محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845898840
ویژگیهای جوانی و شیوههای بهرهمندی صحیح از آن (1)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ویژگیهای جوانی و شیوههای بهرهمندی صحیح از آن (1) نويسنده: عزیزالله حیدری برای موضعگیری صحیح در برابر هر پدیده و هر مرحله از زندگی باید واقعیت آن را فهمید و به جوان شناساند. این یک برخورد صادقانه است، چنان که علی ( علیه السّلام ) در نامهای به امام حسن ( علیه السّلام ) میگوید: «پسرم! بدان که پیش روی تو گردنهایست رنج زا، در عبور از این گردنه حال مردم سبک بار بهتر است از سنگین باران... ... و جز این نیست که قلب جوان مانند زمین خالی است هر چه در آن کاشته شود همان را میپذیرد (اگر بادام شیرین; نتیجه شیرین و اگر بادام تلخ; نتیجه تلخ)... و این وصیت پدری است رو به فنا، اعتراف کننده به تغییر و تحولات زمان، در منزلگه مردگان آرمیده، که فردا از آنجا کوچ خواهد کرد، به فرزندی که چیزی را آرزو میکند که آن را نخواهد یافت. انسانی که راهروی کسانی است که از هستی برخوردار بوده و هلاک شدند، هدف بیماریها و گروگان روزگار است، در تیررس ناگواریها و بندهی دنیا و سوداگر فریبندهها، وامدار زوال و فنا، در بند اسارت مرگ و هم پیمان اندوهها و همدم غصهها و نشانههای آفات و زمین خوردهی تمایلات و جانشین مردگان است.» (1) چنان که میبینید امام (علیه السلام) در گفتوگو با یک نوجوان یا جوان تلاش نموده از همهی واقعیتهای زندگی سخن بگوید تا مخاطب بتواند موضع صحیحی را در مقاطع مختلف حیات انتخاب کند. او خواسته است که جوان فقط یک روی سکه را نبیند تا توقع یکنواختخوشی داشته باشد و چنین بینشی است که میتواند تحمل را در فرد زیاد نموده و برای برخورد صحیح با فراز و نشیبهای زندگی، او را مهیا کند. بعد از این پیش درآمد، خواهیم کوشید تا بیپیرایه از ویژگیهای جوانی سخن برانیم و هدف، راهیابی به درستترین راه است نه آن که جنبههای منفی در نظر ما باشد و از آنجا که در حوصلهی جوان مقدمهچینی ملالآور استبه اصل مطلب میپردازیم. سنین نوجوانی و جوانی در دیدگاهها و نظریات متفاوت است، اما معمولا بین 12 تا 25 سالگی را شامل میشود. (12 تا 18 سالگی را دورهی نوجوانی و 18 تا 25 سالگی را محدودهی جوانی دانستهاند.) (2) این تقسیم بندی ممکن استبا تغییرات کمی در نگاه کارشناسان مطرح شود; زیرا تغذیه، جغرافیا، محیط و فرهنگ تفاوتهایی را باعث میشود، اما مهم آن است که فردی که خود را جوان میداند، دشواری این دوران را درمییابد. جوان در این مرحله میکوشد تا هویتخویش را از هویتخانوادگی جدا کند و به استقلال دستیابد. به ویژه آن که در این سیر شتابنده، با بلوغ که تولدی دیگر نامیده شده، رو به روست، جریانی که زمینه ساز تحولات سرنوشتساز جسمی، روحی و عاطفی میباشد. در این مطالعه میخواهیم جوان مثل یک مسافر با ما همراه شود و از خویشتن شناخت مفیدی به دست آورده و با حقیقتخود آشنا گردد و در سایهی این شناخت، کاستیها را ترسیم نموده و از سرمایههای ارزشمند خویش بهره گیرد. پس آنچه پی میگیریم دستیابی به سه بهرهی بزرگ است: 1.پی بردن به عظمت و ارزش خود; 2.نجات از صیادان و بازارهایی که کمبها میخرند و بهای واقعی جوانی و جوان را نمیپردازند; 3.آگاهی به راههای برون رفتن از مشکلات و بحرانها. از آنجا که جوان بیشتر براساس عواطف و احساسات خویش حرکت میکند، پس باید از این دل پاسداری نمود، چنان که علی ( علیه السّلام ) فرمود: «این دل مثل زمینی خالی است که هر بذری در آن افشانده گردد پذیرفته و میرویاند. مبادا که بدخواهان دانهای فاسد بکارند که به جای گل، خار برآرد.» وقتی پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «بهترین جوانان شما کسی است که به پیران (از لحاظ تجربه و دور اندیشی) شبیه گردد» (3) و باز هم امیرالمؤمنین ( علیه السّلام ) میگوید: «نظر و رای پیران را از چالاکی جوان بیشتر میپسندم» ; (4) پس سزاوار است که جوان در جذب تجربهها، تلاشی پیگیر داشته باشد. در این صورت این استعداد شگرف، که دروازهی خوبیهاست (5) شکوفا میگردد. البته جوانی با قدر و قیمتی همراه است که در برخی موارد میخوانیم: جوانی مایهی مباهات و افتخار خداست، آنجا که پیامبر (ص) فرمود: «محبوبترین مردم نزد خدا، جوانی کم سن و سال است که در زمان زیبایی و طراوت، از راه منحرف نگردید و در فرمانبری پروردگار خویش درآمد. این همان کسی است که خداوند فرشتگان را شاهد گرفته و میگوید: نگاه کنید این به قیقتبندهی من است.» (6) پس چنین گنجی باید خود را بشناسد و سپس نیروهای خود را استخراج نماید و بعد از آن که آنها را شکل داد، به جهت دادن استعدادها و قابلیتهای خود بپردازد، (7) آن هم در مسیر بهترین مقصد و هدف. این یک حقیقت است که پیامبر اکرم (ص) در یک تمثیل بیان کردهاند: آنها معدن هستند، مثل معدن طلا و نقره (8) و روشن است که کمال معدن در این است که چهار مرحله را طی کند: کشف، استخراج، شکلیابی، جهت. از این رو لازم است جوان ویژگیهایی را که نقش اصلی دارند، شناسایی کند; خصوصیتهایی که در عین مفید بودن میتوانند به یک خصلت منفی تبدیل شوند و جوان با درک ظرفیتها میتواند نه تنها به کنترل خویش و هماهنگ کردن نیازهایش با موازین متعالی دین و اخلاق بپردازد، بلکه رفتاری نسبتا قابل پیش بینی را سامان دهی کند، که این در انرژیها و تواناییهای جوان نهفته است. خصلتهایی که نقش بسیار اساسی دارند و یک جوان آگاهانه یا ناخودآگاه با آنها انس داشته و بیشتر حرکتهای او مثل منش و طرز رفتار، لباس پوشیدن، آرایش، الگوها و هدفهایش را شکل میدهد، عبارتند از: 1.استقلال طلبی 2.هویت طلبی 3.عاشق پیشهگی 4.خود شیفتهگی روشن است که شاخصهای جوانی در این موارد محدود نمیشود و ممکن استبرخی از این عناوین، در ابتدای امر، چهرهای منفی ارایه دهند، اما جوان خصوصیات دیگری دارد که ذاتا مثبت است و باید پرورش پیدا کند، چنان که حس فداکاری و گذشت، مبارزه با ستم و ستمگری، دفاع از مظلوم و حقپذیری در جوانان مشهود است. در حدیثی از امام معصوم آمده است: «آنان (نوجوانان و جوانان) برای هر کار خوبی با شتاب تلاش میکنند.» (9) بررسی ویژگیها 1.استقلالطلبی جوانی که از بحران بلوغ عبور میکند در حقیقت مقدار زیادی از وابستگیهای خانوادگی را پشتسر میگذارد و میرود تا هویتی جدید و مستقل را تجربه کند. گرچه او هنوز نیازمند حمایتهاست; اما در بسیاری موارد با خود یا در اعتراض به دیگران میگوید: شما خیال میکنید من هنوز بچه هستم؟ ! این نوع گفتارها، گویای همین روحیه است و به دلیل واقعیت موجود در این روحیه، سزاوار پذیرش و تناسب در برخورد است. البته برخوردی منطقی و خارج از افراط و تفریط، نه به آن صورت که در غرب از هیجده سالگی و یا کمتر، جوان به حال خود رها شده و گویی میخواهند از شر او راحتشوند و شکل تفریطی آن است که این حالت انکار شده و به هیچ انگاشته گردد. در توصیههای پیامبر اکرم (ص) میبینیم که جوان باید چون مشاوری امین، مورد مشورت قرار گیرد. (10) اما خود جوان نباید فکر کند که بینیاز شده و تحت تاثیر شور و نشاط و قدرتهای جوانی، از تجربیات افراد سالخورده رویگردان شود. چنان که از امیرالمؤمنین خواندیم که رای و تدبیر پیر، نزد من محبوبتر از چالاکی و استقامت جوان است. (11) این نیاز آن قدر محسوس است که جوانی در مصاحبهای میگوید: کلاف سردرگمی هستیم که هیچ کسی راهنماییمان نمیکند (پیشگامان، ماهنامهی فرهنگی، سال سوم شمارهی 25) . روشن است که استفاده از مشورتها به معنی کورکردن چشم خود نیستبلکه همانا استفاده از تجربه و اندیشهی پیشکسوت هاست. با این توضیح معلوم میشود فرضیهی شکاف نسلها آن قدر هم که میگویند واقعیت ندارد، بلکه گاهی به دلیل مقاصد سیاسی تبلیغ میشود تا جوانان را از فرهنگ و ارزش اصیل و سنت دینی اصیل بیگانه کنند. این دشمنان جوانان نمیدانند که اگر استقلالطلبی به مفهوم پشت پا زدن به فرهنگ و ارزشهای اصیل باشد که به غلط، سنتی کهنه نامیده میشود; اعتراض رهبران غربی را سازمان نمیداد. مشاور امنیت ملی امریکا استاد علوم سیاسی دانشگاه جانهاپکینز و مشاور فعلی مرکز مطالعات استراتژیک بینالمللی میگوید: تلویزیون (امریکا) خاصه در تخریب و عدم تداوم سنتها و انتقال ارزشها از نسلی به نسل دیگر تاثیر مهمی داشته است. برنامههای سرگرم کنندهی تلویزیون و حتی اخبار آن در شورانگیزی و احساساتی نشان دادن واقعیات به عنوان نوآوریها که از ارزشهای اخلاقی جدا شدهاند و در ارایهی ارزشهای مادی و ارضای تمایلات نفسانی و جنسی به عنوان یک امر عادی و حتی رفتاری قابل ستایش، به افراط گراییده است. ملاحظهی میزان تاکید مشهورترین برنامههای تلویزیونی که برای بینندگان جوان طراحی شده است و همین طور پربینندهترین نمایشهای بحث و گفتوگوی تلویزیونی برای انحطاط و هرزگی و تحسین و تبلیغ عدم پذیرش اقتدار ارزشهای سنتی، تکان دهنده است... . با چنین پدیدههایی، والدین مشکل بتوانند ارزشهای اجتماعی را به فرزندان خود انتقال دهند. انحطاط بارز هستهی خانواده، به عنوان بنیادیترین واحد اجتماعی، پریشانی فلسفی - فرهنگی جامعه معاصر امریکا را شدت میبخشد. (12) پس حس استقلالطلبی به معنای پذیرش شخصیت جوان و اعتماد به نفس خوب است و باید جوان خود را دارای قابلیتها بداند. اما نه به مفهوم جداییطلبی و غرور بیجا. 2.هویتطلبی جوان در جست و جوی هویتخویش است و به همین خاطر به تلاشها و برون فکنیها و خود نماییها و گاه سکوت و انزوا پناه میبرد. این مجموعه نشان از بالندگی و تحرک اوست. او حق دارد بداند کیست و چه تواناییها، احساسات و عواطفی دارد; تا برای آنها برنامه بریزد و اهداف راستین خود را تحقق ببخشد. این آگاهی باعث میشود که جوان کرامت انسانی خود را حفظ نموده، ارزش واقعی خود را دانسته و خود را به بهای کم نفروشد. راز تسلیم شدن به هوسهای زود گذر، الگوهای ناسالم و وارداتی همین عدم شناخت است. اشتباه بزرگ این است که با تحلیل سطحی از خویش، این هویت ارزشمند را با خواستههای ابتدایی و تلقینی اشتباه بگیرد. گاه دیده میشود که وقتی جوانی دستبه خلافهایی زده و افراط میکند و سپس مورد اعتراض واقع میشود، بلافاصله میگوید: شما جوان را نمیشناسید! جوان خواسته هایی دارد و آنگاه نمونه هایی از کارهای جوانان غربی و آزادی (بخوانید بیبند وباری) آنها را فهرست میکند. اما پاسخ این است که هیچ کس منکر خواستهها و شور و نشاط جوان نیست. اما او قبل از اجرای بیمعیار نیازها باید به کاوش پرداخته و بفهمد که جوانی یک بخش از حیات کلی انسان است و دستگاه آفرینش برای انسان، انسانیت و هویتی ارجمند را ترسیم نموده که ارضای احتیاجات باید در آن چارچوب انجام گیرد، تا این سرمایهی بزرگ و سترگ آسیب نبیند. مهمترین بدبختی، جهل دربارهی خویش، پناه بردن به هیجانات مصنوعی به جای ایمان و کسب رضایت فردی و نسبی شدن همهی ارزشهاست; چون کسی که خود را نشناختخدا را نمیشناسد و نتیجه چنان میشود که برژینسکی از جامعهی امریکا گزارش داده است: «جامعهای که به هیچ یک از ارزشهای مطلق اعتقاد ندارد، بلکه در عوض رضایت فردی را هدف قرار میدهد جامعهای است که در معرض تهدید و فساد قرار دارد. امریکا به وضوح نیازمند یک دوره باز اندیشی، بازنگری فلسفی و انتقاد از فرهنگ خودی است. امریکا باید به درستی این واقعیت را بپذیرد که لذتطلبی همراه با نسبیگرایی که راهنمای اصلی زندگی مردم شده است، هیچ گونه اصول ثابت اجتماعی را ارایه نمیدهد.» (13) روش شناخت هویتخویش دو راه بسیار ساده اما عمیق و سازنده برای شناخت داریم: 1.مقایسه؛2.تحلیل; اصل جالبی که میگوید: هر نیازی در انسان نمایشگر یک استعداد است. (14) ما در مقایسهی خودمان با دیگر حیوانات درمییابیم که در پنج مورد با آنان اشتراک داریم: هوش، حافظه، ادارکات حسی، احساسات و حواس و چه بسا که آنان در برخی از این خصوصیات از ما قویتر باشند، اما به خاطر استعدادهای بزرگی چون تفکر، تعقل، وجدان و روحی برتر ممتاز میشویم چنانکه قرآن از آن به عنوان آفرینشی دیگر یاد میکند. (15) اما معیار دوم که اصل دقیقی است میگوید هر نیازی در انسان نمایشگر استعدادی بزرگ است. مثلا نیاز به اعتراف نمایانگر وجدان، نیاز به نجوا نمایندهی روح و نیاز به آزادی نمایانگر اراده و انتخاب میباشد. در نتیجه جوان میتواند خویشتن را با پرسشی بزرگ روبهرو کند که آیا با این همه سرمایه میتوانم به شغلی چون خوردن، خوابیدن و خوش بودن راضی شوم؟ آیا زیستنی چنین، حبس شدن در مداری بسته و محدود نیست؟ و انسان را در باتلاق بیهودگی نمیبرد؟ اینجاست که باید اهداف بلند را به رهنمود دین پیدا کنم که پنجرهای به سوی بالا میگشاید و هدف برتر را نشان میدهد. بیهوده نیست که ما را با این پرسش بزرگ روبهرو میکنند که «ارضیتم بالحیوة الدنیا» ؟ آیا به همین زندگی محدود دل خوش کردهاید؟ (16) چه شکرهاست در این شهر که قانع شدهاند شاه بازان طریقتبه مقام مگسی بال بگشا و صفیر از شجر طوبی زن حیف باشد چو تو مرغی که اسیر قفسی (17) این درک مختصر از هویتخویش، سودای سر بالا را در انسان زنده میکند و جوان از تنوعطلبی و تنزل، به تحرک روی میآورد. چنین است که همتهای بلند شکل میگیرد و جوان به شکوفایی خود میاندیشد نه آن که به صورت تصنعی خود را به این و آن تشبیه کند. چه خوب گفته است دانشمندی: آدم دیوانه میگوید ای کاش من فلانی بودم، آدم عصبی میگوید ای کاش جای فلانی بودم و آدم عاقل میگوید کاش خودم همان باشم که باید باشم. در حالتهای سردار رشید اسلام، جوانمردی چون حاج همت میخوانیم: قبل از عملیات، یک شب که حاجی خانه آمد، سراپا خاک آلوده بود. چشمانش از بیخوابی ورم کرده و قرمز شده بود. فصل سرما بود و او به خاطر سینوزیتشدیدی که داشت، احساس ناراحتی میکرد. وقتی وارد خانه شد، دیدم میخواهد نماز بخواند، گفتم: لااقل یک دوش بگیر، غذایی بخور، بعد نمازت را بخوان. با تعجب گفت: من این همه خودم را به زحمت انداختهام و با سرعتبه خانه آمدهام که نماز اول وقت را از دست ندهم، حالا چه طور میتوانم نماز نخوانده غذا بخورم؟ (18) راستی که در مقابل این رادمردان باید گفت: همتم بدرقهی راه کن ای طایر قدس که دراز است ره مقصد و من نو سفرم آری جوان ما باید فریب زرق و برقها را نخورد و با واقعیتخود آشنا گردد. در غیر اینصورت دچار بن بستهای جوانان در غرب میشود که با همهی درخشش، نوری ندارند. شعارهای جوانان در غرب حاکی از ناامیدی و گم گشتگی هویت است. آنان در برخی گفتهها و چیزهایی که بر لباسهایشان نقش بسته میگویند: :are live we ,we dont live ما زندهایم زندگی نمیکنیم! یا در شعاری دیگر: no futher یعنی آیندهای نیست. و چنین است که به جای دلسپاری به ایمان، در جست و جوی هر چه بیشتر لذت فردی و هیجان (excitement) ، دیوانه وار به هر دری میزنند. گزارشات عینی نویسندهی کتاب «در غرب خبری نیست» از اعتیاد به حشیش و مواد مخدر، خشونت، تجاوز، سرقت، قمار و موسیقی پر سر و صدای دیسکو، بسیار تکان دهنده است. (19) اما چنان که در این گذر کوتاه درخودشناسی دیدید، بینش دینی با نشان دادن سرمایههای زیادتر انسان به او عظمتش را یاد آور میشود، تا به کارهای حقیر و آرمانهای کوچک قانع نشود و حتی استمرار و ادامهی بعد از مرگ را درک کند. این شناخت درست از خویش، جوان را با هویتی شگرف روبهرو مینماید که زندگی با مرگ تمام نمیشود و به عینیت عالم ایمان میآورد، (20) که زمینه ساز نماز و پیوند و باطن هستی و ایجاد شور و نشاط او نجات از نومیدی است. این ادراک از استعدادهای بزرگ انسانی پرسشی را در ذهن آدمی زنده میکند که در سکوت نیز فریاد دارد. آن پرسش این است: آیا برای زندگی 60- 70 سال، همان غریزهها کافی نبود؟ آیا برای اهداف کوتاه مدت مثل خوردن و خوابیدن و خوش بودن، نیاز به این همه استعداد، آن هم استعدادهای مزاحم خوشی بود؟ زیرا عقل و فکر آدمی را آرام نمیگذارد مگر از کارش بیاندازیم. پینوشتها: 1. نهج البلاغه، ترجمهی علامه محمد تقی جعفری، وصیتبه امام حسن (علیه اسلام)، ص 817. 2. مسایل نوجوانان و جوانان، دکتر محمد خدا یاری فرد، ص 11. 3. میزان الحکمة، ج 5، ص 7. 4. نهج البلاغه، کلمات قصار. 5. میزان الحکمة، ج 5. 6. میزان الحکمة، ج 5، ص 9. 7. روضهی کافی. 8. روضهی کافی. 9. میزان الحکمة، ج 5، ص 7. 10. در تقسیم بندی معروف رسول اکرم: فرزند در هفتسال اول فرمانروا و هفتسال دوم فرمانبر و هفتسال سوم، وزیر است. (جوان و احساسات، مرحوم فلسفی) . 11. نهج البلاغهی صبحی صالح، کلمات قصار، شمارهی 86. 12. خارج از کنترل، زی بیگنوبرژینسکی، ص 128. 13. خارج از کنترل، ص 129. 14. مسؤولیت و سازندگی، استاد علی حائری، ج 1. 15. سورهی مؤمنون آیهی 14 بعد از سیر تکاملی نطفه تا انسان از آفرینش دیگر یاد میکند که همان ترکیب ممتاز آدمی است. 16. توبه / 38. 17. دیوان حافظ. 18. سردار خیبر، خاطراتی از حاج ابراهیم همت، فرمانده لشگر محمد رسول الله ( صلی الله علیه و آله)، ص 143. 19. در غرب خبری نیست، منوچهر دبیرسیاقی، ص 111، 112، 118، 119 تا 122. 20. آنان که به غیب ایمان آورده و نماز به پای میدارند. (بقره/ 2) .منبع: پایگاه حوزه/خ
#اجتماعی#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 561]
صفحات پیشنهادی
ویژگیهای جوانی و شیوههای بهرهمندی صحیح از آن (1)
ویژگیهای جوانی و شیوههای بهرهمندی صحیح از آن (1)-ویژگیهای جوانی و شیوههای بهرهمندی صحیح از آن (1) نويسنده: عزیزالله حیدری برای موضعگیری صحیح در برابر ...
ویژگیهای جوانی و شیوههای بهرهمندی صحیح از آن (1)-ویژگیهای جوانی و شیوههای بهرهمندی صحیح از آن (1) نويسنده: عزیزالله حیدری برای موضعگیری صحیح در برابر ...
ویژگیهای جوانی و شیوههای صحیح بهرهمندی از آن (2)
ویژگیهای جوانی و شیوههای صحیح بهرهمندی از آن (2)-ویژگیهای جوانی و شیوههای ... (1) نکتهی اصلی این است که اولا، معشوق انتخاب ما باشد و ثانیا، آن محبوب در شان و ...
ویژگیهای جوانی و شیوههای صحیح بهرهمندی از آن (2)-ویژگیهای جوانی و شیوههای ... (1) نکتهی اصلی این است که اولا، معشوق انتخاب ما باشد و ثانیا، آن محبوب در شان و ...
چگونگی بهره مندی از زندگی
از امام علی(ع)، سرلوحه بهره مندی از یک زندگی مطلوب و موثر است و مهارت های زندگی بدون ... ویژگیهای جوانی و شیوههای بهرهمندی صحیح از آن (1) ویژگیهای جوانی و شیوههای ...
از امام علی(ع)، سرلوحه بهره مندی از یک زندگی مطلوب و موثر است و مهارت های زندگی بدون ... ویژگیهای جوانی و شیوههای بهرهمندی صحیح از آن (1) ویژگیهای جوانی و شیوههای ...
افراط و تفریط در نوع برخورد با پدیده های نو
ویژگیهای جوانی و شیوههای بهرهمندی صحیح از آن (1) ویژگیهای جوانی و شیوههای بهرهمندی صحیح از آن (1)-ویژگیهای جوانی و شیوههای ... آن (1) نويسنده: عزیزالله حیدری ...
ویژگیهای جوانی و شیوههای بهرهمندی صحیح از آن (1) ویژگیهای جوانی و شیوههای بهرهمندی صحیح از آن (1)-ویژگیهای جوانی و شیوههای ... آن (1) نويسنده: عزیزالله حیدری ...
ناتوی فرهنگی و 80 مقاله دیگر
ناتوی فرهنگی و 80 مقاله دیگر- مهدویت امام مهدی علیه السلام وسنتهاي . ... امام راحل و حیات طیبه جوانان پندهاي حکيمانه ویژگیهای جوانی و شیوههای صحیح ... ویژگیهای جوانی و شیوههای بهرهمندی . ... کلام امام راحل دين پژوهي وحدت و برادري در نهج البلاغه 1 نهي از منكر در سيره حضرت زهرا س شرايط كارگزاران از ديدگاه نهج البلاغه شيعيان على عليه ...
ناتوی فرهنگی و 80 مقاله دیگر- مهدویت امام مهدی علیه السلام وسنتهاي . ... امام راحل و حیات طیبه جوانان پندهاي حکيمانه ویژگیهای جوانی و شیوههای صحیح ... ویژگیهای جوانی و شیوههای بهرهمندی . ... کلام امام راحل دين پژوهي وحدت و برادري در نهج البلاغه 1 نهي از منكر در سيره حضرت زهرا س شرايط كارگزاران از ديدگاه نهج البلاغه شيعيان على عليه ...
طرز صحيح سلام و احوال پرسي
طرز صحيح سلام و احوال پرسي-از پیامبر بیاموزیمطرز صحیح سلام و احوال ... 1-سلام و احوالپرسي با همکاران شايد به نظرتان سلام و احوالپرسي با همقطاران يک امر ... ویژگیهای جوانی و شیوههای صحیح بهرهمندی از آن (2)-ویژگیهای جوانی و شیوههای صحیح .
طرز صحيح سلام و احوال پرسي-از پیامبر بیاموزیمطرز صحیح سلام و احوال ... 1-سلام و احوالپرسي با همکاران شايد به نظرتان سلام و احوالپرسي با همقطاران يک امر ... ویژگیهای جوانی و شیوههای صحیح بهرهمندی از آن (2)-ویژگیهای جوانی و شیوههای صحیح .
پالایشی نسبت به نوع عزاداری های امام حسین انجام شود
پالایشی نسبت به نوع عزاداری های امام حسین انجام شود-پالایشی نسبت به نوع عزاداری های امام حسین ... فرهنگ عاشورا، آسیبها و تحریفها(1) - اضافه به علاقمنديها ... ویژگیهای جوانی و شیوههای صحیح بهرهمندی از آن (2)-ویژگیهای جوانی و شیوههای صحیح .
پالایشی نسبت به نوع عزاداری های امام حسین انجام شود-پالایشی نسبت به نوع عزاداری های امام حسین ... فرهنگ عاشورا، آسیبها و تحریفها(1) - اضافه به علاقمنديها ... ویژگیهای جوانی و شیوههای صحیح بهرهمندی از آن (2)-ویژگیهای جوانی و شیوههای صحیح .
شیوه دلداری دادن به زن عزادار!
دلداری دادن به شیوه روسای جمهوری برزیل و ونزوئلا پس از مرگ همسر این رئیس جمهور منبع-خرد نیوز. ... ویژگیهای جوانی و شیوههای صحیح بهرهمندی از آن (2)-ویژگیهای جوانی و شیوههای صحیح ... طيب حاج رضايي و حاج اسماعيل رضايي (1) - اضافه به علاقمنديها ...
دلداری دادن به شیوه روسای جمهوری برزیل و ونزوئلا پس از مرگ همسر این رئیس جمهور منبع-خرد نیوز. ... ویژگیهای جوانی و شیوههای صحیح بهرهمندی از آن (2)-ویژگیهای جوانی و شیوههای صحیح ... طيب حاج رضايي و حاج اسماعيل رضايي (1) - اضافه به علاقمنديها ...
مردم فریب دستگاه های کوچک کننده بینی را نخورند
ویژگیهای جوانی و شیوههای بهرهمندی صحیح از آن (1) بدان که پیش روی تو گردنهایست رنج زا، در عبور از این گردنه حال مردم سبک بار بهتر ... و این وصیت پدری است رو ...
ویژگیهای جوانی و شیوههای بهرهمندی صحیح از آن (1) بدان که پیش روی تو گردنهایست رنج زا، در عبور از این گردنه حال مردم سبک بار بهتر ... و این وصیت پدری است رو ...
راه های ارتقاء سلامت روان در معلولین جسمی وحرکتی (2)
راه های ارتقاء سلامت روان در معلولین جسمی وحرکتی (2)-راه های ارتقاء سلامت روان ... اینجا است كه روانشناس با استعانت از اصول روانشناسی معلولان و بهره مندی از شیوه های مؤثر در ... رشد و تحول شخصیت فرد معلول و ورود وی به مرحله جوانی ، بستری نو برای طرح ... وی همچنین نیازمند آن است تا بر اساس علائق و ویژگی های شخصیتی خویش شغلی ...
راه های ارتقاء سلامت روان در معلولین جسمی وحرکتی (2)-راه های ارتقاء سلامت روان ... اینجا است كه روانشناس با استعانت از اصول روانشناسی معلولان و بهره مندی از شیوه های مؤثر در ... رشد و تحول شخصیت فرد معلول و ورود وی به مرحله جوانی ، بستری نو برای طرح ... وی همچنین نیازمند آن است تا بر اساس علائق و ویژگی های شخصیتی خویش شغلی ...
-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها