تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821084232




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانایی، کارایی و بهره وری جای خود را به رانت، ربا و فساد داده بود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک اقتصاددان؛ دانایی، کارایی و بهره وری جای خود را به رانت، ربا و فساد داده بود تهران - ایرنا - یک کارشناس اقتصاد معتقد است: متاسفانه در سال های اخیر دانایی، کارایی و بهره وری در اقتصاد جای خود را به رانت، ربا و فساد داده بود.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، فرشاد مومنی شامگاه دوشنبه در همایش دو روزه ˈراهکارهای خروج اقتصاد ایران از شرایط رکود تورمیˈ که در پژوهشکده اقتصاد برگزار شد، افزود: در سالهای اخیر به دلیل اتخاذ سیاست های نادرست، تولید و بهره وری به طور کلی در کشور در حاشیه قرار گرفت و رانت، فساد و ربا جایگزین آنها شد.
وی گفت: در کشورهای در حال توسعه تصمیم گیری بسیار سریع اما اجرا بسیار کند است و متاسفانه در سالهای اخیر طی 2 تا سه ساعت صدها تصمیم گرفته می شد و به این تصمیم گیری ها افتخار نیز می کردند.
به گفته مومنی، توسعه امری پیچده است و با رویکرد کوته نگرانه نمی شود به سراغ آن رفت.
وی بهره وری را به مثابه توسعه عنوان کرد و گفت: ارتقا توان رقابت، ارتقا رفاه، پایداری ملی، ارتقا کیفیت محصولات و اقتصاد مبنی بر بهره وری بازی برد - برد است.
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران گفت: اساس توسعه نیافتگی در ایران این است که به جای نهادهای با کیفیت با نهادهای کژکارکرد مواجه هستیم و غفلت ملی در عرصه های فناوری، اندیشه ورزی و سیاستگذای وجود دارد.
وی با اشاره به شرایط کشور در طول سالهای 84 تا 91، گفت: در این دوره با شوک نفتی مواجه شدیم که این شوک همزمان شد با افزایش نرخ تورم و بیکاری که این ارقام 2 برابر ماههای آغاز فعالیت دولت نهم (سال 84) بود.

** راه نجات برای برون رفت از شرایط رکود تورمی
مومنی معتقد است: برای برون رفت از شرایط رکود تورمی باید بهره وری را ارتقا بخشید و اقتصاد را بر محور تولید قرار داد، هم اکنون در ایران تولید محوری با کاستی های زیادی مواجه است.
وی ادامه داد: به طور کلی ساختار نهادی در ایران برعلیه تولید و به نفع فساد آرایش یافته است، متاسفانه افرادی هستند که به قاعده تاریخی گویی مزیت نسبی آنها در دلالی است و از این ایده پیروی می کنند.
این کارشناس اقتصادی گفت: هم اکنون به ازای هر یکهزار نفر در کشور امریکا یک واحد فعال واسطه گری وجود دارد در حالی که در ایران به ازای هر 30 نفر یک واحد واسطه گری موجود است.
وی با تاکید بر رشد صنعتی که توسعه صنعتی را به دنبال دارد، اظهار داشت: کشور سوئیس صنعتی ترین کشور جهان است. تولید سرانه صنعتی در سوئیس 24 درصد بیشتر از ژاپن، 2.2 برابر امریکا، 34 برابر چین و 156 برابر هندوستان است.
مومنی در خصوص سنگاپور نیز گفت: تولید سرانه صنعتی این کشور 35 درصد از کره جنوبی و 18درصد از امریکا بیشتر است.
وی با اشاره به سال 2012 میلادی تصریح کرد: در سال یادشده که در اوج تحریم ها بودیم تعداد خودروهای پورشه فروش رفته در ایران معادل نصف کل پورشه هایی بود که در منطقه به فروش رفته بود.
وی ادامه داد: برای ورود لوازم آرایش و دیگر کالاهای مصرفی و خودروهای مدل بالا در شرایط تحریم هیچ منعی وجود نداشت و این در حالی بود که نرخ سود تسهیلات به بنگاهها در قالب عقود مشارکتی تعیین می شد.
این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: باید به رانتخواران هشدار دهیم که ادامه ساختار موجود، پایداری نظام ملی را به خطر می اندازد. اقتصاد برای ماندگاری باید به سمت تولید و بهره وری گام بردارد.
وی گفت: بررسی ها نشان می دهد در فاصله سالهای 84 تا91 به علت کسری بودجه خانوارها، هم اکنون 70درصد خانوارهای کشور با کمبود مصرف مواد پروتئینی مواجه هستند در حالیکه به همین میزان خانوار از فقر آهن رنج می برند.
مومنی در پایان تاکید کرد: دولت در بخش سرمایه ای به علت شرایط تورمی بشدت آسیب پذیر و در ابعاد بی سابقه ای با ناکارایی مواجه است.
اقتصام(3)9123**1558
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




26/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن