تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806583758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فعالیتهای باستان شناسی در خلیج فارس آغاز می شود/کشف سکه های چینی در جزیره کیش


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > هرمزگان گلشن تاکید کرد:
فعالیتهای باستان شناسی در خلیج فارس آغاز می شود/کشف سکه های چینی در جزیره کیش
بندرعباس - خبرگزاری مهر: رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر لزوم آغاز فعالیت های باستان شناسی در خلیج فارس و جزایر آن تاکید کرد.



به گزارش خبرنگار مهر، جلیل گلشن ظهر دوشنبه در نشستی مطبوعاتی که در موزه خلیج فارس بندرعباس برگزار شد، با بیان اینکه خلیج فارس و استان هرمزگان مهد تمدن های تاریخی است، بیان داشت: استان هرمزگان به لحاظ قرار گیری در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و پیوند تمدنی با تمدن در جیرفت موقعیت خاص تاریخی و باستانی دارد که به دلیل جوان بودن پژوهش های باستانی هنوز انگونه که باید شناخته شده نیست.

گلشن خاطرنشان کرد: طبق کاوش‌های صورت گرفته بر روی تپه تم مارون در شهرستان رودان نشان از 5 هزار سال قدمت تاریخ در این مکان و استمرار آن از دوره‌های ساسانی اشکانی و هزاره سوم تا کنون است. وی با بیان اینکه دوشاهراه مهم تجاری که در تاریخ به آن اشاره شده از ایران می گذرد، افزود: شاهراه زمینی معروف به شاهراه خراسان و شاهراه دریایی معروف به شاهراه ادویه است که از چین آغاز می شود و تا قبل از شروع اسلام در بندر سیراف و پس از سونامی تاریخی که در خلیج فارس رخ داد به جزیره کیش انتقال یافت. رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور عنوان کرد: در طول تاریخ جزایر خلیج فارس و کشورهای حوزه حاشیه خلیج فارس جزو ایران بودند و تمدن ایرانی در این کشورها قابل مشاهده است. به‌طوری که سپاه اشکانی برای دفاع از خود دارای تجهیزات بندری و ادوات جنگی در این استان بود که در مقابل تهدیدات دشمنان وارد عمل می‌شده است.

وی با اعلام این خبر که سکه‌هایی چینی سده هفت هجری در جزیره کیش کشف شده است، ابراز داشت: پس از سونامی در بندر سیراف (بوشهر) تجار که در مسیر ابی چین و ایران در حال تردد بودند جزیره کیش را محل بعدی تجارت مشخص می کنند از این رو توانستیم سکه های چینی مربوط به این دوره را کشف کنیم. امیدواریم آثار تاریخی و باستانی بیشتر در این جزیره کشف شود.

گلشن با اشاره به دوره پارینه سنگی و دو مسیر مهاجرت به سمت آفریقا که از ایران می گذرد، اظهارداشت: مسیر شمالی از البرز و جنوبی از بندرعباس و شهرهای ساحلی می گذرد. مطالعات مسیر شمال هم اکنون در دست اقدام است و پس از اتمام و انتشار پژوهش‌ها، مطالعات مسیر راه جنوب نیز آغاز می‌شود. وی با ابراز تاسف از روند پژوهش‌های سابق، عنوان کرد: سابق بر این اسنادی در مورد پژوهش های قبلی منتشر نشده که موجب شده هرمزگان در آثار و اسناد تاریخی مهجور بماند. سیاست جدید سازمان میراث فرهنگی آن است با پایان مطالعات هر فصل، یافته‌ها منتشر و پس از پایان دوره نیز مجموع پژوهش‌ها به اطلاع مردم برسد.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین با اشاره به اهمیت پژوهش‌های مربوط به دریا و اعماق آن بیان داشت: اگر چه فعالیت‌های خوبی از سال 75 در این زمینه آغاز شد اما سه سال بعد کار متوقف شد و خروجی نیز از این مطالعات منتشر نشد. وی با تاکید بر آثار تاریخی در میناب و رودان افزود: در سال جاری طرح های مطالعاتی و باستانی در مناطق تاریخی شهر میناب و رودان آغاز خواهد شد. به گفته وی، در صورت توافق با معاونت میراث فرهنگی پزوهش در بافت تاریخی و فرهنگی شهر بندرعباس آغاز می شود.    


۱۳۹۳/۲/۱ - ۱۳:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن