تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وجود یک عالم برای ابلیس سخت تر از هزار عابد است زیرا عابد در فکر خود است و عالم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816661324




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوادگان ما بر روی چگونه زمینی خواهند زیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: نوادگان ما بر روی چگونه زمینی خواهند زیست؟
نوه‌ها و نتیجه‌های ما در آن جهان دشوار باید با چالش‌هایی فراتر از تصور رو در رو شوند. آن‌ها در کتاب‌های تاریخ معاصر خود خواهند خواند آنچه آن‌ها را به آن روز کشاند نه گرمایش زمین و بحران محیط‌زیست که انکارگرایی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های آن‌ها بود.
آفتاب: پوریا ناظمی در خبرآنلاین نوشت: دلایل زیادی دارد که به آینده بشر بر روی زمین خوش‌بین نباشیم و این برخلاف روندی است که مشاهدات ما از توسعه تمدن در طول تاریخ نشان می‌دهد.


اگر به تاریخ حضور انسان روی زمین نگاه کنیم دیدن روندی رو به جلو و مثبت چندان دشوار نیست. ما طبیعت را مهار کردیم، بر بسیاری از بیماری‌ها غلبه کرده‌ایم، امید به زندگی را به طور متوسط توسعه داده‌ایم و سطح زندگی خود را بالا برده‌ایم. حتی در سال‌های اخیر که بسیاری از ما با نگرانی، رویدادهای تاسف بار جهانی را دنبال می‌کنیم و خبرهایی از گوشه و کنار جهان، خواب را از چشمانمان می‌رباید، به طور عمومی وضع انسان رو به بهبود است.


این روزها حتی در کشورهای فقیر کودکان کمتری از بین می روند، فقرا به طور متوسط در دوران ما، کمتر از دهه‌های قبل فقیر هستند. تعداد جنگ‌ها و قربانیان خشونت به طور متوسط در سطح جهان کاهش یافته است و همه این‌ها نشان می‌دهد که باید به آینده بشر خوش‌بین باشم.


اما این‌طور نیست. در همه این داستان‌ها ما انسان را در مرکز توجه خود قرار داده‌ایم و ارتباط او با طبیعت را فراموش کرده‌ایم. رشد جامعه انسانی، افزایش جمعیت و طول عمر. توسعه‌یافتگی بیشتر و در نتیجه نیاز به مصرف بیشتر و سطح رفاه بالا تر همگی به معنی استفاده بیشتر از منابع طبیعی هستند.


ما تنها موجودات تاریخ هستیم که در روند طبیعت در مقیاسی سیاره‌ای دست‌کاری کرده‌ایم و آن را از مسیر خود منحرف ساخته‌ایم.


یکی از بزرگ‌ترین دست‌کاری‌های ما مجموعه رویدادهایی است که از دوران انقلاب  صنعتی آغاز شد و به تدریج با ادامه روند توسعه‌یافتگی و نیاز بیشتر به انرژی به استفاده روزافزون از منابع سوخت فسیلی منجر گشت. رویدادی که در نهایت باعث افزایش تولید و رهاکردن گازهای گلخانه‌ای در جو زمین و وقوع پدیده‌ای به‌ نام گرمایش زمین شده است.


گرمایش زمین یک نظریه نیست. یک واقعیت علمی است. بیش از 99 درصد جامعه علمی و مقالات منتشر شده در نشریات تخصصی این رشته نه تنها وقوع گرمایش زمین را تایید می‌کنند که آن را حاصل دست‌کاری‌های انسان و حاصل عملکردهای انسان می‌دانند.


با این وجود نه دولت‌ها، نه صنایع و نه بازارهای اقتصادی علاقه‌ای به دیدن این واقعیت ندارند. منافع ما در کوتاه مدت و در مرزهای جغرافیایی و منافع شرکت‌های اقتصادی در تولید سود بیشتر مانع از انجام اقدام جدی برای تغییر این وضعیت است.


گزارش دیروز کمیته بین‌الدولی تغییرات اقلیم سازمان ملل به طور خاص و برای اولین بار به طور محسوس و موردی به برشمردن تأثیرات این روند و رویداد بر جهان و زندگی ما پرداخته و بیان می‌کند اگر به سرعت به تغییر روندها اقدام کنیم،  شاید فرصت لازم برای جلوگیری از برخی نتایج آن داشته باشیم.


با این همه گرمایش زمین در سبد اولویت‌های هیچ کس نیست. در رسانه‌های بین‌المللی در بسیاری از اوقات از این رویداد به عنوان موضوعی قابل بحثکمیته بین الدولی تغییرات اقلیم سازمان ملل  


که دو طرف موافق و مخالف دارد نام برده می‌شود و به بهانه رعایت بی طرفی در گزارشگری به منکران گرمایش زمین فرصت مساوی داده می‌شود تا به سرکوب این مساله بپردازند. درحالی‌که این داستان در واقعیت دو سو ندارد. در یک سوی این معادله ظاهری  99 درصد جامعه علمی متخصص قرار دارد و بخش عمده دیگر سو را  تحقیقاتی که با سرمایه شرکت‌های نفتی آلاینده رهبری می‌شود، تشکیل داده است.  اگر طرفینی برای این داستان قائل باشیم ، حداقل باید سهم صدای آن‌ها به نسبت اعتبارشان باشد یعنی همان 99 به یک.


اما در این میان صدای انکار گرایان پر طنین تر است. آن‌ها از منافع امروز ما در برابر آینده‌ای نامعلوم دفاع می‌کنند. آن‌ها در برابر استدلال کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی شما را در برابر دو راهی رشد اقتصادی و یا دل بستن به گفته چند تا دانشمند بی‌خبر از دنیای اقتصاد مردد می‌گذارند. آن‌ها به شما می‌گویند زمین و اقلیم آن قدر بزرگ و پیچیده است که انسان نمی توانسته در آن تأثیر بگذارد. وقتی امسال شاهد سرمای بی‌سابقه  در بخش‌هایی از جهان هستیم، با نادان فرض کردن مخاطب می‌گویند مگر شما از گرم شدن زمین نمی‌گفتید پس این سرمای بی‌سابقه از کجا آمده است؟ و مساله تغییرات اقلیم در اثر گرمایش زمین را عامدانه با گرم شدن دمای هر روز و هر شب پیوند می‌زنند تا من را و شما را فریب دهند که چیزی به نام گرمایش زمین وجود ندارد.


انکار کردن وجود مساله ساده‌ترین راه مواجهه با هر مساله‌ای است. وقتی مساله ای وجود نداشته باشد نه هزینه‌ای لازم است پرداخته شود و نه زحمتی کشیده شود. اولین گام برای حل هر مساله ای به رسمیت شناختن آن است و انکار گرایان از آنجا که پذیرش مساله ما و آن‌ها را در شرایط سخت فکری، روحی و مالی و اقتصادی قرار می‌دهد ترجیح می‌دهند وجود آن را انکار کنند.


آسیب‌هایی که به محیط‌زیست می زینم و تغییراتی که در آن ایجاد می‌کنیم به طور بالقوه توان آن را دارند که بخش‌های عظیمی از بشریت را تحت تأثیر قرار دهد و حتی ما را تا آستانه فروپاشی آنچه به دست آورده‌ایم پیش ببرد. اما انسان‌ها توان اصلاح این روند را دارند.


احتمال اینکه نسل انسان‌ها به دلیل اثرات ناشی از گرمایش زمین و یا دیگر بحران‌های زیست‌محیطی به طور کامل منقرض شوند بسیار پایین است. اما ما در صورت عدم تغییر روندها سرزمینی سوخته و پربلایی را برای نسل‌های بعدی که چندان دور هم نیستند به یادگار خواهیم گذاشت.


نوه‌ها و نتیجه‌های ما در آن جهان دشوار باید با چالش‌هایی فراتر از تصور رو در رو شوند. آن‌ها در کتاب‌های تاریخ معاصر خود خواهند خواند آنچه آن‌ها را به آن روز کشاند نه گرمایش زمین و بحران محیط‌زیست که انکارگرایی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های آن‌ها بود.




تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن