تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804638130




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد: سوءاستفاده منتقدان دولت از مسایل محرمانه توافق ژنو در مناظره هسته‌ای


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد: سوءاستفاده منتقدان دولت از مسایل محرمانه توافق ژنو در مناظره هسته‌ای

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد: سوءاستفاده منتقدان دولت از مسایل محرمانه توافق ژنو در مناظره هسته‌ای
مساله خیلی مهم این است که موضوعات اقناع کننده در جریان مذاکرات هسته ای اکثرا محرمانه و سری است، بنابراین مقامات دولتی اگر در چنین مناظره ای حاضر شوند نمی توانند آن مسایل را مطرح کنند. به همین دلیل مناظره یک طرفه می شود و نهایتا در منظر عمومی این جور به نظر می رسد که موافقان مذاکرات هسته ای دلیل محکمی ندارند.
به گزارش نامه نیوز، در حالی که مخالفان توافق ژنو توافق ضمنی صدا و سیما را برای برگزاری مناظره هسته ای با دولتی ها گرفته اند، یک عضو کمیسیون امنیت ملی می گوید: «موارد محرمانه و اسناد طبقه بندی شده دست موافقان را برای بحث در فضای عمومی بسته است و مخالفان مذاکرات می خواهند از این وضعیت به نفع خود استفاده کنند».

به گزارش پیام نو، همین که تعداد نمایندگان متقاضی برگزاری مناظره هسته ای در صدا و سیما از ۱۹ نفر به ۱۱۱ نفر رسیده، چراغ سبز این سازمان هم برای بهارستان نشینان روشن شده است. پیشتر عزت الله ضرغامی با گرفتن ژست حمایت از دولت گفته بود که موافق برگزاری مناظره هسته ای نیست، ژستی که می رود تا در روزهای آخر ریاست ضرغامی در صدا و سیما بیش از گذشته رنگ ببازد.

حالا مسئولان صدا و سیما می گویند که «پرسش از دولت حق نمایندگان است» و با همین منطق به استقبال مناظره بین موافقان و مخالفان توافق ژنو رفته اند. موضوعی که عباسعلی منصوری آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید: «منتقدان توافق ژنو در جلسه اول مناظره هسته ای بیایند و پاسخ دهند که درباره مذاکرات دولت تصمیم می گیرد یا شورای عالی امنیت ملی که صدا و سیما هم عضوی از آن است؟»

مذاکرات هسته ای را شورای عالی امنیت ملی اداره می کند، نه دولت

این عضو کمیسیون امنیت ملی که تاکید می کند از موافقان سر سخت توافق ژنو است به پیام نو می گوید: «تیم مذاکره کننده را نباید به اشتباه زیر مجموعه دولت حساب کرد، چرا که در موضوع هسته ای این شورای عالی امنیت ملی است که مذاکره می کند نه دولت. بنابراین باید بین این دو تفاوت قایل شد. دولت به عنوان بخشی از شورای عالی امنیت ملی کار اجرایی مذاکرات را بر عهده دارد و تصمیم گیری در این زمینه فراتر از دولت انجام می شود. بنابراین اگر هم ما مدعی شکست مذاکرات باشیم به معنی شکست دولت نیست، بلکه به معنی تضعیف مجموعه بزرگتری نسبت به دولت است».

منصوری آرانی درباره تصمیم قبلی سازمان صدا و سیما گمانه زنی می کند که «صدا و سیما چون خودش عضوی از شورای عالی امنیت ملی است، بر اساس مباحث و مسایل امنیتی این نظر را داده بود که مناظره ها برگزار نشوند». وی توضیح می دهد: «شورای عالی امنیت ملی نقش حاکمیتی دارد نه نقش دولتی. آقای ظریف در این مذاکرات به عنوان مامور شورای عالی امنیت ملی مذاکره می کند. بنابراین همین مساله می تواند موضوع اول مناظره باشد که تیم مذاکره کننده یک تیم دولتی است یا فراتر از آن»؟

تیم تصمیم گیر مذاکرات فقط رئیس جمهوری نیست، سعید جلیلی و سرلشکر فیروزآبادی و دیگران هم هستند

وی البته مسایل دیگری را نیز پیش روی منتقدان توافق ژنو می گذارد، سوالاتی که به گفته او هنوز توسط این طیف پاسخ داده نشده اند. عباسعلی منصوری آرانی می گوید: «منتقدان دولت باید جواب بدهند که آیا قبول دارند رئیس جمهور در شورای عالی امنیت ملی تنها یک عضو است نه تعیین کننده نهایی؟ آیا قبول دارند که شورای عالی امنیت ملی تصمیم ساز است نه تصمیم گیرنده؟ آیا قبول دارند اعضای دیگر این شورا مثل آقای جلیلی یا آقای سرلشکر فیروزآبادی و دیگران هم به اندازه رئیس جمهور حق رای دارند؟ منتقدان بیایند پاسخ دهند که بحث های توافق ژنو و مذاکرات هسته ای در هیات دولت مطرح می شوند یا در شورای عالی امنیت ملی؟ مگر تیم مذاکره کننده گزارش خود را به هیات دولت می دهد»؟

وی ادامه می دهد: «موضوع کاملا روشن است. بحث مذاکرات بحث تصمیم نظام است. اعضای شورای عالی امنیت ملی به صورت مشاوره ای نظرات خود را از مقام معظم رهبری می گیرند. ایشان بر اساس مصالح نظام تصمیم می گیرند که چه اتفاقی بیفتد. تصمیمی که در مذاکرات گرفته می شود تصمیم دولت نیست بلکه تصمیم حاکمیت است».

سوء استفاده مخالفان از موارد محرمانه و اسناد طبقه بندی شده

اما از منظر این عضو کمیسیون امنیت ملی موضوع مهمتر دیگری هم درباره مناظره هسته ای وجود دارد که تاکنون روی آن بحث نشده است؛ مسایل محرمانه و اسناد طبقه بندی شده مذاکرات. چیزی که عباسعلی منصوری آرانی می گوید موافقان توافق ژنو امکان طرح آن را در فضای عمومی ندارند. وی می گوید: «مساله خیلی مهم این است که موضوعات اقناع کننده در جریان مذاکرات هسته ای اکثرا محرمانه و سری است، بنابراین مقامات دولتی اگر در چنین مناظره ای حاضر شوند نمی توانند آن مسایل را مطرح کنند. به همین دلیل مناظره یک طرفه می شود و نهایتا در منظر عمومی این جور به نظر می رسد که موافقان مذاکرات هسته ای دلیل محکمی ندارند».

این نماینده مجلس با اشاره به سیاست مخالفان توافق ژنو ادامه می دهد: «اتفاقا مخالفان مذاکرات هسته ای و توافق ژنو تلاش دارند تا از همین وضعیت استفاده کنند. این طیف ها نشان داده اند که به راحتی و بدون خیلی از ملاحظات حرف هایی را می زنند و این وضعیت موافقان مذاکرات را بر سر دو راهی قرار داده است».

موافقان توافق ژنو نمی توانند موارد محرمانه را فاش کنند

وی در پاخ به سوالی در مورد میزان آگاهی طیف های مخالف دولت از این موضوعات می گوید: «مخالفان توافق ژنو کاملا به مسایل محرمانه این حوزه و موضوعاتی که قابل بحث در عرصه عمومی نیست اشراف دارند و چون می دانند که طرف مقابل امکان طرح این مسایل را ندارد تا این حد بر طبل مناظره می کوبند. اگر امکانی برای طرح این مسایل در فضای عمومی وجود داشت به هیچ عنوان حتی یک نفر از آنها هم حرفی از مناظره نمی زدند». منصوری آرانی تاکید می کند: «من به شدت موافق ادامه مذاکرات و سیاستی که در این زمینه پیش گرفته شده هستم و معتقدم در فضایی با حضور افرادی که به اسناد طبقه بندی شده دسترسی دارند، حتما باید مناظره انجام شود. اما انجام مناظره به مفهوم عام آن اکنون به صلاح نیست».

سوال دیگر این است که مگر موافقان مذاکرات هسته ای این بحث ها را در فضاهای غیر عمومی با طیف های مخالف مطرح نمی کنند؟ منصوری آرانی پاسخ می دهد: «ما بارها در چنین فضاهایی مثلا در کمیسیون امنیت ملی بابت این مساله بحث کرده ایم و من به شما می گویم که مخالفان توافق چندان حرفی برای زدن ندارند، اما نقطه قوت آنها همین است که موافقان توافق ژنو قسمت خیلی زیادی از حرف های خود را نمی توانند در فضای عمومی بزنند. به عبارتی طیف های مخالف توافق ژنو مسایل محرمانه و اسناد طبقه بندی شده را ابزار سیاسی خود قرار داده اند و دارند از آن سوء استفاده می کنند».

وی در پایان به مخالفان مذاکرات هسته ای توصیه می کند: «ما باید یاد بگیریم که اینقدر در تلاش برای امتیاز گرفتن و استفاده های ابزاری در مسایل ملی نباشیم. ضمن اینکه اگر منتقدان دولت می خواهند به مجموعه دولت فشار بیاورند، بحث مذاکرات اصلا جای آن نیست چون این بحث به شورای عالی امنیت ملی مربوط است که متشکل از مجموعه ای از نمایندگان بخش های مختلف نظام می شود و دولت فقط مجری تصمیمات است».







1393/1/30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن