تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 30 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر در عُمرت دو روز مهلت داده شدى ، يك روز آن را براى ادب خود قرار ده تا از آن بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854681638




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عطار مسافر هفت شهر عشق


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
عطار مسافر هفت شهر عشق
عطار نیشابوری مسافر هفت شهر عشق بود و مراحل و مراتب رسیدن به نهایت کمال را در کتاب منطق الطیرش هفت وادی عنوان کرد.

خبرگزاری فارس: عطار مسافر هفت شهر عشق


به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز 25 فروردین سالروز بزرگداشت بزرگ مرد طریق عرفان فریدالدین عطار نیشابوری است  که از وی بیش از 180 اثر مختلف به جای مانده که حدود 40 عدد از آنان به شعر و دیگر نثر است. وی تقریبا در سال 618 در حمله مغولان، کشته ‌شده است. به بهانه بزرگداشت این عارف شهیر کشورمان با شاعر برجسته تبریزی، استاد عباس داداش زاده متخلص به "فانی تبریزی" نویسنده کتاب هفت شهر عشق که شرحی منظوم بر هفت شهر عشق عطار است، گفت و گویی داشتیم. استاد فانی تبریزی از شاعران برجسته و نویسندگان شهیر تبریزی است که در وادی عرفان و ادب صاحب ده‌ها اثر ارزشمند تالیفی و تحقیقی است. یکی ازکتاب‌های ارزشمند و هنری ایشان "هفت شهرعشق " می‌‌باشد که ترکیب‌بندی است درشرح هفت شهرعشق عطار نیشابوری که با خوشنویسی استاد بخت شکوهی و با مقدمه‌های استاد عابد تبریزی و استاد بهاالدین خرمشاهی به چاپ رسیده است. عباس داداش‌زاده متخلص به فانی تبریزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در تبریز عطار نیشابوری را مسافر هفت شهر عشق خواند و گفت: عطار مراحل و مراتب رسیدن به نهایت کمال را در کتاب منطق‌الطیرش هفت وادی عنوان کرده و مشکلات سلوکی سالک طریق الی‌الله را از زبان مرغان در هر وادی بیان فرموده است و در ادامه فارس مصاحبه‌ای را با این هنرمند ارزنده تبریزی صورت داده؛ فارس: لطفا کمی درمورد  روز بزرگداشت عطارنیشابوری بفرمایید؟ در تقویم کشور روز 25 فروردین را روز بزرگداشت عطار نیشابوری نامگذاری کرده‌اند. بزرگداشت بزرگان سنت حسنه‌ای است که یاد و خاطرات آن بزرگواران را زنده نگه می‌دارد و الحمدلله که مسئولان آگاه فرهنگی کشورمان به این مهم پی برده و بعضی از روزهای سال را به این بزرگان اختصاص داده‌اند، که در این میان روز 25 فروردین نیز به عطار نیشابوری اختصاص یافته است که یکی از بزرگان ایران زمین بلکه از اوجوبه‌های عالم خلقت است. زنده نگه داشتن نام و یاد این بزرگان از کارهای خداپسندانه بوده و معرفی آنان به نسل امروزی لازم و ضروری است به خصوص آنان که عقبات نفس طی کرده‌اند و در علم و عرفان صاحب مقامات معنوی‌اند و به تحقیق عطار یکی از آن بزرگانی است که عارف نامدار مولانا در معرفی ایشان می‌فرمایند: هفت شهرعشق را عطار گشت     ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم در خصوص طریقت عطار یا همان هفت وادی عشق توضیحاتی فرمایید؟ هفت شهرعشق طریقت مخصوص عطار نیشابوری است. هفت شهر عشق یعنی تمام شهرهای عشق، چرا که هفت، از اعداد کامل محسوب می‌شود . وقتی می‌گوییم هفت شهر، یعنی تمام شهرهای عشق، چنانکه هفت اقلیم، هفت آسمان، هفت دریا و الی ماشاءالله ... عطار نیز مراحل و مراتب رسیدن به نهایت کمال را در کتاب منطق الطیرش هفت وادی عنوان کرده و مشکلات سلوکی سالک طریق الی الله را از زبان مرغان در هر وادی بیان فرموده است که هفت وادی و یا همان هفت شهرعشق عبارتند از: طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، و فقر و فنا، سالک طریق الی الله سیر و سلوک خود را از وادی طلب می‌آغازد و در نهایت در فقر و فنا مستغرق رحمت الهی می‌شود. خلاصه داستان این است که هدهد که به عنوان پیر و راهنمای مرغان است همه پرندگان را جمع می‌کند و اوصاف سیمرغ را که در بالای قله قاف است بازگو می‌کند و همه مرغان از شنیدن اوصاف زیبای سیمرغ، شیفته جمال و جلال او شده و مشتاق دیدار سیمرغ می‌شوند و با راهنمایی های هدهد به سوی او حرکت می‌کنند ولی در راه، هر کدام به بهانه‌ای از راه می‌مانند و فقط سیمرغ می‌توانند به قله قاف برسند و وقتی به هدف می‌رسند می‌بینند که : این همه وادی که از پس کرده‌اید وین همه مردی که هر کس کرده‌اید جمله در افعال مایی رفته‌اید وادی ذات صفت را خفته‌اید چون شما سی مرغ حیران مانده‌اید بی‌دل و بی‌صبر و بی‌جان مانده‌اید ما به سیمرغی بسی اولی تریم زانک سیمرغ حقیقی گوهریم محو ما گردید در صد عز و ناز تا به ما در خویش را یابید باز محو او گشتند آخر بر دوام سایه در خورشید گم شد والسلام   با توجه به این اوصاف به واقع و جرات می توان گفت کتاب منطق الطیر عطار یکی از شاهکارهای ادبی و عرفانی تاریخ ادبیات جهان است.   *در خصوص کتاب هفت شهرعشق شما که درهمین موضوع است نیز توضیحی دهید؟ کتاب هفت شهرعشق ترکیب بندی است در خصوص، شرح هفت وادی عشق عطارنیشابوری که در هشت بند سروده شده که یک بند به عنوان مقدمه و هفت بند دیگر در شرح هفت شهرعطار است که نام هر وادی در "ردیف" قرار گرفته و نوعی هنرنمایی شده است. جا دارد از بزرگانی که در این مجموعه مرا یاری کرده‌اند یادی کنم و قدردانی کنم، استاد عابد تبریزی و استاد بهاءالدین خرمشاهی که برای این کتاب مقدمه نوشته‌اند و استاد بخت شکوهی که این اثربه خط زیبای او تحریر شده است و جناب سعید جلالی مدیر انتشارات ستوده که نشر این کتاب را به عهده گرفته بودند سپاسگزارم.   با توجه به سبک زندگی امروزی و مشکلات اجتماعی و غیره، طریقه عطار می‌تواند الگویی برای انسان‌های امروزی باشد؟ چرا که  نباشد! طریقه عطار همان طریق بندگی پروردگار عالم است که همه انبیا و اولیای الهی آن راه را پیموده‌اند. اگر چه مشکلات خاصی در جامعه امروزی وجود دارد، ولی راه حق و حقیقت همیشه باز است و هر کس مشتاق قرب الهی شود خداوند منان دستش را می‌گیرد. خداوند هیچ وقت از احوال بندگانش غافل نبوده و نخواهد بود. او دارد خدایی می‌کند و همیشه مشتاق بندگان خویش است به خصوص اگر بنده‌ای محتاج حق باشد و مشتاق لقای او، که درآن صورت خدا نیز مشتاق او می‌شود و او را مورد خطاب قرار داده و می‌فرماید: یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلی‏ فی‏ عِبادی وَ ادْخُلی‏ جَنَّتی‏» فجر/30-27. "ای صاحب نفس مطمئنه و آرام، به حضور پروردگارت باز آی، که تو از او خوشنود و او از تو راضی است، باز آی در صف بندگان خاص من و داخل شو در بهشت من" . چنانکه مستحضرید نمی فرماید بنده گان می فرماید بنده گان من، نمی فرماید جنت بلکه می فرماید جنت من. به فرموده حافظ علیه الرحمه: جلوه معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد  مابه او محتاج بودیم اوبه ما مشتاق بود راه همیشه باز است و معشوق حقیقی در پایان خط ایستاده و در انتظار عاشق است. به نظرحقیر الان راه خیلی خلوت است. البته همیشه خلوت بوده و خلوت خواهد بود. به این خاطراست که مولا علی(ع) می فرماید: لا تستوحش فی طریق الهدی لقله اهله ، یعنی از خلوتی راه خدا نترسید. مرد خواهم همتی عالی کند ساغر ما را ز می خالی کند در حالی که اکثریت مردم درمنطق قرآن: لایعلمون... لایشعرون... لایفقهون...اند . توخود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ... چرا اکثریت موفق نمی شوند؟ چون نمی خواهند! اولا خاصیت و جنس دنیا فریبنده است وچون همه انسانها دنبال منافع خویشند آنان را مشغول خود می کند. أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ عارفی می گوید: مردم همه دنبال طربخانه خویشند من مرثیه خوان دل دیوانه خویشم خود عطار را گویند که در دکانش سرگرم کارخویش بود ومشغول معامله، درویشی رسید و چند بار" شیءلله " گفت ، عطار به وی نپرداخت، درویش گفت: ای خواجه چگونه خواهی مرد؟ عطارگفت: چنانکه توخواهی مرد ، درویش گفت: تو همچون من می‌توانی مرد؟ عطار گفت: بلی، درویش کاسه چوبین داشت، زیر سرش نهاد و گفت: الله و جان به جان آفرین تسلیم کرد. عطار حالش متغیر شد و دکان را به هم ریخت و در طریق سالکان در آمد. و ابن عربی در فتوحات مکیه می‌گوید: ابویزید در بسطام به دنبال گرفتن ارث بود، عارفی گفت: فاین تذهبون(تکویر26) پس به کجا می روید؟ و ابویزید را دگرگون کرد و به آن مقام رسانید. غرض این که همه مشغولند ولی باید آن بارقه های رحمت الهی را قدر دانست و غافل نبود: یک لحظه توغافل ز بر شاه نباشی  شاید نظری کرد توآگاه نباشی خداوند مهربان است وهمیشه به بندگانش نظردارد. گفت‌وگو از : علی سلیمی   انتهای پیام/60001

93/01/25 - 09:25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن