تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798688194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روز شیخ اجل؛ انسان کامل در تفکرات سعدی - علی عین علیلو


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

روز شیخ اجل؛ انسان کامل در تفکرات سعدی - علی عین علیلو تهران - ایرنا- انسان کامل اصطلاحی است که در حیطه های «هستی شناسی»، «انسان شناسی» و «جهان شناسی» مصداق دارد و انسان کامل کسی است که به عالی ترین مقامات معنوی رسیده و جامع جمیع اسماء و صفات الهی شده است. بنابراین اهلیت خلیفگی بر روی زمین را دارد.


سعدی متفکر برجسته ای است که در تمام زوایای فکری انسان قلم فرسایی کرده و در هیبت کسی است که می خواهد انسان کامل را بشناسد و خود را به آن حیطه نزدیک سازد در آثارش نمایان است. او همچنین می خواهد خصوصیات انسان کامل را به دیگران بشناساند بنابراین در آثار خود بدون ذکر نام چهار چوب فکری انسان کامل را مشخص کرده است. بنابراین در در چندین جای از «گلستان»، «بوستان» و «غزلیات»، سعدی خدای خود را بالاتر از وهم و گمان معرفی کرده است و با صدای بلند گفته: «این مدعی یان در طلبش بی خبرانند/ کان را که خبر شد خبری باز نیامد».
با تاملی کوتاه درمی یابیم که چقدر مشابهت دارد کلام سعدی به سخن مولای متقیان که فرموده اند: «هر آنچه که شما خدا فرض می کنید ساخته ذهن خود شما است و مصنوعی بیش نیست.»
ما در ذات خداوند از دو بعد الوهیت و ربوبیت وارد می شویم. الوهیت صفت خالقیت اوست و ربوبیت صفت پرورش لحظه به لحظه موجودات است. کسانی که خدای خود را بهتر شناخته اند او را با اسم «رب الارباب» صدا می کنند و با وجود او در درگاه کسی اظهار نیاز نمی کنند و چه خوب گفته سعدی: «ادیم زمین سفره عام اوست/ چه دشمن بر این خوان یغما چه دوست/ چنان پهن خوان کرم گسترد/ که سیمرغ در غاف قسمت خورد» آری خدای سعدی قادر مطلق است. فعال لمایرید است که بی علم و اراده او برگی بر درخت نمی جنبد.
انسان کامل به درجات قرب رسیده است نقص او بعد از درک کمال امکان ندارد. چرا که به مرتبه لقاء رسیده است و سعدی در این باره نیز می گوید: «اگر طالبی این زمین طی کنی/ نخست اسب باز امدن پی کنی/تامل در آیینه دل کنی/ صفایی به تدریج حاصل کنی/ مگر بویی از عشق مسستت کند/ طلبکار عهد الستت کند.»
انسان طلبکار عهد الست از حاکمیت نفس بر وجود خود رسته است. آدمی متخلق به اخلاق صفات خداوندی است و می خواهد خدای گونه باشد. چنین انسانی در مقابل هم نوع خود کُرنش نمی کند. سعدی می گوید:«مبر طاعت نفس شهوت پرست/ که هر ساحتی قبله دیگر است». حضرت علی فرموده اند به هر کسی نیاز پیدا کنی نسبت به او احساس ذلت خواهی کرد. آری کسی که شعاع ظلمت جانان بر جانش نتابیده فردی بدون اعتماد به نفس است. فاقد عمل و در حقیقت یک بیمار روانی است. «مرو از پی هر چه دل خواهدت/ که تمکین تن نور جان کاهدت/ کند مرد را نفس اماره خار/ اگر هوشمندی عزیزش مدار».
پس به این نتیجه می رسیم که رسیدن به قرب الهی با سیر الی الله شروع می شود. سیر الی الله چیزی نیست جز نیست شدن از خود و هست شدن به او. چنین انسان به کمال رسیده ای دارای اقوال نیک، اعمال نیک، اخلاق نیک و معارف است. خالی از حسن نیست یادآور شویم که حکمت عملی در عفت، شجاعت و عدالت خلاصه شده است و تمام حسات زیرمجموعه این سه می باشد. اما عدالت در این میان نقش ارزنده ای دارد چرا که حدود فضائل دیگر را عدالت تعیین می کند. بر همین اساس است که سعدی باب اول بوستان را در فضیلت عدل نگاشته است. «نخواهی که باشد دلت دردمند / دل دردمندان برآرو زه بند».
سعدی بر اساس آموخته های کمال گرایانه خود بر جهان عشق می ورزد و انسان کامل جز با عشق زنده نیست. عشق از اول خلقت در آب و گل او سرشته شده است. «پیش از آب و گل من در دل من مهر تو بود/ با خود آوردم از آنجا نه به خود بر بستم» این نگاه عشق ورزانه سعدی باعث شده که جهان را خرم از او ببیند بنابراین به همه مهر می ورزد.
او بدبینی و کج نگری ندارد و با ذره، ذره جهان در صلح است. «جهان بر سماء است و مستی و شور/ ولیکن چه بیند در آیینه کور» سعدی هیچ زشتی در خلقت نمی بیند. خلقتی که او دیده خلقت احسن است. «محقق همان بیند اندر ابل/ که در خوب رویان چین و چگل» اگر معشوق زمینی دارد و محو زیبایی او شده نظر او به دور از هر آلایشی است چرا که «چشم کوته نظران بر ورق صورت خوبان/ خط همی بیند و عارف قلم صنع خدا را» آخر سخن اینکه «هرکسی را نتوان گفت که صاحب نظر است/ عشق بازی دگر و نفس پرستی دگر است».
دکتر عیلن علیلو - پژوهشگر و استاد دانشگاه

فراهنگ**9246**
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




31/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن