واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
حجتالاسلام والمسلمین رجبی:
علامه طباطبایی اهتمام ویژهای به تفاسیر روایی داشته است خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سومین پیش همایش، همایش اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان گفت: شفاف سازی منابع استفاده شده در تفسیر المیزان، زمینه بسیاری از ابهامات و مخالفتهایی که با روش تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی شده است را برطرف میکند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سومین پیش همایش، همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، با اشاره به برخی ابهامات در زمینه منابع استفاده شده در تفسیر المیزان اظهار داشت: شفاف سازی منابع استفاده شده در تفسیر المیزان، زمینه بسیاری از ابهامات و مخالفتهایی که با روش تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی شده است را برطرف میکند.وی در ادامه، تلاش برای رفع ابهامات منابع را امری ضروری برشمرد و گفت اگر بتوانیم دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی را در زمینه منابع روشن و تبیین کنیم بسیاری از اختلافات از بین میرود.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به استفاده به منابع غیری در تفسیر قرآن تصریح کرد: نیاز به فهم قرآن مفسر را به غیر رجوع میدهد و الا قرآن کلام مبهمی نیست و بینیازی قرآن به غیر دلیل منبع نبودن روایات نمیشود.وی دادههای یقینی را ابزار مورد استفاده در تفسیر توسط علامه دانست و گفت: مرحوم علامه طباطبایی بر این نکته تأکید دارند که در تفسیر قرآن باید از دادههای یقینی استفاده کنیم و آنچه یقینی نیست نمیتواند تکیهگاه قابل اعتنایی برای تفسیر قرآن باشد و در تفسیر باید به تبیین مفاهیم پرداخته شود.حجتالاسلام والمسلمین محمود رجبی، با اشاره به روشن بودن تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: اولین منبعی که علامه آن را روشن و شفاف میداند خود قرآن است چرا که در منابع تفسیری جایگاه برتری دارد و در میان مفسرین استفاده از این منبع رایج است، ولی آنچه ویژه ایشان است برهانی کردن این منبع و استفاده زیاد از آن است.وی با اشاره به آیات محکم و متشابه و معانی آنها افزود: آیات قرآن را میتوان در سه دسته محکم، متشابه و خارج از محکم و متشابه تعریف کرد، پس اگر کسی قرآن را به درستی بررسی کند، آیهای را نمیبیند که مدلولی داشته باشد و فهم آن مبهم باشد.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این نکته که مرحوم علامه در تفسیر المیزان بر استفاده از منابع قرآنی عنایت ویژهای به روایات داشته است، گفت: در تفسیر المیزان روایاتی است که در هیچ یک از تفسیرهای روایی موجود آورده نشده و این مطلب اهتمام ویژه ایشان را به تفاسیر روایی میرساند./922/پ202/ج
۱۳۹۳/۲/۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]