تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، هرگز بدگويى كسى را نمى‏كردند، سرزنش نمى‏نمودند و در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799035074




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عزم ملی برای ارتقای فرهنگ زیست محیطی ـ رضا بهشتی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

عزم ملی برای ارتقای فرهنگ زیست محیطی ـ رضا بهشتی قم ـ ایرنا ـ ارتقای فرهنگ زیست محیطی در جامعه با توجه به اهمیت و جایگاه محیط زیست در دستیابی به توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی، در سال ˈاقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادیˈ باید به عنوان یکی از مهمترین مولفه ها در دستور کار جدی مسوولان و متولیان امر قرار داشته باشد.


به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود شعار ˈاقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادیˈ را به عنوان نقشه راه مردم و مسوولان در سال 1393 انتخاب کردند تا ملت غیور و سربلند ایران اسلامی، گام های بلند و تجربیات موفق خود در مسیر پرافتخار عزت و اقتدار ملی را با تکیه بر امکانات و ظرفیت های وسیع و گسترده کشورمان با شتاب بیشتری طی کند.
اما در این میان، مساله فرهنگ از اهمیت، حساسیت و جایگاهی فراتر از مساله اقتصاد برخوردار است و همانگونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند ˈهمه رفتارهای روزمره، عادات و نگاه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مردم از فرهنگ آنها الهام می گیرد، بنابراین باورهای فرهنگی به همه مسایل و عرصه های دیگر سایه می اندازد و مهمتر استˈ.
از سوی دیگر یکی از مهمترین عوامل در دستیابی به توسعه پایدار و پیشرفت و سازندگی کشور، با توجه به تاثیر سلامت محیطی بر سلامت جسمی و روحی افراد و افزایش بهره وری و کارآیی نیروی انسانی، ارتقای مولفه ها و شاخص های زیست محیطی در جامعه است، چنانچه شاهد هستیم در سال های گذشته افزایش آلودگی ها عمدتا بر اثر سوخت وسایط نقلیه، گرد و غبار و ریزگردها به ویژه در کلانشهرهای کشور، بروز بسیاری از بیماری ها و به تعطیلی کشاندن برخی روزهای کاری را به دنبال داشته است.
همچنین فراهم آوردن زمینه ها و ظرفیت ها در جهت نیل به این هدف و دستیابی به محیط زیستی پایدار که بتواند بر مبنای اصل پنجاهم قانون اساسی، ˈنسل‏ امروز و نسل های‏ بعد در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشندˈ یک وظیفه عمومی تلقی می شود و همگان موظف به حفظ و حراست از محیط زیست طبیعی و انسانی بوده و هرگونه ˈفعالیت‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ استˈ.
بنابراین برنامه ریزی و تلاش در جهت ارتقای فرهنگ زیست محیطی در جامعه با توجه به اهمیت مضاعف مسایل فرهنگی و جایگاه بی بدیل محیط زیست در تامین امنیت و سلامت جامعه ـ که خود زمینه ساز رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی و کاهش هزینه های تحمیلی و جبران ناپذیر در جامعه است ـ باید به عنوان یکی از اولویت های مهم مسوولان در اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و تحقق منویات مقام معظم رهبری قرار داشته باشد.
رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال 1393 ˈعزم ملی و مدیریت جهادیˈ را دو شرط لازم برای بهبود وضعیت اقتصادی و فرهنگی کشورمان عنوان کرده اند؛ به عبارت دیگر حضور همه جانبه مردم و مسوولان در عرصه های اقتصادی و فرهنگی ـ به تناسب وظایف و تکالیفی که بر عهده داشته و نقشی که در این میان می توانند ایفا نمایند ـ امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
از این رو برای ارتقای فرهنگ زیست محیطی در جامعه باید از یک سو اقشار مختلف مردم با عزم و اراده راسخ در عرصه حفظ و حراست از محیط زیست حضور جدی و مسوولانه داشته باشند و از سوی دیگر متولیان امر باید با همدلی و مشارکت مردم، در یک فرآیند مستمر و پایدار، مجاهدانه وارد عمل شده و با برنامه ریزی منظم و جامع کوتاه مدت و بلندمدت، همه امکانات و ظرفیت ها را در جهت رشد و توسعه فرهنگ و اخلاق زیست محیطی در جامعه و تغییر نگاه و رویکرد مردم و مسوولان ـ در تمامی رده های مدیریتی و تصمیم گیری ـ به مسایل این حوزه بکار بگیرند.
بدون تردید مهم ترین هدف در ارتقا و اشاعه فرهنگ زیست محیطی در جامعه، ایجاد شناخت و آگاهی در خصوص اهمیت و جایگاه محیط زیست در تعامل با انسان و بهبود کیفیت زندگی افراد و همچنین درک شرایط و تاثیرات مثبت یا منفی انسان بر محیط زیست است؛ بنابراین باید سرمایه گذاری لازم در جهت تعمیق و توسعه فرهنگ زیست محیطی در جامعه و اجرای دقیق و هوشمندانه مدیریت سبز در بدنه اجرایی کشور صورت بپذیرد تا به دنبال آن بتوانیم شاهد رشد و توسعه و پیشرفت و آبادانی کشور در عرصه های مختلف به ویژه ˈفرهنگ و اقتصادˈ باشیم.
ساختار ارتقای فرهنگ زیست محیطی در جامعه شامل دادن آگاهی ها و اطلاعات لازم به مردم و ارایه آموزش های همگانی، افزایش دانش و جلب مشارکت شهروندان در اجرای طرح ها و برنامه های زیست محیطی، ایجاد انگیزه و توانمندی در جامعه و ارایه الگوهای مناسب برای تصحیح عملکرد افراد، حمایت ارگان ها از مردم برای اجرای مقررات زیست محیطی و استفاده بهینه از منابع می باشد که در این راستا مسوولان امر باید با شناخت اولویت ها و نیازهای فرهنگی افراد و اقشار مختلف جامعه و برنامه ریزی های منظم کوتاه مدت و بلندمدت، منابع مالی و نیروی انسانی مورد نیاز را به این مساله مهم و حیاتی اختصاص دهند.
همچنین مسوولان بایستی علاوه بر فراهم آوردن همه امکانات و ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری برای گسترش فرهنگ زیست محیطی در جامعه، ابزارهای فرهنگی از جمله آموزش های همگانی و تخصصی، حمایت از تشکل های مردمی، استفاده بهینه از وسایل ارتباط جمعی و رسانه ها، وضع قوانین و مقررات کارآمد و احیای آداب و رسوم زیست محیطی منطبق با شرایط اجتماعی امروز را در جهت ارتقای فرهنگ زیست محیطی و تغییر در رفتارها و نگاه ها و به طور کلی شیوه زندگی مردم بکار بگیرند.
نگارش: رضا بهشتی ـ خبرنگار ایرنا
ک/4
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن