تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820285584




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قالیباف: ارتقای کیفیت زندگی و عدالت اجتماعی دو هدف اصلی شهرداری تهران است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

قالیباف: ارتقای کیفیت زندگی و عدالت اجتماعی دو هدف اصلی شهرداری تهران است تهران بزرگ- ایرنا- شهردار تهران، گفت: ارتقای کیفیت زندگی و عدالت اجتماعی دو هدف اصلی شهرداری تهران است.


به گزارش ایرنا از مرکز ارتباطات راهبردی شهرداری تهران، ˈمحمد باقر قالیبافˈ روز شنبه در جشنواره پاسداشت نخستین های طرح ارزیابی تاثیر اجتماعی و فرهنگی(اتاف) در مدیریت محلی ایران، گفت: ˈاتاف ˈباید این رسالت را داشته باشد که صدای هر ضعیف، صدای هر نیاز و هر اولویت در شهر را به متن تصمیم گیری منتقل کرده و آن را مطالبه کند.
وی با بیان اینکه در کشور برای پیشرفت و توسعه پایدار نیازمند آن هستیم که ساختار اداری و اجرایی را یکبار برای همیشه مورد توجه قرار داده و آن را اصلاح کنیم، گفت که سیستم بسیار متمرکزی در کشور وجود دارد و انگار تمرکزگرایی در ذات ما مدیران قرار است.
وی با اشاره به اینکه محله محوری و محله گرایی اساس یک پیشرفت مقرون به صرفه و پایدار است، افزود: در آغاز کار در شهرداری تهران، توجه به بحث محله محوری و محله گرایی از سیاست های قطعی ما شد به این دلیل که پیشرفت به غیر از این روش - مخصوصا در جوامع شهری- امکان پذیر نیست.
قالیباف گفت: نظام اداری و اجرایی ما نیازمند یک کالبد شکافی جدی و اساسی است، اگر این کالبد شکافی را انجام ندهیم، به جایی نخواهیم رسید.
وی تاکید کرد: نمی خواهم با این حرف من، به جامعه علمی کشور جسارتی شود؛ من کوچک ترین عضو این خانواده هستم و خودم را هم جزو جامعه علمی کشور می دانم، ولی با این وجود عرض می کنم که اگر امروز هر رشته و تخصصی همه چیز را به سمت خودش گره بزند، نمی توانیم گره ای از مشکلات جامعه را بازکنیم، چرا که قرن بیست و یکم، عرصه علوم میان رشته ای است.
قالیباف گفت: در حوزه های اداری مقداری جرات دارم و می گویم که در زمینه های مدیریتی نباید بت پرستی قرن بیست و یکمی داشته باشیم، یعنی هر اداره کل و معاونتی می خواهد همه چیز را در بخش خودش خلاصه کند، غافل از اینکه در دیگر جوامع کار بخشی وجود ندارد و هیچ رشته علمی دیگری نمی تواند در کارش موفق باشد، مگر آنکه اتفاق بزرگ میان رشته ای بیفتد.
شهردار تهران با طرح این سئوال که مگر الزاما همه پروژه های ما در شهر تهران پروژه های بزرگ چند صد میلیاردی هستند؟ تصریح کرد: همین امروز ما در شهر تهران بیش از سه هزار پروژه در دست اجرا داریم، اگر نگاهمان نگاه محلی باشد، همه این پروژه ها مهم هستند، اما آیا می توانیم برای همه این پروژه ها پیوست اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، مهندسی ارزش و ... تهیه کنیم؟
وی افزود: نمی توانیم برای همه آنها این پیوستها را تهیه کنیم ولی در مقابل آیا می توانیم بدون این برآورد ها و پیوست ها یک کار مثبتی انجام دهیم؟ هرگز!
قالیباف ادامه داد: در یک پارادوکس هستیم که هم به همه این ها نیازمندیم و هم نمی توانیم همه اینها را تامین و اجرا کنیم و در این میان نباید در یک فضای غیر واقعی حرف بزنیم، بلکه در فضای کشور باید واقع بین باشیم.
شهردارتهران خاطر نشان کرد: نباید غافل شویم که هر سازمان و نهادی یک فلسفه وجودی دارد و اگر سازمانی از فلسفه وجودی خودش فاصله گرفت، معنی اش آن است که پای مرگ خود را امضا کرده است.
وی افزود: بدین ترتیب این سازمان یا منحل می شود و یا اگر باقی بماند، هیچ فایده ای ندارد بلکه فقط هزینه ای به بیت المال تحمیل می کند، بنابر این در کارهای خود باید به گونه ای عمل کنیم که به فلسفه وجودی سازمان توجه داشته باشیم.
وی یادآور شد: امروز شهرداری تهران یک رسالتی دارد و باید مرتب بر این موضوع تاکید کند تا از رسالت های خودش فاصله نگیرد و کار خودش را زمین نگذارد تا کار دیگران را انجام دهد.
شهردارتهران تصریح کرد: بنده به عنوان خدمتگزار در شهرداری تهران مرتب رصد می کنم که ما در مجموعه شهر چه کاری انجام می دهیم؟ در شهر دو هدف داریم به گونه ای که ارتقای کیفیت زندگی و بحث عدالت اجتماعی دو هدف مهم ما هستند و نباید از این اهداف غافل باشیم.
قالیباف ابراز کرد: آن چیزی که روشن و مشخص است، آن است که مدیر شهر و مدیریت شهری باید بداند که خودش نباید هیچ دغدغه ای داشته باشد و دغدغه مدیریت شهری باید دغدغه مردم باشد.
وی افزود: اگر از من سوال کنید مهم ترین رسالتی که این پژوهشگران در زمینه ˈاتاف ˈدارند چه چیزی است، می گویم مهمترین وظیفه آنها این است که بتوانند دغدغه مردم و نیاز شهروندان را به اضافه یک ارزیابی علمی و تحقیق، تحویل مدیر شهر دهند تا دغدغه مردم در واقع دغدغه مدیر شهر بشود و در این میان باید توجه داشت که نظر نخبگان هم به تنهایی دغدغه شهر نیست.
وی گفت: من در امورات دوستان جامعه شناس دخالت نمی کنم؛ ما همیشه یک حرف خوبی می زنیم و می گوییم که ˈاز مردم، با مردم و برای مردمˈ اما اگر پس از آن برگردیم و به مسایل نگاه کنیم، شاهد هستیم که ˈاز نخبگان، با نخبگان و برای نخبگانˈ اتفاق می افتد.
قالیباف ادامه داد: اگر خواستید، می توانید کارنامه گذشته خودمان در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را ارزیابی کنید تا ببینیم آیا واقعا ˈاز مردم، با مردم و برای مردمˈ تصمیم گرفته ایم و یا ˈاز نخبگان، با نخبگان و برای نخبگانˈ نسخه پیچیدیم و پیش رفتیم.
وی گفت: البته حتما به این نکته هم عنایت دارید که برای چنین کاری، گام ها نمی تواند گام های سریع و تندی باشد بلکه گام ها باید کاملا محتاطانه ولی مطمئن باشد و با آزمون و خطا حرکت نکنیم.
وی اظهارکرد: من جزو کسانی هستم که همیشه بر سرعت در تصمیمات در حوزه های اجرایی تاکید دارم، اما اینجا بر این موضوع تاکید می کنم که خیلی نیازمند تصمیمات شجاعانه و ریسک پذیر نیستیم؛ باید خیلی محافظه کارانه و محتاطانه ولی مطمئن حرکت کنیم و در این تصمیمات هیچ ملاحظه ای - نه ملاحظات سیاسی و جناجی و نه ملاحظات فنی را نباید مد نظر داشته باشیم؛ بلکه تنها ملاحظه ای که باید به آن دقت کنیم همان ملاحظه اجتماعی است و آن ملاحظه اجتماعی نیز مردم هستند.
شهردار تهران تاکیدکرد: باید این نیاز را پیدا کرده و سپس برای آن راهکار پیدا کنیم؛ اگر دیدیم این نیاز غیر واقعی است، باید ذائقه و باورها را نسبت به این نیاز تغییر دهیم؛ در این میان ممکن است مشکلی وجود داشته باشد بنابر این به عنوان کارشناس و پژوهشگر باید نگرشها را نسبت به این مشکل عوض کنیم و سپس موضوع را حل و فصل کنیم.
وی افزود: وقتی می خواهیم یک گام جلوتر باشیم اقدام ما نباید موید گذشته باشد و ما نباید ملاحظه ای جز ملاحظه اجتماعی داشته باشیم، باید دقت کنیم که تحقیقات و پژوهش های ما کاملا طولی باشد و به گونه ای نباشد که یک تحقیق و پژوهش را انجام دهیم و سپس آن را کنار بگذاریم.
وی افزود: این اتفاقی است که متاسفانه در شهر می افتد که مطالعات قابل دوامی صورت نمی گیرد، مردم از برخی کارهای ما احساس گله دارند و احساس می کنند در برخی نقاط اسراف و دوباره کاری صورت می گیرد و یا دقت لازم انجام نمی شود و این موارد به دلیل آن است که بررسی های ما طولی نیست، یعنی در مطالعات به گذشته بر نمی گردیم، مکرر کار را دنبال نمی کنیم و سوابق گذشته را در نمی آوریم.
وی خاطر نشان کرد: باید به عقلانیت انتقادی و به مشارکت معنی دار مردم واقعا اجر بنهیم و این موضوع را یک ارزش بدانیم و باید بدانیم همه پژوهش های ما و پروژه هایی که امروز برای آن ها تصمیم می گیریم، بدون شک تصویر فردای شهر ماست که فرزندان ما می خواهند در این شهر زندگی کنند.
قالیباف افزود: باید باورمان شود که اگر در جامعه آگاهی بخشی نکنیم نمی توانیم موفق باشیم چرا که آگاهی بخشی به عنوان مهمترین وظیفه چه در شهرداری و چه در اساس حکومت است.
وی تصریح کرد: قبل از اینکه به مردم بگوییم چه مسئولیتی دارید، باید بگوییم حق آن ها چه چیزی است، اگر مردم حق خود را شناخته و مطالبه کنند، حتما وظیفه شناس می شوند و می دانند که باید مسوولیت خود را انجام دهند.
وی افزود: مشارکت یک امر ذاتی نیست بلکه باید برای آن بسترسازی کنیم، اگر مشارکت اتفاق افتاد، اعتماد را به عنوان مهم ترین سرمایه اجتماعی به دست می آوریم، اگر اعتماد در جامعه ای برقرار شد، این جامعه محکوم به پیشرفت و ارتقای سطح زندگی خواهد شد.
تهرام/9136/ 699 /1596
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




06/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن