واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
در جوار حرم رضوی صورت گرفت؛
شرح چهاردهمین نشست «نهج البلاغه و زندگی» خبرگزاری رسا ـ چهاردهمین نشست «نهج البلاغه و زندگی» با تفسیر حکمت های 42تا 44 نهج البلاغه توسط حجت الاسلام نظافت در جوار حرم رضوی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، کارشناس سلسله نشست های «نهج البلاغه و زندگی»، شب گذشته 19 فروردین ماه در چهاردهمین نشست که در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار می شود، به شرح تفسیر حکمت های 42تا 44 پرداخت. بیماری و پاک شدن گناهان وی اشاره به سخن امیرمؤمنان(ع) به یکى از یارانش که بیمار بود، اظهار کرد: «خداوند، رنج تو را باعث برطرف شدن گناهانت قرار داده، البته بیمارى پاداشى ندارد، امّا گناهان را از بین مىبرد، و آنها را مانند برگ درختان مىریزد، بلکه پاداش در گرو گفتار زبان و کردار دست و پاهاست، خداوند پاک- هر که را از بندگانش بخواهد- به دلیل شایستگى و پاکدلى وارد بهشت مىسازد». حجت الاسلام نظافت با تاکید بر ترویج سنت حسنه عیادت بیمار، به فواید بیماری اشاره کرد و گفت: در صورتی که انسان در دنیا به واسطه بیماری دچار رنج و مشقتی شود، گناهانش ریخته می شود و در آخرت عذابی را متحمل نمی شود. موسس حوزه علمیه حضرت مهدی(عج) تصریح کرد: انسان به خاطر بیماری پاداشی دریافت نمی کند؛ به دلایل اختیاری چون در مسیر بندگی خدا یا تلاش برای حفظ ارزشهای ملی، قومی، مذهبی دچار تشنگی، گرسنگی، رنج ویا زخمی از سوی دشمن شود. اهمیت نیت وی با بیان این که پاداش بیمار در حالت سوم به اعتبار نیت فرد بستگی دارد، عنوان کرد: ثواب عبادت یا کار خیری که اگر فرد، بیمار نباشد به آن مشغول بود یا برعکس جزای کافری که به واسطه بیماری شرش قطع شده است، برای هر دو نفر درنظر گرفته می شود. این استاد حوزه و دانشگاه باتاکید بر اهمیت نیت در پاداش اعمال به خطبه 12 نهج البلاغه با همین موضوع اشاره کرد. الگوهای انسانی حجت الاسلام نظافت با بیان حکمت 44 «یَرْحَمُ اللَّهُ خَبَّابَ بْنَ الْأَرَتِّ فَلَقَدْ أَسْلَمَ رَاغِباً- وَ هَاجَرَ طَائِعاً وَ عَاشَ مُجَاهِداً» به معرفی خبّاب بن ارتّ به عنوان یکی از الگوهای مسلمانان در صدر اسلام پرداخت. موسس حوزه علمیه حضرت مهدی (عج) تصریح کرد: خبّاب بن ارتّ ششمین نفری بود که به اسلام ایمان آورد، به خاطر ایمان به پیامبر(ص) شکنجه فراوانی دید و در جنگ های صفین و نهروان در رکاب حضرت علی (ع) نیز بود، پس از بازگشت از جنگ صفین، در کوفه از دنیا رفت و نخستین کسى است که امام (علیه السلام) با دست خود او را دفن کرد. حجت الاسلام نظافت ابراز کرد: از خبّاب با صفت های صالحان در این حکمت یاد می شود؛ اسلام آوردن از روى میل و رغبت که اسلام سودمندى است، مهاجرت علاقهمندانه وى با پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، که هجرت کامل از روى میل و رغبت در راه خدا و پیامبر خداست، زندگى خود را با پیامبر خدا در جهاد با کفّار و در زمان امام (علیه السلام) در جهاد با سرکشان، خوارج و بیعت شکنان، گذراند. وی ضمن بیان حکمت44 «خوش به حال کسی که به یاد مرگ باشد، برای قیامت کار کند، با قناعت زندگی کند و خدا از او راضی باشد» به تبیین ارزش آخرت گرایی پرداخت و افزود: حیات ویژه مومن حیات طیبه است که تفسیر آن قناعت است و از دو راه یاد مرگ و توجه به زیر دست محقق می شود. این کارشناس نهج البلاغه تصریح کرد: از ویژگی های حیات طیبه شادی مداوم و دائم در زندگی است به این معنا که انسان در شرایط آسان و سخت، فقر و غنی ، بیماری و سلامتی شادابی و نشاط خود را حفظ کند. حجت الاسلام نظافت با بیان اینکه قناعت تضادی با برنامه ریزی و تلاش برای توسعه رزق و روزی ندارد، خاطرنشان کرد: از مصادیق مهم سبک زندگی اسلامی قناعت این ثروت بی پایان است که متاسفانه امروزه با تبلیغات گسترده رسانه ملی و رفت و آمدهای وسیع با اقشار بالادست مورد هجمه تجمل گرایی قرار گرفته است. به گفته موسس حوزه علمیه حضرت مهدی(عج) هرکس یاد مرگ باشد، قانع است. یادآور میشود، سلسله نشست های «نهج البلاغه و زندگی» از سلسله نشست های سزا(سبک زندگی اسلامی) است که سه شنبه هر هفته در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار می شود./9312/پ202/س
۱۳۹۳/۱/۲۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]