تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836358821




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روزه بزرگترين سپر از آتش


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
روزه بزرگترين سپر از آتش
روزه بزرگترين سپر از آتش يکي از عبادت هاي بسيار بزرگي که در تزکيه و تهذيب نفس و خودسازي آثار فراواني دارد روزه است و در فضيلت آن احاديث زيادي وارد شده است. رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: روزه سپري است براي حفظ از آتش دوزخ. روزه عبادت مخصوص است که از دو بخش ترکيب يافته است:اول: خود داري از خوردن و آشاميدن و دوري از عمل جنسي مشروع و همچنين دروغ نبستن به خدا و رسول او صلي الله عليه و آله.دوم: خلوص نيت و قصد قربت که به منزله ي روح اين عبادت است. روزه دار با ترک گناهان نفس اماره را مهار کرده و به اختيار خود در مي آورد. اين يک ماه دوران تمرين و کف نفس از بسياري اعمال و رفتار ناپسند و خلاف شرع و عرف و دوران جهاد با نفس و مبارزه با هواهاي شيطاني است؛ زيرا گاهي در بين روز شخص روزه دار ميل و اشتها به خوردن غذايي لذيذ و مطلوب مي نمايد و يا تشنه مي شود و ميل به نوشيدن آب خنک وگوارا مي کند؛ در اين هنگام اگر شخص در مقابل خواسته هاي نفساني مقاومت کند، کف نفس و خود نگهداري ملکه ي او مي شود؛ و با اين عمل و ترک لذايذ مشروع و گناهان، قلب روزه دار جلا مي يابد. خداوند مي فرمايد:يا ايها الذين آمنوا کتب عليکم الصيام کما کتب علي الذين من قبلکم تتقون؛ (1)اي کساني که ايمان آورديد روزه بر شما واجب شد چنان که بر کساني که قبول از شما بودند نيز واجب شد. شايد بدين وسيله با تقوا شويد.روزه عامل مهم و مؤثري براي پرورش روح و تقوا و پرهيزگاري در تمام زمينه هاست. پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله مي فرمايد: الصوم جنه من النار؛ (2)روزه سپري است براي حفظ از آتش دوزخ.روزه آثار فراواني از نظر مادي و معنوي دارد و در وجود انسان تحولاتي پديد مي آورد که از همه مهم تر تحول اخلاقي و تربيتي است. از فوايد مهم روزه تلطيف روح و تقويت اراده و تعديل غرايز و بزرگ ترين فلسفه ي روزه همين اثر روحاني و معنوي آن است. روايت شده که: امام علي عليه السلام از پيامبر صلي الله عليه و آله پرسيد: چه کنيم که شيطان از ما دور شود؟ فرمود: الصوم يسود وجهه، و الصدقه تکسر ظهره، و الحب في الله و المواظبه علي العمل الصالح يقطع دابره، والاستغفار يقته و تينه؛ روزي روي شيطان را سياه مي کند و انفاق در راه خدا پشت او را مي شکند و دوست داشتن به خاطر خدا و مواظبت بر عمل صالح دنباله (و دم) او را مي برد و استغفار رگ قلب او را مي برد. (3)ايام روزه داري بهتري اوقات عبادت و نماز و دعا و قرائت قرآن است. اميرالمؤمنين عليه السلام به مردم مي فرمود:در ماه رمضان زياد دعا و استغفار کنيد؛ زيرا با دعا بلا از شما دفع و با استغفار گناهان شما محو مي شود. (4)عبادت در اين ماه چندين برابر عبادت در ماه هاي ديگر ثواب دارد. حتي خواب و نفس کشيدن مؤمن ثواب عبادت دارد مخصوصا در سحرها و شب هاي قدر که عبادت و احياي آن افضل از هزار شب عبادت است. امام صادق عليه السلام مي فرمايد: خداوند مي فرمايد: الصوم لي و انا أجزي عليه؛ (5) روزه براي من است و من روزه دار را جزا مي دهم.امام صادق عليه السلام فرمودند:خواب روزه دار عبادت و سکوتش تسبيح و عملش مقبول و دعايش مستجاب است. (6)خوان ضيافه الله گسترده شده و هر کس به قدر قدرت و استطاعت خود از اين سفره ي گشوده ي خداوندي استفاده مي نمايد. علي عليه السلام در نهج البلاغه هنگامي که فلسفه ي عبادات را بيان مي کند و به روزه که مي رسد مي فرمايد: و الصيام ابتلاء لاخلاص الخلق؛ (7)خداوند روزه را از اين جهت تشريع نموده که روح اخلاص در مردم پرورش يابد. روزه درس مساوات و برابري در ميان افراد اجتماع است. با انجام اين دستور مذهبي، افراد متمکن وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را حس مي کنند. روزه به انسان ها مي آموزد چگونه خويشتن دار باشند و در مقابل هواهاي نفساني مقاومت نمايند. امام باقر عليه السلام مي فرمايد:بناي اسلام بر پنج ستون استوار شده است: نماز، زکات، حج، روزه و ولايت [اميرالمؤمنين]. (8)امام صادق عليه السلام مي فرمايد:کسي که يک روز گرم براي خدا روزه بگيرد و تشنگي او را بي تاب سازد خداي مهربان هزار فرشته بر او موکل فرمايد تا هنگام افطار چهره ي او را مسح کنند و او را به نعمت جاويد الهي مژده دهند. (9)بعضي گفته اند: در فضيلت روزه همين بس که انسان روزه دار را از درجه ي نازل تمايلات نفساني به مرتبه ي عالي، يعني شباهت به فرشتگان مي رساند. علت اين که روزه را سپر آتش دانسته اند اين است که روزه از حرارت شهوت و غضب مي کاهد و مانند سپر - حرارت مزبور را از انسان دور مي سازد. امام صادق عليه السلام در حديثي علت تشريع روزه را چنين مي فرمايد:روزه واجب شد تا ميان فقير و غني مساوات برقرار شود. اين از آن روست که ثروتمند طعم گرسنگي را بچشد و حق فقير را بپردازد؛ چرا که اغنيا معمولا هر چه بخواهند براي آنها مهيا مي شود و خداوند مي خواهد ميان بندگان خود فرقي نباشد در ماه رمضان و طعم گرسنگي و درد و رنج را اغنيا هم بچشند تا به ضعيفان و گرسنگان رحم کنند. (10)عامل بسياري از بيماري ها زياده روي در خوردن غذاهاي مختلف است و چون مواد اضافي جذب نشده به صورت چربي هاي مزاحم در نقاط مختلف بدن و يا چربي و قند اضافي در خون باقي مي ماند، محل مناسبي براي پرورش ميکروب هاي بيماري زا مي شود. در اين هنگام بهترين راه براي مبارزه با اين بيماري ها نابود کردن آنها از طريق امساک و روزه است. به علاوه دستگاه هاي گوارشي به استراحت قابل ملاحظه اي مي پردازند و عامل مؤثري براي تجديد قواي آنهاست. ابپين استراحت براي اين دستگاه ـ که در تمام ايام سال مشغول کار است و در زمره ي حساس ترين دستگاه هاي بدن قرار دارد - ضروري است.پيامبر صلي الله عليه و آله مي فرمايد:صوموا تصحوا؛روزه بگيريد تا سالم شويد. (11)در حديث ديگر مي فرمايد: المعده بيت کل داء و الحميه رأس کل دواء؛معده خانه ي تمام دردها و امساک بالاترين داروهاست. (12)وضيفه روزه دار:يکي از توصيه هايي که بزرگان ما در اين ماه کردند - کمک به محرومان و مستضعفان است که اگر انسان به نداي وجدان جواب داده و از اين قشر محروم حمايت نمايد، به يکي از بهترين صفات انساني دست يافته است که آن را بايد توفيقي الهي بداند. روزه انسان را بر شيطان غالب مي گرداند؛ زيرا او هميشه به سبب امور شهواني بر انسان چيره مي شود و خوردن و آشاميدن نيز آن امور را تقويت مي سازد و وقتي انسان روزه دار نمي آشامد و نمي خورد، راهي براي پيروزي شيطان باقي نمي ماند. روزه دار در طول ماه مي کوشد گناه نکند و رفتاري زشت از او سر نزند او سر نزند. وي از اين راه به تدريج بر نفس خود تسلط مي يابد و مي تواند بعد از ماه رمضان همين حالت را استمرار بخشد تا دوري از معصيت ملکه ي او شود. امام صادق عليه السلام مي فرمايد:شخص روزه دار بايد گوش، چشم، مو، پوست و ساير اعضاي بدن او روزه باشند و بايد متوجه باشد روزي که روزه دارد با روزهاي ديگر متفاوت است. (13)در روايت ديگر فرمود:شخص روزه دار نبايد مجادله کند و خادم خود را بيازارد. احترام روزه را بايد حفظ نمايد؛ زيرا روزه تنها امساک از خوردن و آشاميدن نيست، بلکه بايد تمام اعضا و جوارح کنترل شود. اين که ماه رمضان براي روزه انتخاب شده از آن روست که اين ماه از ساير ماه ها برتري دارد.در روايت اسلامي چنين آمده که، همه ي کتاب هاي بزرگ آسماني در ماه مبارک رمضان فرود آمد. امام صادق عليه السلام مي فرمايد:تورات در ششم ماه مبارک رمضان و انجيل در دوازدهم و زبور در هيجدهم و قرآن مجيد در شب قدر نازل شده است. در آخرين جمعه ي ماه شعبان پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله براي آماده ساختن ياران خود جهت استقبال از ماه مبارک رمضان خطبه اي خواند و اهميت اين ماه را گوشزد کرد:اي مردم! ماه خدا با برکت و آمرزش و رحمت به سوي شما رو آورده است، اين ماه برترين ماه هاست. روزهاي آن برتر از ماههاي ديگر و شب هاي آن بهترين شبهاست. لحظات و ساعت هاي اين ماه بهترين ساعات است. ماهي است که به ميهماني خدا دعوت شده ايد و جزء کساني هستيد که مورد اکرام خدا قرار گرفته ايد. نفس هاي شما همچون تسبيح، خوابتان چون عبادت، اعمالتان مقبول و دعايتان مستجاب است. بنابراين با نيت هاي خالص و دل هاي پاک از خداوند بخواهيد تا شما را در روزه داشتن و تلاوت قرآن در اين ماه توفيق دهد؛ چرا که بدبخت کسي است که از آمرزش الهي در اين ماه بزرگ محروم شود. اي مردم! نفوس شما در گرو اعمالتان است. پس با استغفار آنها را آزاد سازيد.اي مردم! هر کس در اين ماه روزه دار مؤمني را افطار بدهد ثواب آزاد کردن بنده اي به او عطا خواهد شد.اي مردم! درهاي بهشت در اين ماه گشاده شده از خدا بخواهيد که آنها را بر شما نبندد و درهاي دوزخ بسته شده از خدا بخواهيد که آنها را نگشايد. شياطين در اين ماه به بند کشيده شده اند از خدا بخواهيد که آنها را بر شما مسلط ننمايد. (14)باب نهم: اسرار روزهرسول خدا فرمودند:«روزه دار تا آن زمان که غيبت مسلماني را نمي کند در حال عبادت است، هر چند که در بسترش خوابيده باشد. » (15)و نيز فرمودند که خداي تعالي فرمود:«روزه براي من است و من به آن جزا مي دهم و براي روزه دار دو شادي است، هنگامي که افطار مي کند، و هنگامي که پروردگار عزوجل خويش را ملاقات مي کند.» قسم به کسي که نفس محمد (صلي الله عليه و آله) در دست اوست. دهان بد بوي روزه دار در نزد خداوند معطر از عطر مشک است.» (16)«امام موسي کاظم» (عليه السلام) فرمود:«(اگر روزه داريد) قبل از ظهر بخوابيد زيرا که خداي تبارک و تعالي، روزه دار را به هنگام خواب اطعام مي کند و مي نوشاند. » (17)«پيامبر اکرم» (صلي الله عليه و آله) فرمودند:«شيطان در رگهاي فرزندان آدم به مانند خون جريان مي يابد. پس مجاري آن را به وسيله ي گرسنگي سد کنيد. » (18)شهوات مرتع و چراگاه شيطان است.و ديگر، بوي بد دهان است که در نزد خداوند مطبوع تر و خوشبوتر از بوي مشک مي باشد.براي آنکه روزه و بدبوئي دهان به دنبال آن، سبب پاکي روح است که نزد خداوند مي باشد، زيرا که آنچه در نزد انسان است بدن و جسم انساني است نه روح او و خداي تبارک و تعالي در اين آيه به آن اشاره فرموده است: «آنچه نزد شماست همه نابود خواهد شد، آنچه نزد خداست باقي مي ماند. » (19)در باره ي مراتب روزه، ابوحامد غزالي، مطالبي را بيان مي کند که خلاصه ي آن اين است: (20)«بدان! براي روزه سه درجه است: روزه ي عموم - روضه ي خصوص و روزه ي خصوص خصوص.اما روزه ي عموم ـ نگه داري شکم و فرج از شهوات است.اما روزه ي خصوص نگهداشتن گوش و چشم و زبان و دست و پا و ساير جوارح از گناه است، که با شش مطلب کامل مي گردد:اول: پوشاندن چشم و نگه داشتن آن، از افتادن به نگاهي که گناه يا مکروه است، بلکه هر چه قلب را مشغول مي دارد و از ذکر خداي متعال منحرف مي کند. «رسول خدا» (صلي الله عليه و آله) فرمود:«نگاه تيري مسموم، از تيرهاي ابليس است، پس کسي که آن نگاه را از ترس خدا ترک نمايد، خداوند به او ايماني عطا مي کند که حلاوت و شيرينش را در قلبش مي يابد. » (21)و نيز فرمود:«پنج چيز روزه دار را افطار مي دهند دروغ، غيبت، سخن چيني، سوگند دروغ و نگاه از روي شهوت». (22)دوم: حفظ زبان از سخن بيهوده و دروغ و غيبت و سخن چيني و فحش و ستم و خصومت و رياکاري. «پيامبر اکرم» (صلي الله عليه و آله) فرمودند:«روزه سپر آتش است. پس چون يکي از شما روزه دار بود، دشنام ندهد و از سر جهل سخن نگويد و آن هنگامي که کسي باوي به نزاع برخاست يا به او ناسزا گفت بگويد که روزه ام.» (23)سوم: بازداشتن گوش از استماع محرمات. چون هرچه که سخن آن حرام باشد، گوش دادن آن نيز حرام است. خداي متعال مي فرمايد: «شنوندگان دروغ و خورندگان مال حرام». (24)«و پيامبر اکرم» (صلي الله عليه و آله) فرمودند:«غيبت کننده و شنونده، هر دو شريک در گناهند». (25)چهارم: نگاه داشتن بقيه اعضاء بدن از بدي ها و نگاه داشتن شکم از خوردن غذاي مشتبه به وقت افطار. زيرا که روزه ي از حلال (باز داشتن خود از حلال) و افطار با حرام، معناي صحيحي ندارد. مانند اين مي باشد که قصري به پا شود و فورا منهدم شود يا داروئي جهت معالجه خورده شود و بلافاصله سم مهلک بنوشد. چون محرمات، سمومي هستند که دين را هلاک مي کنند، و روزه، داروي انسان است. و دارو با سم نفعي در بر ندارد. «پيامبر اکرم» (صلي الله عليه و آله) فرمود:«چه بسيار روزه داري که برايش بهره اي از روزه داري غير از گرسنگي و عطش نيست. » (26)پنجم: در وقت افطار، در خوردن زياده روي نکند و شکم را پر نکند زيرا که هيچ ظرفي در نزد خداوند، مغضوب تر از شکم پر ـ حتي از حلال ـ نيست. چگونه مي شود که فردي روزه داشته باشد، با دشمن خدا (شيطان) مبارزه کند و با هواي نفس ستيزه کرده، تقواي الهي را نگهدارد و تا شب، خود را از شهوات نگه داشته، پس از افطار، آنرا تهييج نمايد و رغبت نفس را بيشتر سازد و آن را از لذات انباشته گرداند؟! و البته بهتر و برتر آن است که نفس را در خوردن از عادت هميشگي بر حذر داشته و يا اينکه روزه دار، غذاي هميشگي خود را بخورد و از پرخوري پرهيز نمايد.ششم: قلب روزه دار بعد از افطار، ما بين اميد و ترس، مضطرب و نگران باشد، چون نمي داند که آيا روزه اش قبول شده است، که از مقربين باشد، يا اينکه رد شده و مورد خشم الهي قرار گرفته است؟»مؤلف مي گويد:به اين روزه، «امام صادق» (عليه السلام) نيز اشاره فرموده اند:«چون روزه بودي، بايد گوش، چشم و موي و پوست و ديگر اعضايت روزه باشند. » (27)و فرمودند: «حالت تو بايستي در حال روزه داشتن با مواقعي که روزه نيستي فرق نمايد، جدال را ترک کن، خدمتگزارانت را آزار نده. بايستي که بر تو وقار روزه داري حکمفرما باشد (28) زيرا که پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) از زني شنيدند که در حال روزه، به کنيزش ناسزا مي گفت. پيامبر (ص) او را به طعام دعوت فرمودند. زن گفت: «من روزه ام، حضرت فرمودند: «چگونه روزه اي و به کنيزت بد مي گوئي؟! بدرستي که روزه تنها به امساک از غذا و نوشيدني نيست. » (29)و اما دنباله ي سخن «ابو حامد غزالي»:«روزه خصوص خصوص ـ و اما روزه خصوص خصوص، روزه ي قلب از توجه داشتن به پستي ها و افطار دنيايي و دور نگه داشتن آن از غير خدا مي باشد.افطار اين روزه، به فکر درباره ي ديگر مسائل دين و آخرت و آن مسائلي از دنياست که نقص براي دين دارد زيرا که اينچنين تعلق دنيوي، توشه آخرت است. »«امام صادق» (عليه السلام) به نقل از «رسول اکرم» (صلي الله عليه و آله) فرمودند:«روزه گرفتن سپر است، و پرده اي بر آفات دنيا و حجاب و مانعي از عذاب آخرت است. چون روزه مي گيري، پس نيت و قصد تو از روزه بايستي نگهداري نفس خود از شهوات و بي توجهي به افکار شيطاني باشد. و خود را از فرط معاصي و گناهان مانند افرادي که مريض بوده، اشتها به آب و غذا ندارند قرار ده، تا به برکت اين امساک و بي توجهي به شهوات نفساني، در هر لحظه منتظر و متوقع شفا يافتن از بيماريهاي معاصي خويش باشي و قلب خود را هر گونه کدورت و غفلت و ظلمتي که از حقيقت اخلاص و قصد قرب به خدا مانع مي شود، پاک نمائي. »سپس فرمودند که: «رسول خدا» (صلي الله عليه و آله) فرمودند که :«خداوند متعال فرموده است که: «روزه از آن من است و من خود جزاي آن را عطا مي کنم و روزه خواستهاي نفساني و طمع انسان را از بين مي برد. »و چنين ادامه دادند:«روزه آينه دل را صفا مي دهد، و اعضاء جوارح را پاک مي سازد و ظاهر و باطن را آباد مي کند. روزه به منزله ي شکر نعمتهاي خداوند است و موجب دستگيري از نيازمندان و احسان بر فقرا مي باشد، و حالت خضوع و خشوع قلب و گريه و تضرع را زياد مي کند. و يگانه وسيله ي ازدياد توجه و پناه بردن به سوي خداوند مهربان است، روزه باعث شکستگي و کاهش يافتن شهوات نفسي در دنيا و سبک شدن محاسبه ي انسان در آخرت و مضاعف شدن حسنات انسان مي باشد. و در روزه گرفتن فوائد بيشماري است، و همين اندازه که اشاره شد براي بيدار کردن اشخاص عاقل و خردمند که توفيق عمل به اين عبادت مهم را پيدا کرده اند، کفايت خواهد کرد. » (30)پي نوشت : 1. بقره (2)، آيه ي 183.2. وسائل الشيعه، ج 7 ، ص 289.3. تفسير نمونه، ج 1، ص 629 - 630.4. وسائل الشيعه ، ج 7، ص 223.5. همان، ص 290.6. همان، ص 294.7. نهج البلاغه حکمت 2528. اصول کافي، ترجمه ي مصطفوي، ج 3، ص 29، باب دعائم الاسلام، ح 1.9. بحارالانوار، چاپ بيروت، ج 93، ص 247، ح 5.10.تفسير نمونه، ج 1، ص 631 (با تصرف).11و12. تفسير نمونه ، ج1، ص 633.13. بحارالنوار ، چاپ بيروت ، ج 93، ص 292.14. وسائل الشيعه، ج 7، ص 227، به نقل تفسير نمونه، ج 1، ص 635- 634 (با تصرف).15. من لا يحضره الفقيه، جلد 2، فضل الصيام ، صفحه 74:قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): «الصائم في عباده و ان کان نائما علي فراشه مالم يغتب مسلما. »16. من لا يحضره الفقيه، جلد 2، فضل الصيام، صفحه 75:قال رسول الله (صلي الله عليه و آله) «قال الله تعالي» «الصوم لي و انا اجزي به، و للصائم فرحتان حين يفطر وحين يلقي ربه عزوجل، و الذي نفس محمد بيده لخلوف فم الصائم اطيب من ريح المسک. »17. اصول کافي، کتاب الصيام، جلد 4، صفحه ي 65، شماره ي 14:قال «موسي بن جعفر» (عليه السلام) «قيلوا فان الله تبارک و تعالي يطعم الصائم و يسقيه في مقامه. »18. صحيح بخاري ، جلد 3، صفحه ي 62- مسند احمد ، جلد 3، صفحه ي 156:«ان الشيطان ليجري من ابن آدم مجري الدم فضيفوا مجاربه بالجوع. »19. قرآن کريم، سوره ي النحل،آيه ي 96:«ما عندکم ينفذ و ما عند الله باق. »20. احياء العلوم، جلد 1، صفحه ي 234.21. «النظره سهم مسموم من سهام ابليس ، فمن ترکها خوفا من الله اتاه الله ايمانا يجد حلاوته في قله. »22. احياء العلوم، جلد 1، صفحه ي 234:قال الرسول (صلي الله عليه و آله): «خمس يفطرن الصائم: الکذب و الغيبه و النميمه و اليمين الکاذبه و النظر بشهوه. »23. مسند احمد، جلد 2، صفحه ي 306:«انما الصوم جنه فاذا کان احدکم صائما فلا يرفث و لا يجهل و ان امرؤ قاتله اؤ ساتمه فليقل: «اني صائم. »24. قرآن کريم، سوره المائده، آيه ي 42:«سماعون للکذب اکالون للسحت. »25.محجه البيضاء، جلد 2، صفحه 132 به نقل از «جامع الاخبار» باب الغيبه:«المغتاب و المستمع شريکان في الاثم. »26. مسند احمد بن حنبل، جلد 2، صفحه ي 341:«کم من صائم ليس له من صومه الا الجوع و العطش. »27و 28. التهذيب، جلد 1، صفحه ي 407:عن الصادق (عليه السلام): «اذا صمت فليصم سمعک و بصرک و شعرک و جلدک ... وعد اشياء غير هذا ، ودع المراء و اذي الخادم وليکن عليک و قار الصيام...»29. من لا يحضره الفقيه، جلد 2، باب المفطرات و ادب الصائم؛ صفحه 109:«سمع رسول الله (صلي الله عليه و آله) امراه تسب جاريه لها و هي صائمه، فدعا رسول (صلي الله عليه و آله) بطعام فقال لها: «کلي». فقالت: «اني صائمه» فقال : «کيف تکونين صائمه و قد سببت جاربکم ان الصوم ليس من الطعام و الشراب فقط. »30. مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه ، شرح عبدالرزاق گيلاني ، الباب العشرون، صفحه ي 133./س





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن