تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798932408




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تسخیرکنندگان دیروز، امروز چه می‌کنند؟ چه می‌گویند؟/ ورق خوردن حادثه تسخیر لانه جاسوسی به بهانه حاشیه‌آفرینی‌ها بر سر ممانعت از ورود ابوطالبی به آمریکا


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
تسخیرکنندگان دیروز، امروز چه می‌کنند؟ چه می‌گویند؟/ ورق خوردن حادثه تسخیر لانه جاسوسی به بهانه حاشیه‌آفرینی‌ها بر سر ممانعت از ورود ابوطالبی به آمریکا

تسخیرکنندگان دیروز، امروز چه می‌کنند؟ چه می‌گویند؟/ ورق خوردن حادثه تسخیر لانه جاسوسی به بهانه حاشیه‌آفرینی‌ها بر سر ممانعت از ورود ابوطالبی به آمریکا
نظر منفی آمریکا در مورد حضور ابوطالبی در سازمان باعث شد تا بازهم نگاه‌ها به سمت تسخیر لانه جاسوسی و افراد موثر در آن جلب شود.
مصطفی داننده: بعد از گذشت 35 سال، یک انتصاب باعث شد تا بازهم داستان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران، از میان برگ‌های تاریخ خارج شود تا بازهم دو کشور وارد جدالی تازه شوند. دولت ایران، حمید ابوطالبی را به عنوان سفیر ایران در مقر سازمان ملل معرفی کرد و همین معرفی کافی بود تا ایالات متحده در واکنش به این انتصاب اعلام کند که به او ویزا نخواهد داد.

آمریکا به بهانه اینکه ابوطالبی از دانشجویان پیرو خط امام و تسخیر کنندگان سفارت این کشور در سال 58 بوده است، اعلام کرد که به نماینده ایران ویزا نخواهد داد و این انتظار را از دولت ایران دارد که نماینده جدیدی را معرفی کند. ایران نیز در واکنش به این عمل آمریکا اعلام کرد که تنها گزینه موجودش برای نمایندگی ایران در سازمان ملل ابوطالبی است. در همین راستا سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه نیز اعلام کرد که گزینه‌ای برای جانشینی وی ندارد. مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور نیز اعلام کرد که ابوطالبی از بهترین دیپلمات‌های ایران در صحنه بین المللی است و گزینه نهایی ایران برای حضور در سازمان ملل.

این در حالیست که رابطه ایران و آمریکا بعد از مذاکرات ایران و 1+5 وارد مرحله تازه‌ای شده بود و دو رئیس جمهور ایران و آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی به تحلیل شرایط دو کشور و جهان پرداخته بودند. وزاری خارجه دو کشور یعنی ظریف و کری در حاشیه مجمع سازمان ملل و مذاکرات هسته‌ای، ساعت‌ها پشت درهای بسته به مذاکره دو نفره می‌پرداختند تا همگان این تصور را داشته باشند که با آمدن دولت تدبیر و امید در ایران، بعد از سال‌ها تنش به سمت بهبود روابط حرکت کند. ماجرای ابوطالبی اما روابط دو کشور را دستخوش تنشی دیگربار و جدید کرده است.

ابوطالبی پیش از این سفیر ایران در کشورهای استرالیا، بلژیک، ایتالیا و اتحادیه اروپا بوده است و مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه را به عهده داشته است. ابوطالبی که از نزدیکان روحانی به شمار می‌رود همراه با او از مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع به دولت رفت و عهده دار معاونت سیاسی دفتر رئیس جمهور شد.

اما روایت‌های مختلفی از حضور ابوطالبی در سفارت آمریکا در ایران در سال 58 وجود دارد. خود وی و ابراهیم اصغر زاده اعلام کرده‌اند که سفیر معرفی شده ایران در سازمان ملل، تنها یک مترجم بوده است. ابوطابی خود می‌گوید:« من در سیزده آبان آن سال و زمان اشغال اصلا در تهران نبودم که از این امر مطلع ویا درآن مشارکت ویا حضور داشته ویا نامم مطرح باشد؛ بلکه من دراهواز از ماوقع مطلع شدم. مدتی بعد که به تهران آمدم یک روز مرحوم شهید دادمان به واسطه یکی دیگر ازشهدا و فرماندهان جنگ تحمیلی به نام مرحوم شهید ذاکر به من پیغام داد که آنها برای ترجمه به زبان فرانسه به کسی نیاز دارند که بتواند این کاررا انجام دهد؛ من پذیرفتم و از منزل به فرودگاه رفتم و به همراه نماینده ویژه پاپ رهبرمسیحیان کاتولیک که وارد تهران شده بود برای اولین بار وارد سفارت شدم. یکی دو باردیگر هم وقتی که درارتباط با خارج، کار ترجمه لازم بود آنرا به زبان انگلیسی ویا فرانسوی انجام دادم، مانند: ترجمه در زمان آزادی کارکنان زن و سیاه پوستان در کنفرانس مطبوعاتی؛ که جنبه ای کاملا انسان دوستانه داشت.»

با توجه به اهمیت این موضوع و اهمیت این تسخیر توسط دانشجویان پیروان خط امام و رهبری، شاید خالی از لطف نباشد که به بررسی افراد حضور در این ماجرا و نقش آنها بعد از ماجرای تسخیر بپردازیم.

رهبر تخسیرکنندگان؛ از رهبری معنوی تا مرد خاکستری سیاست شدن
 
سید محمد موسوی خوئینی‌ها، روحانی جوان آن روز و سیاستمدار ساکت این روزها، بدون شک نقش غیر قابل انکاری در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی دارد. او رهبر دانشجویان خط امام بود و به معنای دقیق تر، نقش رهبر معنوی این جریان را بازی می‌کرد و رابطه این جوانان با مسئولان کشور به ویژه بیت امام خمینی(ره) بود.

ظهر روز ۱۳ آبان ۵۸ محمدموسوی خوئینی ها با دفتر امام تماس می گیرد و در مذاکره ای تلفنی با مرحوم سیداحمد خمینی، وی را در جریان حرکت دانشجویان قرار می دهد و نظر امام را در این خصوص جویا می شود. پس از مدت کوتاهی، از او پاسخ می شنود که امام فرموده اند خوب جایی را گرفتید، محکم آن را نگه دارید.

بعد از آن روز دانشجویان دیگرنماز خود را به جماعت در حیاط سفارت به امامت آیت‌الله موسوی خوئینی‌های می‌خواندند و تحلیل‌ها و توصیه‌ها او را به گوش جان می‌خریدند. موسوی خوئینی‌‎ها بعد از آن ماجرا عهده دار مسئولیت‌ها فراوانی در کشور شد که از جمله می‌توان به نایب رئیسی دوره اول مجلس شورای اسلامی، عضویت در شورای سرپرستی صدا و سیما (۱۳۵۹)، دادستانی کل کشور، ریاست سازمان حج ایران، نمایندگی دورهٔ اول مجلس خبرگان رهبری، نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی ، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی و مجمع تشخصی مصلحت نظام اشاره کرد.

آیت‌الله بعد از گذشت سال‌ها در پاسخ به سوالی در مورد « اگر دانشجویانی که لانه جاسوسی را در سال ۵۸ تسخیر کردند با تفکرات کنونی شان به آن زمان بازمی گشتند، دست به چنین اقدامی می زدند؟» گفت:« : ضرب المثلی است که می گوید چرخ زمانه به عقب بازنگردد. یعنی اگر فرض کنیم ایران به سال های قبل از ۵۷ بازگردد و اگر همان شرایط تکرار شود باز هم همان کار تکرار می شود. اما تسخیر سفارت آمریکا در دل آن حوادث معنا پیدا می کرد. من اگر در ابتدا کمی از فضای قبل از این حادثه گفتم به همین دلیل بود. شاید سابقه نداشته باشد که امام از هیچ کاری به این شکل تعریف کرده باشند به طوری با هیچ یک از اعضای مرتبط با آن هم آشنایی ای نداشته باشند جز من و بخاطر آن تعبیر انقلاب دوم را به کار ببرند. زمانی مفهوم و ارزش این تعریف مشخص خواهد شد که شرایط وقت را دریابیم.»

اما عده‌ای دیگر از دانشجویان دیروز، امروز ردای اصلاح طلبی به تن دارند و جامعه سیاسی ایران آنها را به عنوان چپ‌ها می‌شناسند. از جمله این افراد می‌توان به عباس عبدی، ابراهیم اصغرزاده، معصومه ابتکار، حبیب الله بیطرف، محمد رضا خاتمی و محسن میردامادی اشاره کرد.

این افراد در آن زمان از جوانان انقلابی بودند و مسئولیت هدایت دانشجویان را در سفارت به عهده داشتند. این گروه از دانشجویان در فضای سیاسی ایران به ویژه بعد از جنگ، گروهی به نام اصلاح طلبان را تشکیل دادند و در دولت سید محمد خاتمی عهده دار مسئولیت‌های مهم از جمله معاون رئیس جمهور و وزیر شدند. برخی از این دانشجویان بعد از گذشت سال‌ها از ماجرای تسخیر لانه جاسوسی، اعلام کردند که حاضرند به خاطر این حرکت خود از آمریکا معذرت خواهی کنند.

آنگونه که اصغرزاده در همین ارتباط می گوید« اگر منافع ملی کشورم حکم کند حاضرم بابت گروگان‌گیری عذرخواهی کنم.» عباس عبدی نیز در گفت‌وگویی اعلام کرد از کار خود پشیمان است و به دوستان خود نیز توصیه می‌کند، به خاطر اقدام خود از مردم آمریکا غذرخواهی کنند. البته بعدها، عبدی اعلام کرد که عذرخواهی نکرده است.

در سویی دیگر اما برخی  از آن دانشجویان، مسیر نظامی گری را پیش گرفتند و راهی جبهه شدند و پس از آن عهده دار مسئولیت‌های نظامی در کشور شدند. حسین دهقان، وزیر دفاع دولت روحانی، رضا سیف‌اللهی، فرمانده وقت نیروی انتظامی و شهید عباس ورامینی از دیگر این افراد بودند.

در میان دانشجویان تسخیر کننده بودند افرادی که مسیری متفاوت از یاران اصلاح گرای دیروزشان را در پیش گرفتند و در مسیر اصولگرایی گام برداشتند. افرادی چون عزت الله ضرغامی و حسین شیخ الاسلام.

تسخیر سفارت آمریکا در ایران، یک اتفاق بزرگ تاریخی در جمهوری اسلامی ایران است که مطمئنا هیچگاه از ذهن مردم ایران و آمریکا پاک نخواهد شد و تاثیر مستقیم خود را در رابطه ایران و آمریکا خواهد گذاشت.

در مطلب و جدول زیر با با سوابق و برخی اظهار نظرهای تسخیر کنندگان سفارت ایران و آمریکا در مورد سفارت آشنا شوید.
اعضای کمیتهٔ مرکزی تسخیر سفارت آمریکا(لانه جاسوسی:
      ابراهیم اصغرزاده
     محسن میردامادی
     حبیب‌الله بیطرف
     رضا سیف‌اللهی
     رحیم باطنی
     احمدرضا اسلامی

دیگر اعضای فعال در جریان تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان سال 57 
      سعید حجاریان
     معصومه ابتکار
    عباس عبدی
     کمال تبریزی
     فروز رجایی فر
     علی‌اصغر زحمتکش
     محمد هاشمی اصفهانی
     اکبر رفان
    محمدرضا خاتمی
     محسن امین‌زاده
     رحمان دادمان
     شمس‌الدین وهابی
     وفا تابش
     محمد نعیمی‌پور
     حسین شیخ‌الاسلام
     احمد حسینی
     حسین کمالی
     محمد چمنی
     محمدعلی جعفری
     محمدحسین شریف زادگان
      محمدجواد مظفر
      مرحوم رحمان دادمان اسامی گرایش سیاسی سوابق مسئولیت فعلی اظهار نظر در مورد تسخیر سفارت محمد موسوی خوئینی‌ها اصلاح طلب نماینده مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری – دادستان کل کشور عضو شورای بازنگری قانون اساسی عضو مجمع روحانیون . یعنی اگر فرض کنیم ایران به سال های قبل از ۵۷ بازگردد و اگر همان شرایط تکرار شود باز هم همان کار تکرار می شود. اما تسخیر سفارت آمریکا در دل آن حوادث معنا پیدا می کرد. من اگر در ابتدا کمی از فضای قبل از این حادثه گفتم به همین دلیل بود. شاید سابقه نداشته باشد که امام از هیچ کاری به این شکل تعریف کرده باشند به طوری با هیچ یک از اعضای مرتبط با آن هم آشنایی ای نداشته باشند جز من و بخاطر آن تعبیر انقلاب دوم را به کار ببرند. زمانی مفهوم و ارزش این تعریف مشخص خواهد شد که شرایط وقت را دریابیم حسین دهقان اعتدال جانشین وزارت دفاع در دولت های هفتم و هشتم - معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت خاتمی وزیر دفاع                                                                 - عزت الله ضرغامی اصول گرا معاونت وزارت ارشاد و معاونت صداوسیما در امور استان‌ها و حقوقی و امور مجلس رئیس سازمان صداوسیما مبارزه با شیطان بزرگ و ادامه راه امام و شهدای لانه جاسوسی امر ساده ای نیست که دستخوش باند بازی های سیاسی شود. ضمناً بعضی دوستان ما که اینک در بعضی احزاب با اصل جریان تسخیر لانه مخالفت می کنند، در آن روزها، همین دوستان به شدت با اصل تحزب و تشکیل احزاب در جامعه مخالف بودند و مانع قرائت بیانیه  های حزب جمهوری اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اولیه از تریبون لانه جاسوسی می شدند. حبیب الله بیطرف اصلاح طلب استاندار یزد- وزیر نیرو در دولت‌های هفتم و هشتم استاد دانشگاه این حرکت در سال ۱۳۵۸ و در شرایطی که انقلاب کاملا تثبیت نشده و نظام جمهوری اسلامی نوپا بود می‌توانست معنی داشته باشد. معصومه ابتکار اصلاح طلب  معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در دولت اصلاحات و عضو شورای شهر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در دولت روحانی دانشجویان آن زمان به هیچ عنوان از اقدامی که در گروگانگیری سفارت آمریکا انجام دادند احساس پشیمانی نکردند و این تصمیم باید در آن شرایط زمانی خاص خود سنجیده شود و به نظر ما، این تصمیم بهترین کاری بود که مانع آسیب رسیدن به انقلاب می شد. ابراهیم اصغرزاده اصلاح طلب عضو شورای شهر  فعال سیاسی :« اگر منافع ملی کشورم حکم کند حاضرم بابت گروگان‌گیری عذرخواهی کنم حسین شیخ الاسلام اصول گرا نماینده مجلس شورای اسلامی – قائم مقام وزارت خارجه و سفیر ایران در سوریه مشاور رئیس مجلس در امور بین الملل متاسفانه در حال حاضر برخی از دوستان تمایلی ندارند نامشان به عنوان افرادی که در ماجرای سفارت آمریکا مشارکت داشتند، برده شود. علی‌الخصوص آنانی که کار خارجی می‌کنند و به خاطر مشکلاتی که ممکن است برایشان به وجود آید ترجیح می‌دهند، ناشناس بمانند. اما من به صورت علنی فعالیت می‌کردم و خدا را هم شاکرم که در یک حادثه تاریخ‌سازی حضور داشتم. عباس عبدی اصلاح طلب فعال سیاسی فعال سیاسی وقتی به عقب نگاه می‌کند، گروگان‌گیری را اشتباه می‌پندارد و متأسف بود که بخشی از آن است. سعید حجاریان اصلاح طلب عضو سابق شورای شهر- کارمند وزارت اطلاعات و نهاد ریاست جمهوری فعال سیاسی آتش زدن پرچم آمریکا در 13 آبان نوعی تندروی است فروز رجایی فر اصول گرا کارگردان مستند اعدام فرعون – استاد دانشگاه رئیس ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام به هر صورت ملت ایران توانست با اشغال لانه جاسوسی و کوتاه کردن دست آمریکا از داخل ایران، بقا و هویت نظام جمهوری اسلامی را که منافع ملی با اولویت سطح اول تضمین و استقلال خود را هم حفظ کند. کمال تبریزی   -  کارگردان سینما کارگردان سینما                               -  مرحوم رحمان دادمان اصلاح طلب وزیر راه و ترابری دولت خاتمی - اولین مدیرعامل شرکت شیلات جمهوری اسلامی در اردیبهشت سال 80 در سانحه سقوط هواپیما جان خود را از دست داد                                                     - محسن میردامادی اصلاح طلب نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی – استاندار خوزستان  در جریان حوادث سال 88 بازداشت شد 13 آبان یکی از سرفصل‌های مهم تاریخ سیاسی ایران است و به تعبیر امام خمینی سرآغاز انقلاب دوم در ایران است. محسن امین زاده اطلاح طلب معاون وزیر امور خارجه  و عضو حزب مشارکت فعال سیاسی                           - محمدحسین شریف زادگان اصلاح طلب مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی – وزیر رفاه و تامین اجتماعی فعال سیاسی  
   



1393/1/25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن