تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815239811




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بارندگی های اخیر سرسبزی را پس از 14 سال به ریگان بازگرداند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بارندگی های اخیر سرسبزی را پس از 14 سال به ریگان بازگرداند ریگان - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ریگان گفت: بارندگی های سال زراعی جاری پس از گذشت 14 سال خشکسالی، سبب رویش نبکاها، سرسبزی و شادابی آنها در این شهرستان شده است.


ˈابراهیم زابلیˈ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر و افت سطح آب زیرزمینی ارتباط بین ریشه گیاهان و سطح آب زیرزمینی کاهش یافته بود که این امر سبب تخریب نبکاها در این شهرستان شد.
وی با اشاره به وسعت 186 هزار هکتاری نبکاهای شهرستان ریگان گفت: این نبکاها از هجوم شن های روان به 50 روستا جلوگیری می کنند.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ریگان بیان کرد: نبکا عارضه ای از حاصل تعامل فرسایش بادی، طبیعت منطقه و پوشش گیاهی است، به این صورت که وجود گیاه در مسیر حمل و ترانزیت فرسایش بادی مانع ایجاد می کند.
وی گفت: این امر سبب تجمع ماسه در اطراف گیاه می شود و به مرور زمان تپه ای از ماسه با تاجی از پوشش گیاهی ایجاد می کند که نبکا یا تله گیاهی گفته می شود.
زابلی، با بیان اینکه عناصر تشکیل دهنده نبکا، ماسه، رس و سیلیت است، افزود: نبکاها در سطح اراضی بیابانی که میزان ماسه آن متوسط و سطح آب زیرزمینی آن فراوان است به وجود می آیند.
وی تصریح کرد: در این شهرستان گیاهان تشکیل دهنده نبکاها به طور عمومی شامل گز، کهور دره ای، اسکنبیل، تاغ، تات و اشنان است و ارتفاع آنها از چند سانتیمتر تا چند متر می رسد و شعاع آنها نیز از یک تا 10 متر است.
زابلی، با اشاره به اینکه شهرستان ریگان با وسعت 186 هزار هکتاری نبکا بزرگ ترین منطقه رویش این گیاه در استان کرمان است، خاطرنشان کرد: کنترل رسوبات بادی، کنترل هرز آب، تغییر سطح آب زیرزمینی و کاهش تبخیر و تعرق از جمله فواید این گیاه است.ک/3
7443/8154/2624
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن