تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 20 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810441664




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جدال ژئوپلیتیکی روسیه و غرب در کریمه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

جدال ژئوپلیتیکی روسیه و غرب در کریمه مسکو- ایرنا- تحولات جاری اوکراین و الحاق منطقه خودمختار کریمه به خاک روسیه که واکنش تند کشورهای غربی را به دنبال داشت، از سوی کارشناسان مسایل سیاسی به عنوان جدال ژئوپلیتیکی مسکو و غرب بر سر آینده معادلات بین المللی ارزیابی می شود.


به گزارش ایرنا، تحلیلگران مسایل سیاسی با اشاره به استقرار ناوگان دریای سیاه روسیه به عنوان مهم ترین جبهه رویارویی این کشور با غرب در شهر بندری سواستاپول منطقه کریمه می گویند که مسکو در اصل چاره ای جز ضمیمه کردن کریمه به خاک خود را نداشته است.
از این دیدگاه، چنانچه روسیه اندکی در الحاق کریمه به خاک خود به عنوان هدیه دوره شوروی خروشچف به اوکراینی های هموطن خود غفلت می کرد، باید شاهد پیشروی ناتو به سمت مرزهای غرب خود و به عبارت دقیق تر به عمق راهبردی اش در سواحل دریای سیاه می شد.
چنین برآوردی از اتفاقات اوکراین به ویژه تسلط اوکراینی های غربگرای ساکن مناطق غربی این کشور اروپای شرقی بر ساختارهای حکومت در کی یف و خالی ماندن دست 15 میلیون روس تبار ساکن مناطق شرقی و جنوبی اوکراین پس از سقوط ویکتور یانوکوویچ نماینده سیاسی خود از ریاست جمهوری، مسکو را ناگزیر از مداخله در تحولات جاری اوکراین با اولویت منطقه خودمختار کریمه کرد.
با این وجود به نظر می رسد دامنه تاثیرگذاری الحاق کریمه به خاک روسیه از رویدادی در مناسبات متشنج مسکو و کی یف فراتر رفته و با توجه به تلاش غرب برای استفاده از این فرصت به منظور تشدید فشارها بر روسیه، به موضوعی با گستردگی بین المللی تبدیل شده است.
البته نگاهی به سیر تحولات مناسبات سیاسی و نظامی روسیه میراث دار شوروی سابق و غرب نشان می دهد گزارش های داغ رسانه ای عامه پسند با رویکرد تلقین احتمال وقوع جنگ دیگری میان مسکو و پایتخت های غربی در ساختار ناتو، واقع بینانه نیست و برخورد دو طرف بر سر کریمه در بدترین حالت می تواند به مواجهه ای فرسایشی به شکل فشار اقتصادی و سیاسی غرب بر کرملین و تقویت روزافزون ساختارهای نظامی روسیه به عنوان اقدامی متقابل منجر شود.
می توان مصداق این رویکرد را در اقدام اخیر روسیه در کاهش شمار نیروهای نظامی مستقر در مناطق هم مرز با اوکراین مشاهده کرد که از بی میلی روس ها به کشیده شدن دامنه مناقشه با غرب بر سر اوکراین به مرز هر گونه رویارویی نظامی احتمالی حکایت می کند.
ˈ میخاییل راستوفسکیˈ تحلیلگر روزنامه ˈماسکوفسکی کامسامولتسˈ در مقاله ای، کاهش نیروهای روسی در نزدیکی مرز با اوکراین را که غرب از آن به عنوان نخستین پیروزی خود در محور اوکراین یاد می کند به فال نیک گرفت، زیرا به اعتقاد وی با این اقدام مسکو، احتمال استفاده از این نیروها کمتر می شود.
راستوفسکی در عین حال به نقل از یکی از اطرافیان نزدیک ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نوشت: امکان استفاده از سناریوی کریمه در مناطق جنوب شرقی اوکراین کاملاً منتفی است و تنها وقوع درگیری های خونینی که توسط افراطیون اوکراین غربی تحریک شوند، می تواند باعث اعزام نیروهای روسی به مناطق نام برده شود.
این تحلیلگر روس معتقد است جهان در حال حاضر شاهد ˈچانه زنی بزرگˈ بین روسیه ، آمریکا و اروپا از یک سو و نیز مسکو با کی یف از سوی دیگر است. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آینده ˈمرکز اورآسیاˈ در حال تعیین تکلیف است، به نقل از یک منبع مطلع در کرملین اضافه می کند: حتی اگر روسیه در کریمه فعال نشده بود، در هر حال مسکو را با انتخاب سرنوشت سازی روبرو می کردند. افراطیون غرب اوکراین می توانستند در مدت یک ماه کریمه را تحت کنترل خود در آورده و ناوگان دریای سیاه روسیه را محاصره کنند. در این صورت روسیه مجبور به مداخله می شد ولی نمی توانست عملیات خود را آرام و بدون خونریزی اجرا کند.
راستوفسکی معتقد است حتی اگر این پیش بینی درست نباشد، بدیهی است پیوستن کریمه به ترکیب فدراسیون روسیه تنها پرده اول درام سیاسی روسی – اوکراینی سال 2014 است.
کارشناسان مسایل سیاسی با اشاره به تشدید روزافزون تنش در مناسبات روسیه و غرب بر سر اوکراین می گویند که در حال حاضر، دو گزینه در خصوص اوضاع اوکراین متصور است. نخست اینکه اوکراین دولتی متحد باقی بماند و عضو ناتو شود که در این صورت مناطق شرقی تحت فشار مناطق غربی قرار گرفته و روسیه ستیزی به ایدئولوژی رسمی کشور تبدیل خواهد شد.
گزینه دوم این است که اوکراین حالت بیطرفی خود را حفظ کرده و مناطق جنوب شرقی کشور از خودمختاری معقولانه ای برخوردار شوند که تحقق این امر با توجه به حضور نیروهای سیاسی ملی گرای اوکراین بر راس هرم قدرت در این کشور و حمایت همه جانبه غرب از آنها در تقابل با روسیه، بسیار دشوار است.
راستوفسکی تحلیلگر روزنامه ماسکوفسکی می گوید: حکومت ناموفق ویکتور یانوکوویچ که نماینده شرق اوکراین محسوب می شد، مناطق جنوبی و شرقی این کشور را پس از خلع وی از قدرت در حالت ˈزمین سوخته سیاسیˈ باقی گذاشت و حال ساکنان این مناطق به فرصت احتیاج دارند تا به خود بیایند.
وی اضافه می کند: در این شرایط مسکو مجبور است در قبال تحولات اوکراین هم از منافع خود و هم از منافع روس زبانان ساکن مناطق جنوبی و شرقی اوکراین دفاع کند که این کار ساده ای نیست و شکست در این زمینه، برای مسکو گران تمام خواهد شد.
بدیهی است نگرانی روسیه از تحولات سیاسی ماه های اخیر اوکراین هنوز به طور کامل رفع نشده و مسکو منتظر اتخاذ تصمیمات جدید با توجه به سیر پیشرفت امور در سیاست داخلی و خارجی اوکراین با محوریت آینده روس زبانان این کشور 46 میلیونی است.
در چنین شرایطی، رویارویی سیاسی و اقتصادی جاری مسکو و غرب در آینده جای خود را به مواجهه روسیه و ناتو خواهد داد و این سازمان نظامی غربی برای تحقق سناریوهای طراحی شده در سال های نخست پس از فروپاشی شوروی سابق در دهه 1990 مبنی بر تحکیم جای پای خود در کشورهای شرق اروپا تلاش خواهد کرد.
تحلیلگران مسایل سیاسی در تبیین این رویکرد می گویند اروپا و آمریکا در سال های نخست پس از فرریختن دیوار آهنین به دلیل نگرانی از پتانسیل های نظامی عظیم به جای مانده از دوران حاکمیت کمونیست ها و هر گونه بکارگیری احتمالی آنان از سوی روس ها، در شرایط تنش در مناسبات مسکو و غرب با احتیاط رفتار می کردند اما اکنون وضعیت تغییر کرده است و واشنگتن و بروکسل در پشت پرده فشار اقتصادی و سیاسی بر کرملین به دنبال تقویت حضور خود در شرق اروپا هستند.
ˈ یوری پانیفˈ تحلیلگر روزنامه ˈنزاویسمایا گازتاˈ در این ارتباط به نگرانی های وزیران خارجه کشورهای ناتو از اوضاع پیرامون کریمه در نشست هفته گذشته آنها در بروکسل اشاره و یادآوری می کند ˈ ناتو پیش از این هر پنج سال یک بار به سمت شرق گسترش می یافت که حتی در مقر ناتو مراسم با شکوهی به این سالگردها اختصاص می یافتˈ.
پانیف می نویسد: در نشست اخیر سران ناتو در بروکسل تأکید شد این سیاست ادامه خواهد یافت زیرا ادامه آن ضامن تأمین حق حاکمیت کشورهای اروپای شرقی است.
این تحلیلگر روس اضافه می کند: اعضای ناتو در نشست اخیر خود یادآوری کردند که در سالهای 1990 داوطلبانه از ایجاد پایگاه های نظامی در کشورهای اروپای شرقی و به خصوص بالتیک خودداری می کردند ولی الآن به بهانه کریمه حاضرند در این تعهدات خود بازنگری کنند.
البته تهدید متقابل مسکو و غرب علیه همدیگر بر سر الحاق کریمه به خاک روسیه محدود به لفاظی های سیاسی و تحریم های اقتصادی غرب علیه کرملین نبوده و دامنه آن به حوزه های دیگر از جمله همکاری های پارلمانی نیز کشیده شده است.
در این راستا، چهار فراکسیون دومای روسیه هفته گذشته در بیانیه مشترکی از مجمع پارلمانی شورای اروپا خواستند زیر بار فشار بیگانه نرفته و از قطع روابط با روسیه خودداری و به جای آن با ملی گرایی افراطی اوکراین و به جان هم انداختن ملت های اروپایی مقابله کند.
در بیانیه فراکسیون پارلمانی احزاب روسیه واحد، روسیه عادل، کمونیست و لیبرال دمکرات دوما اعلام شده است در حال حاضر تلاش هایی برای از هم پاشیدن مبانی گفتگوی پارلمانی اروپا با شرکت فدراسیون روسیه به عمل می آید.
این بیانیه در آستانه نشست روزهای هفتم تا یازدهم ماه جاری مجمع پارلمانی شورای اروپا صادر شده است که بنابر گزارش های خبری منتشر شده، بعضی نمایندگان اروپایی می خواهند روسیه را از مجمع اخراج کنند یا حق رأی آن را سلب نمایند.
نمایندگان دوما و از جمله سرگئی ناریشکین رئیس این نهاد قانونگذاری روسیه معتقدند حامیان آمریکایی می خواهند کشورهای اروپایی را از گفتگو با روسیه منع کنند.
برآیند تحولات پیرامون اوکراین به ویژه الحاق کریمه به خاک روسیه و اوج گرفتن تنش در مناسبات مسکو با پایتخت های غربی و آمریکا بر سر آن، به خوبی بیانگر این واقعیت است که مناقشه کریمه به جدالی ژئوپلیتیک در آینده روابط کرملین با غرب بدل شده است.
از این دیدگاه، روسیه و غرب می خواهند با پیشبرد سیاست ها و برنامه های خود در ارتباط با تحولات جاری کریمه، جای پای خود را در معادلات بین المللی و موازنه قوای نسبی حاکم بر تعاملات جهانی محکم کنند و به جهانیان نشان دهند از قدرت کافی برای تاثیرگذاری بر تحولات جهان شمول برخوردارند.
در نهایت می توان گفت، مناقشه روسیه و غرب بر سر تحولات اوکراین با اولویت کریمه به شاخصی برای سنجش موفقیت هر یک از دو طرف در افق معادلات بین المللی تبدیل شده است و هر یک از آنان تلاش می کنند با مجبور کردن طرف مقابل به عقب نشینی از مواضع خود، امتیاز جدیدی در مناسبات جهانی به دست آورند.
اروپام/518**1485** 1337
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن