تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زيرا كه قرآن دل را زنده مى كند و از فحشاء و زشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812557571




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشدار در خصوص موج چهارم ایدز/ 90 درصد مبتلایان به ایدز مردان هستند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
هشدار در خصوص موج چهارم ایدز/ 90 درصد مبتلایان به ایدز مردان هستند

هشدار در خصوص موج چهارم ایدز/ 90 درصد مبتلایان به ایدز مردان هستند
رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: در حال حاضر تعداد مبتلایان به اچ‌آی‌وی طبق آمار رسمی 27 هزار نفر در کشور است که از این رقم بیش از 90 درصد مرد هستند. به گزارش نامه نیوز، عامل بروز بیماری ایدز ویروس نقص سیستم ایمنی بدن یا اچ‌آی‌وی است.این ویروس پس از ورود به بدن وارد سلولهای گلبول سفید خون می‌شود و دستگاه ایمنی را دچار آسیب می‌کند. زمانی که دستگاه ایمنی آسیب می‌بیند بدن در مقابل ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و سرطان ضعیف می‌شود و با کوچکترین تهاجم دچار بیماری‌های مختلفی می‌شود.

بنا به گزارش روزنامه رسالت، شیوع ایدز در کشور ما از سال‌های 64-65 آغاز شد؛ اولین‌بار کودکی که مبتلا به بیماری هموفیلی بود و در واقع از خون‌های وارداتی آلوده برایش استفاده شده بود، به بیماری اچ‌آی‌وی مبتلا شد. بعد از آن توجه مسئولان نسبت به این بیماری بیشتر شده و تقریباً از همان سال‌ها سیاست کنترل خون سالم در کشور پیاده شد؛ به‌طوری‌ در به گفته مسئولان دستگاه‌های متولی سال‌های سال است که هیچ مورد انتقال اچ‌آی‌وی از طریق خون یا فرآورده‌های خونی در کشورمان گزارش نشده است.

موج اول اپیدمی اچ‌آی‌وی که ناشی از انتقال خون بود در کشورمان با شروع دهه 80 اما در همان سال‌ها مسئولان متوجه یک موج اپیدمی جدید اچ‌آی‌وی در یکی از زندان‌های کشور که عمدتاً مبتلایان مصرف‌کنندگان تزریقی بودند، شدند.با این واقعه آغاز موج دوم اچ‌آی‌وی در کشورمان در اواسط دهه 70 ثبت شد و همان موقع مسئولان و در واقع سیاستگذارانِ همه سازمان‌ها و نهادها از جمله وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با موادمخدر، سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها، وزارت کشور، قوه قضائیه با یکدیگر همسو شدند و اقدامات تأمینی را انجام دادند و برنامه جامعی را در زمینه کاهش آسیب، هم در جامعه و هم در زندان‌ها پیاده کردند که بیشتر شامل ارائه بسته‌های کاهش آسیب و ارائه درمان‌های نگهدارنده با متادون بود.در اواخر دهه 80 آمارهای موجود نشان از کم شدن سرعت شیوع اچ‌آی‌وی در بین مصرف‌کنندگان موادمخدر و زندانیان می‌داد و این برنامه کاهش آسیب، به عنوان یک الگو و تجربه موفق از طرف سازمان جهانی بهداشت به دیگر کشورها معرفی شد.شیوع بالای ایدز در بین معتادان تزریقی تا حدی کنترل شد اما از طریق روابط جنسی به بیرون این گروه راه یافت. دلیلش هم این بود افرادی که مصرف‌کننده موادمخدر بودند بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی دیگر قرار می‌گرفتند و به رفتارهای پر خطر جنسی دست می‌زدند و از طرف دیگر ناخواسته همسرانشان را نیز مبتلا می‌کردند.

رفته رفته مواد اعتیاد آور صنعتی و قرصهای روانگردان هم به بازار آمدند تا جایی که گفته می شود الگوی مصرف مواد به سمت این مواد جدید در حال تغییر است موادی که متأسفانه به بهانه‌های مختلف جای خود را در میان زنان نیز باز کردند.موج سوم انتقال ویروس ایدز در واقع انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی است که هشدار گسترش آن از سالهای پیش شروع شده است.همزمان گسترش مصرف مواد روانگردان نیز خودنمایی می کرد. سودجویان موادمخدر با باورهای غلطی که رواج دادند، از جمله اینکه مصرف این مواد اعتیادآور نیست.در واقع موج چهارم ایدز تلفیقی از دو موج دوم و سوم (اعتیاد و روابط جنسی) است که در این زمینه سازمان‌ها و دستگاه‌ها تلاش دارند تا با انجام طرح‌های پیشگیری، از ورود موج چهارم ایدز در کشور جلوگیری شود.

مجید رضازاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی فارس در خصوص راه‌های اصلی انتقال ایدز اظهار داشت: رابطه جنسی بدون وسایل پیشگیری کننده-استفاده از اجسام تیز و برنده مثل سوزن، تیغ و سوزن خالکوبی آلوده- تزریق مواد به صورت مشترک یا با سرنگ آلوده- انتقال از مادر به کودک از جمله راه‌های انتقال است.

وی تصریح کرد: ویروس همچنین از طریق  بعضی مایعات و بافت‌های بدن نیز منتقل می‌شود که از آن جمله می‌توان به خون و محتویات آلوده به خون-ترشحات جنسی مردانه و زنانه-بافت و اعضای بدن- مایع مغزی- نخاعی اشاره کرد.

رضازاده به فعالیت باشگاه مثبت کشور که توسط سازمان بهزیستی کشور راه‌اندازی شده است اشاره کرد و گفت: در این باشگاه‌ها خدمت‌های مختلفی به فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی و خانواده وی داده می‌شود.رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: حمایت‌هایی که باشگاه‌های مثبت از مبتلایان به اچ‌آی‌وی می‌شود در دو بخش از جمله حمایت‌های آموزشی و حمایت‌های روانی است ضمن اینکه در این مراکز کمک‌های معیشتی و تغذیه‌ای به مبتلایان به اچ‌آی‌وی داده می‌شود.وی افزود: سازمان بهزیستی کشور تمهیداتی را برای افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی در نظر گرفته است که به باشگاه‌های مثبت و مراکز ارائه خدمات به مبتلایان به اچ‌آی‌وی یارانه می‌دهند و مبلغ این یارانه برای هر نفر 80 تا 150 هزار تومان است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: در حال حاضر تعداد مبتلایان به اچ‌آی‌وی طبق آمار رسمی 27 هزار نفر در کشور است که از این رقم بیش از 90 درصد مرد هستند.وی با اشاره به اینکه اگر موج سوم اچ‌آی‌وی را جدی نگیریم شاهد بروز موج چهارم خواهیم بود، گفت: در این بخش باید اقدامات پیشگیرانه در بخش اعتیاد داشته باشیم که البته در این زمینه باید مسئولان و مردم همکاری کنند.وی گفت: بر اساس آمار انتقال اچ‌آی‌وی از طریق روابط جنسی در سال‌های اخیر گسترش پیدا کرده است به طوری که در سالهای گذشته میزان مبتلایان به اچ‌آی‌وی در این بخش 8 درصد بوده که در حال حاضر به 40 درصد رسیده است.رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور بیان داشت: بهزیستی برنامه‌های مختلفی را برای کنترل اچ‌آی‌وی در نقاط مختلف کشور دارد چرا که بهزیستی یک سازمان تخصصی و حمایتی در این بخش محسوب می‌شود.در حالی مسئولان بهزیستی تأکید بر اجرای طرح‌های پیشگیری و کاهش آسیب دارند که هشدار داده‌اند موج چهارم ایدز در راه است و در همین زمینه باید تمهیدات لازم صورت گیرد.




1393/1/25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن