تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بدزبانى از بى مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814720878




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لاهیجان سرزمین شگفت‌انگیز جلوه‌های طبیعی/ آبشار شیطان کوه تبلور زیبایی و عظمت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد/
لاهیجان سرزمین شگفت‌انگیز جلوه‌های طبیعی/ آبشار شیطان کوه تبلور زیبایی و عظمت
لاهیجان – خبرگزاری مهر: لاهیجان یکی از شهرهای دیدنی و با جاذبه‌های فراوان گردشگری استان گیلان است که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.



به گزارش خبرنگار مهر، منطقه لاهیجان از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می شود. موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه کوهپایه ای قرار دارد و تپه ماهوره ای آن را بوته های چای پوشانده است. لاهیجان معروف به عروس شهرهای گیلان دارای چشم‌اندازها و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا است که همجواری شهر با یکی از زیباترین کوه‌های منطقه و دسترسی آسان به آن با چشم اندازهای کوهپایه ای شامل باغ های سرسبز چای، مزارع برنج و چشمه های متعدد در سطح ملی در بخش گردشگری سرآمد است. شیطان کوه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند این کوه سر سبز که در امتداد سلسله جبال البرز واقع شده و با ارتفاعی نزدیک به ۶۰ متر از درختان و شمشادهای کوتاه و سبز پوشیده شده و در ناحیه شرقی شهر لاهیجان قرار دارد. این کوه به دلیل واقع شدن در داخل مجموعه شهری باعث به وجود آمدن چشم اندازهای زیبایی شده و گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کند. آبشار شیطان کوه؛ این آبشار زیبا که از بدنه شیطان کوه به پای کوه سرازیر می شود به وسیله پمپاژ آب از استخر تغذیه شده و حوضچه هایی برای تخلیه و حرکت آب در پائین آن احداث شده است. در کنار این آبشار یک راه پلکانی تا قله کوه وجود دارد که گردشگران با پشت سر گذاشتن بیش از ۷۵۰ پله که از کنار آبشار و پای کوه آغاز شده و از داخل درختان سر سبز می گذرد به قله کوه و بام سبز می رسند.

معماری بقعه شیخ زاهد گیلانی بی نظیر است با تمام زیبایی معماری و مسیری پر از جاذبه طبیعت گردی، نشان دیگری از زیبایی های گردشگری گیلان است. این بنای تاریخی در بیرون شهر لاهیجان و در روستای شیخانه ور، بر سر راه لاهیجان به لنگرود و بر دامنه کوه واقع شده است. در پای شیطان کوه استخری بزرگ به وسعت ۱۷ هکتار قرار دارد که گفته می شود به دستور شاه عباس احداث شده است. استخر دارای جزیره ای زیبا است که توسط یک پل به حاشیه جنوبی آن متصل شده است طول حاشیه این استخر نزدیک به دو کیلومتر بوده که در کنار بلواری زیبا قرار دارد که دور تا دور استخر را احاطه کرده و از مراکز دیدنی و تفریحی مهم لاهیجان است. بام سبز همچون نگینی در شیطان کوه لاهیجان می درخشد در سال های اخیر با طراحی شهرداری لاهیجان، فضایی در بالای شیطان کوه ایجاد شده که به دلیل مشرف بودن به شهر به نام بام سبز شناخته می شود. این محوطه سبز و زیبا به وسیله گذرگاهی از ورودی کوه و میان درختان به آبشار شیطان کوه متصل می شود. مجموعه بام سبز به دلیل جذابیت و منتهی شدن به مجموعه ارتفاعات مشرف به شهر و باغات چای، تعداد زیادی از دوستداران طبیعت را به خود جذب کرده است. تماشای روزها و شب های لاهیجان از فراز بام سبز، از دیگر جاذبه های این مجموعه تفریحی است. تله کابین زیبای لاهیجان نقش موثری در توسعه گردشگری گیلان دارد تله کابین لاهیجان از دیگر جاذبه های تفریحی است. طول این تله کابین یک هزار و ۵۵۰ متر است که از بام سبز به قله تاج خروس کشیده شده و در هر ساعت یک هزار نفر را جا به جا می کند. این تله کابین دو ایستگاه و پنج دکل و ۳۵۰ متر در مرتفع ترین نقطه از سطح دریا ارتفاع دارد. احداث پارک مجهز به رستوران، کافی شاپ و انواع غرفه های آلاچیق و ایجاد فضای مناسب برای گردشگران از دیگر برنامه هایی است که برای احداث در ایستگاه های تله کابین در نظر گرفته شده است.

پارک بعثت (باغ ملی) این بوستان با وسعتی بیش از یک هزار و ۲۰۰ متر مربع در مرکز شهر لاهیجان قرار دارد. پارک جنگلی میر صفا این پارک جنگلی طبیعی در خیابان شقایق قرار دارد و دارای تعدادی آلاچیق است که مورد توجه گردشگران است. زیبایی تالاب بین المللی امیر کلایه لاهیجان مسحور کننده است این تالاب به وسعت بیش از هزار و دویست هکتار در ۴۰ کیلو متری شمال شهر لاهیجان و در کنار دریای خزر واقع شده و به دلیل نوع خاص اکوسیستم به دور از هر گونه آلودگی زیست محیطی بوده و دارای جاذبه های تفریحی زیادی است. سواحل امیر آباد از جذابیت های زیادی برخوردار است شمالی ترین نقطه شهرستان لاهیجان، به دریای خزر و سواحل امیر آباد منتهی می شود که از جذابیت های زیادی برخوردار است. شهردار لاهيجان در این باره می گوید : لاهيجان شهرستان نمونه گردشگري طبيعي و تاريخي ايران با جاذبه‌هاي فراوان تاريخي، مذهبي و گردشگري هر ساله ميزبان ميليون‌ها مسافري است كه براي بهره بردن از ديدني‌هاي لاهيجان از اين شهر بازديد مي‌ كنند. رضا کحالی افزود: این شهرداري با تشكيل ستاد تسهيلات نوروزي از ابتداي اسفند ماه جاري خود را آماده حضور ميليوني مسافراني كرده كه اين شهر نمونه گردشگري را براي مسافرت نوروزي انتخاب مي‌كنند. وی همچنین از آماده كردن كمپ اقامت براي مسافران با تمام امكانات شامل نمازخانه، آبخوري، سرويس بهداشتي و حمام، هماهنگي براي اقامت مسافران، رنگ‌آميزي المان‌ هاي شهري و خط‌كشي خيابان ‌ها و جداول، نصب بنرها و پيام‌هاي نوروزي و آموزشي خبر داد. شهردار لاهیجان تجهيز حاشيه مجموعه گردشگري استخر و بام سبز به سيستم صوتي براي پخش موسيقي و برنامه‌هاي جذاب براي مسافران، بازسازي و آماده كردن نمازخانه‌هاي سطح شهر و پخش اذان در اوقات شرعي در مناطق گردشگري، كاشت گل‌هاي فصلي، جلوگيري از انسداد معابر و انجام برنامه‌ريزي براي كشيك نوروزي در پايانه مسافري را از ديگر اقدام‌ ها براي استقبال از مسافران نوروزي ذكر كرد.

لاهيجان شهرستان نمونه گردشگري طبيعي و تاريخي ايران وی در ادامه اهداي سوغات به مسافران، نظافت و جمع‌آوري زباله ‌ها به صورت ساعتي در مناطق مختلف شهر، آمادگي نيروهاي امداد و آتش‌نشاني، كشيك ويژه نيروهاي خدماتي، تأسيسات و فضاي سبز، گشت بازرسي سازمان حمل و نقل همگاني، پخش پيام‌ها و فيلم‌ هاي مستند گردشگري از تلويزيون‌ هاي شهري، چاپ و انتشار ۱۵ هزار برگ راهنماي گردشگري، تكثير و پخش پنج هزار سي دي موسيقي محلي گيلان، پاكسازي كلي معابر شهري، اجراي ويژه برنامه و موسيقي زنده فولكلور و برپايي نمايشگاه عكس و نقاشي و پخت و سرو انواع غذاهاي محلي و آش و نان سنتي در موزه روستايي واقع در پارك بعثت، ساخت دكور زيبا و بزرگ سفره هفت‌ سين در سه نقطه شهر را از ديگر اقدام‌ها برشمرد. کحالی اظهارداشت: مرمت پياده‌ روها، روكش آسفالت معابر، نصب سطل‌هاي جديد جمع‌آوري زباله، بازديد مستمر از تمام اماكن گردشگري و آماده‌ باش واحدهاي اجرايي شهرداري از جمله اقدام‌ هاي شهرداري براي رفاه مسافران در نوروز سال ۹۳ است. وی با بيان اينكه سال گذشته  چهار ميليون مسافر در ايام نوروز وارد لاهيجان شده بودند، يادآور شد: لاهيجان به دليل جاذبه‌ هاي فراوان گردشگري، مذهبي و تاريخي از جمله شهرهايي است كه همواره مورد استقبال گسترده مسافران قرار مي‌ گيرد. شهردار اذعان داشت: لاهيجان داراي جاذبه‌ هاي فراوان تاريخي، مذهبي و طبيعي مانند استخر، بلوار شهيد مطهري، دامنه‌هاي كوه، آبشار، بام سبز، تله كابين، مقبره شيخ زاهد گيلاني (استاد شيخ صفي‌الدين اردبيلي) و غیره است و هر ساله ميليون‌ ها گردشگر از اين اماكن ديدن مي‌كنند. وی گفت: شهرداري لاهيجان به دليل فراهم كردن زيرساخت‌ هاي لازم براي رفاه مسافران و شهروندان در سال گذشته چند پروژه مهم را در اين شهر احداث كرده كه در گيلان بي‌نظير است. کحالی همچنین احداث مجتمع خدماتي‌رفاهي پايانه بزرگ مسافربري شهرداري، بلوار دكتر حكيم زاده و چهاربانده كردن بلوار امام خميني رحمت الله علیه براي كاهش ترافيك مركز شهر، ايستگاه‌هاي جديد آتش‌نشاني، بازسازي فضاي گردشگري حاشيه استخر و بام سبز، احداث ميادين جديد و نصب فرش موزائيك در پياده‌روها و غیره را از جمله پروژه‌هاي مهم شهرداري عنوان كرد و افزود: اجراي اين پروژه ها چهره شهر لاهيجان را تغيير داده است.

اجرای  ويژه برنامه نوروزي در موزه روستايي شهرداري لاهيجان وي در ادامه تلفن پيام‌گير ۱۳۷ روابط عمومي شهرداري لاهيجان را به صورت ۲۴ ساعته آماده دريافت ديدگاه‌هاي مهمانان و شهروندان ذكر كرد و اظهار امیدواری کرد: در سايه الطاف الهي، مسافران سال خوبي را در لاهيجان به عنوان عروس شهرهاي گيلان سپري كنند. شهردار لاهيجان یادآورشد: این شهرداری با تجهيز كمپ هاي اقامتي مسافران با تمام امكانات شامل نمازخانه ،آبخوري، سرويس بهداشتي و حمام، تجهيز حاشيه مجموعه گردشگري استخرو بام سبز به سيستم صوتي براي پخش موسيقي و برنامه هاي جذاب براي مسافران، بازسازي و آماده كردن نمازخانه هاي سطح شهر و پخش اذان در اوقات شرعي در مناطق گردشگري، اهداي سوغات به مسافران، پخش پيامها و فيلمهاي مستند گردشگري از تلويزيون شهري، چاپ و انتشار ۱۵ هزار برگ راهنماي گردشگري، تكثير و پخش پنج هزار سي دي موسيقي محلي گيلان، اجراي ويژه برنامه و موسيقي زنده فولكلور و برپايي نمايشگاه عكس و نقاشي و پخت و سرو انواع غذاهاي محلي و آش و نان سنتي در موزه روستايي واقع درپارك بعثت، ساخت دكور زيبا و بزرگ هفت سين در سه نقطه شهر به استقبال بهار و مسافران نوروزي رفته است. وی در ادامه از اجرای  ويژه برنامه نوروزي در موزه روستايي شهرداري لاهيجان خبرداد و افزود: این برنامه  ها شامل اجراي موسيقي با هدف حفظ و شناساندن فرهنگ بومي و محلي گيلان به قشر جوان و مسافران با رعايت شئونات ايام فاطميه  و برپايي گالري عكس و نقاشي، لباس محلي گيلان، پخت و سرو نان سنتي و انواع غذاها و آش محلي است. کحالی تاکید کرد: علاقمندان مي توانند همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۹ به پارك بعثت برای بازديد از ساختمان موزه روستايي شهرداري لاهيجان مراجعه کنند در ضمن اجراي موسيقي سنتي گيلان همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ است. به هر ترتیب در جهان امروز جهانگردي و گردشگري مفهوم و جرياني كاملا متفاوت با گذشته پيدا كرده است و زمينه اقتصادي این صنعت بيش از پيش افزايش يافته است. شهرها فضاي تجلي قدرت اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي و بازوي حركتي دولت ها محسوب مي شوند. مديريت و برنامه ريزي براي فضاهاي شهري امروزه نياز به ديدگاه هاي پويا و نظام يافته دارد تا با ابزارها واستراتژي هاي تدوين شده، محرك هاي شهري، شناسايي و برای پيشبرد اهداف، تحريك شوند.

شهرستان لاهيجان از طبيعت بسيار زيبا و بكري برخوردار است استان گيلان و بويژه شهرستان لاهيجان از طبيعت بسيار زيبا و بكري برخوردار است كه به يكي از مهمترين پايگاه هاي توريستي تفريحي كشور ايران، تبديل شده كه داراي توانمندي هاي گردشگري با كاركردهاي توريستي طبيعي و فرهنگي- تاريخي ارزشمند در سطح ملي و بين المللي است. يافته ها نشان مي دهد كه گردشگري در اين منطقه باعث افزايش درآمد، شغل و بويژه افزايش درآمد شهرداري شده و سهم قابل توجهي در افزايش درآمد دولت در زمينه اخذ ماليات داشته است. نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گردشگری در ایران با تعطیلات نوروز و تابستان گره خورده است، گفت: مسئولان باید برای این ایام از جهات مختلف برنامه‌هایی هم از جهت سرعت اطلاع‌ رسانی، هم از جهت شناخت امکانات و جاذبه‌ ها و هم دسترسی آسان به خدمات تنظیم کنند. ایرج ندیمی با تاکید بر اینکه ارائه خدمات باید به گونه ای باشد که مسافران احساس آرامش بیشتری کنند، افزود: مسئولان شهرستان طبق روال معمول اما با آمادگی بیشتر و بهتر به استقبال نوروز و مهمانان نوروزی می روند بنابراین مردم انتظار دارند مباحثی مانند امنیت جاده، عرضه کالا و خدمات، کنترل قیمت ها و عرضه اماکن اقامتی برقرار باشد. وی اظهارداشت: گیلان به طور عام و لاهیجان و سیاهکل به طور خاص دارای بستر گردشگری فراوانی هستند و به کوه، جنگل و دریا دسترسی دارند و دارای اماکن تاریخی و طبیعی فراوانی هستند.

لاهیجان به عنوان شهرستان نمونه طبیعی، گردشگری و تاریخی کشور و جهان اسلام است عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لاهیجان به عنوان شهرستان نمونه طبیعی، گردشگری و تاریخی کشور و جهان اسلام است، گفت: این شهرستان با داشتن اماکن زیادی از باب مواهب طبیعی همچون آبشار، رود و چشمه و همچنین امکانات تفریحی مدرن نظیر تله کابین می تواند برای مردم جذاب باشد. ندیمی اظهارداشت:  دسترسی به کوه، دشت و جنگل در مناطق سیاهکل و دیلمان و تالاب هزار و 300 هکتاری امیرکلایه در مناطق پائین دست لاهیجان در حاشیه دریا از دیگر مواهب خدادادی است که می تواند هر بیننده ای را شگفت زده کند. وی در خصوص ارتباط توسعه گردشگری و رشد اقتصادی نیز اذعان داشت: مسئولان به پدیده گردشگری با نگاه صنعت و خدمات می نگرند و فرقی نیز بین این دو وجود ندارد زیرا نتیجه خدمات و صنعت، اقتصاد است. نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گردشگری یک موضوع فرابخشی  است و با بسیاری از مباحث اقتصادی دیگر ارتباط دارد، گردشگری با صنعت ساختمان، اقامت، خدمات و موضوعات اشتغالزایی، تولید و همچنین مباحث مربوط به میراث فرهنگی و صنایع دستی، حمل و نقل، خرید و فروش کالا و همچنین مسائل مربوط به پرکردن اوقات فراغت نیز ارتباط دارد. مناطق كوهستاني از جمله اماكن طبيعي محسوب مي شوند كه گردشگران را بسوي خود جلب مي کنند، فعاليت هاي كوهنوردي و كوهپيمايي در دهه هاي اخير مورد توجه گروه هاي زيادي از اقشار قرار گرفته است.  كوهستان ها با تنوع آب و هوايي و داشتن جنگل ها، هواي پاك، مراتع، چشم اندازها و مناظر زيبا و بديع و غیره از مناطق داراي توان بالقوه اي هستند كه مي توان با اتخاذ تدابير خاصي موقعيت ايده عالي برای توريسم بوجود آورند. به اين نكته باید توجه داشت كه وجود تنگناهايي چون بروز سيلاب، ريزش بهمن، لغزندگي زمين و غیره. اكوسيستم كوهستان را شكننده كرده به صورتي كه توسعه بدون مطالعه باعث ايجاد تخريب هاي جبران ناپذير مناظر و حتي تخريب تاسيسات زيربنايي خواهد شد.

لاهیجان از توان بالايي براي گردشگري و پذيرش توريسم برخوردار است بنابراين در توسعه گردشگري در منطقه كوهستاني، ارزيابي محيط لازم بوده تا با شناخت كامل توان هاي بالقوه آن برنامه ريزي  و نوع فعاليت هاي مجاز را معين كرد. شهرستان لاهيجان مانند اكثر شهرستان هاي استان گيلان به دلیل بهر مندي از رشته كوه هاي البرز از توان بالايي براي گردشگري و پذيرش توريسم برخوردار است. فرماندار شهرستان لاهیجان در این باره می گوید: صنعت گردشگري به عنوان يك صنعت سودآور و كارآفرين به نحو اثربخشي مي تواند توسعه يك منطقه را به همراه داشته باشد.  محمد علیزاده افزود: شهر لاهیجان یکی از مناطق مهم گردشگری استان است که همه ساله در ایام نوروز، میزبان خیل بسیاری از مسافران و گردشگران از سراسر نقاط است. وی اظهارداشت: با هدف استقبال هرچه بهتر از مسافران نوروزی باید برنامه ریزی های اصولی و دقیق در سطح شهرستان صورت گیرد. فرماندار لاهیجان  ادامه داد: لاهيجان يكي از زيباترين شهرهاي گيلان محسوب مي‌شود كه معماري بسيار زيبا و خانه‌هاي ويلايي با سقف‌ها و رنگ‌آميزي متنوع، جلوه زيبايي خاص به اين شهر بخشيده است. به گزارش خبرنگار مهر، توسعه واقعی گردشگری در شهرستان نمونه گردشگری لاهیجان با همه جانبه نگری به ظرفیت های این منطقه محقق می شود، برای توسعه گردشگری این شهرستان باید متناسب با انتظارات گردشگران خدمات ارائه شود.




۱۳۹۳/۱/۱۰ - ۱۱:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن