تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820536881




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتخابات افغانستان می تواند آینده متفاوتی برای این کشور رقم بزند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کارشناس سیاسی افغان: انتخابات افغانستان می تواند آینده متفاوتی برای این کشور رقم بزند تهران- ایرنا-کارشناس مسائل سیاسی افغانستان انتخابات ریاست جمهوری این کشور را یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی یک دهه گذشته افغانستان دانست و گفت:این انتخابات می تواند آینده متفاوتی برای افغانستان رقم بزند و این کشور را با تغییرات گسترده ای روبرو کند.


سیدوحید ظهوری حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت:به طور قطع این دور از انتخابات ریاست جمهوری که در روزهای آینده در افغانستان برگزار می شود، یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی این کشور در طی 10-12 سال گذشته و از زمان سقوط دولت طالبان است.
مسئول و عضو موسس بنیاد علمی فرهنگی کوثر افغانستان افزود: یکی از دلایل اهمیت این رخداد این است که دراین دوره از انتخابات دولت افغانستان و نیروهای این کشور خود مسوولیت برقراری امنیت را برعهده گرفته اند و نیروهای خارجی از این کشورخارج شده اند.
این تحلیلگر سیاسی افغان خاطرنشان کرد:آنچه با خروج نیروهای خارجی از افغانستان مطرح شده بود این بود که ممکن است در روند برگزاری انتخابات اختلال ایجاد شود و دولت این کشور نتواند از آرای مردم برای انتخاب فرد مورد نظرشان حراست کند.
وی اضافه کرد:علاوه بر این امریکا به هر نحو ،علاقه مند به حضور نیروهای نظامی خود در این کشور است .همان طور که شاهد بودیم طی ماه های گذشته مسئله امضای قرارداد امنیتی برای حضور دوباره آمریکا در افغانستان که حامد کرزای از امضای آن خودداری کرد به چالشی جدی بین دو کشور تبدیل شد.
ظهوری حسینی با بیان اینکه موضوع امضای این قرارداد به رییس جمهور بعدی افغانستان واگذار شده است، عنوان کرد:با برگزاری این انتخابات ،افغانستان شاهد رییس جمهور جدیدی خواهد بود و عملکرد وی در مواجهه با نیروهای خارجی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
این کارشناس سیاسی تصریح کرد: برخی نگرانی ها وجود دارد که به خاطر خروج نیروهای خارجی که حضور آنها می تواند به هر نحوی به نفع کشور خاصی باشد،احتمالا شاهد برخی تحرکات و دخالت های برای انتخاب فردی باشیم که زمینه حضور دوباره نیروهای خارجی را فراهم کند با این حال دولت افغانستان تمام تلاش خود را برای امنیت و سلامت انتخابات به کار خواهد بست.ضمن اینکه سازمان ملل نیز در این زمینه قول همکاری داده است.
ظهوری حسینی انتخاب رییس جمهور بعدی افغانستان و انتقال دموکراتیک قدرت در این کشور را یکی از مهمترین تحولات این کشور عنوان کرد و پیش بینی کرد که با روی کار آمدن رییس جمهور جدید شاهد تغییرات اساسی در عرصه داخلی ، خارجی و مسائل سیاسی و امنیتی این کشور باشیم که همکاری های منطقه ای را به همراه خواهد داشت .
این کارشناس سیاسی تاکید کرد: با توجه به خروج نیروهای خارجی از افغانستان کشورهای همسایه مثل ایران و پاکستان می توانند به برقراری امنیت در این کشور کمک کنند تا به زودی شاهد افغانستان جدید باشیم.
وی همچنین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را به دلایل شرایط امنیتی و تهدیدهای مخالفان و نیروهای افراطی همراه با دشوارهایی دانست و گفت: نزدیک به 12 میلیون نفر واجد شرایط رای دهی دراین کشور هستند که برای آنها کارت رای دهی صادر شده است،حال باید دید که با توجه به تعطیل شدن 740 مرکز رای دهی در این کشور به دلایل شرایط امنینی ،مردم افغانستان چگونه می توانند در زمان مورد نظر آرای خود را به 6 هزار و 500 صندوق موجود بی اندازند.
به گزارش ایرنا، سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است 16 فروردین 1393 برگزار شود.
در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 11 نامزد، هر یک به همراه دو معاونش به رقابت می پردازند.
مرحله رسمی مبارزات انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری از بهمن ماه سال گذشته آغاز و تا 48 ساعت پیش از روز برگزاری انتخابات ادامه خواهد داشت.
دوره ریاست جمهوری در افغانستان 5 ساله است و یک فرد تنها دو بار حق رییس جمهور شدن دارد.
زلمی رسول، عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی سه کاندیدای مطرح این دوره از انتخابات در افغانستان هستند.
انتخابات ریاست جمهوری پیش رو از نظر بسیاری از تحلیل گران به دلایل متعدد مهم ترین انتخابات ریاست جمهوری در دو دهه گذشته افغانستان به شمار می رود .
سیام4**9173**1569
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن