تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815255533




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کوهنوردان دماوندی قله آیلندپیک در نپال را فتح کردند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

افتخاری دیگر برای شهرستان دماوند؛ کوهنوردان دماوندی قله آیلندپیک در نپال را فتح کردند دماوند – ایرنا- سه کوهنورد دماوندی موفق شدند با صعود به قله شش هزار و 189 متری آیلندپیک در کشور نپال، پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران را بر فراز این قله به اهتزاز درآورند.


آفرین بر این گامهای خستگی ناپذیر!! چه افتخار بزرگی است که قله های رفیع سرتعظیم بر گامهای استوار و اراده های مصمم کوهنوردان ایرانی فرود می آورند و چه شادی بخش است آنگاه که دست در دست یکدیگر سرود پر افتخار جمهوری اسلامی ایران را بر فراز قلل بلند جهان می سرایند و پرچم سه رنگ ایران اسلامی را بر بلندای قلل معروف جهان به اهتزاز در می آروند، پس سپاس خدای یگانه را که توانده گام های استوار قهرمانان ایرانی در گذر از مسیرهای سخت است.
پهنه ورزش کشور هماره عرصه تلاش و مجاهدت های بزرگ انسانهایی است که در جهت رشد و اعتلای سلامت جسمی و روحی خویش و جامعه می کوشند و از هیچ کوششی برای کسب افتخار به منظور اعتلای نام ایران در صحنه های داخلی و بین المللی دریغ نمی کنند.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ˈابراهیم علمداریˈ دبیر بازنشسته 62 ساله با حدود 40 سال سابقه کوهنوردی و رییس هیات کوهنوردی شهرستان دماوند ، ˈمحسن عباسیˈ 58 ساله بازنشسته فرهنگی با حدود 20 فعالیت در رشته کوهنوردی و ˈعزیز عبدیˈ 55 ساله با 30 سال سابقه کوهنوردی، سه کوهنورد پیشکسوت دماوندی هستند که موفق به فتح قله آیلندپیک در کشور نپال شده اند.
رییس هیات کوهنوردی شهرستان دماوند به ایرنا گفت: روز چهارم فروردین به همراه دو کوهنورد شهرستان دماوند پس از دو روز به کاتماندو پایتخت نپال رسیدیم.
ابراهیم علمداری افزود: بعد از استراحت یک روزه در بیس کمپ نخست پیادروی هفت روزه برای رسیدن به بیس کمپ اورست آغاز و بعد از توقف کوتاهی در این قله پنج هزار و 800 متری که بهترین نمای اورست را دارد و سه روز پیاده روی به بیس کمپ آیلندپیک رسیدیم.
وی تاریخ حرکت تیم کوهنوردی را چهارم فروردین و زمان بازگشت را روز 24 فروردین اعلام کرد که مدت اصلی سفر حدود 18 روز بطول انجامیده است.
در مراسم تجلیل از کوهنوردان دماوندی، لوح تقدیر و هدایایی از سوی فرمانداری و اداره ورزش و جوانان شهرستان دماوند توسط فرماندار و شخصیت های ورزشی و فرهنگی به کوهنوردان فاتح قله آیلندپیک نپال تقدیم شد.
در مراسم استقبال از کوهنوردان دماوندی علاوه بر فرماندار و اعضای شورای شهر، مجید بزرگی قهرمان صاحب نام پاورلیفتینگ مسابقات جهانی و آسیا و دیگر ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی شهرستان، مدیر بنیاد شهید، آموزش و پرورش و ... و جمع زیادی از ورزشکاران و ورزشدوستان شهرستان دماوند حضور داشتند.
سال گذشته نیز ˈمرتضی رمضانیˈ کوهنورد دماوندی موفق به فتح قله معروف لوتسه در نپال شد.
وی از جمله کوهنوردان بنام ایرانی است که درباره انگیزه اش از صعود به قلل گفت: در بلندای قلل، نزدیکی به خدای خود را هر چه بیشتر احساس می کنم.
رمضانی از معدود صعود کنندگان به قله ˈلوتسهˈ در کشور نپال است که موفق به گام نهادن بر فراز هیمالیا و فتح این قله 8516 متری؛ در مجاورت قله اورست شده است.
این فاتح دماوندی قلل معروف جهان، تاکنون صعود به قللی چون ˈلنینˈ با ارتفاع 7134 متری در قرقیزستان، ˈکورژنفسکایاˈ با ارتفاع 7105 در تاجیکستان، ˈکمونیزمˈ با ارتفاع 7495 درتاجیکستان، ˈدائولاگیریˈ با ارتفاع 8167 متری در نپال و ˈآراراتˈ و ˈکازبکˈ با ارتفاع 5000 هزار متری را در پرونده کاری خود دارد.
ˈرمضانیˈ آخرین صعود خود را در روز 28 فروردین 92 آغاز کرد و 11 اردیبهشت به کشور بازگشت و این صعود 45 روز به طول انجامید. این کوهنورد 37 ساله دماوندی، هم اکنون مدیر گروه دانشگاه آزاد اسلامی دماوند و رییس دانشگاه آزاد مرکز آبسرد است و کارشناسی خود را در رشته عمران – عمران و کارشناسی ارشد خود را در رشته عمران – زلزله شناسی اخذ کرده است.

* مختصری راجع به اورست و لوتسه
قله اورست با ارتفاعی حدود هشت هزار و 848 متر بلندترین قله جهان و لوتسه با ارتفاعی حدود هشت هزار 516 متری چهارمین قله مرتفع جهان هستند که اورست در مرز نپال و تبت و لوتسه تماماً در خاک نپال واقع شده است.
نام اورست در سال 1865 به افتخار جورج اورست که نخستین بار در سال 1856 ارتفاع این کوه را اندازه گیری کرد، از طرف دولت انگلستان بر این کوه گذارده شده در حالی که قبل از این اروپاییان این قله را به عنوان قله پانزدهم می شناختند.
نام اصلی این کوه چومولونگما، الهه مادرِ جهان در زبان تبتی (goddess mother of the universe ) است که از حدود 300 سال قبل در نقشه های چینی ثبت شده است.
در سال 1960 دولت نپال در راستای نپالیزه کردن کشور نام ساگارماتا (سر آسمان) را بر این کوه نهاد که هم اکنون بین مردم محلی مصطلح است.
نخستین صعود ثبت شده اورست توسط ادموند هیلاری و تنسینگ نورگای شرپا در سال 1953 از مسیر جنوبی با برپایی 9 کمپ صورت گرفت، در حالی که همچنان صعود جورج مالوری و اندرو اروین در سال 1924 از رخ شمالی در پرده ابهام است.
تهرام/8128/1457/
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




25/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن