تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820916101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در آغاز گام دوم هدفمندي، خود دولت هيچگاه قصد حذف دهک ها را نداشت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۱۱:۲ق.ظ)
معاون اجرايي رييس جمهور؛ در آغاز گام دوم هدفمندي، خود دولت هيچگاه قصد حذف دهک ها را نداشت گروه سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، محمد شريعتمداري معاون اجرايي رييس جمهوري درخصوص آينده و اتفاقاتي که در طول ثبت نام مجدد مردم براي دريافت نقدي يارانه ها براي اجرايي شدن گام دوم قانون هدفمندي يارانه ها اينگونه گفت که عمده افرادي که تاکنون از دريافت نقدي يارانه ها منصرف شده اند متمکنيني هستند که با توصيه و توضيحاتي که دولت براي سرريز کردن يارانه هاي نقدي به بخش هاي گوناگون از قبيل بهداشت و حمل ونقل عمومي ارائه داد از دريافت يارانه ارديبهشت ماه خود به بعد، اعلام انصراف يا عدم ثبت نام کردند.
اما بخش قابل ملاحظه اي از جمعيت کشور که نياز به دريافت يارانه نقدي را براي گذران وضعيت معيشتي خود لازم مي دانستند، در ثبت نام مرحله دوم هدفمندي يارانه ها، نام نويسي کردند.

امکان شناسايي صدک هاي مختلف جامعه براي دولت محيا است
وزيرسابق بازرگاني دولت اصلاحات از انصرافي هاي يارانه ها از ابتدا تا هم اکنون نيز اشاره کرد و يادآور شد که تعداد اين افرادي تقريبا به ميزان يک دهک از درآمد جامعه است و تفاوتي با بررسي و نظرسنجي هاي کارشناسان دولت که در گذشته صورت گرفته بود، مقايرت چنداني نداشت.
اما دولت به خواست بسياري از نخبگان جامعه و بزرگان کشور که معتقد بودند امکان انصراف بسياري از افراد وجود دارد و دولت مي تواند اين درآمد حاکي از عدم پرداخت يارانه ها را صرف رسيدگي به محرومين و وضعيت بهداشت به صورت عام، رسيدگي به وضع حمل و نقل عمومي و توسعه ناوگان عمومي کند.
اما افرادي که ثبت نام کردند، ميزان درآمدهاي نزديک به يکديگر داشتند و اين موضوع با گزارشات کارشناس هاي دولت نيز مطابقت داشت ؛ اين گزارشات حاکي از آن بود که حدود 67 تا 70ميليون نفر از افراد جامعه، درآمدي شبيه به يکديگر دارند و قابليت حذف دلخواه يا مطابق ميل دولت وجود نداشت.
طبق اين آمار حتي صدک هاي داراي درآمد فوق العاده و يا صدک هاي داراي درآمد ضعيف نيز به گونه اي مشخص شده بود اما با توجه به اينکه دولت ابزار قانوني حذف دهک ها را دارد، در اين مرحله اقدام به حذف مردم از دريافت يارانه ها نکرد.

درآمدي نزديک به هم بسياري از افراد جامعه
درخصوص اين تعداد عمده از مردمي که درآمدهاي مشابه و نزديکي داشتند نيز نمي توانستيم يکي از گروه هاي درآمدي را از يارانه ها جدا کنيم و مابين گروه هاي ديگر تقسيم کنيم زيرا به دليل نزديکي ميزان درصد درآمدهاي اين افراد بين گروها جابه جايي اتفاق مي افتاد.
طبق بررسي کارشناسان و مشاوران رئيس جمهور که قبل از ثبت نام ارائه شد، کاملا گوياي اين موضوع بود که دهک هاي درآمدي کشور پايين تر از 2.5ميليون تومان است و شايد کمتر از يک درصد از ثبت نام کنندگان اعلام کرده اند که درآمدي بالايي دارند ولي نيازمند دريافت يارانه نيز هستند.

دولت تصميمي بر حذف دهک ها در اين مرحله ندارد
معاون اجرايي رييس جمهوري درخصوص حذف دهک ها توسط دولت نيز گفت: دولت در ابتداي راه نيز امکان تصميم گيري مبني بر حذف دهک هاي جامعه را داشت و امکان تصميم گيري در خصوص تعيين خط معيني از درآمدهاي جامعه که افراد طبق آن توانايي ثبت نام را پيدا کنند را مي توانست اتخاذ کند ؛ هرچند به دولت اين اختيار قانوني داده شده بود اما دولت تصميمي براي حذف دهک ها نداشت و مرحله نخست را بر عهده خود مردم گذاشت.
البته دولت اين اختيار را داشت که بخواهد ماحسب شرايطي همانند مناطق شهري، ميزان املاک و مستقلات و ... را ملاک دريافت يارانه نقدي قرار دهد و طبق اين درآمد و دارايي ها افراد را واجدشرايط براي گرفتن يارانه ها تلقي کند ؛ بايد اين نکته را هم اضافه کنيم که دولت اين امکان و فرصت را داشت که از طرق مختلف، افرادي که ثبت نام کرده اند و نياز مالي ندارند را شناسايي کند اما دولت همچين قصدي را تاکنون براي اين مرحله نداشته است.

انصراف دهندگان همان ميزان برآورد دولت بود
اما به هر حال تصميمي که در دولت اتخاذ شد، اين بود که بايد امکان آن فراهم شود که مردم در ابتدا با انصراف از ثبت نام، از دريافت نقدي يارانه ها منصرف شوند.
اما پس از اتمام مهلت 10روزه براي ثبت نام يارانه نقدي، در روزهاي 30 و 31فروردين ماه تقريبا تداد 30هزار نفر از دريافت يارانه نقدي طي اين دو روز انصراف دادند و تقريبا برآورد ما از انصرافي‌ها پيش از آغاز انصراف تقريبا همين ميزاني بود که اعلام شده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن