تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند ع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798447507




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راه اقتدار كشور از مسير فناوري‌هاي نوين مي‌گذرد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: راه اقتدار كشور از مسير فناوري‌هاي نوين مي‌گذرد
در بحث اقتدارزايي دروني، فناوري هسته‏اي و نانو فناوري از مهم‎ترين و تأثيرگذارترين فناوري‏ها در آينده اقتدار ملي هر كشور خواهند بود


 در بحث اقتدارزايي دروني، فناوري هسته‏اي و نانو فناوري از مهم‎ترين و تأثيرگذارترين فناوري‏ها در آينده اقتدار ملي هر كشور خواهند بود و در تقسيم كار بين‌المللي آينده، كشوري موفق خواهد بود كه به مزيت نسبي در اين حوزه‌ها دست يافته و اقتصاد دانش‌بنيان و توسعه پايدار مبتني بر اين حوزه‎ها را در كشورش نهادينه كرده باشد.
جمهوري اسلامي ايران كشوري است كه استقلال سياسي و فرهنگي و اقتصادي و علمي را در همه حوزه‌ها دنبال مي‌كند، از اين رو به دنبال دستيابي به علوم اقتدارآفرين است. اقتدار ملي در سايه توجه به علم و فناوري به دست مي‌آيد. مقام معظم رهبري نفس علم‏جويي را يكي از لوازم قدرت ملي عنوان مي‌دارند:«آنچه كه در درجه اول در ايجاد قدرت ملى مهم است، به نظر من دو چيز است: يكى علم است، يكى ايمان. علم مايه قدرت است؛ هم امروز و هم در طول تاريخ؛ در آينده هم همين‌جور خواهد بود. اين علم يك وقت منتهى به يك فناورى خواهد شد، يك وقت هم نخواهد شد. خود دانش مايه‏ اقتدار است، ثروت‌آفرين است، قدرت نظامى آفرين است، قدرت سياسى آفرين است. يك روايتى هست كه مي‏فرمايد: «العلم سلطان. علم، قدرت است».
از اين رو، در برنامه بلندمدت كشور كه سند چشم‌انداز 20 ‌ساله كشور براي افق 1404 است، در مورد علم و فناوري آمده است:«ايران كشوري است... دست‌يافته به جايگاه اول اقتصادى، علمى و فناورى در سطح منطقه آسياى جنوب غربي (شامل آسياى ميانه، قفقاز، خاورميانه و كشورهاى همسايه) با تأكيد بر جنبش نرم‌افزارى و توليد علم، رشد پُرشتاب و مستمر اقتصادى، ارتقاى نسبى سطح درآمد سرانه و رسيدن به اشتغال كامل.‌» جايگاه اول منطقه نشان از اقتدار منطقه‌اي در همه ابعاد است. همچنين در راستاي هدف سند چشم‌انداز 20 ‌ساله، «نقشه جامع علمي كشور» در پنج فصل براي علم و فناوري كشور تدوين شده است و علوم مختلف اولويت‌بندي شده‌اند و راهنماي علمي كشور براي مسير آينده است.
هدف‌هاي فوق مستلزم توجه به سياستگذاري و برنامه‌ريزي در علوم و فناوري‌هاي نوين است و هر ساله بايد براساس شاخص‌هاي كلان ارزيابي علم و فناوري، مثل شاخص‌هاي نيروي انساني، مالي، ساختاري، عملكردي و شاخص‌هاي بهره‌وري، وضعيت موجود سنجيده شود. تاكنون هيئت نظارت و ارزيابي فرهنگي و علمي شوراي عالي انقلاب فرهنگي سه ارزيابي كلان علم و فناوري در سال‌هاي 82، 85 و 87 انجام داده است. همچنين در زمينه توسعه فناوري، در دو بخش تجاري‌سازي فناوري كه شامل تعداد پارك‌هاي علم و فناوري و تعداد مراكز رشد واحدهاي فناوري، كارگاه‌هاي صنعتي (كوچك و بزرگ) برحسب تعداد شاغلان، جذب سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي، درآمد حاصل از صادرات خدمات فني و مهندسي است و در بخش دوم فناوري‌هاي نوين كه شامل سه فناوري اطلاعات و نانو فناوري و زيست فناوري است، ارزيابي صورت گرفته است.
اين ارزيابي‌ها مي‌تواند مسير اقتدار علمي كشور را مشخص و كمكي در جهت رفع كاستي‌ها نمايد.
در اين نوشتار، به دستاوردهاي دو حوزه فناوري هسته‌اي و نانو فناوري در كشورمان پرداخته مي‌شود. اين دو حوزه، از علومي هستند كه دستيابي به آنها موجب اقتدار ملي مي‌شود، به همين جهت در فصل سوم نقشه جامع علمي كشور كه در مورد اولويت‌هاي علم و فناوري كشور است، در اولويت «الف» قرار گرفته‌اند. اولويت «الف» درفناوري شامل «فناوري هوافضا، فناوري اطلاعات و ارتباطات، فناوري هسته‌اي، فناوري‌هاي نانو و ميكرو، فناوري‌هاي نفت و گاز، فناوري زيستي، فناوري‌هاي زيست‌محيطي و فناوري‌هاي نرم و فرهنگي» است و اين دو حوزه از مهم‌ترين و تأثيرگذارترين فناوري‌ها در آينده اقتدار ملي هر كشور خواهند بود و در تقسيم كار بين‌المللي آينده، كشوري موفق خواهد بود كه به مزيت نسبي در اين حوزه‌ها دست يافته و اقتصاد دانش‌بنيان و توسعه پايدار مبتني بر اين حوزه‌ها را در كشورش نهادينه كرده باشد.

   ويژگي‌هاي دو حوزه فناوري هسته‌اي و نانو
فناوري‌هاي نوين و نوظهور فرصت‌هاي بي‌بديل رقابتي را با خود به همراه مي‌آورند. استفاده از فناوري‌هاي نوين به طور مؤثر و چشمگيري، كيفيت محصولات توليدي را متناسب با نياز بازار ارتقا مي‌بخشد. فناوري هسته‌اي و نانو بين‌رشته‌اي بوده و در ابعاد مختلف نيازهاي بشري كاربرد دارند. اين دو صنعت موجب خودباوري و اقتدار ملي مي‌شوند و استقلال علمي را به همراه دارند. برخي ويژگي‌هاي فناوري‌هاي نوين در اين دو حوزه به شرح زير است:
*  سرعت رشد بالا
* فاصله كم تحقيقات تا بازار
* دانش‌محور بودن و نياز به نيروهاي متخصص
*  بين‌رشته‌اي بودن فناوري‌هاي جديد و نياز به كار تيمي
* نياز به سرمايه‌گذاري‌هاي مخاطره‌آميز
* نياز به مراكز تجاري‌سازي و بازاريابي
* ارزش افزوده بالا و حجم كم
به دليل داشتن اين مزاياست كه نياز به دادن اولويت در اين حوزه‌ها داريم و اگر آينده‌اي مقتدر براي كشورمان مي‌خواهيم، بايد توجه جدي به اين دو حوزه شود.

    فناوري هسته‌اي
فناوري هسته‌اي از جمله علوم جديد اقتدارزاست و در يك دهه اخير، مهم‌ترين چالش ايران با دنياي غرب، تلاش براي اثبات حقانيت خود در بهره‌برداري از اين علم استراتژيك و اقتدارآفرين بوده است. غربي‌ها به بهانه توليد سلاح هسته‌اي، در مسير پيشرفت كشور با اعمال تحريم‌هاي ظالمانه سعي در كند كردن سرعت رونق آن را دارند. اين در حالي است كه در كنفرانس بين‌المللي خلع سلاح و عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي در 28 فروردين‌ماه سال 1389، مقام معظم رهبري در پيامي كه به كنفرانس ارسال داشتند، به طور صريح استفاده از هرگونه سلاح كشتار جمعي، اعم از سلاح‌هاي هسته‌اي، شيميايي و ميكروبي را «نقض جدي مسلم‌ترين قواعد بشردوستانه و مصداق بارز جنايت جنگي» خوانده و صريحاً بيان داشتند كه « ما كاربرد اين سلاح‌ها را حرام و تلاش براي مصونيت بخشيدن ابناي بشر از اين بلاي بزرگ را وظيفه همگان مي‌دانيم.» با وجود فتواي حرمت استفاده از سلاح هسته‌اي كارشكني‌ها همچنان ادامه يافت و با اعمال يك سياست و استاندارد دوگانه و تبعيض‌آميز در عرصه جهاني تلاش‌ها براي جلوگيري از دستيابي كشور به اين علم اقتدارآفرين ادامه دارد. وجود اين موانع زياد دشمن، خود نشان از اهميت بالاي صنعت هسته‌اي دارد و مي‌توان گفت اگر به ابعاد مختلف اين صنعت برسيم، يكي از مهم‌ترين مؤلفه‌هاي اقتدار ملي را كسب نموده‌ايم و پيشرفت شتابان علمي را براي كشور به ارمغان مي‌آورد.

منبع: برهان

نویسنده : علي عرب‌صالحي نصرآبادي 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 23 فروردين 1393 - 18:12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن