تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816479055
معنای حرام بودن آتش جهنم بر فرزندان فاطمه(س)
واضح آرشیو وب فارسی:الف: معنای حرام بودن آتش جهنم بر فرزندان فاطمه(س)
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۵
امام رضا(ع) با عتاب به یکی از برادرنش که گروهی را گرد خود جمع کرده و حدیث حرام بودن آتش بر فرزندان فاطمه(س) را به منزله مجوزی از جانب پروردگار ارزیابی می کرد، فرمود: آیا این روایت که آتش دوزخ بر فرزندان فاطمه(س) به پاسداشت پاک دامنی ایشان حرام است، تو را به خود مغرور کرده؟! سوگند به خدا که حیطۀ این روایت تنها امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و دیگر فرزندان بلاواسطۀ ایشان را در برمی گیرد.به گزارش مهر، روایتی در بحار الأنوار به این مضمون وجود دارد:“بِإِسْنَادِ التَّمِیمِیِّ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ (ع) قَالَ قَالَ النَّبِیُّ (ص) إِنَّ فَاطِمَةَ أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَحَرَّمَ اللَّهُ ذُرِّیَّتَهَا عَلَى النَّار”. پیامبر(ص) فرمود: پروردگار به پاسداشت پاک دامنی فاطمه (س)، آتش جهنم را بر فرزندان او حرام کرد. این روایت در کتاب عیون أخبار الرضا (ع) که مأخذ بحارالأنوار در این زمینه می باشد نیز به همین ترتیب ذکر شده است.منابع و راویان فراوانی از شیعه و اهل سنت این حدیث را نقل کرده و در ارتباط با آن نظریات و پرسش هایی مطرح نموده اند که این خود به نوعی نشانگر مسلم الصدور بودن اصل این روایت است. یکی از مؤلفان اهل سنت در قرن دهم بعد از بیان این روایت اعلام می دارد که نتیجه گیری صحیح آن است که سند این حدیث نسبتاً خوب است و همان گونه که در کتاب دیگری به صورت مفصل بیان داشتم، نظریۀ ساختگی بودن آن اشتباه است.اما آنچه در ارتباط با این روایت مورد بحث و گفت و گوهایی قرار گرفته است، آن است که دامنۀ شمول این روایت تا کجا است؟ آیا باید آن را محدود به افراد خاصی دانست، یا تمام نوادگان حضرتش مصداق آن هستند؟ آنچه از روایات شیعه برداشت می شود آن است که گویا برخی از سادات، این حدیث را به منزلۀ چراغ سبزی از جانب پروردگار ارزیابی می کردند که تمام اشتباهات آنان در این دیدگاه مورد بخشش بوده و هیچ مجازاتی دامنگیرشان نمی شد.امامان معصوم(ع) با چنین دیدگاهی به مبارزه پرداخته و اعلام داشتند که چنین روایتی نباید منجر به سوء استفادۀ برخی از منتسبان به اهل بیت شود که در ذیل به برخی از این روایات اشاره می شود:حسن بن موسی روایت می کند که در خراسان در حضور امام هشتم بودم و برادر ایشان زید بن موسی که در مجلس حضور داشت گروهی را گرد خود جمع آوری کرده و به آنان فخر می فروخت که ما چه هستیم و چه هستیم!این سخنان به گوش امام رضا (ع) که مشغول سخن گفتن با گروهی دیگر بود رسید و به دنبال آن رو به سمت برادرش کرده و فرمود: آیا این روایت که آتش دوزخ بر فرزندان فاطمه(س) به پاسداشت پاک دامنی ایشان حرام است، تو را به خود مغرور کرده؟! سوگند به خدا که حیطۀ این روایت تنها امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و دیگر فرزندان بلا واسطۀ ایشان را در بر می گیرد. آیا عادلانه است که (پدرمان) موسی بن جعفر(ع) فرمانبردار پروردگار بوده، روزها را به روزه و شب ها را به عبادت بگذراند و تو مرتکب گناه و نافرمانی شوی، آنگاه هر دوی شما در روز قیامت یکسان باشید؟! در این صورت تو نزد خدا از او گرامی تری! (زیرا تو با وجود گناه به همان درجه ای رسیده ای که او با اطاعت بدان دست یافته است). (جدمان) امام سجاد(ع) در این زمینه می فرمود که نیکوکاران از سادات دو برابر دیگران پاداش دریافت کرده و بدکاران آنان نیز دو برابر مجازات خواهند شد!مشابه این روایت با تعابیر دیگری در سایر منابع نیز مشاهده می شود. چنانکه حماد بن عثمان روایت می کند که از امام ششم(ع) تفسیر روایت نبوی ناظر به نجات فرزندان فاطمه(س) از آتش را جویا شدم. ایشان فرمودند که مراد از این روایت، فرزندان بلا واسطۀ ایشان یعنی حسنین(ع) و زینب و ام کلثوم می باشد.همچنین شخصی به امام صادق(ع) عرضه داشت که آیا این حدیث، امان نامه ای برای تمام سادات بنی فاطمه نیست؟ ایشان فرمودند آیا نادانی؟ همانا مراد از این روایت تنها حسن و حسین می باشند که پاره ای از اهل بیت عصمت اند، اما در مورد غیر آنها باید دانست که اگر رفتار و کردار زشت شخصی، مقام و منزلت او پایین آورد، منتسب بودن به پرهیزکاران او را بالا نخواهد برد.مصحف فاطمه (س)یکی از موضوعایت که شیعه بر اساس روایات مستند بر آن اعتقاد دارد، وجود مصف فاطمی در دستان ائمه اطهار است. برای روشن شدن چگونگی گردآوریاین مصحف و محتوای آن لازم است از لحاظ لغوی «مصحف» را معنا کنیم. هر نوشته ای را که بین دو جلد جمع آوری شده باشد، «مصحف» می نامند، از این رو به هر کتابی می توان مصحف گفت. در صدر اسلام به قرآن نیز مصحف گفته می شد. در منابع اسلامی از کتبی یاد شده است که اختصاص به معصومان (ع) داشته است و آنان از محتوای آن کتب باخبر بوده اند؛ مانند کتاب علی (ع)، مصحف علی (ع)و مصحف فاطمه (س).در این منابع از کتاب اخیر به نام های مصحف فاطمه، صحیفه فاطمه و کتاب فاطمه یاد شده است. روایات مرتبط با این مصحف کم نیست. برخی از این روایات از حیث سند ضعیف اند، ولی دسته دیگری از این روایات از جهت سند صحیح هستند و می توان به اصل وجود چنین کتابی یقین پیدا کرد، هر چند که در جزئیات، این روایات با هم اختلاف دارند.چگونگی تألیف مصحف فاطمهپس از رحلت پیامبر اکرم (ص) دختر بزرگوارشان فاطمه زهرا (س) به دلیل از دست دادن پدرشان بسیار ناراحت بودند و تحمل فراق و دوری پدر برای ایشان بسیار سخت بود.در روایات معتبر آمده است که در فاصله وفات پیامبر(ص) تا زمان شهادت حضرت زهرا (س) فرشته ای از سوی خداوند بر دختر نبی اکرم (ص) فرود می آمد و او را تسلی می داد تا حضرت آرام بگیرد. از این فرشته در برخی روایات به جبرئیل یاد شده است، او حضرت زهرا (س) را از احوال پدر بزرگوارشان در عالم برزخ و هم چنین از حوادث آینده، مطلع می ساخت. در روایتی از امام صادق (ع) می خوانیم: «هنگامی که رسول خدا (ص) رحلت کردند، فاطمه به علت وفات پدر به قدری محزون شد که تنها خداوند از شدت غم و اندوه او باخبر بود، از این رو خداوند فرشته ای را فرستاد تا او را تسلی دهد و اندوهش را برطرف سازد. فاطمه (س)، علی (ع) را از این موضوع با خبر ساخت و علی همه آن سخنان را نوشت و مصحف فاطمه این گونه تدوین شد».از این روایت و روایات دیگر استفاده می شود که این مصحف پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و به دست امیر المؤمنین (ع) تدوین شد و سخنانی است که فرشته الاهی به حضرت زهرا(س) گفته است، البته در برخی از روایات که نسبت به روایات قبلی کمتر هستند، این گونه به دست می آید که این مصحف در زمان خود رسول الله (ص) نوشته شده است.سید جعفر مرتضی عاملی (از دانشمندان معاصر شیعه در علم تاریخ) برای از بین بردن این اختلاف و جمع بین روایات می نویسد: شروع تدوین مصحف در زمان رسول اکرم(ص) بوده است و قسمتی از این صحیفه در زمان حیات پیامبر خدا (ص) نوشته شده و ادامه آن هم پس از رسول خدا نگارش یافته است.اینکه فرشته الاهی با حضرت زهرا(س) سخن گفته باشد، چیز بعیدی نیست؛ زیرا همان گونه که در قرآن آمده است که: «و چون فرشتگان گفتند: ای مریم خداوند تو را برگزید و پاکیزه گردانید و برتری بخشید بر زنان جهانیان». فرشتگان با حضرت مریم(س) سخن گفته اند. این در حالی است که حضرت مریم(س) تنها سرور زنان زمان خویش بود، ولی فاطمه(س) سرور زنان هستی از آغاز تا انجام است.محتوای مصحفبا مطالعه روایات در می یابیم که در این کتاب شریف به موضوعاتی همچون خبر حوادث آینده، وصیت حضرت فاطمه، نام تمام فرمانروایانی که تا قیام قیامت به حکومت خواهند رسید، خبر دادن از فرزندان حضرت زهرا(س)، گزارش احوال پیامبر(ص) و جایگاه او پس از وفاتش، به زهرا (س) اشاره شده است.امام صادق (ع) در روایتی در این باره می فرماید: «همانا فاطمه ۷۵ روز بعد از رسول خدا (ص) زندگی کرد در این مدت به دلیل از دست دادن پدر بسیار اندوهگین بود. در این ایام حضرت جبرئیل (ع) نزد او می آمد و عزای پدرش را بر فاطمه زهرا (س) تسلیت می گفت و وی را آرام می کرد و از پدرش و جایگاه او به حضرت خبر می آورد و او را از آینده فرزندانش مطلع می ساخت و علی (ع ) آن را می نوشت تا اینکه مصحف فاطمه تدوین شد».تأکید ائمه (ع) بر تغایر این مصحف با قرآناز برخی روایات به دست می آید که مصحف فاطمه نزد اهل سنت امری شناخته شده بود و آنان می پنداشتند که شیعه بر اساس آموزه های اهل بیت (ع) معتقدند که بخشی از آیات تحریف و حذف شده در قرآن در این مصحف آمده است، از این رو ائمه به شدت، وجود هر گونه آیات قرآن در این مصحف را انکار کرده اند. علامه عسگری می نویسد: «برخی نویسندگان اهل سنت تهمت دیگری به مدافعان مکتب اهل بیت می زنند و می گویند که آنان قرآن دیگری دارند به نام مصحف فاطمه؛ زیرا نام کتاب فاطمه مصحف است و برخی از مسلمانان در صدر اسلام قرآن را مصحف می نامیدند»، در حالیکه در حدیثی از امام صادق (ع) می خوانیم : «به خدا قسم مصحف فاطمه نزد ما است و در آن یک آیه قرآن هم وجود ندارد».نشانه امامتدر حدیثی طولانی امام رضا (ع) نشانه های امام را می شمارد و می فرماید: یکی از علامت های امام این است که مصحف فاطمه نزد او است.امام صادق (ع) نیز می فرماید: " پیش از اینکه امام باقر (ع) شهید شوند مصحف فاطمه را به من سپردند". این مصحف از زمان تدوین آن در دست ائمه بوده و در میان آنان دست به دست گشته است و اکنون در دست امام زمان (عج) است.علم پیامبر(ص) نسبت به مصحفاز آن جایی که مصحف فاطمه بنابر مفاد بیشتر روایات پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) تدوین شده است. ما معتقدیم که پیامبر اکرم (ص) با اذن خدا از آینده با خبر بود. ایشان اکنون نیز طبق آیات قرآن، ناظر هستند و شاهد تمام اعمال و حوادث می باشند. این کتاب اختصاص به ائمه دارد و از نشانه های امامت است. نکته آخر این که مصحف فاطمه (ع) جزء آیات قرآن نیست تا پیامبر (ص) موظف به ابلاغ و بیان آن باشد. و از طرفی پیامبر اسلام (ص) بسیاری از مسائل را بیان نفرموده و بیان آن را به عترت واگذر کرده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]
صفحات پیشنهادی
معنای حرام بودن آتش جهنم بر فرزندان حضرت فاطمه(س)/ محتوای مصحف فاطمی
دین و اندیشه میلاد بهجة قلب الرسول معنای حرام بودن آتش جهنم بر فرزندان حضرت فاطمه س محتوای مصحف فاطمی امام رضا ع با عتاب به یکی از برادرنش که گروهی را گرد خود جمع کرده و حدیث حرام بودن آتش بر فرزندان فاطمه س را به منزله مجوزی از جانب پروردگار ارزیابی می کرد فرمود آیا این رسرپرست امور بانوان استانداری آذربایجانشرقی: الگو بودن حضرت فاطمه (س) خط بطلانی بر اندیشههای مغرضانه تمام کج
سرپرست امور بانوان استانداری آذربایجانشرقی الگو بودن حضرت فاطمه س خط بطلانی بر اندیشههای مغرضانه تمام کجاندیشان استسرپرست امور بانوان استانداری آذربایجانشرقی گفت عملکرد نمونه و الگو بودن حضرت فاطمه س در تمام ابعاد زندگی اجتماعی و سیاسی خط بطلانی بر اندیشههای مغرضانه تمروزنما : بوکو حرامیها دختران مدرسه را ربودند!
روزنما بوکو حرامیها دختران مدرسه را ربودند کد خبر ۳۹۳۳۵۶ تاریخ انتشار ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۰ ۰۲ - 16 April 2014 تصویر گریه و شیون زنان داغدار نیجریه ای از حمله های مرگبار و وحشت آور بوکوحرام انفجار بمب در نیجریه موجب مرگ حداقل ده نفر غیرنظامی گردید بر اثر انفجار بمب در یک ایافروغ: نمیتوان در ظرف رژیم پهلوی، مظروف انقلاب اسلامی را ریخت/ مطهری: آمدن مقوله فرهنگ در شعار سال، به معنای
فرهنگ و ادب ادیبات ایران گفتگوی فرهنگی افروغ و مطهری در دیروز امروز فردا افروغ نمیتوان در ظرف رژیم پهلوی مظروف انقلاب اسلامی را ریخت مطهری آمدن مقوله فرهنگ در شعار سال به معنای نامطلوب بودن وضعیت فرهنگی نیست عماد افروغ در برنامه تلویزیونی دیروز امروز فردا که به مودلایل حرامبودن همجنسگرایی در اسلام
دلایل حرامبودن همجنسگرایی در اسلام همجنسگرایی جهالت و اسراف است چون عامل به آن نه تنها راه درست و کامل لذت و ارضای شهوت را نمیداند و به خلافی عمل میکند که حتی این کار را حیوان نمیکند بلکه خلاف طبیعت خود و نظام خلقت حرکت میکند پس این عمل او صرفاً از روی شهوت نیست بلکهفرزند شهید رمضان: کارگردان فیلمهای هجو جنگی، حقیقت دفاع مقدس را نمیگوید/ نمیتوان حق شهروند بودن فرزندان شهد
فرزند شهید رمضان کارگردان فیلمهای هجو جنگی حقیقت دفاع مقدس را نمیگوید نمیتوان حق شهروند بودن فرزندان شهدا را سلب کرد رمضان با اشاره به اینکه کارگردانی که خود را طلایهدار گفتمان مستضعفین در جامعه میداند و درباره آن سریال هم میسازد خود از اسباب و لوازم اشرافیگری بهره میبکوتاه از سوریه هلاکت 120 تروریست در بیتجن/آزادی کوه الحرامیه در کسب/ربودن خبرنگار الجزیره
کوتاه از سوریههلاکت 120 تروریست در بیتجن آزادی کوه الحرامیه در کسب ربودن خبرنگار الجزیرهنیروهای ارتش سوریه امروز سهشنبه 120 تروریست را در بیتجن در ریف دمشق به هلاکت رساندند در کسب نیز یگانهای ارتش موفق شدند کوه الحرامیه را آزاد کنند و از ریف ادلب نیز گزارش شده خبرنگار الجعملکرد و نمونه بودن حضرت فاطمه (س) خط بطلانی بر اندیشه های تمام کج اندیشان است
عملکرد و نمونه بودن حضرت فاطمه س خط بطلانی بر اندیشه های تمام کج اندیشان است تبریز - ایرنا - سرپرست امور بانوان استانداری آذربایجان شرقی گفت عملکرد نمونه و الگو بودن حضرت فاطمه س در تمام ابعاد زندگی اجتماعی و سیاسی خط بطلانی بر اندیشه های مغرضانه تمام کج اندیشان است سهیلاامام جمعه لامرد: فرزندان خود با نام فاطمه و زهرا را هرگز تحقیر نکنید
امام جمعه لامرد فرزندان خود با نام فاطمه و زهرا را هرگز تحقیر نکنیدامام جمعه لامرد گفت فرزندانی که فاطمه و زهرا و یا با لقبهای این بانوی بزرگ نام یافتهاند نباید هیچگاه توسط خانوادهها تحقیر یا کوچک شمرده شوند به گزارش خبرگزاری فارس از لامرد حجتالاسلام سید علی اصغر هاشمی شمسئول کمیته ایمنی ستاد گردشگری شهر اصفهان: روزانه ۲۰۰ مامور آتشنشانی در ستاد گردشگری فعال بودند
مسئول کمیته ایمنی ستاد گردشگری شهر اصفهان روزانه ۲۰۰ مامور آتشنشانی در ستاد گردشگری فعال بودندمسئول کمیته ایمنی ستاد گردشگری شهر اصفهان گفت روزانه ۲۰۰ مامور آتشنشانی در ستاد گردشگری فعال بودند و تمامی مباحث ایمنی را کنترل میکردند به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از پاتصادف و آتش سوزی در اهواز پنج کشته و دو مصدوم بر جای گذاشت
تصادف و آتش سوزی در اهواز پنج کشته و دو مصدوم بر جای گذاشت اهواز - ایرنا - مسول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خوزستان گفت برخورد یک دستگاه خودروی پژو 405 با پژو 206 و آتش سوزی خودروها در فلکه راه آهن اهواز پنج نفر کشته و دو نفر مصدوم شدند رضا رفیعی ظهر جمعهامامجمعه باشت خطاب به مسئولان ارشد استانی: ساکن نبودن مسئولان باشتی در این شهرستان ناشی از ضعف نظارتی است
امامجمعه باشت خطاب به مسئولان ارشد استانی ساکن نبودن مسئولان باشتی در این شهرستان ناشی از ضعف نظارتی استامام جمعه باشت گفت ساکن نبودن مسئولان باشتی در این شهرستان ناشی از ضعف نظارتی است به گزارش خبرگزاری فارس از باشت ظهر امروز حجتالاسلام عبدالرحیم عبودی در خطبههای نماز عتصادف آتشین دو خودرو پژو روبروی بانک ملی/5 سرنشین داخل خودرو ها قابل شناسایی نیستند
تصادف آتشین دو خودرو پژو روبروی بانک ملی 5 سرنشین داخل خودرو ها قابل شناسایی نیستند رئیس روابط عمومی فوریت های پزشکی استان خوزستان از تصادف مهیب دو دستگاه خودروی پژو 405 و 206 در اهواز خبر داد به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران رضا رفیعی اظهار کرد ساعت 15 بامداد امروز روبسه ایستگاه دیگر آتش نشانی در اردبیل احداث می شود
استانها شمال اردبیل ابراهیمی به مهر خبر داد سه ایستگاه دیگر آتش نشانی در اردبیل احداث می شود اردبیل – خبرگزاری مهر مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اردبیل از احداث سه ایستگاه دیگر آتش نشانی در مناطق مختلف مرکز استان طی آینده ای نزدیک خبر داد فضیلت ابراهیمی در گفتگو با خبرسرمربی تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام: بازیکنانم مقابل صنایع ماهشهر از نظر ذهنی برتر بودند
سرمربی تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام بازیکنانم مقابل صنایع ماهشهر از نظر ذهنی برتر بودندسرمربی تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام گفت در دیدار مقابل صنایع پتروشیمی ماهشهر بازیکنانم از نظر ذهنی برتر و بالاتر از حریف بودند مهران حاتمی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ماهشهر اظهارفولادگر خبر داد: بالاتر بودن نرخ بنزین در 9 شهر بالای یک میلیون نفر
فولادگر خبر داد بالاتر بودن نرخ بنزین در 9 شهر بالای یک میلیون نفر نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت خصوصی سازی واقعی نزدیک به 10 درصد بوده است و این اصل به طور کامل محقق نشده است آفتاب حمیدرضا فولادگر روز پنج شنبه در اولین نشست خبری خود در سال جاری ضمن تشکر از دواستاندار کردستان تاکید کرد تشکیل کانون فرزندان شاهد در کردستان
استاندار کردستان تاکید کردتشکیل کانون فرزندان شاهد در کردستاناستاندار کردستان بر تشکیل کانون فرزندان شاهد به منظور پیگیری مشکلات آنان در استان تاکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج عبدالمحمد زاهدی پیش از ظهر امروز در دیدار صمیمی با کارکنان فرزند شاهد در استانداری و فرماندار-
گوناگون
پربازدیدترینها