تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816392734




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امروز تا می‌توانید لذت ببرید اما «چهارده‌ به‌ در» یادتان نرود!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: امروز تا می‌توانید لذت ببرید اما «چهارده‌ به‌ در» یادتان نرود!
کد خبر: ۳۸۹۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۰ - 02 April 2014




به جشنی رسیدیم که برخی قدمت آن را تا چهار هزار سال پیش تخمین می‌زنند؛ جشنی که برخلاف باور اغلب امروزی‌ها، نه تنها هیچ نحوست و شومی در آن راه نداشته، بلکه به غایت فرخنده و نکو بوده چراکه پایان قطعی و حتمی سرما را نشان می‌داده و سرآغاز موسم کار و تلاش بوده و می‌بایست باشد؛ اگر می‌خواهید بدانید از چه رو این سخنان را می‌گوییم، شاید بد نیست ابتدا سری به اینجا و اینجا بزنید و بعد به ادامه این مطلب برسید.

به گزارش «تابناک»، امسال جشن پایانی نوروز باستانی در حالی از راه رسیده که داده‌های هواشناسی خواب خوبی برای‌ بسیاری هموطنان علاقه‌مند به گشت و گذار در این روز ندیده‌اند؛ آن گونه که  پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، از امروز رگبار باران به همراه رعدوبرق و وزش باد از جنوب غرب کشور آغاز شده و به تدریج مناطق غرب، مرکز، شمال، شمال شرق، شرق و جنوب کشور را در بر گرفته و اینقدر جبهه پر فشار به مسیر خود ادامه می‌دهد که این وضعیت ناپایدار جوی، پنج شنبه شمال کشور را در می‌نوردد و جمعه هوای شمال شرق، شرق و جنوب کشور را نمناک و خنک می‌کند.

اما وضعیت هوا هر چه که پیش‌بینی شود و هر چقدر بارندگی بخواهد مزاحم گردش مردم شود، باز شمار افرادی که ترجیح می‌دهند سیزده را به در و دشت رفته و در کنار خانواده و اقوام لذتِ طبیعت و سبزه و دمن را بچشند، خیلی بیشتر از آن دسته افرادی است که منزل می‌مانند و به فیلم‌های ویژه صداوسیما برای این روز چشم خیره می‌کنند.

اصلا انگار این روز، روز خانواده‌های ایرانی باشد چراکه هیچ روز دیگری در تقویم کشورمان نمی‌توان یافت که تا این اندازه با اقبال عمومی برای گردش خانوادگی همراه شود و اینقدر بتواند انگیزه قوم و خویشان را برای گشت و گذار با یکدیگر، به رغم مشکلاتی که همه می‌دانیم تا چه اندازه کاهنده طراوت جامعه بوده و هستند، بالا ببرد.

از شور و شوق کودکان برای توپ بازی، فوتبال، والیبال، وسطی و ده ها بازی قدیمی و نیمه جدید گرفته تا تلاش پدران و مادران که از شب گذشته شروع می‌شود، تا فرصتی برای گرد هم نشستن اعضای خانواده در دامان طبیعت، صرف ناهار و میوه و حتی چرت عصرانه زیر آسمان پهناور خدا.

همه تلاش‌ها به این امید است که گردشی خاطره انگیز در ذهن فرزندان و بزرگترها به یادگار گذاشته شود و پر واضح است که در این راه، کسی از به دوش کشیدن بار و بنه سنگین هم دریغ نداشته باشد، چه برسد به خرید سور و سات گردش و خوردنی‌های پیک نیک بردنی مانند دوغ، نوشابه، آب معدنی، تخمه و انواع و اقسام تنقلات.

هرچه بخواهیم در شرح این روز بگوییم، تنها بحث را به درازا کشیده و زیره به کرمان برده‌ایم، چراکه حتی آن دسته از افرادی که به دلایل مختلف علاقه‌ای به گشت و گذار در این روز هم ندارند، به خوبی با بد و خوب‌های همراه با سیزده‌به‌در آشنایند؛ هرچند شاید به درستی ندانند که این مراسم آشنای امروزی، گوشه‌ای بسیار بسیار کوچک از آیینی باستانی‌ست که در بسیاری کشورهای دنیا به اشکال مختلف برگزار می‌شود و دل‌های فراوانی را به هم نزدیک کرده و انرژی آفرینی می‌کند.

از زیبایی‌های همراه با این جشن که بگذریم، سیزده‌به‌در یا به تعبیر تقویمی، «روز طبیعت» اگرچه نزدیک ترین روز ایرانیان با طبیعت است، اما اثرات منفی بسیاری برای طبیعت به ارمغان می‌آورد چراکه بسیاری از ما نمی‌دانیم که شرط میهمانی، رعایت حال میزبان است؛ نه اینکه در این روز ندانیم، نه! متاسفانه در دید و بازدیدهای طول سول با یکدیگر نیز بسیار این اصل را از یاد می‌بریم و مراعات میزبان را نمی‌کنیم.

گویی یادمان می‌رود اگر تنها به خوش گذرانی خودمان نیاندیشیم، خوشی‌هایمان پایدار تر شده و لذت‌مان عمومی تر می‌شود. درست همان گونه که اگر در مهمانی سعی کنیم صاحب‌خانه را در لذت مهمانی سهیم کنیم، سهم یکی شادی وافر و سهم دیگری خانه به هم ریخته و انبوهی از ظرف و خستگی مهمان داری نخواهد بود، در سیزده‌به‌در هم اگر فرصت را غنیمت شمرده و بتوانیم گامی به سمت طبیعتِ میزبان‌مان برداریم، همه از نتیجه خوب آن بهره‌مند خواهیم شد.

شاید این پرسش به ذهنمان باید که چگونه می‌شود در این روز به طبیعت منفعت رساند؟ در پاسخ به این سوال می‌توان به دریافت‌های ما از طبیعت اشاره کرد که راز پاسداشت آن به شمار می‌آید. یعنی زمانی که گلی را می‌بینیم و از استشمام رایحه آن احساس دل باز شدن می‌کنیم، می‌آموزیم و این آموزه‌ها را در کارگاهی عملی به کودکان منتقل می‌کنیم که مبادا مراقبت از این زیبایی‌ها را از یاد ببرند؛ وقتی زباله‌های خود را گردآوری می‌کنیم و دریغ نداریم از اینکه زباله برجای مانده از دیگران را نیز به قدر وسع جمع کنیم، مفاهیمی را خلق می‌کنیم که داشتن هوای میزبان، برداشت ساده از آن است.

این نکات ریز در کنار آفت رو به گسترش شهرنشینی در آپارتمان‌های کوچک که کمترین چشم اندازی به مظاهر طبیعی و خلقت خداوندی در آن دیده شده، حکم کیمیایی دارد که به کودکان ‌مان هدیه می‌دهیم؛ کودکانی که هرچه پیش می‌رویم، شانس برادر و خواهر دار شدنشان متاسفانه کمتر شده و به حکم ضروریات زندگی امروزی، از نعمت گشت و گذار هر روزه، هفته‌ای، ماهانه و گاه سالانه در دامان طبیعت محروم تر می‌شوند و با این سرعت سرسام آور تخریب طبیعت چه بسا مجبور باشند روز طبیعت را در سال‌های نه چندان دور، روز یادبود طبیعت بنامند.

خیلی اقدام‌ها می‌بایست انجام داد، خیلی کارها می‌توان کرد و خیلی نکات را باید در این روز مد نظر قرار داد اما اگر هنوز به قدر ذره‌ای از طبیعت گردی لذت می‌بریم و دوست داریم این لذت را برای فرزندان‌مان حفظ کنیم، گام نخست چه بسا نیالودن طبیعت به زباله باشد و پس از آن، مراقبت از گیاهان که مظلوم ترین میزبانان سیزده‌به‌در به سبک امروزی ما هستند.

شاید اگر امروز پلاستیک‌های زباله یا پلاستیک‌های استفاده شده‌ای که بسیاری‌مان پس از هر بار خرید، برخی هایشان را برای استفاده دوباره کنار می‌گذاریم، با خود به سیزده‌به‌در برده و زباله‌های خودمان را در آن گردآوریم، اگر از این پلاستیک‌ها به خانواده‌هایی که در نزدیکی‌مان زیرانداز پهن کرده و نشسته‌اند بدهیم و بخواهیم در آن زباله بریزند، اگر سبزه‌های رو به زوال‌مان را به امید تبدیل شدن به گندم‌زار هر جایی رها نکنیم و...، با اقدامی کوچک، کاری بزرگ برای میزبان‌مان صورت داده باشیم.

اگر یادمان باشد که قرار نیست پس از رفتن ما از طبیعت، محیطی بر جا بماند که نتوان چهارده را در آن به در کرد، جمع کردن زباله خودمان و اطرافیان‌ کار سختی نخواهد بود؛ چه ایراد دارد که اصلا امروزمان را با این پیش زمینه آغاز کنیم که قرار است در انتهای آن، زباله جمع کنیم و با همین پیش بینی، دستکشی به همراه برده و رسمی بنیان بگذاریم که امسال چند نفر آن را انجام می‌دهند، سال بعد، تعداد بیشتری مجری دارد و در آینده‌ای نه چندان دور، شیوه‌ای خواهد شد که چهاردهمین فروردین تمیز ترین روز طبیعت شناخته شود؟

سیزده به در مبارک!













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن