تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 دی 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842480444




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جام جم ایام | شب نامه هایی که دست به دست می شد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:


واژه شب​نامه در فرهنگ لغات، تعابیر و تفاسیر مختلف و متفاوتی دارد. گاهی به تمام انتشاراتی که مخفیانه و با ژلاتین چاپ می‌شد اطلاق شده است و در جایی دیگر آن را اعلامیه‌ای معنا کرده‌اند که در شب نشر می‌شود. ولی نکته‌ای که عمومیت دارد، حالت مخفیانه و محتوای اعتراض‌گونه آن است. در ایران سابقه شب​نامه‌نویسی به دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد، آن دوره با نام پیام‌های پنهان‌نوشته معروف و وسیله‌ای بود برای این که علاوه بر تاثیرگذاری بر افکار عمومی، خشم و اعتراض خود را از سیاست‌های حکومت به گوش مقامات کشوری و عامه مردم برسانند. این پیام‌ها ابتدا همچون احکام و دستورات دولتی به در و دیوار چسبانده می‌شد و آنها را اعلان می‌نامیدند ولی پس از 1272 که علیقلی‌خان تبریزی به نوشته‌های خود با این مضامین شب​نامه اطلاق کرد، انواع و اقسام نشریات چند سطری یا چند صفحه‌ای اعم از اعلان، اعلامیه، اطلاعیه، تهدیدنامه و هجویه به واسطه چاپ ژلاتینی یا حتی چاپ حروفی و به دلیل عدم شناسایی نویسنده و توزیع‌کننده مشخص، شب​نامه خوانده شد. شب​نامه‌ها دارای شکل ظاهری و محتوای یکسان نبودند. برخی از آنها مصور یا دارای خط حاشیه و برخی نیز دارای شماره بودند. می‌توان گفت شب نامه تنها نوشته‌ای پنهانی بود و برای آگاهی دادن منتشر می‌شد. این نکته را باید یادآور شویم برخی از این شب نامه‌ها پس از تکثیر توزیع نمی‌شد و حتی گاهی آنچنان شخصی و خصوصی بود که نشر آن هیچ نفع عامه‌ای در برنداشت. البته عکس این قضیه نیز وجود داشت. در شهرهای تبریز، اصفهان و رشت اعلامیه‌ها و روزنامه‌های مشروطه خواهان علیه رژیم خودکامه وقت علنا به چاپ می‌رسید و در پایتخت به صورت پنهانی توزیع می‌شد. برخی نمونه‌های شب نامه‌نویسی عبارتند از؛ اعلان: متن کوتاهی که برای آگاهی دادن از انجام کاری در گذشته یا آینده تهیه و پراکنده می‌شد و قبل از رواج واژه « شب​نامه»، هرگونه نامه مخفیانه را که به آگاهی عموم می‌رسید «اعلان» می‌نامیدند، « اعلان ملتی» و «اعلان کمیته ستاریه» از این دست است. اعلامیه: با این که به هیچ‌یک از شب​نامه‌های این دوران اعلامیه اطلاق نشده ولی اکثرا دارای ویژگی اعلامیه بودند زیرا به امضای گروه یا قشر خاصی یا بدون امضا یا با اسم مستعار منتشر می‌شد و محتوای آنها نشان دهنده این موضوع بود که تعلق به گروه و طبقه خاصی دارد. از جمله این اعلامیه‌ها می‌توان به « انتباه نامه اجتماعیون – عامیون ایران»، «اعلان ملت به بریگاد قزاق»، «آخرین اتمام حجت ایران به اهل نظام» یا روزنامه‌هایی که دارای نام و شماره مشخص بودند، از قبیل«شکوفه عصر»، «صبحنامه دعوه‌الاسلام»، یا «اتفاق‌الحق» اشاره کرد. نامه سرگشاده:نوشته‌ای خطابی است که به فرد یا افراد مخالف نوشته می‌شود. از جمله «لایحه انجمن مخفی» که زمان تصدی صدارت عظمایی عین‌الدوله به منظور یادآوری نابسامانی‌ها و کمبودها خطاب به وی نوشته شد. شب​نامه‌نویسی تعلق به دسته یا گروه خاصی نداشت و علیقلی خان تبریزی، حاجی سیاح، حکیم قائنی، میرزا رضای کرمانی، محمدرضا شیرازی، سید ضیاءالدین طباطبایی و حتی دختری از خانواده ثقه‌الاسلام از جمله شب​نامه‌نویسان بودند. مساله دیگر درباره شب​نامه‌نویسی توزیع آن بود که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و از راه‌های مختلفی پراکنده می‌شد. طبق شواهد تاریخی معمول‌ترین روش، آویختن و چسبانیدن بر در و دیوار بوده یا با انداختن در معابر و اماکن عمومی و خانه‌های مردم آنها را منتشر می‌کردند یا این که افراد پس از مطالعه بین یکدیگر دست به دست می‌گرداندند. گاهی نیز در روزنامه‌های بیرون از محل توزیع می‌شد، مثلا «اعلان فداییان اسلام» چاپ تهران در روزنامه ناقور اصفهان و «لایحه انجمن مخفی» در مظفری بوشهر و حبل‌المتین کلکته به طبع رسید. شب​نامه‌ها تاثیرات منفی و مثبت فراوانی داشتند ولی در این بین برخی معتقدند شب​نامه‌ها در روشن کردن افکار مردم نسبت به اصول و فلسفه نوین موثر بود و با کمترین هزینه، بیشترین بهره و ثمر را در تزلزل ارکان استبداد ایجاد کرد و محرک انقلاب مشروطه بود اما مشکلات و مضرات بسیاری نیز در پی داشت تا جایی که شبنامه‌ها به جای روشنگری، سراسر تهمت، دشنام و عبارات قبیحه و لحن آن هر روز زشت‌تر و تندتر شد. انجمن ایالتی آذربایجان در یکی از نخستین ارگان‌هایش بصراحت اعلام کرد «اعلانی که شبانه و خفیتا نشر می‌کنند، از طرف مفسدین است و انجمن ابدا از آن جور نشریات اطلاع ندارد.» و این فتنه‌انگیزی نابخردان ادامه پیدا کرد. آخرالامر وکلای دوره دوم مجلس شورای ملی طی لایحه «هواخواهان دموکراسی و مشروطه» خواستار ممانعت فعالیت شب نامه‌نویسان شدند. سرانجام محرم 1326 در ماده 17 قانون مطبوعات طبع و نشر اعلانی ـ که شامل قبایح و فضایح و داعی به فساد و اختلال امور عامه باشد ـ مطبعه و متصدی هر دو را محکوم و مستوجب کیفر دانست و پس از دستگیری خدمتکار سیدعلی آقا یزدی به جرم نصب اعلان کذب در رابطه با تحریک میرزا رضا کرمانی توسط بهاییان برای ترور ناصرالدین شاه و دادگاهی شدن نوکر و ارباب، تب و اعتبار شب​نامه‌نویسی کاسته شد. منابع: 1ـ ‌پروین، ناصرالدین. تاریخ روزنامه نگاری ایرانیان و دیگر پارسی نویسان. جلد دوم. تهران: مرکز نشر دانشگاهی تهران، 1379، چاپ اول. (384-377). 2ـ حکیمی، محمود. با پیشگامان آزادی (حاج میرزا حسن رشدیه ). شرکت انتشارات قلم: تهران، 1387، چاپ دوم. (86 ـ 84). اکرم شفیع‌پور/ جام جم


20 فروردین 1393 ساعت 15:51





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن