تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814812127




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سه ایده اصلی جمهوری اسلامی در سالی که گذشت


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: سه ایده اصلی جمهوری اسلامی در سالی که گذشت
سی و پنجمین سال استقرار نظام جمهوری اسلامی شاهد تحولاتی بود که شاید در ابتدای آن چندان قابل پیش‌بینی نبود. مهم‌ترین تحولات در فاصله دوازدهم فروردین 92 و 93 در سیاست داخلی و خارجی و اقتصاد ایران را شاید بتوان در سایه سه ایده اصلی تحلیل کرد.
کد خبر: ۳۸۹۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹ - 01 April 2014


سی و پنجمین سال استقرار نظام جمهوری اسلامی شاهد تحولاتی بود که شاید در ابتدای آن چندان قابل پیش‌بینی نبود. مهم‌ترین تحولات در فاصله دوازدهم فروردین 92 و 93 در سیاست داخلی و خارجی و اقتصاد ایران را شاید بتوان در سایه سه ایده اصلی تحلیل کرد. به گزارش «تابناک»، سال 1392 که سال «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» نام گرفته بود با روزهای داغ انتخابات ریاست جمهوری و همه اخبار غیرمنتظره آن آغاز شد، با روی کار آمدن دولت یازدهم و توافق اولیه پس از مذاکراتی فشرده و طاقت‌فرسا ادامه یافت و با صف کشیدن مسئولان و مقامات برای محقق کردن ایده اقتصاد مقاومتی پایان یافت. حق‌الناس دانستن آرای مردم: شروع احتمالی راهی جدید در سیاست ایرانی حق‌الناس دانستن آرای مردم در صبح روز انتخابات در بیست و چهارم خردادماه توسط رهبر انقلاب و ضروری دانستن دقت در حفظ این امانت در دست مسئولان صندوق‌ها و شمارش‌کنندگان آرا، نه فقط بر سرنوشت انتخابات تاثیرگذار بود بلکه حتی هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از پرسابقه‌ترین مسئولان نظام، آن را در سرنوشت انتخابات در سالهای آتی مهم دانسته است. از دید رئیس مجمع تشخیص، وقتی یک فقیه و مرجع تقلید چنین حکمی می‌دهد، نا دیده گرفتن و از بین بردن این حق‌الناس مثل سرقت از اموال و لباس دیگران است و این سخن برای ماموران انتخابات در نام‌نویسی، نظارت، شمردن و اعلام نتایج تکلیف می‌آورد. در حالی که وزیر خارجه ایران، بیان چنین حکمی را اضافه شدن بحثی به موضوع حقوق بشر و باعث تقویت سرمایه اجتماعی نظام دانسته، هاشمی رفسنجانی آن را باعث شرکت بیشتر مردم در سیاست کشور با اعتماد و اطمینان بیشتر می‌داند.
مجوز مذاکره با آمریکا در موضوع هسته‌ای با هدف «رفع شر» آذرماه سال 92 و در آستانه صد روزه شدن عمر دولت جدید، سرانجام ایران و 5+1 بر سر مساله هسته‌ای به توافقی حداقل موقت رسیدند و برنامه‌ای برای رسیدن به توافقی جامع و نهایی تنظیم کردند. اگر چه در مورد تداوم مشکلات ایران و آمریکا به دلیل تفوات‌های ماهوی تقریبا تردیدی وجود ندارد ولی میزان خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای و توانایی غرب به عمل تعهدات خود و احترام به حقوق ایران در نزد کارشناسان و مقامات قدری متفاوت است. موضوع مهم در این میان این است، که از سال گذشته و حتی قبل از روی کار آمدن دولت روحانی به تدریج، ایران تصمیم گرفته است با هدف «رفع شر» و در موضوع خاص هسته‌ای به مذاکره مستقیم با آمریکا بپردازد. این موضوع به طور دقیق در سخنرانی رهبر انقلاب در آستانه سالگرد قیام نوزدهم دی ماه مردم قم به این صورت بیان شد که: «ما قبلا هم اعلان كرديم، قبل از اين حرفها هم ما گفتيم كه‌ نظام جمهورى اسلامى درباره‌ى موضوعات خاصّى كه مصلحت بداند، با اين شيطان براى رفع شرّ او و براى حلّ مشكل، مذاكره مي‌كند؛ معناى اين آن نيست كه اين ملّت مستأصل شده است» همین موضوع بارها خود را در سخنان مسئولان سیاست خارجی و مذاکره‌کنندگان ایرانی نشان داد. آنها بارها بر این مساله تاکید کردند که آنها تنها در موضوع هسته‌ای با آمریکا مذاکره می‌کنند، کسی نباید از این مذاکرات انتظار پایان مشکلات عمیق ایران و آمریکا را داشته باشد و این که غرب اگر تصور می‌کند ایران تحت فشار تحریم‌ها به مذاکره روی آورده است، در اشتباه است.
اقتصاد مقاومتی، ماموریتی برای سالهای پیش رو اقتصاد ایران سال 92 را در شرایطی آغاز می‌کرد که تحت تاثیر فشارهای بیرونی و تنش‌های سیاسی داخلی با نوسانات زیادی مواجه بود. حتی در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری نیز، نامزدها لازم می‌دیدند که برنامه‌های خود را نه فقط برای حل مشکل اقتصادی کشور بلکه برای مقاومت یا استقامت بیشتر اقتصاد ملی در مقابل نوسانات و تحولات بیرونی توضیح دهند. آخرین روزهای بهمن ماه 92 شاهد ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در 24 بند بود و در شرایطی که یک ماه آخر سال به توضیح و تفسیر عمومی این سیاست‌ها و اعلام برنامه‌های قوای مختلف برای اجرایی کردن آن گذشت، سالهای آینده صحنه پاسخ به این پرسش خواهد بود که این بار ابلاغ سیاست‌های کلان اقتصادی به تحول مورد نظر منجر خواهد شد یا این که تجربه‌های کمتر موفق سال‌های گذشته در عرصه اقتصاد تکرار خواهد شد.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن