تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814726839




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محله ای برای مسابقه ساختمان سازی شهرکرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

محله ای برای مسابقه ساختمان سازی شهرکرد شهرکرد-ایرنا- شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری است و یکی از مرتفع ترین مراکز استان های کشور محسوب می شود.


شهرکرد در قدیم دارای شش محله بود که بیشتر مردم در دوره های مختلف در این شش محل سکونت داشتند که دور تا دور این شش محله ،مزارع و علفزارها خودنمایی می کرد.
یکی از این مزارع که پیشتر محل کشت و زرع مردم بود ،گودال چشمه نام داشت و این محله در بهار و تابستان طبیعت سرسبز آن زبانزد مردم شهرکرد بود.
در شهرکرد قدیم هر محله یک پهلوان داشت و هر کدام از این پهلوانان ناخواسته به نوعی پاسبانی محله را نیز با خود به یدک می کشیدند.
در فروردین ماه که فصل کار و کشاورزی در شهرکرد رونق
می گرفت، هر شش پهلوان نامی محله ها نیز دور هم جمع
می شدند و در گودال چشمه با هم زورآزمایی می کردند.
بلند کردن کیسه های گندم ،پرتاب کردن آن از بلندی ،کشتی گرفتن، آب کشی از چاه ، شخم زدن و درو کردن گندمزار ، از جمله مسابقاتی بود که در بین پهلوانان محله های شش گانه شهرکرد یا دهکرد قدیم رایج بوده است.
در یکی از آن سالها که شش پهلوان نامی دهکرد در رقابتی
تنگناتنگ با یکدیگر سر شاخ شدند،پهلوان ˈعیسی خان ˈ با ضربه کردن رقبای خود ، به عنوان سرآمد پهلوانان دهکرد در گودال چشمه معرفی شد.
گودال چشمه در سیزدهم فروردین نیز بسیار روز شلوغی را سپری می کرد و بیشتر مردم سیزده بدر و شنبه گردش خود را به سمت گودال چشمه می آمدند.
تا همین دهه هفتاد نیز کسانی که از بالای کوه گلسرخ شهرکرد در پارک ملت به گودال چشمه خیره می شدند ،بخش عمده ای از گودال چشمه گندمزارهای زردی بود و تنها یکی دو خانه دورتر از این مزرعه بزرگ ساخته شده بود.
در محله گودال چشمه علاوه بر گندمزارهای شهرکرد یکی دو باغ بزرگ آلوچه و زردآلو نیز وجود داشت ،که بعدها به ˈباغ احمدیان ˈ شهرت یافت و سیل بندی گودال چشمه این باغها را از گندمزارها جدا می کرد.
در آن زمان ها، بیستم فروردین هر سال پهلوانان محله ها با نوچه های خود در گودال چشمه جمع می شدند و مسابقه شخم زنی می گذاشتند و این رقابت ها تا پایان تابستان که مسابقه پرتاب کیسه های بزرگ گندم بود، ادامه داشت.
اما اکنون گودال چشمه شهرکرد به منطقه ای گران قمیت مبدل شده است و در این روزها این محله مکانی برای مسابقه خط آسمان و بلند مرتبه سازی شهرکرد شده است.
تا پیش از نوروز 93 مالکان برخی از خانه های نیمه ساخت در هوای 40درجه نیز در حال ساخت و ساز بودند و اکنون در فروردین 93 انگار به جای رویش آن همه سرسبزی گذشته،تنها سنگ های رنگارنگ سربیرون آورده است.
این روزها،انگار مسابقه و رقابتی تنگاتنگ برای بلند مرتبه سازی در گودال چشمه بیش از سالهای وجود دارد تا این محله قدیمی را یک شهرک جدید آپارتمانی مبدل کرده کند.
گودال چشمه جایی شده است که خانه های بلند مرتبه،در دل آسمان فرو رفته اند،به گونه ای که قد هیچ درختی به این ساختمان ها نخواهد رسید.
در گودال چشمه، بلند مرتبه سازی با شتاب فراوانی نسبت به محله های دیگر شهرکرد در حال انجام است و این شتاب نمایی از رقابت و مسابقه سنگها و آهن ها در ارتفاع است.
یک کارشناس ارشد معماری و پژوهشگر سبک شناسی معماری بادگیرهای یزد می گوید:متاسفانه بلند مرتبه سازی و عبور از خط آسمان در بسیاری از شهرهای ایران وجود دارد و این روند بدون در نظر گرفتن معماری بیرونی در حال انجام است.
ˈنسترن بهرامی ˈ روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود:نمای برخی از این خانه ها آنقدر با معماری ایرانی اسلامی بیگانه است که حتی با نوع زندگی شهرهای کوچک همخوانی ندارد و به نظر
می رسد، نوع ساخت و ساز این خانه ها، حسی دلنشنی به مخاطب نمی دهد.
به گفته وی،این ساختمان سازی ها تنها رقابت بین واحدهای مسکونی است و به نمایشگاه رایگان، سنگ و ترئینات بیرونی ساختمان، تبدیل شده است.
وی افزود:معماری ، به صورت ذاتی هنری بیرون گراست و ساخت و سازها شهرها به ویژه شهرهایی مانند شهرکرد تا دیر نشده است باید براساس معماری اسلامی ایرانی و اقلیمی باشد.
وی گفت:شهرکرد یک شهر سرد است و استفاده از سنگ های تزئینی بدترین گزینه برای نمایی بیرونی خانه هاست چرا که سرمای زیر 30درجه موجب ترک برداشتن سنگ ها می شود.
به گفته وی،هر یک هزار و 400سبک معماری شناخته شده در ایران براساس شاخصه های اقلیمی طراحی شده بود که اکنون این اقلیم آب و هوایی در نمایی بیرونی ساختمان نادیده گرفته شده است.
وی افزود:شیوه های معماری ایرانی اسلامی در زمان حاضر در برابر هجوم بی امان سنگ و سیمان و آهن محصور شده است.
این دانش اموخته معماری اسلامی گفت:معماری در ایران به سه نوع سنتی،تلفیقی و مدرن تقسیم شده که معماری شهرکرد میانه ای از این سه مدل و نوع می باشد به همین دلیل سر در گم است.
وی افزود: معماری ایران در زمان حاضر فقط دارای شکل است و از نظر مفهومی دچار بحران شده که شهرکرد نیز از این امر مستثنی نیست.
به گفته وی، از نظر هنر معماری، ساختمانها باید به یکدیگر مانند انسانها احترام بگذارند و با همدیگر کنار بیایند اما در بلند مرتبه سازی های صورت گرفته این امر کمتر قابل مشاهده است و ساختمان ها تنها به خوابگاههای انسان ها تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا،اکنون در گودال چشمه شهرکرد با آن همه خاطرات خوش ،تنها ساختمان های بلندی در حال شکل گیری است که کمتر از معماری اسلامی در آن استفاده شده است.
گزارش از محمود رییسی
7359
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن