تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعا كردن را در هنگام رقّت قلب غنيمت شمريد، كه رقت قلب، رحمت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816338574




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاکت هایی که دولت باید جواب بدهد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: پاکت هایی که دولت باید جواب بدهد


برای حل بسیاری از مشکلات در نظام اداریِ کاغذپسند و خودکار دوستِ ما و عشقِ امضا بودنِ شمار نه چندان کم مدیران و تصمیم گیرندگان آن، جواب با «یک پاکت» حل می شود. پاکتی که باید محتوا داشته باشد، اندازه اش مناسب باشد و نگاهی که به داخل آن می شود، کارساز! به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سال هاست که رسم پاکت دادن و پاکت گرفتن در ایران، اوج گرفته؛ به خصوص از زمان افزایش جمعیت و بالا رفتن مصرف. حال از پاکت نامه گرفته تا پاکت جاروبرقی!  
پاکت بسته های پستی
  اما دیر زمانی است که یکی ازاین دست پاکت ها، گرد فراموشی به روی مبارکش نشسته و بلای جان همه ما شده. ذهنتان را خسته نکنید. تازه دو روز از «روز طبیعت» در ایران می گذرد که همگی دست به دست هم دادیم (البته با خانواده رو عرض می کنم!) و به طبیعت سری زدیم و البته برخی شهروندان و هم وطنان بی انصاف، هم سری به طبیعت زدند و هم پایی زدند و رد پایی بی قواره از خودشان بر جا گذاشتند.
زباله ها در طبیعت
 
زباله هایی که برخی ها همه جا رها می کنند و ساحل و دشت و بیابان نمی شناسند
  در این میان، بسیاری از نهادهای کوچک و بزرگ، از دستگاه های اجرایی گرفته تا رسانه ها و خانواده ها کوشیدند همچون رویه سال های اخیر، زباله ها را کمتر در طبیعت ملی و همگانی پخش کنند و در کنار فرهنگ ایرانی که به پاکیزگی فردی و خانه شخصی مان اهمیت می دهیم، آلوده نکردن طبیعت را نیز رعایت کنیم. هر چند همان طور که در مطلبی مشابه، عرض کردیم که برخی ها دانسته یا ندانسته، بخشی از زحمات همه را به باد دادند و طبیعتی آلودند که بیا و ببین.   نکته اصلی در اینجاست که همه نهادها، مردم را به استفاده از کیسه های زباله ترغیب می کنند. من هم می دانم که فرهنگ سازی در زمینه آلوده نکردن طبیعت در یک روز، در روزی به نام «روز طبیعت»، تلاش فراوان می خواهد و تا حد فراوانی، دست کم در حد حرف هم که شده، در مقابل دوربین و خبرنگار هم که شده، همگی می گوییم لازم است طبیعت را آلوده نکنیم و ... این خود یک گام، نه صد گام، به جلوست... اما این هم نکته ای دارد که به ان اشاره می کنم.
زابله هایی که محیط زیست پیرامون همه ما را آلوده می کند
حال، مشکل کیسه زباله هایی را که در سراسر ایران، مردم برای خرید میوه و خوراکی ها و سطل زباله و ... استفاده می کنند، به این همه اضافه کنید و یادتان بیاید گورستان زباله ها را ( و البته کنار همه جاده های اصلی و فرعی سراسر ایران و نیز جوی های آب و گوشه و کنار خیابان ها را) که چه صحنه های چندش آوری است از انبوه کیسه های پلاستیکی. پس، مشکل به نوروز و روز سیزده بدر قدیمی و روز طبیعت تازه، محدود نمی شود . مشکل تمام طول سال و تمام طول ما و شما و خدای ناکرده نوادگان ماست.
طبیعتی که به گورستان زباله تبدیل شده است
  خود این کیسه های زباله، به اندازه ای بزرگ و محیط زیست خراب کن است که نگو و نپرس. ما هم از همین صدا و سیما و از برنامه های تبلیغی شهرداری ها و محیط زیستی ها دیدیم و شنیدیم که کیسه های پلاستیکی و همه زباله های پلاستیکی، تا تجزیه شود در محیط زیست ، 300 سال زمان می برد که به عمر بنده حقیر قد نمی دهد و عمر کلاغ می خواهد!   اما چه کنیم که راه حلی اساسی به دستمان بدهد... می دانیم که شرکت های کوچک و بزرگ زیادی از تولید مواد پلاستیکی در گوشه و کنار ایران سود می برند و از قبل آنها، شمار زیادی از افراد، شغل کاذب یا ناکاذب ! به دست آورده اند. پس راهکار فوری برای مشکل ما، ساماندهی این شرکت ها نیست.
پاکت های کاغذی که قدیم ها در همه مغازه ها بود و کمتر از هر چیزی به طبیعت ضرر می زد
خلاصه کلام اینکه اگر همه یادشان نباشد، میان سال ها و پا به سن گذاشته ها یادشان می آید که تا همین دهه شصت خودمان، پاکت های کاغذی چه قدر در ایران رایج بود. حتی در میوه فروشی ها هم در برخی جاها استفاده می شد. برخی خانواده ها برای خرید که می رفتند، ساک و کیسه ای کتانی یا پارچه ای می بردند تا مجبور نباشند از آن کیسه های پلاستیکی که داشت یواش یواش رایج می شد، استفاده کنند.   اما هر فروشگاهی و مغازه ای که بروی، در تهران بزرگ تا ده کوچک من، هر جا باشد، کیسه ای پلاستیکی می دهند، هر چند تا بخواهی، برای اینکه خریدتان را در آن بگذارید. قربانش بروم رنگ و لعاب فراوان داده اند به آن کیسه ها؛ که هر کدامشان نام فروشگاه محل خرید کردن شما یا محصول کارخانه ای است که شما از آن، کالا خریده اید یا نخریده اید! حتی کار به جایی رسیده که گویی شرکت ها و فروشگاه ها، با همین کیسه ها، از مشتریانشان، به عنوان عاملان سیار تبلیغ استفاده می کنند که بی مزد و دستمزد، برایشان در همه این اعلامیه تبیلغی را با خودشان می برند.  
پاکت های کاغذی و مقوایی را می توان برای خرید انواع کالاها طراحی و تولید کرد
پاکت هایی را که به یادتان آوردم، لازم است که سازمان های محیط زیست، شهرداری ها، وزارت صنایع، و همه نهادهای وابسته و ناوابسته به حیات ما و شما، برنامه ای بچینند تا انواع پاکت ها، در اندازه های مختلف، با طرح های مختلف و استقامت و دوام کم و زیاد و با قیمت اندک تولید شود تا هم مشکل آلودگی محیط زیست حل شود و هم اینکه آن مقدار کاغذی که دور ریز داریم ، و یا هر ماده اولیه دیگری که می توان با کمترین آسیب به محیط زیست، به تولید پاکت اختصاص داد، از محیط دور و برمان جمع شود.   در کشورهای پیشرفته، سال ها پیش، راه هایی برای مهار استفاده از کیسه ها اندیشیدند و به نتیجه رسیدند. از وضع مالیات تا جریمه، هر آنچه لازم است باید انجام داد تا سال ها بعد جایی برای نشستن در سیزده بدر بماند، نه آنکه همه جا را پلاستیک و کیسه پلاستیکی و زباله بردارد.   فقط باید دولت به این پاکت ها جواب بدهد تا مردم دست به کار شوند و همگی این مشکل زیست محیطی را حل کنیم. اگر دولت برای این پاکت ها کاری کند، باقی اش می ماند برای مردم که حتما آنها وقتی کیسه های طبیعی کمتری وجود داشته باشد و مغازه ها پاکت بدهند، همکاری می کنند. چه اشکالی دارد وقتی میوه می خریم، مثل شیرینی، آن را داخل جعبه مقوایی بدهند؟ می گویید نمی شود و عجیب است؛ می گویم می شود و عادی می شود. هر چه باشد، دو سه ماهه یا دو سه ساله جا می افتد.
پاکت های کاغذی برای خرید کالا در فروشگاه ها لازم است تا از کیسه های پلاستیکی راحت شویم
همه مسئولان را فرا می خوانیم به یک همت بلند برای نجات طبیعت؛ با یک پاکت ناقابل ... همین و همین.


جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن