تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى‏رود، همچنان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813154037




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تپه باستانی قلی درویش قم از نظر تاریخی در سطح خاورمیانه بی نظیر است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تپه باستانی قلی درویش قم از نظر تاریخی در سطح خاورمیانه بی نظیر است قم- ایرنا- معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: تپه باستانی قلی درویش قم از نظر تاریخی و ماقبل تاریخ در سطح خاورمیانه بی نظیر است.


ˈعمار کاوسیˈ روز یکشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: درعصر آهن و نوسنگی سایت استقراری مشخص(شهر و سایت های یکجا نشینی) وجود ندارد ولی در تپه قلی درویش قم ؛ یک شهر با تمام ویژگی ها و روابط اجتماعی و اقتصادی موجود است.
وی ادامه داد: حاکمیت، مالکیت، تجارت و خرید و فروش، نگارش و برنامه ها و آیین های بومی و مذهبی از ویژگی های یک شهر می باشد که در کاوش های انجام شده در این تپه یافت شده است.
وی گفت: با توجه آثار یافته شده ، اکنون قم به دلیل وجود این تپه باستانی قطب عصر آهن ایران است.
کاوسی اضافه کرد: به دلیل کم توجهی و عدم تخصیص اعتبارات برای کاوش ، روی این منطقه برای حفظ آثار با خاک پوشانده شده ولی این آثار در زیر خاک نیز آسیب پذیر و نیاز به آغاز دوباره کاوش ها در این منطقه است.
وی خاطر نشان کرد: تپه باستانی قلی درویش منطقه ای منحصر به فرد در سطح جهان است که از لحاظ مبنای تاریخی عصر آهن بسیار حائز اهمیت است.
وی با اشاره به اهمیت تپه باستانی قلی درویش افزود: تپه باستانی قلی درویش بر سر راه شاهراه قم – جمکران است که یکی از مهمترین پایگاه های باستانی در بخش مرکزی فلات ایران و مربوط به دوران آهن است.
کاوسی به نکته دیگری نیز اشاره کرد و گفت: آثار قبل ازتاریخ قم به مراتب بیشتر از آثار تاریخی موجود دردیگر شهرهای مهم کشور است ولی به دلیل عدم رسیدگی ، تعداد آثار سالم و مرمت شده در دیگر شهرها بیشتر از قم می باشد و آن شهرها را نسبت به قم تاریخی تر کرده است.
محوطه قلی درویش در حاشیه جنوبی شهر قم، ابتدای بزرگراه قم – جمکران در کیلومتر نخست جاده قدیم قم – کاشان واقع شده است.
وسعت محوطه بیش از 100 هکتار بوده که امروزه حدود 30 هکتار آن، به شکل مسطح برجای مانده است.
ارتفاع محوطه در ابتدا حدود 20 متر در ضلع جنوبی و 10 متر در ضلع شمالی بوده که در حال حاضر فقط پنج متر از ضخامت لایه های فرهنگی – استقراری محوطه در بخش جنوب شرقی بالاتر از سطح زمین های اطراف بر جای مانده است.
بزرگراه قم- جمکران از عرصه مرکزی محوطه عبور کرده و آنرا به دو بخش غربی – شرقی تقسیم نموده است.
کاوش های باستان شناسی در تپه تاریخی قلی درویش نشانگر نشیمنگاهی در منطقه قم مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد است.
تاکنون هفت فصل کاوش در محوطه قلی درویش صورت گرفته است و در این کاوش ها از متخصصان علوم مختلف چون استخوان شناس، گیاه شناس، زمین شناس و نقشه بردار استفاده شده است. ک/3
/7402/ 550/
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن