تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799072581




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منابع آبی البرز تا سال 97 کفاف می دهد/ رتبه دوم بالاترین نرخ رشد جمعیت بر سینه البرز


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > البرز مهر گزارش می دهد؛
منابع آبی البرز تا سال 97 کفاف می دهد/ رتبه دوم بالاترین نرخ رشد جمعیت بر سینه البرز
کرج - خبرگزاری مهر: شواهد و قرائن حاکی از آن است که سطح آب های زیرزمینی البرز به کمترین میزان خود رسیده و حقابه های کرج از سد امیرکبیر نیاز آب شرب این کلانشهر رو به رشد را که به طور پیوسته به جمعیت آن افزوده می شود، تامین نمی کند تا آنجا که کارشناسان از خشکی منابع آبی این استان تا پنج سال آینده خبر می دهند.



به گزارش خبرنگار مهر، استان البرز با جمیعیتی بالغ بر سه میلیون نفر یکی از استانهای پرجمعیت کشور است و 3.2 درصد جمعیت ایران در این استان ساکن هستند؛ نرخ رشد جمعیت این استان براساس آخرین آمارهای سرشماری 4.3 درصد گزارش شده که پس از استان بوشهر بالاترین نرخ رشد جمعیت کشور را دارد. این استان به علت ویژگی های خاص و شرایط ویژه همواره یکی از بهترین گرینه های مهاجرت به شمار می آمده و همین شاخصه برجسته هر ساله شمار زیادی را برای سکونت راهی البرز می کند؛ غافل از اینکه این استان در تامین اساسی ترین نیاز اولیه بشر برای ادامه حیات با مشکلاتی جدی دست به گریبان است و کارشناسان از کمبود تامین آب شرب ساکنان البرز طی حداکثر پنج سال آینده حکایت دارند. حتی سدهای بزرگ و استراتژیک امیرکبیر (کرج) و سد طالقان به دلایل مختلف که مهمترین آن انتقال آب این سدها برای تامین آب شرب تهران است، نتوانسته اند در حل این مشکل تاثیر قابل توجهی بگذارند و در شرایطی هنوز بخش عمده ای از آب مصارف خانگی و شهری مرکز استان البرز از منابع آب زیرزمینی تامین می شود که صدای این منابع زیزمینی هم درآمده و لبانشان خشکیده است. این مشکل تنها کلانشهر کرج را درگیر نکرده و دامن سایر شهرستانهای سی و یکمین استان کشور را هم با سماجت گرفته و دیگر گفتن از اینکه باید چاره ای درست و درمان اندیشید، حکم ضرب المثل "مو درآوردن زیان" شده است.

در همین ارتباط چندی پیش مدیرعامل آبفای استان البرز در سخنانی نسبت به اتمام منابع آبی استان تا سال 1397 هشدار داد. غلامرضا رضایی اظهار داشت: استان البرز پس از استان بوشهر با ضريب رشد 4.3 درصد دارای بالاترين نرخ رشد جمعيت است و بر همين اساس نياز آبی كرج بزرگ تا سال 1405 شمسی برای جمعيتی بالغ بر 5.2 ميليون نفر، 205 ميليون متر مكعب خواهد بود.

وی افزود: اين درحالی است كه هم اكنون از منابع تامين آب موجود 165 ميليون متر مكعب در اختيار داريم كه می تواند كفاف نيازهای آبی را تا سال 1397 بدهد اما باید برای سالهای بعد از آن نسبت به افزايش منابع بيشتر برای برآورده كردن نيازهای جمعيت جديد توجه جدی کرد. رضایی با تاكيد بر نظارت و كنترل جدی تر بر پروژه های اجرايی از جمله نصب انشعاب آب يا فاضلاب، تاکید کرد: هر كدام از مديران شهرهای تابعه باید فهرستی از پروژه های عملياتی خود را به روز داشته باشند و ميزان پيشرفت، علت توقف و... را رصد كنند؛ در واقع مطابق بودجه سالانه تعريف شده بايد ديد كه در هر ماه چقدر پيشرفت كرده ايم يا عقب ماندگی داريم تابه نوعی تكليف قراردادهايی را كه به صورت باز و نيمه تمام داريم زودتر مشخص كرده و به سرانجام برسانيم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز همچنین اجرای طرح های تغذيه مصنوعی آبخوان ها با استفاده از سيلاب ها و پساب ها، اجرای طرح های استحصال رواناب های سطحی با استفاده از فناوری سامانه های آبگير و تدوين و اجرای طرح های آبخيزداری در سطوح گسترده که برای غالب مناطق کشور هم مطرح شده جزو راهکارهای مورد نظر برای جلوگیری از هدررفت بی رویه آب است که می تواند باعث رفع بسیاری از مشکلات مرتبط با کمبود و افت کیفی منابع آب شود.

رضایی تاکید کرد: توجه و جديت بيشتر برای تامين آب سالهای آينده استان البرز كه رتبه دوم بالاترين نرخ رشد جمعيت را در كشور دارد، ضرورتی اجتناب ناپذير است.

قرمزی "روی" منابع آبی البرز از شرم برداشت های بی رویه

عزیز اکبریان نماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر در این ارتباط  وضعیت منابع آبی استان را در منطقه‌ قرمز توصیف و تصریح کرد: کاهش بی‌سابقه‌ سطح آب‌های زیرزمینی و عدم بارندگی‌های نرمال موجب شده که البرز با بزرگ‌ترین چالش خود طی دهه‌های اخیر مواجه شود.

وی افزود: بحران کم آبی در البرز به حدی رسیده است که اگر برنامه‌ریزی اساسی در این زمینه نشود طی 20 سال آینده بسیاری از چاه‌های زیرزمینی استان خشک می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به وجود سد امیرکبیر و طالقان گفت: وجود سدهای امیرکبیر و طالقان نیز نتوانسته مشکل کم آبی استان را برطرف کند به طوریکه بحران آب در شهر جدید هشتگرد که در همسایگی سد طالقان قرار دارد روز به روز بیشتر می‌شود.

نماینده‌ مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: بی‌توجهی به مشکلات آب، بحران کم‌آبی را در استان البرز رقم زده است.

افت شدید سفره های آب زیرزمینی در کرج

وخامت این وضعیت را مدیرکل پیشین حفاظت محیط زیست البرز نیز در کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان البرز که اواخر دی ماه سال گذشته در کرج برگزار شد نیز مورد توجه و تکرار قرار داد و گفت: متاسفانه به علت خشکسالی های پی در پی و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی در شرایطی قرار گرفته ایم که میزان ذخایر سفره های زیر زمینی آب دشت کرج به مقدار زیادی کاهش یافته است. حسن پسندیده افزود: افت آبخوان دشت کرج از جمله مخاطرات جدی زیست محیطی استان و زنگ خطر و هشداری جدی برای محیط زیست و زندگی مردم است و باید برای جلوگیری از آن چاره ای اندیشید. پسندیده گفت: برای جلوگیری از ادامه این روند باید دستگاه های اجرایی از جمله دانشگاه علوم پزشکی، سازمان آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب استان گزارش وضعیت کمی و کیفی منابع آب استان را ارائه دهند تا بتوانیم به کمک هم راهکارهای مناسبی را اتخاذ کنیم.

چاره اندیشی برای تامین آب سالهای آینده البرز؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر

همه این هشدارها در شرایطی است که هنوز حقابه های سدهای کرج و طالقان بر اساس حقابه های تعیین شده پس از احداث این سدها به البرز تخصیص پیدا نکرده؛ انتقال مستقیم آب از سد کرج به تهران موجب برداشت هرچه بیشتر از منابع آب زیرزمینی کرج شده؛ فرونشست زمین در دشت های مهرشهر و فردیس ادامه دارد؛ پدیده بیابانزایی در البرز رو به گسترش است و...... . یادمان هم نرفته که براساس آخرین آمارها میزان تراکم نسبی جمعیت در کل کشور 46 نفر است و این رقم در البرز به 471 نفر می‌رسد؛ و این یعنی افزایش مهاجرت ها، جمعیت البرز را متراکم تر می کند. با این اوصاف نه فقط به جا؛ که به تعبیر مدیرعامل آبفای البرز توجه جدی برای تامین آب سال های آینده این استان نه تنها ضروری که بالاتر از آن؛ اجتناب ناپذیر است.




۱۳۹۳/۱/۱۹ - ۱۲:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن