تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820946558




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طبیعت خراسان رضوی بر روی عقاب طلایی آغوش گشود/ شکارچی گرگ و آهو به خانه بازگشت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شرق > خراسان رضوی
طبیعت خراسان رضوی بر روی "عقاب طلایی" آغوش گشود/ شکارچی گرگ و آهو به خانه بازگشت
مشهد - خبرگزاری مهر: محیط زیست خرسان رضوی زیستگاه انواع پرندگان زیبا و نادر است و هفته ای نیست که خبری در خصوص دستگیری شکارچیان پرنده یا نجات این پرندگان منتشر نشود و از آن جمله دوستداران محیط زیست پس از ماهها تلاش توانستند یک بهله "عقاب طلایی" را به طبیعت استان برگردانند.



به گزارش خبرنگار مهر، یک بهله عقاب طلایی مصدوم پس از یازده ماه تیمار و نگهداری و بازیابی سلامت کامل به طبیعت خراسان رضوی بازگشت. رئیس حفاظت محیط زیست رشتخوار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یک بهله عقاب طلایی اردیبهشت ماه سال 92 در حالی کشف شد که شاهپرهایش بریده شده بود. سعید توانا ادامه داد: دوستداران طبیعت عملیات کشیده تدریجی کشیدن شاهپرها را انجام داده مراحل تیمار در کنار سایر پرندگان آغاز شد. وی با اشاره به اینکه حداقل امکانات در اختیار تیم مراقبت کننده از این عقاب قرار داشت افزود: این پرنده پس از بازیابی توان پرواز، درحضور مسئولان شهرستان از فراز ساختمان دادگستری، رهاسازی شد.

 وی با ابراز خرسندی از بازگشت به زیستگاه خویش در چرخه اکولوژیک گفت: در سال 92 یازده بهله از انواع پرندگان شکاری شامل انواع سارگپه ،دلیجه پس از تیمار ونگهداری به دامان طبیعت باز گردانده شد. به گفته توانا عقاب طلایی از بزرگترین و قدیمی ترین پرندگانی بود که تا کنون به طبیعت بازگردانده شد. همچنین سخنگوی محیط زیست خراسان رضوی در گفتگو با مهر در خصوص این پرنده شکاری اظهار کرد: عقاب طلایی به خانوادهٔ عقابیان تعلق دارد و رنگ این پرندگان قهوه‌ای تیره، به همراه پرهایی به رنگ قهوه‌ای روشن یا طلایی در سر و گردن است. ناصری توضیح داد: این پرنده زیبا در ارتفاع ۳۶۰۰ متری زندگی می‌کند و لانهٔ خود را بر روی درختان بلند، در صخره‌ها بنا می کند. وی ادامه داد: عقاب طلایی بطور معمول سالی یک یا دو جوجه می‌آورد و این پرنده تمام عمر با جفت خود زندگی می‌کند، عقاب‌های طلایی ماده جثهٔ بزرگتری نسبت به جنس نر دارند.

وی در خصوص منبع غذایی این پرنده گفت: عقاب طلایی با استفاده از چابکی و سرعت و همچنین با استفاده از پاشنه قدرتمند خود می‌تواند طعمه‌های خود را از جمله خرگوش، موش کوهی، سنجاب زمینی و پستانداران بزرگ مانند روباه، گربه‌ی وحشی یا خانگی، بز کوهی و بچه آهوها شکار کند؛ آن‌ها همچنین در مواقع کمیاب بودن شکار، مردار حیوانات و خزندگان را نیز می‌خورند. وی با یادآوری اینکه عقاب‌های طلایی دارای شش زیر گونه در دنیا هستند افزود: بزرگترین جثه را در این زیرگونه‌ها، عقاب‌های طلایی هیمالیایی دارند. وی در مورد این پرنده شکاری گفت: عقاب‌های طلایی، پنجه‌های بسیار محکمی دارند و  طعمه‌ ۸ کیلوگرم را حمل می کنند و حتی  طعمه‌های بسیار سنگین مانند بزکوهی و آهو ها را بلند می کنند. وی با اشاره به شکار این پرنده در طبیعت عنوان کرد: در بعضی از کشورها این پرنده را برای شکار آموزش می‌دهند و از عقاب طلایی برای شکار گرگ و روباه استفاده می‌کنند.

وی در پایان گفت: عمر متوسط این عقاب‌ها در طبیعت ۱۱ سال است اما در اسارت تا ۲۸ سال هم عمر می‌کند زیرا در طبیعت با خطرهای گوناگونی مواجه هستند. خراسان رضوی زیستگاه  410 گونه جانوری است که از آن جمله پرندگانی همچون شانه به سر، جغد، سار، پرستو، کبوتر چاهی، جل، هوبره، زاغ بور، کبک دری، تیهو، قرقاول سفید، هما، کرکس سیاه، بالابان، شاهین، انواع عقاب است که پرندگان در این منطقه با خطرات متفاوتی مواجهند و در ماه آغازین سال 93 خبر کشف 30 قطعه طوطی کوتوله یا رها سازی یک قطعه حواصیل و یک بهله عقاب تاییدی بر این موضوع است و البته مسئولان برای حفظ این گونه های ارزشمند باید فکری نو در اندازند. ..................................... گزارش : زهره رنگ آمیز


۱۳۹۳/۱/۲۸ - ۱۶:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن