تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815400838




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سالروز درگذشت اسد‌الله علم تصاوبر علم و زنان دربار


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سالروز درگذشت اسد‌الله علم
تصاوبر علم و زنان دربار
اسد‌الله علم نخست‌وزیر و وزیر دربار محمدرضا شاه پهلوی بیش از آنکه با مردان سیاسی عکس یادگاری داشته باشد یا در معیت زنان دربار پهلوی بوده است و یا آنکه در حال دیدزنی زنان دربار بوده است.

خبرگزاری فارس: تصاوبر علم و زنان دربار


به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، امیراسدالله علم فرزند محمدابراهیم خان علم (شوکت‌الملک) امیر قائنات در 1298ش در بیرجند متولد شد. تحصیلات خود را در بیرجند و تهران انجام داد و از دانشکده کشاورزی کرج فارغ‌التحصیل شد. علم پس از فوت پدر حکمران سیستان و بلوچستان شد. او در دولت محمد ساعد به وزارت کشور رسید و در ترمیم همین کابینه به وزارت کشاورزی منصوب شد. علم در دولت رجبعلی منصور نیز همان سمت را داشت و در دولت رزم‌آرا به وزارت کار منصوب شد.

اسد‌الله علم در کنار اشرف پهلوی   در جریان کودتای 28 مرداد 1332 علم نقش فعالی ایفا کرد و پس از کودتا نیز به گفته ارتشبد فردوست «سهم اساسی در برکناری سپهبد زاهدی از مسند نخست‌وزیری داشت». او با روی کار آمدن حسین علاء به وزارت کشور رسید و در 1336 به عنوان دبیرکل حزب مردم انتخاب شد و تا مهر 1332 در این حزب بود و یک سال بعد به مدیرعاملی بنیاد پهلوی منصوب شد. او از 28 تیر 1341 تا 17 اسفند 1342 نخست‌وزیر بود.  

اسدالله علم در کنار شاه موقع معرفی کابینه جدید امیرعباس هویدا   مهمترین وقایع دوران نخست‌وزیری او تصویب طرح لایحه انجمن ایالتی و ولایتی، اعتراض روحانیون و لغو این لایحه، رفراندوم ششم بهمن و همچنین سرکوب قیام پانزدهم خرداد 1342 و تبعید امام خمینی بود. علاوه بر وقایع فوق انتخابات دوره بیست و یکم مجلس شورای ملی و دوره چهارم مجلس سنا را پس از دو سال فترت انجام داد. اسدالله علم پس از استعفا از نخست‌وزیری، ریاست دانشگاه پهلوی شیراز را برعهده گرفت و در آبان 1345 به وزارت دربار منصوب شد. تاجگذاری محمدرضا پهلوی و جشنهای 2500 ساله شاهنشاهی در دوران وزارت دربار او انجام شد.

شهناز پهلوی به اتفاق اسدالله علم ( وزیر دربار ) در حال بازدید از یک مرکز پزشکی در مشهد   علم به علت بیماری سرطان خون و ترک کشور جهت معالجه از سوی شاه کنار گذاشته شد و به جای او امیرعباس هویدا به وزارت دربار منصوب شد. علم در 25 فروردین 1357 درگذشت. او از دوستان بسیار نزدیک و محرم اسرار محمدرضا پهلوی بود که از خود یادداشتهای محرمانه‌ای به جا گذاشته است. این یادداشتها به عنوان گزارشی دقیق از وضعیت دربار پهلوی و شخص شاه اعتبار زیادی دارد.  

اسدالله علم و فرح دیبا در حال سوار شدن بر اتوبوس بهنگام شرکت در مراسم پنجمین جشن هنر شیراز   انتهای پیام/

93/01/25 - 11:53





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 453]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن