تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806401009




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استاد جامعه شناسی:در شرایط کنونی ، مردم نباید کاری جز ثبت نام گسترده برای یارانه می کردند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: استاد جامعه شناسی:در شرایط کنونی ، مردم نباید کاری جز ثبت نام گسترده برای یارانه می کردند جامعه > آسیب‌ها - تقی آزاد ارمکی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در روزنامه آرمان نوشت:

گفته می‌شود اعتماد به دولت کاهش یافته است. به همین دلیل هم است که مردم با درخواست رئیس دولت و گروه‌های سیاسی و اجتماعی و رسانه ملی در مورد انصراف توانمندان از ثبت‌نام دریافت یارانه در مرحله دوم مقاومت کردند و اکثریت مردم ایران از جمله ثبت‌نام‌کنندگان طرح و درخواست‌کنندگان برای دریافت یارانه‌ها بودند.

گفته می‌شود بی‌اعتنایی مردم به درخواست دولت به معنی کاهش اعتماد عمومی به دولت است. برای فهم این موضوع بهتر است کمی به عقب برگردیم و ببینیم که کِی همه مردم در ایران با درخواست‌های دولت موافقت کرده‌اند؟

کمتر شرایطی داشته‌ایم که مردم ایران با دولت در انجام کارها یکسان و همسو بوده‌اند. همیشه نوعی فاصله و تمایز بین دولت و مردم یا مردم و دولت در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی وجود داشته است. مردم ایران نه دروغگو هستند، نه ضد دولت و نه خیلی هم مدافع دولت. مانند دیگر مردمان دنیا به فکر زندگی خود و ساماندهی آن هستند.

در عوض دولت‌ها در ایران دچار مشکل شده و از ساحت حمایتی به ساحت کنشگری و تعیین سیاست تبدیل می‌شوند. به سرعت از یاد می‌برند که آمده بودند تا به مردم توجه کنند نه به گروه خود و رقیب. اگر توجه به زندگی مردم محور عمل و سیاست دولت‌ها در ایران می‌شد بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته را شاهد نبودیم. اگر دولت به جای تمرکز بر نیروی تازه به قدرت رسیده‌اش به وجه مدنی جامعه توجه می‌کرد، به سرعت دچار چالش عدم مقبولیت و ناکارآمدی نمی‌شد.

این اصل قضیه است اما یک نکته اساسی در شرایط امروز (بطور خاص بعد از اجرای طرح مرحله دوم یارانه‌ها) به چشم می‌خورد و همه اعم از سیاست‌بازان و اصحاب رسانه‌ها به آن دامن می‌زنند که ببینید اعتماد به دولت دکتر روحانی کاهش یافته‌است. در این مسیر برخی مدعی شده‌اند که دولت روحانی دولتی غیرکارشناسی است و صلاحیت ادامه مسیر را ندارد. این خط و جهت‌گیری به‌واسطه گروه مخالف دولت در ایران طراحی شده و بسیاری از رسانه‌ها و گروه‌های سیاسی و اجتماعی آن را دنبال می‌کنند.

حتی رسانه‌های مدافع دولت هم با رسانه‌های اصولگرا همصدا شده و از کاهش اعتماد به دولت روحانی در زمان حال سخن می‌گویند. آیا واقعا این داوری درست است؟ آیا دولت روحانی است که در شرایط تصمیم‌گیری بزرگ دچار کاهش اعتماد مردمی شده است؟ نه اینطور نیست. یادمان باشد وقتی که مرحله اول اجرای یارانه‌ها شروع شد ما با نوع کنترل تام و تمام روبرو بودیم. اگر انتقادهای آن زمان را ببینیم می‌توانیم شاهد باشیم که چه اتفاقی روی داده است.

در زمانی کوتاه با افزایش چندین برابری قیمت‌ها روبرو بودیم. درحالی که در شرایط جدید همه لب به انتقاد گشوده و رسانه‌های کشور اعم از مدافع و مخالف، سیاست اصولگراها را دنبال می‌کنند. می‌گویند دولت ناتوان است در حالی که اساسا دولت در ایران ناتوان بوده و ما توهم توانمندی دولت را داشته‌ایم. دولت جدید تنها در انجام بسیاری از امور ناتوان نیست بلکه همه دولت‌ها در ایران این وضعیت را داشته و دارند. اما چرا؟ چون کاری و سیاستی و وظایفی را به‌عهده می‌گیرند که خارج از قانون است. در این زمینه وجه مدنی جامعه نادیده گرفته شده است. در این شرایط است که کارشناسان و متخصصان کشور در حوزه‌های متعدد نادیده گرفته شده‌اند و اصل اجرای برنامه بوده و بس. کارشناس و متخصص هم کارمند می‌شود و از شأن و موقعیت فنی و حرفه‌ای و دانشگاهی‌اش خارج و مردم هم بی‌پناه می‌شوند.

به همین دلیل است که مردم ایران نباید در شرایطی که پیش آمد کاری به جز ثبت‌نام یارانه‌ها می‌کردند. ثبت‌نام یارانه‌ها به واسطه مردم در متن و شرایطی که زیست می‌کنند بهترین تصمیم و عقلانی‌ترین کار بود و دولت هم در ادامه سیاست‌های دولت‌های قبلی عمل کرد.

تفاوت این دولت با دولت‌های قبلی در عدم در اختیار داشتن ابزارهای کنترلی و نظارتی از یک طرف و حضور غیراخلاقی گروه مخالف در تخریب سیاست‌ها و اهداف و کارگزاران دولت از طرف دیگر است. اگر این دو به گونه‌ای دیگر بود، حتی اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها جور دیگری بود و جار و جنجال برپا نمی‌شد و امروز به جای داوری و نقد برنامه‌ها، شاهد جار و جنجال برای ناکارآمد بودن فقط این دولت نبودیم و در کنه و حاشیه هم تجلیل از دولت احمدی‌نژاد! بدین لحاظ است که باید به مساله کاهش اعتماد دولت در ایران به‌گونه‌ای دیگر نگاه کرد. اساس طرح این مساله در دست و سیاست گروه رقیب است و بس.

17302






یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 06:30:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن