تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805355504




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران اوکراین بعد از نشست ژنو


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بحران اوکراین بعد از نشست ژنو نشست ژنو با شرکت وزیران خارجه روسیه، آمریکا، دولت موقت اوکراین و خانم اشتون رئیس سیاسی اتحادیه اروپا منجر به توافق برای کنترل بحران اوکراین شد. در این نشست توافق شد تا هواداران استقلال طلب بخش شرقی اوکراین که مراکز اصلی دولتی را اشغال کرده اند.


روز یکشنبه در ستون محک روزنامه اطلاعات یکشنبه می خوانیم: از این مراکز دولتی خارج گردند و نخست وزیر موقت اوکراین اعلام کرد، اگر این افراد از ساختمان های دولتی خارج شوند، مورد مجازات قرار نخواهند گرفت. هنوز این افراد ساختمان های دولتی را در اختیار دارند و حاضر نیستند بدون پذیرش درخواست آنها از سوی دولت اوکراین این مراکز دولتی را تحویل دهند. آنها خواهان انتخابات آزاد برای تشکیل «فدراتیو» در برابر اوکراین هستند و اگر دولت اوکراین به این خواست آنها تمکین نکند، خواهان رفراندم عمومی در شرق اوکراین و جدایی از دولت مرکزی شده اند.

پوتین بعد از سقوط رئیس جمهور اوکراین، تشکیل دولت جدید در این کشور را برآمده از کودتا می داند و سیاست معکوسِ طراحی غرب (آمریکا و اروپا) را در اوکراین پیش گرفته است. پوتین می گوید: غرب (آمریکا و اروپا) از طریق حمایت از تظاهرات خیابانی، اشغال مراکز اصلی دولتی و سپس اشغال نظامی مقّر ریاست جمهوری، علیه دولت قانونی این کشور کودتا کردند. اکنون مخالفان دولت برآمده از کودتا در اوکراین، روس تبارها و دیگر شهروندان اوکراینی همان مسیری را طی می کنند که در طراحی غربی ها در اوکراین انجام گرفت. مردم در شرق اوکراین به خیابان ها آمده اند، مراکز اصلی دولتی را اشغال کرده اند و با شعار سرنگونی دولت مرکزی، خواهان جدایی شده اند. بحران اوکراین ناشی از سیاست «تغییر رژیم» آمریکا است که از طریق فشار مردمی و حمایت از شورش های خیابانی انجام گرفته است. دو طرف یا دو قطب این بحران، اکنون واشنگتن ـ مسکو یا بعبارت بهتر اوباما و پوتین شده اند. اوباما طرح تحریم علیه روسیه را پیش آورده است تا نشان دهد با طرح تحریم می توان دولت ها را به تمکین واداشت. اوباما دیروز در سخنرانی خود گفت، از داخل روسیه خبرهایی دارد که سیاست تحریم علیه دولت روسیه جواب داده است و اندک، اندک نارضایتی های عمومی در این کشور را نمایان می سازد. در پاسخ به «اوباما»، پوتین رئیس جمهور روسیه می گوید، سیاست های تحریم علیه روسیه جواب نخواهد داد و کشورهای اروپایی از اعمال چنین سیاستی از سوی دولت آمریکا، زیان های بسیار و اساسی خواهند دید. در اروپا نسبت به ادامه سیاست تحریم از سوی آمریکا تردید بوجود آمده است و گسترش آن را به زیان اقتصادی و سیاسی اروپا ارزیابی می کنند. یکی از کارشناسان روسیه در مطبوعات ما، چنین نوشته است: «… در آلمان یک مجموعه قدرتمند از بازرگانان این کشور، پشتیبان رابطه با روسیه هستند و در دیگر کشورهای اروپایی نیز نیروهای پرنفوذ اقتصادی این روابط را تقویت می کنند. آمریکایی ها به خوبی می دانند که اجرایی کردن تحریم ها علیه روسیه بر روابط آنان با اروپا تأثیر منفی خواهد داشت، بنابراین آنها نیز مایل به حل و فصل این بحران هستند از سوی دیگر اهمیت مذاکرات کنترل تسلیحات برای رهبران روسیه و آمریکا، ترمیم این آسیب ها را ضروری تر می سازد. تلاش های دو دهه گذشته برای حرکت به سوی خلع سلاح اتمی جهانی و تأثیر کاهش بار مسابقه تسلیحاتی بر اقتصاد این کشور و تهدیدات بین المللی ناشی از آن، یکی از مهم ترین زمینه هایی است که حرکت دو طرف را به سوی کنترل و مدیریت این بحران تسریع می کند. آنچه در ژنو شکل گرفت نمادی از اراده کشورهای درگیر در این مذاکرات برای کنترل دامنه بحران است.» با این نگاه روشن سیاسی به مواضع دو قدرت بین المللی چین و هند هم می توان نظر داشت. چین و هند به شدت سیاست تحریم اوباما برای انزوای مسکو را محکوم کرده اند و ادامه این سیاست را موجب ایجاد بحرانی بین المللی و برهم زدن همه توازن سیاسی کنونی بعد از پایان جنگ سرد (شرق و غرب) دانسته اند. وزیر خارجه روسیه بعد از نشست ژنو گفته است، ادامه سیاست تحریم و تشدید آن از سوی آمریکا بعد از موفقیت نشست ژنو، غیرقابل قبول و شکستن هرگونه توافق درباره بحران اوکراین است.

همه محافل سیاسی در شرق و غرب در انتظارند تا توافق ژنو اجرا گردد و دو پیش بینی را دارند.

1ـ تا چند روز آینده دامنه بحران در اوکراین کنترل خواهد شد و حل این بحران وارد فاز سیاسی با تخفیف آرایش نظامی دو طرف جهت گیری پیدا خواهد کرد.

2ـ نشست ژنو حاصلی نخواهد داد و بحران وارد فاز جدید تقابل می گردد. علی الخصوص که پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرده است در صورت حمله نظامی به روس تبارهای معترض در شرق اوکراین، ساکت نخواهد ماند و هرگونه اقدام بازدارنده برای نجات جان معترضان را قانونی می شمارد. این اعلام نظر پوتین در آمریکا «تهدید مستقیم» خوانده شده است. آنهم در حالیکه ناتو به آرایش نظامی خود در دریای سیاه و در نزدیکی آبهای کریمه ادامه می دهد.

روزهای آینده، روزهای حساس در بحران اوکراین است. روزهایی که یا توافق های سیاسی در ژنو ظهور و بروز پیدا خواهد کرد و یا این بحران وارد فاز نظامی فراگیر خواهد شد.
س.ن1744
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




31/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن