تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را اح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799680644




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انزلی نگین پرفروغ تجارت و اقتصاد در شمال کشور/ اقتدار اقتصادی شدنی است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد؛
انزلی نگین پرفروغ تجارت و اقتصاد در شمال کشور/ اقتدار اقتصادی شدنی است
انزلی – خبرگزاری مهر: شهرستان انزلی به دلیل داشتن ظرفیت های همچون دریا، بندر، گمرک، منطقه آزاد و زیرساخت های شیلاتی از قطب های مهم اقتصادی و گردشگری در شمال کشور است.



به گزارش خبرنگار مهر، این شهرستان بندری در استان گیلان با فرصت های تجاری و اقتصادی می تواند نقش برجسته ای در تحقق شعار سال یعنی " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی "داشته باشد. تمامی مسئولان کشوری، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مدیران ارشد استانی باید به شهرستان های همچون انزلی در سطح کشور توجهی ویژه داشته باشند چون با هم افزایی اقتصادی و اتکا به داشته های داخلی می تواند مملکت را به اقتدار اقتصادی رساند. یک شهروند از انزلی به خبرنگار مهر گفت:  این شهرستان به رغم داشتن ظرفیت های خوب در عرصه های کشاورزی، گردشگری، تجاری، ورزشی، صید و صیادی متاسفانه جوانان منطقه از بیکاری رنج می برند. امیر غلامی افزود: انزلی با داشتن ظرفیت های مهم نباید مشکل اشتغال داشته باشد و با حمایت های دولت و مدیریت صحیح و برنامه های مدون باید این شهرستان را به یک منطقه مهم تولید و صادرات تبدیل کرد.

انزلی باید به کانون تولید و صادرات در شمال کشور تبدیل شود وی اظهارداشت: در بندر انزلی فضا برای توسعه و اشتغال وجود دارد از اینرو باید به این مهم توجه زیادی شود. این شهروند انزلیچی گفت: مهمترین نیاز شهرستان توسعه فرصت‌ های شغلی، بومی‌ و توجه به زیرساخت ‌های اشتغال است. وی تاکید کرد:  انزلی به دلیل داشتن بندر و گمرک فعال و همچنین منطقه آزاد در بحث تجارت می تواند نقش بی بدیلی ایفا کند. دیگر شهروند به مهر می گوید: در حال حاضر مهمترین و اصلی‌ ترین دغدغه مردم این شهرستان رفع معضل بیکاری و اشتغال جوانان است. محمدحسین صادقی افزود: رفع مشکل بیکاری، ایجاد فرصت‌ های شغلی و سرمایه‌گذاری برای قشر جوان باعث توسعه پایدار و رفع بسیاری از آسیب‌ های اجتماعی می ‌شود. وی همچنین شکوفایی فرصت های سرمایه گذاری در انزلی را منوط به مشارکت جدی بخش خصوصی دانست و اظهارداشت: این شهرستان باید قطب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در سال " اقتصاد و فرهنگ " باشد. این شهروند تجارت را موتور رشد و توسعه دانست و گفت: انزلی در این زمینه مزیت های خوبی دارد که باید با برنامه ریزی هدفمند بیشتر بهره گیری شود.  وی افزود: توسعه گردشگري در نواحی ساحلی از نظر همگان سریعترین نواحی در حال رشد گردشگري معاصر است. صادقی اظهارداشت:  در میان تمام فعالیت هایی که در نوار ساحلی و نزدیکی سواحل در دنیا صورت می گیرد هیچکدام بیش از گردشگري و تفریح ساحلی از نظر حجم و تنوع در حال افزایش نیست. وی با اذعان اینکه انزلی از وجود سواحل بسیار زیبا برخوردار است، گفت: با توسعه تاسیسات گردشگری می تواند اشتغال پایداری در منطقه ایجاد کرد. این شهروند انزلیچی یادآورشد: نواحی ساحلی براي انسان ها جاذب و از پتانسیل لازم برای جذب گردشگر برخوردار  است.   به هر ترتیب بندر انزلی یکی از زیباترین شهرهای ایران است که در آن مرداب، دریا، ساحل و چمن‌ زار با یکدیگر تلاقی می‌ کنند و چشم اندازی بدیع و خیال انگیز  می‌ آفریند، این شهرستان با داشتن جاذبه ‌های دل انگیز و طبیعی سالانه پذیرای میلیون ‌ها گردشگر از اقصی نقاط کشور و جهانگردان خارجی است. از دیگر ویژگی ‌های منحصر به فرد این بندر داشتن قابلیت ‌های بالقوه در زمینه ‌های علمی، هنری و ورزشی است که در کسب افتخارات داخلی و بین اللملی سهم به سزایی داشته‌ است.

ظرفیت های اقتصادی و تجاری انزلی در کشور ممتاز است عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ظرفیت های اقتصادی و تجاری انزلی را در کشور ممتاز توصیف کرد و گفت: این شهرستان در سال اقتصاد و فرهنگ باید بیشتر مورد توجه برنامه ریزان و سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد. حسن خسته بند افزود: هم اکنون در انزلی فعالیت های اقتصادی و تجاری خوبی در حال انجام است اما با توجه به ظرفیت های بی بدیل سرمایه گذاری در سطح شهرستان این میزان تلاش کافی نیست بلکه باید بتوان از پتانسیل های منطقه برای توسعه استان استفاده کرد. وی اظهارداشت: ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در این بندر از هفت میلیون تن فعلی در حال ارتقا به 17 میلیون تن است. نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی گفت: با ساخت بندر کاسپین با هفت میلیون تن ظرفیت در سال و توسعه بندرگاه انزلی و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری به 24 میلیون تن در سال به یقین انزلی تا سالها بزرگترین بندر اقتصادی شمال کشور خواهد بود. وی افزود: فعالیت این بنادر در توسعه و آبادانی و اشتغال تاثیرات بسیاری خواهد داشت. خسته بند اظهارداشت: انزلی قبل از انقلاب اسلامی در زمینه وجود مراکز آموزش عالی مطرح نبود اما اکنون 15هزار دانشجو در این شهرستان در حال تحصیل هستند.

انزلی مکان مناسبی برای ایجاد واحدهای بین الملل دانشگاهی است وی در ادامه انزلی را مکان مناسبی برای ایجاد واحدهای بین الملل دانشگاهی دانست و اذعان داشت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان، واحد بین الملل دانشکده پزشکی و دندانپزشکی خود را در این شهر ایجاد کرده و در آینده نیز واحد بین الملل داروسازی نیز راه اندازی خواهد شد. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: سایر مراکز آموزش عالی مانند دانشگاه آزاد و علمی کاربردی نیز واحد بین الملل خود را در انزلی ایجاد کرده اند. وی افزود: شهرستان انزلی در آینده نزدیک از مراکز اصلی آموزش عالی به ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر خواهد شد. خسته بند در ادامه ایجاد درمانگاههای تخصصی با تجهیزات روز و آموزشی شدن بیمارستان انزلی را گامی برای ارتقای وضعیت بهداشت و درمان شهرستان ذکر کرد. وی بیان داشت: واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بال سوم بیمارستان انزلی را می سازد که این امر موجب افزوده شدن 32 تخت به بیمارستان و امکان افزایش دانشجویان علوم پزشکی می شود. نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرک صنعتی شماره دو در خمیران در حال ساخت و در مرحله واگذاری زمین است و شهرک صنعتی حسن رود جزء واحدهای فعال صنعتی استان به شمار می رود. وی افزود: گسترش صنعت از امتیازاتی است که صنعتگران می توانند از آن بهره مند شوند. خسته بند اظهارداشت: با توجه به وجود منطقه آزاد و بندرگاه انزلی می شود با فرآوری مواد اولیه و محصول وارد شده، صادرات مجدد کالا انجام داد و این کار می تواند صنعت را متحول کند. وی اذعان داشت: فعال شدن این بخش ظرفیتی را به صنعت اضافه می کند و این تحول دیگری بعد از انقلاب اسلامی در این شهرستان به شمار می رود. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فعالیت شرکت های واردات و صادرت با توجه به بندری بودن شهرستان از دیگر ویژگی های مهم انزلی است. وی یادآورشد: انزلی از دیرباز جزء مراکز صیادی و شیلاتی بوده و کارهای بسیار خوبی نیز برای توسعه این صنعت در حال انجام است.

طرح پرورش ماهی در قفس گامی روشن در راستای اشتغالزایی جوانان خسته بند در ادامه نتایج طرح پرورش ماهی در قفس را موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت: هم اکنون شرکت های بخش خصوصی در این زمینه فعال شده اند و به زودی شاهد نصب قفس های زیادی در آب های ساحلی و اشتغالزایی این بخش خواهیم بود. وی همچنین ورزش را بعنوان یکی از مزیت های مهم شهرستان انزلی دانست و افزود: بیشترین سالن ها و اماکن ورزشی در بین شهرستان های گیلان متعلق به انزلی است. نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: این شهرستان قهرمانان جهانی، آسیایی و ملی بسیاری در رشته های مختلف ورزشی به کشور تحویل داده است. بدون شک شهرستان بندرانزلی با 138 هزار نفر جمعیت در غرب گیلان از مراکز مهم گردشگری و تجاری شمال کشور به شمار می رود. امكان ماهيگيری، روابط بازرگانی ايران با كشورهای همسايه و ديگر عوامل انزلی را تبديل به يك بندر مهم كرده است.  اقتصاد بندر انزلی بیشتر توريستی، ترانزيتی و كشاورزی است. این شهرستان امروزه به واسطه ارتباط با كشورهاي مستقل شمالي‌ و نزديكی به نقاط پرجمعيت و مراكز مهم تجاری و صنعتی ايران از اهميت ويژه ای برخوردار است و ضمن تماس دريايی با بندر مهم كرانه دريای خزر، از راه كانال ولگا – دن و دريای سياه با بندرهای تجاری و بين المللی كشورهای مختلف اروپايی نيز ارتباط دارد. در اين بندر اسكله های قابل استفاده‌ای برای پهلو گرفتن كشتی های بازرگانی فراهم است. صنايع‌ دريايي ‌و كشتي‌ سازي، شيلات و انواع كارخانه ‌هاي مرتبط با صنعت شيلات در شهرستان بندر انزلي وجود دارد. فرماندار انزلی در این زمینه گفت: بندرانزلی مهمترين بندر شمالی ايران است كه در كرانه جنوب باختری دريای خزر قرار دارد.

انزلی از زيباترين شهرهای گيلان و مجهز ترين بندر كرانه های دريای خزر است قاسم روحانی فر افزود: در حال حاضر بندر انزلی يكی از زيباترين شهرهای گيلان و مجهز ترين بندر كرانه های دريای خزراست كه سالانه هزاران تن كالا در این بندر تخلیه و بارگیری می شود. وی همچنین به منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و اظهارداشت: مناطق آزاد عواملی برای جلب سرمایه، انتقال تکنولوژی، آموزش نیروی انسانی و در نهایت دریچه ای به سوی توسعه اقتصادی به شمار می روند. فرماندار انزلی گفت: کشورها امروزه برای تامین سرمایه و ایجاد زیرساخت های اساسی رشد و توسعه اقتصادی، کسب فناوری های نوین، ایجاد اشتغال و مواردی از این قبیل، ناگزیر از برنامه ریزی برای جلب و جذب سرمایه های داخلی و خارجی هستند. وی افزود: ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یکی از مهمترین راهکارهای کشورهای مختلف دنیا در چند دهه اخیر برای دستیابی به این مهم بوده است. روحانی فر در ادامه با بیان اینکه مناطق آزاد تجاری، محرکی برای تشویق صادرات هستند، اظهارداشت: فلسفه اصلی رویکرد کشورهای در حال توسعه به ایجاد مناطق آزاد، دستیابی به توسعه اقتصادی است. وی اذعان داشت:  گیلان یکی از استان های مهم کشور دارای منابع انسانی و اقتصادی، ویژگی متنوع آب و هوایی و برخورداری از جاذبه های توریستی بی نظیر  است. فرماندار انزلی یادآورشد:  انزلی در بین شهرستان های گیلان از موقعیت مناسب تجاری، گردشگری، کشاورزی، شیلاتی و ورزشی برخوردار است. به هر حال مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور هم اکنون حرکت اساسی خود را برای تبدیل شدن به کانون های جوشان تولید، ترانزیت، صادرات و صادرات مجدد آغاز کرده و در زمینه افزایش ظرفیت های دانشگاهی، خدمات گردشگری و توریسم نیز گام های استواری برداشته اند.

مناطق آزاد تجاری کلیدهای اصلی رونق صادرات و واردات هستند بنابراین از آنجا که مناطق آزاد تجاری کلیدهای اصلی رونق صادرات و واردات هستند، بررسی آثار این مناطق بر اقتصاد کشور نیازمند به کارگیری روش درستی برای تحلیل کارکرد و آثار این مناطق است و باید علل توفیق یا عدم توفیق این مناطق را با توجه به شرایط خاص داخلی و خارجی در نظر گرفت و در راستای بازسازی و توسعه اقتصادی کشور، مورد توجه قرار داد. رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این خصوص گفت: برای صادرکنندگان از طریق منطقه آزاد انزلی معافیت ها و تخفیفات ویژه صادراتی بر اساس ظرفیت قانونی مناطق آزاد در نظر گرفته می شود. رضا مسرور با اشاره به ظرفیت های تجاری ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر و قفقاز این مبادلات را رو به افزایش دانست و افزود: وجود مزایا و معافیت های قانونی، نزدیکی جغرافیایی به کشورهای حاشیه دریای خزر، داشتن توانمندی های فراوان در عرصه های ترانزیت هوایی با فرودگاه بین المللی سردار جنگل، ترانزیت دریایی با بندرانزلی و بندر درحال ایجاد کاسپین به همراه مسیر ریلی درحال ایجاد قزوین - رشت - انزلی از جمله مزایای انتخاب منطقه آزاد انزلی به عنوان نقطه پایلوت تجارت با کشورهای حاشیه دریای خزر و قفقاز از سوی تجار و بازرگانان است. وی همچنین رویکرد منطقه آزاد انزلی را خلق مزیت جدید و تقویت ظرفیت های صادراتی این منطقه ذکر کرد و اظهار داشت:  با توجه به مزایا و معافیت های قانونی متعدد، مناطق آزاد بسترهای مناسب تقویت و توسعه صادرات کشور هستند. مدیر عامل منطقه آزاد انزلی رویکرد اصلی این منطقه را حمایت از توسعه صادرات عنوان کرد و افزود: داشتن تنوع محصولات کشاورزی، کیفیت بالای محصولات تولیدی و وجود نیاز بازارهای مصرف کشورهای منطقه از جمله مزایای سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی و دامی گیلان به منظور سودآوری بیشتر در زمینه صادرات است. بندرانزلی به لحاظ موقعیت ممتاز جغرافیایی نقش مهمی در تسهیل تبادل کالاهای تجاری در منطقه به‌ ویژه در بخش انرژی ایفا می کند.  استقرار نظام های نوین مدیریتی و رعایت اصول مشتری مداری در نگین بنادر شمال کشور  استقرار نظام های نوین مدیریتی و رعایت اصول مشتری مداری در این بندر موجب شده است تا بخش دولتی و خصوصی در کنار یکدیگر خدمات شایسته‌ ای را در کمترین زمان ممکن بر اساس استانداردهای روز دنیا به مشتریان خود ارائه کنند. برخورداری از مزایای مناطق آزاد تجاری، ایجاد زیرساخت های مورد نیاز، ارائه خدمات و تسهیلات مناسب در بخش های مختلف، نزدیکی به بزرگترین ذخایر نفت و گاز دریای خزر و همجواری با صنایع بزرگی همچون فولاد، کاغذ و نساجی موجب قرارگیری این بندر در کانون توجه سرمایه‌ گذاران داخلی و خارجی شده است. امکان استفاده از حمل و نقل چند وجهی با توجه به اهتمام دولت در اتصال این بندر به راه آهن سراسری و تکمیل بزرگراه قزوین - رشت، همجواری با فرودگاه بین المللی و قرارگیری در مسیر کریدور شمال - جنوب (نوستراک) با توجیه پذیری اقتصادی، جذابیت ترانزیت کالا از طریق این بندر را دوچندان خواهد کرد. تلاش بی وقفه در اجرای طرح های توسعه ای بندر شامل ساخت موج شکن‌ های جدید، احیای 40 هکتار پسکرانه بندری و افزایش اسکله ها به 24 پست نوید بخش افزایش ظرفیت بندر به بیش از دو برابر خواهد بود تا ضمن پاسخگویی به روند رو به رشد حجم عملیات نگین بنادر شمال، موجبات اعتلای جایگاه بندرانزلی در میان بنادر کشورهای حوزه دریای خزر فراهم شود. مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در این زمینه گفت: بنادر از جمله عوامل تسريع در فرآيند توسعه اقتصاد ملي و منطقه‌اي و يكي از حلقه‌ هاي اصلي حمل و نقل دريايي و مبادي ورود و خروج كالا به شمار مي‌ روند. فرهاد منتصر کوهساری افزود: بنادر با نقش تعيين‌ كننده در سازماندهي فضاي ملي مي‌ توانند مطابق ميل بازار و مشتريان و نيز همگام با تكنولوژي روز، مسير توسعه و بهبود را طي كنند و جايگاه بهينه و بهره ور را نه تنها براي خود، بلكه براي ذينفعان در بازار رقابتي جهاني فراهم آورند. وی اظهارداشت: بنادر كارآمد و فعال علاوه بر تنوع در صادرات و خروج از اقتصاد تك محصولي، نقش ارزشمندي در كاهش بهاي تمام شده كالاها دارند و با توجه به گستردگي سواحل دريايي كشور، اين زيرساخت ‌ها مي‌ توانند جريان سرمايه‌ گذاري را به درون فضاي ملي هدايت كنند. مدیرکل بنادر گیلان با بیان این که افزون بر 90 درصد از تجارت جهاني از طريق حمل و نقل دريايي انجام مي‌ شود، گفت: اين نوع حمل و نقل داراي مزاياي بسياري همچون قيمت ارزان، انتقال حجم و وزن انبوه كالا، انتقال سريع و بي‌ خطر كالاهاست و اين مزايا موجب شده تا حمل و نقل دريايي و راههاي آبي از توجه ويژه‌اي برخوردار شوند.

حمل و نقل دريايي كالاها نقش كليدي در تجارت خارجي بويژه تجارت فرا قاره‌اي جهان دارد وی افزود: حمل و نقل دريايي كالاها نقش كليدي در تجارت خارجي بويژه تجارت فرا قاره‌اي جهان دارد و بدون وجود حمل و نقل دريايي، واردات و صادرات كالا كه پايه تجارت مدرن جهاني است، امكان پذير نيست. کوهساری اظهارداشت: در حال حاضر 95 درصد واردات و 85 درصد صادرات كشور از طريق بنادر صورت مي‌ گيرد بنابراين با توجه به حجم گسترده صادرات و واردات كالا، توسعه بنادر كشور به عنوان دروازه‌هاي ارتباطي كشور، امري الزامي است. وی یادآورشد: كيفيت كارايي در بنادر با سه عامل سرعت، هزينه و ايمني سنجيده مي‌شود؛ هرچه بندر داراي سرعت بالا، ايمني بيشتر و هزينه كمتر باشد علاوه براينكه به عنوان يك سيستم كارا و با كيفيت نقش توزيع كالا را برعهده مي‌ گيرد، يك مزيت رقابتي بسيار حائز اهميت براي توليد كنندگان و صادركنندگان نيز محسوب مي‌ شود. به گزارش خبرنگار مهر، انزلی همچون نگین پر فروغ در عرصه تجارت و اقتصاد بر تارک شمال کشور می درخشد از اینرو می طلبد مسئولان با برنامه ریزی هدفمند و عملیاتی ظرفیت های این شهرستان مهم کشور را در راستای پویایی اقتصادی و اشتغال پایدار احیا کنند.


۱۳۹۳/۱/۱۹ - ۰۹:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن