب کسانی غیر از کشاورزان می‌رود.

تجربه کشورهاي موفق در زمینه تولیدات محصولات کشاورزی نشان نی دهد که به کار گیری تجهیزات سرمایه داری در فعالیت های مختلف کشاورزی منجر به افزایش بهره وری و عوامل تولید از مدیریت، نیروی کار و زمین شده است. با توجه به اهمیت حضور سرمایه گذار و بخش خصوصی در زمینه کشاورزی نهاوند مسئولان باید در برنامه‌ریزی به منظور ایجاد صنایع تبدیلی راهکارهای خاص بیندیشند چون توسعه در عرصه کشاورزی و اشتغال پایدار منوط به توجه به انتقال، ذخیره، بسته‌بندی، فرآوری و تامین بازار مصرف است که لزوم اجرای طرح توسعه با سایر زیرساخت‌های زیربنایی را به اجبار نشان می‌دهد. آنچه مورد تاکید است اینکه احداث صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی، لزوم احداث و توسعه سردخانه، مرمت و بازسازی چاه های آبهای زیر زمینی و قنوات و استفاده از علم و فن آوری روز در توسعه کشاورزی نهاوند باید مورد توجه قرار گیرد.  


۱۳۹۳/۲/۷ - ۱۰:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن