تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820998610




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مقام تاجیک: نقش ایران در تحقق صلح در تاجیکستان فراموش نشدنی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مقام تاجیک: نقش ایران در تحقق صلح در تاجیکستان فراموش نشدنی است دوشنبه - ایرنا - «سعیدالله خیرالله­اف» رییس انجمن جمعیت دوستی و روابط فرهنگی تاجیکستان با کشورهای خارجی گفت: نقش ایران در تحقق صلح در تاجیکستان در زمان جنگ های داخلی ارزنده و فراموش نشدنی بود.


وی روز چهارشنبه در دیدار با رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با اشاره به بروز جنگ های داخلی در سالهای 1992 تا 1995 میلادی در تاجیکستان افزود: ایران علاوه بر اینکه در آشتی دادن و برقراری صلح میان گروه های متخاصم داخلی نقش مهمی ایفا کرد، بعد از آن نیز کشور هم فرهنگ و هم زبان خود را تنها نگذاشت و همواره در سال های استقلال به تاجیکستان خدمات ارزنده ای کرد.
جنگ های داخلی تاجیکستان که از سال 1992 میلادی بین گروه های داخلی این کشور برای به دست گرفتن قدرت سیاسی آغاز شد و پنج سال طول کشید حدود 100 هزار کشته به جای گذاشت.
در شش تیر 1376 (27 ژوئن 1997) با تلاش ایران و چند کشور دیگر و همچنین میانجیگری سازمان ملل متحد، پیمان صلح این کشور در مسکو به امضا رسید.
رییس جمعیت دوستی و روابط فرهنگی تاجیکستان با کشورهای خارجی همچنین با بیان خاطراتی از سفربه ایران گفت: از مجموع 20 انجمن دوستی کشورهای مختلف در تاجیکستان، انجمن دوستی تاجیکستان و ایران فعال ­ترین انجمن است و امید داریم که این فعالیت روز به روز بیشتر شود.
وی با اهدا کتاب «سفره نوروزی» از سوی جمعیت دوستی و روابط فرهنگی تاجیکستان با کشورهای خارجی به رایزن فرهنگی ایران خواستار ترجمه و انتشار آن به خط فارسی شد.
«محمد حسن صنعتی» رایزن فرهنگی ایران در تاجیکستان نیز در این دیدار با اشاره به خویشاوندی و یگانگی فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان گفت: روابط دوستانه دو کشور برای یکدیگر حکم معدنی پربار و متکی بر فرهنگی ارجمند و ریشه دار دارد که باید سال ها و سده ها مورد بهره برداری قرار گیرد.
وی افزود: دو ملت برخوردار از مشترکات فراوان دینی و فرهنگی باید تلاش کنیم از این درخت دوستی به خوبی نگهبانی کنیم تا از هر گزندی محفوظ بماند.
آساق**1663**1545
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




27/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن