تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799015642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آینده روابط تاجیکستان با افغانستان پس از کرزای


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آینده روابط تاجیکستان با افغانستان پس از کرزای دوشنبه - ایرنا - تحلیلگران و سیاستمداران تاجیکستان بر این باور هستند که هر دولتی در افغانستان بر سر کار آید به تحکیم روابط اقتصادی و سیاسی با این کشور اقدام خواهد کرد.


این عده می گویند هر کدام از نامزدهای فعلی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به پیروزی برسند، تغییری در روابط فعلی دو کشور ایجاد نخواهد شد.
کارشناسان می گویند: هر نامزدی که پا به عرصه سیاست افغانستان بگذارد با وجود دیدگاه ها و تمایلات خاص، اما به خاطر منافع، نیازها و شرایط خاص دو کشور، سطح روابط را در حالت فعلی نگاه خواهند داشت.
تاجیکستان و افغانستان دو کشور فارسی زبان هستند که حدود هزار و 500 کیلومتر مرز مشترک دارند و به خاطر دغدغه های امنیتی که به خصوص پس از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان خواهند داشت، روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی موجود خود را حفظ و نسبت به تحکیم آن نیز اقدام خواهند کرد.
دو کشور از نظر اقتصادی وابستگی های زیادی به همدیگر دارند. تاجیکستان مقداری از برق تولیدی خود را به افغانستان صادر می کند و افغانستان نیز به عنوان خریدار اصلی برق تاجیکستان مطرح است.
منابع وزارت آب و انرژی تاجیکستان اعلام کرده اند که در دو سال آینده افغانستان به عنوان مهم ترین خریدار برق این کشور باقی خواهد ماند.
همچنین این امیدواری وجود دارد که با ساخت خط انتقال برق تاجیکستان و قرقیزستان به افغانستان و پاکستان موسوم به «کاسا – 1000» میزان صادرات برق این کشور افزایش یابد.
قرار است به منظور افزایش صادرات برق تاجیکستان به افغانستان، خط جدید انتقال برق از منطقه بدخشان تاجیسکتان به استان بدخشان افغانستان احداث شود.
بر اساس گزارش منبع انرژی تاجیکستان، در سال گذشته میلادی این کشور به افغانستان 937 میلیون کیلو وات ساعت برق صادر کرد.
اجرای برنامه های انرژی، نیروگاه های برق آبی و احداث خط راه آهن ترکمنستان - افغانستان - تاجیکستان از برنامه های نخستی است که هر دو کشور به آن نیاز دارند.
تا قبل از روی کار آمدن دولت حامد کرزی بر فراز رودخانه مرزی و مشترک تاجیکستان و افغانستان فقط یک پل ساخته شده بود که آن هم کاربرد نظامی داشت، اما در 13 سال گذشته بر فراز این رودخانه پنج پل ماشین رو ساخته شده است که در رشد مبادلات اقتصادی دو کشور تاثیر زیادی داشته است.
«رحمت الله عبدالله یف» کارمند علمی شعبه افغانستان در پژوهشگاه شرق شناسی تاجیکستان می گوید: هر کدام از نامزدهای پیروز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان وابسته به هر جناح یا گرایشی که باشند، مهمترین برنامه اش تامین صلح و ثبات و امنیت در افغانستان است و از این رو برای تامین این هدف به همکاری کشور های همسایه به خصوص تاجیکستان نیاز دارد.
وی تصریح کرد: برای داشتن روابط مستحکم با تاجیکستان فرقی نمی کند که چه نامزدی در انتخابات پیروز شود و هر فردی باشد کوشش می کند روابط با این کشور همسایه و هم فرهنگ را حفظ کند.
«عبدالله یف» اظهار داشت: دولت های غربی و سازمان های مالی بین المللی نیز درک کرده اند که برای تحقق طرح کاسا - 1000 هیچ کشوری به جز تاجیکستان و قرقیزستان امکانات و شرایط لازم را ندارد، از این رو، این کشورها و سازمان ها نیز در گرم نگه داشتن روابط دو کشور تلاش خواهند کرد.
وی گفت: منافع اقتصادی و نیازمندی های عمومی، دولت های دو کشور را به اقدام مشترک وادار می سازد.
تاجیکستان در زمان حکومت طالبان از سال 1996 تا سال 2001 به دولت رسمی افغانستان در مبارزه با طالبان و القاعده کمک می کرد و در سال 2001 با روی کار آمدن دولت موقت حامد کرزای، سفارت تاجیکستان در کابل باز شد و در 13 سال گذشته همکاری های دو کشور توسعه یافت. در همان سال، تاجیکستان به ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم پیوست و در برقراری صلح و ثبات در افغانستان کمک کرد.
در این مدت هیچ مشکلی ظاهرا در مناسبات دو کشور مشاهده نشد، اگر چه امکان رشد بهتر روابط نیز وجود داشت.
تاجیکستان و افغانستان در چند سال گذشته در اجرای برنامه های امنیتی، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و جلو گیری از قاچاق مواد مخدر همکاری های خوبی داشته اند.
«قاسم شاه اسکندرف» مدیر مرکز مطالعات نزاع های منطقه و افغانستان می گوید انتخابات افغانستان به دو هدف از سه هدف اصلی خود دست یافته است، یکی حضور مردم در انتخابات که به دولت آینده مشروعیت می بخشد و این به معنای آن است که گروه های مسلح در برابر مردم شکست خورده اند. د یگر اینکه انتخابات قدرت نیرو های نظامی و امنیتی را به نمایش گذاشت و تا حد زیادی مردم افغانستان و کشور های منطقه را قانع کرد که نظام موجود بعد سال 2014 خواهد توانست روی پای خود بایستد.
وی افزود: اکنون تامین صلح و ثبات و آوردن رضایت اجتماعی هدف مهم و اصلی است که باید برای تحقق آن منتظر بود.
آساق**1663**1545
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




26/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن