تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816166518




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تکلیف گردشگری را روشن کنید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تکلیف گردشگری را روشن کنید تهران - ایرنا - گردشگری ایران پا درهواست اگر نیست پس چرا با این همه آثار باستانی، تاریخی و طبیعی در کشور از لحاظ جذب گردشگران خارجی حتی در ردیف 100 کشور نخست جهان نیز قرار ندارد.


روزنامه فایننشال تایمز چندی پیش مقاله ای با عنوان 20 مقصد اصلی گردشگری سال 2014 به انتخاب راهنمایان گردشگری صنعت توریسم منتشر کرده و آورده است: در میان 20 کشور پیشنهاد داده شده نام ایران در صدر این فهرست قرار دارد.
همچنین براساس بررسی ها ایران به لحاظ دارا بودن آثار تاریخی و فرهنگی جزو 10 کشور برتر جهان است. در حالی که هم اکنون شمار گردشگران ورودی به کشور حدود 4 میلیون نفر است که فقط یک میلیون نفر آنان در ایران هزینه می کنند.
همه این مطالب نشان می دهد که ایران از نظر جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری دارای پتانسیل ها و ظرفیت های فراوان است.
سخنان کارشناسی و غیر کارشناسی در حوزه صنعت گردشگری فراوان است درحالی که در برخی موارد حرف های غیرکارشناسی، استدلال های کارشناسی را بی اثر می کند.

** ماهیت گردشگری
گردشگری دو ماهیت توسعه اقتصادی و تخریب محیط زیست را به همراه دارد؛ اولی اشتغال و درآمد برای جوامع ایجاد می کند و دومی هر چند مخرب است اما می توان آن را کاهش و یا از بین برد.
تخریب محیط زیست نمی تواند از موانع رشد صنعت گردشگری در ایران باشد و به نظر می رسد عامل تاثیر فرهنگی و پوشش گردشگران خارجی بیش از هر چیز بر توسعه این صنعت در کشور تاثیر گذاشته است.
برای صنعتی مثل گردشگری مدیریت صحیح و فرهنگ سازی، تهدیدها را به فرصت تبدیل می کند. این صنعت هر چند فرصت های زیادی پیش رو جوامع قرار می دهد اما می تواند تهدیدهایی نیز داشته باشد که غالبا از سر بی اطلاعی و ناآگاهی جامعه میزبان است.تهدیدهایی که با برنامه ریزی و مدیریت صحیح قابل رفع خواهد بود. آنچه اکنون صنعت گردشگری را با چالش های مختلف روبرو کرده فقدان مدیریت و فرهنگسازی است.
هنوز مدیریت مبتنی بر اصول علمی و بین المللی در صنعت گردشگری کشور حاکم نشده و تغییر پیاپی مسئولان و مدیران این صنعت نیز بر نابسامانی این مجموعه افزوده است.
نبود فرهنگ گردشگری در جامعه ای که هنوز به بلوغ نرسیده نیز می تواند یک تهدید محسوب شود زیرا ماهیت گردشگری این است که گردشگر به سایر مناطق سفر کند و ضمن آشنایی با آداب و رسوم محلی به جامعه میزبان نیز سود برساند.
در این فضا حضور گردشگر در جامعه دیگر که باورها و عقاید متفاوتی دارد چالش های فرهنگی و اعتقادی بوجود خواهد آورد که بدون فرهنگسازی و آمادگی ساکنان مقصد فرصت ها به تهدید تبدیل خواهد شد.
گردشگری یک صنعت است و گردشگر در جامعه میزبان هزینه می پردازد که این سرمایه ها در سبد زندگی ساکنان مقصد قرار می گیرد. اگر جامعه مقصد نسبت به منافعی که از حضور گردشگران کسب می کند آگاه شود از گردشگران استقبال خواهد کرد و گردشگر نیز به مقصود خود می رسد.
جامعه ایران یک جامعه سنتی و مذهبی است و غالبا گردشگر خارجی با آگاهی از این باورها برای دیدار از آثار باستانی، تاریخی و طبیعی و همچنین آشنایی با آداب و رسوم جامعه به کشورما سفر می کند.
از این رو گردشگر خارجی با اهداف دیگری که اکنون در برخی کشورهای خارجی و غیر اسلامی رایج است به ایران سفر نمی کند از این دیدگاه گردشگر واقعی نیز هرگز بخاطر حجاب و پوشش خود را از حضور در ایران و مشاهده این همه آثار تاریخی و طبیعی محروم نمی کند.

** ایجاد فرصت ها با تغییر نگرش
صنایع در عین اینکه برای جوامع انسانی مفید است اما همین صنایع ازجمله صنعت گردشگری با خود زیان هایی نیز به همراه دارد؛ می توان با اصلاح رفتارها و نگرش ها این تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.
هر چند برخی گردشگران عامل برخی تخریب ها محسوب می شوند اما صنعت گردشگری همچنان به عنوان یک صنعت درآمد زا و اشتغالزا مطرح است. تاکید روی مزیت ها و کم کردن آثار مخرب گردشگری را به فرصت تبدیل می کند که در این میدان و فرصت، نتیجه افزایش اشتغال و در آمد خواهد بود.
ایجاد فرصت های شغلی، توسعه صنایع دستی بومی و محلی، افزایش مالیات برای دولت، بهبود ساختارهای زیربنایی و ایجاد فرصت های بیشتر برای توسعه و پیشرفت از جمله مزیت های گردشگری است.
در روی دیگر سکه گردشگری مشاغل فصلی، افزایش هزینه های زندگی ساکنان مقصد گردشگری، آلودگی هوا، افزایش رفت و آمد و راه بندان، اثر منفی این صنعت برآثار فرهنگی و طبیعی و افزایش جنایت از جمله عوارض گردشگری یاد می شود.
بنابر این گردشگری حاوی اثرات مثبت و منفی متعددی است و میزان یا چگونگی این اثرات بستگی به شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور گردشگرپذیر و گردشگران ورودی خواهد داشت.

** تصاویر مختلف از گردشگر
باورهای متفاوتی در مورد گردشگران و صنعت گردشگری وجود دارد؛ برخی نواحی گردشگر را متجاوز و استعمارگر، منطقه ای منبع درآمد و برخی نقاط نیز گردشگر را محقق و آگاه می دانند.
در ایران نیز تصاویر گوناگونی از گردشگر وجود دارد؛ با این حال تصاویری که مراجع رسمی از جمله دولت، رسانه ها و صاحبنظران از جهانگردان ارایه می دهند در پنداشت های مثبت و منفی دیدگاه های مردم نسبت به این صنعت تاثیر گذار است.
با این حال گردشگری را می توان دو روی یک سکه تلقی کرد یک روی آن صلح، امنیت، دموکراسی، آزادی، پیشرفت فرهنگی، اجتماعی و رونق اقتصادی است و روی دیگر آن ابتذال فرهنگی، ناامنی، گسترش بیماری، فحشا، فساد مالی باندهای قاچاق است.
بدون شک ورود جهانگرد تأثیراتی رادر حوزه فرهنگی و اجتماعی کشور میزبان خواهد گذاشت. گردشگری می تواند در نظام های گوناگون، نمادهای فرهنگی یک جامعه را تبدیل به کالا کند.
بنابر این اگر می خواهیم صنعت گردشگری در کشور رونق یابد ، باید ابتدا تکلیف خود را با این صنعت روشن کنیم و سپس به توسعه آن اقدام کنیم.
چنانچه برنامه ریزی ها و فرهنگسازی ها در حوزه گردشگری به درستی صورت گیرد در این صورت می توان امیدوار بود که تهدیدها را می توان به فرصت تبدیل کرد و این ویژگی منحصر به فرد صنعت گردشگری است.
فرصت های گردشگری بیش از زیان ها و تهدیدهای آن است؛ در زمان حاضر کشور با مشکلات فراوان اقتصادی و بیکاری روبرو است و توجه و توسعه این صنعت می تواند این مسایل را رفع کند.

** تبلیغات حلقه مفقوده گردشگری
ناصر رضایی کارشناس گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، ایران را دارای توانمندی بالا در حوزه گردشگری خواند و گفت: در ایران ظرفیت های زیادی در بحث گردشگری وجود دارد اما همه این امکانات فقط داشته ها است و دارایی نیست.
وی توضیح داد این داشته ها زمانی به دارایی تبدیل می شود که از این امکانات استفاده کنیم و به منبع در آمد تبدیل شود.
رضایی موقعیت ایران در توسعه گردشگری را ممتاز دانست و گفت: برای مثال ایران در گردشگری پزشکی با توجه به بهره گیری از نیروهای متخصص و با تجربه از جایگاه والایی برخوردار است.
وی به آثار تحریم ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: بعداز اعمال تحریم علیه ایران، کشور در برخی حوزه ها از جمله بخش پزشکی به پیشرفت هایی دست یافته که اکنون این رشد در بسیاری از بیمارستان های کشور مشاهده می شود.
وی به توسعه گردشگری پزشکی اشاره کرد و گفت: در این حوزه هنوز برنامه ریزی درستی وجود ندارد و ما نیاز به برنامه ریزی در این زمینه داریم.
این کارشناس گردشگری تبلیغات و بازاریابی را حلقه مفقوده توسعه گردشگری درکشور دانست و گفت: تبلیغات و بازاریابی از خلاءهای گردشگری کشور است و باید داشته های خود را بطور مناسب به جهانیان از جمله کشورهای منطقه و آسیا معرفی کنیم.
رضایی افزود: باید برای رشد این شاخه گردشگری بازاریابی مناسبی در منطقه و آسیا انجام گیرد تا از این پتانسیل ها و ظرفیت های موجود به درآمدزایی برسیم.
وی گفت: در زمان حاضر میزان خروجی مسافران نسبت به ورودی ها به کشور کمتر است که این وضعیت اصلا مناسب نیست زیرا ارز بیشتری از کشور خارج می شود.
وی افزود: ورود این گردشگران به کشور همچنین به اشتغال در کشور منتهی می شود و از این طریق بسیاری از افراد جذب بازار کار می شوند.
فراهنگ (5) ** 1569**
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




30/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن