تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818947218




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چه کسی پاسخگوی تاراج منابع طبیعی کردستان خواهد بود؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چه کسی پاسخگوی تاراج منابع طبیعی کردستان خواهد بود؟
کشور ما از استعدادهای کم نظیر طبیعی و زیستی برخوردار است ، اختصاص میلیاردها تومان اعتبار و سردادن شعارهای رنگارنگ در زمینه حفاظت از این منابع هر روز شاهد تخریب عرصه های گیاهی و جنگلی ، کاهش شدید تنوع جانوری و نباتی هستیم اما شاید وضعیت در کردستان از سایر مناطق حادتر باشد.
کد خبر: ۳۹۵۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰ - 25 April 2014



چاره وضعیت نابسامان منابع طبیعی کردستان چیست؟
آب ، گیاه ، خاک ، درخت و هوا جزو اصلی ترین عناصر طبیعت و ارکان اساسی نظم محیط زیست و زندگی انسانهاست که اگر نظم آنها بهم بخورد یا یکی از آنها از این چرخه حذف گردد بدون شک سرنوشت طبیعت و انسانها را به خطر می اندازد.

به گزارش «تابناک» دنیای امروز با مشکلات بزرگی مثل ظهور مداوم بیماری های کشنده ، آفات نباتی غیرقابل کنترل ، حوادث طبیعی ویرانگر و کاهش شدید ثبات وضعیت زیست محیطی و انسانی مواجه است به طوری که در هر نقطه از دنیا روزانه حوادثی مثل سونامی ، رانش ، گرد و غبار ، زلزله و ... خسارات همه جانبه و سنگینی برجای می گذارند و اگر چنین ادامه یابد فاصله زمانی تا پایان زندگی بر این کره خاکی چنان دور نیست و هر روز کمتر می گردد.

نگاهی به سیاست گذاری کشورهای پیشرفته و وضعیت روند توسعه این مناطق به خوبی گویای درک ضرورت رسیدگی به محیط زیست و منابع طبعیی توسط این دولتهاست و دنیا شاهد بهبود روز افزون وضعیت این عرصه ها و تأثیر مثبت آن بر زندگی انسانها و موجودات دیگر می باشد.

در این ممالک مساحت مراتع و جنگل ها ، تنوع گیاهی و جانوری و ساماندهی منابع آبی مرتب درحال افزایش و شاخص هایی مثل سلامت ، طول عمر ، درآمد و نشاط ارتقاء یافته است.

اما «صدیق مینائی» در مطلبی که برای «نگاه شما» ارسال کرده، معتقد است که در کشور ما با وصف اینکه از استعدادهای کم نظیر طبیعی و زیستی برخوردار است ، اختصاص میلیاردها تومان اعتبار و سردادن شعارهای رنگارنگ در زمینه حفاظت از این منابع هر روز شاهد تخریب عرصه های گیاهی و جنگلی ، کاهش شدید تنوع جانوری و نباتی هستیم اما وضعیت در کردستان از سایر مناطق حادتر می باشد. پیامد این روند ظهور ریزگرد ، آفات گیاهی ، بیماری های انسانی ، آلودگی هوا و ... می باشد که اگر با عزمی جدی به مقابله با آن نپردازیم وضعیت بسیار خطرناکی در استان رخ داده و سایر مناطق کشور را نیز تحت تأثیرات منفی قرار می دهد زیرا یکی از بسترهای اصلی تأمین آب ، اکسیژن ، فرآورده های گوشتی ، محصولات لبنی ، چوب و علوفه کشور می باشد و نبودش نابودی های بسیاری به دنبال می آورد.

وی معتقد است: نقش سازمان منابع طبیعی کردستان یک نقش سازنده و یا بی فایده نیست بلکه نقشی مخرب است و برای اثبات این ادعا به این امر اشاره می گردد که بدون اینکه کوچکترین اقدامی برای حفاظت و احیاء منابع طبیعی بپردازد مجوزهای گوناگونی برای تخریب این عرصه ها به بهانه اجرای پروژه های عمرانی صادر کرده و میلیاردها تومان از بودجه استان را تحت عنوان پرداخت حقوق و مزایای کارکنان ، کارشناسان و مدیران و ... مصرف می کند. هم چنین با بر عهده گرفتن نقش متولی اصلی جا را بر نهادهای مدنی تشکل های زیست محیطی تنگ کرده و از دخالت سازنده این نهادها در حراست از مراتع و جنگل ها جلوگیری می کند.

«صدیق مینایی» در ادامه مطلب می افزاید: این سازمان به جای تدوین طرح های گوناگون ، اجرای پروژه های متعدد و کمک گرفتن از مدافعان محیط زیست در راستای جلوگیری از تخریب مراتع و نابودی جنگل ها، نظاره گر نابود شدن جنگل های دست کاشت گریزه ، حسن آباد و جاده کامیاران می باشد و کوچکترین حرکتی برای جلوگیری از تخریب این عرصه ها از خود نشان نمی دهد.

وی متذکر می شود که این مدیران برای جلوگیری از روند تکرار آتش سوزی سالهای گذشته در عرصه های جنگلی و مرتعی ، نجات گونه های گیاهی در خطر انقراض ، درمان بیماری جنگل های مریوان چه کار کرده اند؟ برای رفع تصرف نهادهای نظامی ، آموزشی ، افراد ذی نفوذ و نهادهای خاص چه اقداماتی انجام داده اند؟

«صدیق مینایی» در آخر ضمن انتقاد از برخی رفتارهای غیرمسئولانه می افزاید: مسئولین کجا بودند که بنام خط انتقال مواد پلی اتیلن ، ساخت ساختمان پدافند غیرعامل ، احداث مجتمع های مسکونی در برخی مناطق سنندج ، احداث جاده در جنگل حسن آباد ، گازرسانی به مریوان ، موقوفه کردن مراتع و ... خسارات بزرگی به منابع طبیعی استان وارد شده است؟

اما «تابناک» آمادگی خود را برای انتشار توضیحات مسئولین امر اعلام می کند و منتظر است تا با این توضیحات انتظارات هموطنان عزیز کردستانی درباره حفظ منایع طبیعی برآورده شود.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن