تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798378404




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نبود سرویس بهداشتی، یکی از مشکلات زائران در قم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نبود سرویس بهداشتی، یکی از مشکلات زائران در قم قم- ایرنا - با وجود رشد عمرانی و زیباسازی شهر قم طی سالهای اخیر، این شهر زیاراتی و مسافرپذیر همچنان با کمبود یکی از نیازهای اولیه بشر یعنی سرویس های بهداشتی مواجه است.


به گزارش ایرنا ، در یکی از اصلی ترین و شلوغ ترین خیابان شهر قم مانند خیابان شهداء (صفائیه) در حال خرید هستید، یکباره متوجه نا آرامی فرزندتان می شوید. از فروشنده پاساژ، مکان سرویس های بهداشتی را جویا می شوید، فروشنده آدرس مسجدی را می دهد که 200 متری با پاساژ فاصله دارد، در عین حال نسبت به باز بودن مسجد در آن ساعت خاص ابراز تردید می کند.
به سمت مسجد می روید. درهای مسجد و سرویس بهداشتی کنار آن بسته است.
این یک واقعیت است که مسافران و زائران در قم مشکلات زیادی در زمینه تردد، اسکان و پارکینگ دارند اما باید اذعان کرد که یکی از بزرگ ترین مشکلات شهروندان و زایران قمی، همین مقوله اولیه بشر یعنی سرویس های بهداشتی است.
از آنجا که قم یک شهر زایر پذیر است شاید بارها و بارها زایران این سوال را از شما پرسید اند که سرویس بهداشتی کجاست ؟ اما دادن جواب که این اطراف سرویس بهداشتی عمومی وجود ندارد آن هم در شهر مذهبی مانند قم، بسیار تامل برانگیز است.
یک فروشنده لوازم آرایشی در یکی از خیابان های اصلی شهر در گفت و گو با ایرنا گفت: بسیاری از شهروندان و زایران که برای خرید می آیند، سراغ نزدیکترین سرویس های بهداشتی عمومی را می گیرند که مجبوریم به آنها بگوییم در داخل پاساژ توالت وجود ندارد و خود ما نیز به خارج از پاساژ و بیشتر به وضو خانه مساجد مراجعه می کنیم.
ˈمحمد حسین زمانیˈ ادامه داد: این سوال چندین و چند بار در طی روز از همکاران ما پرسیده می شود اما از آنجا که وضوخانه مسجد فقط در ساعت های خاصی باز است، چند دقیقه بعد همان افراد با شتاب بیشتری به امید یافتن سرویس بهداشتی به سمت دیگری می دوند.
ˈمصطفی میرزاییˈ یکی از شاگردان مغازه گفت: طفلکی ها نمی دانند که از ابتدای صفاییه تا انتهای صفاییه و داخل کوچه پس کوچه های آن حتی یک سرویس بهداشتی عمومی هم وجود ندارد.
وی اضافه کرد: بندگان خدا باید بدوند تا حداقل تا سرویس بهداشتی موجود در پارک شهید برسند و تازه معلوم نیست با آن تعداد کم توالت چقدر باید در صف بمانند.
یکی دیگر از شهروندان به ایرنا گفت: سرویس های بهداشتی عمومی جز در برخی بوستان ها سراغ ندارم که در بیشتر مواقع یا با در بسته رو به رو می شویم و یا با وضعیت نامناسب بهداشتی.
ˈجواد جمشیدی ˈ اضافه کرد: همین موضوع باعث می شود که برخی افراد از روی ناچاری طبیعت را آلوده کنند.
وی تاکید کرد: سرویس های بهداشتی خیلی از مواقع کثیف است، مطالب بعضا زننده نوشته شده بر در و دیوار آن ها محو یا رنگ آمیزی نمی شود و وجود حشرات موذی و مگس نیز معضل دیگری است که به مشکلات معدود سرویس های بهداشتی شهر باید افزود.
بسیاری از شهروندان قمی و زائران نوروزی با قدردانی از اقدامات انجام شده در زیباسازی و نظافت شهر و تفاوت آن با سال های قبل، در عین حال می پرسند چرا به موضوع سرویس های بهداشتی توجه لازم نشده درحالی که شاهد برخی طرح های پرهزینه در زمینه المان های شهری هستیم.
یکی از رانندگان تاکسی شهری نیز به ایرنا گفت: رانندگان تاکسی که بیشتر وقت خود را خارج منزل سپری می کنند به دلیل نبود سرویس های بهداشتی در بیشتر نقاط شهر، با مشکلات فراوانی روبرو می شوند.
یکی از زائران حرم حضرت معصومه نیز با اشاره به اینکه همه ساله برای زیارت به قم می آید، به صدها چادر مسافرتی برپا شده در بستر رودخانه قمرود و اطراف حرم اشاره کرد و گفت: سرویس های کافی وجود ندنارد، دستشویی های موجود نیز آلودگی های زیادی دارند و خیلی وقت ها آدم چندشش می شود برای شستن دست هایش به این مکان ها برود و دست به شیر آب بزند.
ˈالهه صفاˈ افزود: به نظرم ضمن افزایش این سرویس ها، باید از شیرهایی در آن استفاده استفاده شود که دارای چشم الکترونیک یا اهرم پایی هستند. به این ترتیب هم نظافت بیشتر رعایت شده و هم در مصرف آب صرفه جویی می شود.
وی اضافه کرد: گاهی معتادان نیم ساعت دستشویی پارک را برای تزریق و استعمال موادمخدر اشغال می کنند و بارها معتادانی را دیده ام که داخل سرویس بهداشتی از هوش رفته اند. به نظرم نیروی انتظامی هم باید فکری برای این موضوع کند.
وی افزود: البته باید متذکر شوم این مساله در شهر قم بسیار کمتر از شهرها دیگر اتفاق می افتد.
یکی از پزشکان عمومی در قم در خصوص عوارض و مشکلات کمبود بهداشت و تعداد سرویس های بهداشتی عمومی، به ایرنا گفت: کمبود توالت های عمومی در سطح شهر سبب نگهداری طولانی مدت ادرار و یا مدفوع در افراد می شود که این مساله سبب کاهش قدرت تمرکز افرد می شود.
دکتر ˈجمیله جهانگیریانˈ ادامه داد: اختلال در عملکرد تصمیم گیری، یادگیری، عفونت های کلیه و مجاری ادراری، نارسایی کلیه و سرطان مثانه از دیگر عوارض نگهداری ادرار است که این عوارض در کودکان و دانش آموزان جدی تر است.
وی همچنین به انتقال انواع بیماری ها در صورت استفاده از توالت های عمومی با محیط های کثیف و غیر بهداشتی کثیف اشاره کرد.
پیگیری های مکرر خبرنگار ایرنا برای جویا شدن نظر شهرداری قم از جمله کسب آماری از توالت های عمومی در قم به جایی نرسید و مسوولان مربوطه برغم قول همکاری در چند مرحله، نهایتا از ارائه پاسخ سرباز زدند.
در همین حال سخنگوی شورای اسلامی شهر به ایرنا گفت: طی سال های اخیر شورای شهر نیز مصوبه خاصی در خصوص سرویس های بهداشتی عمومی نداشته است.
ˈعباس ذاکریانˈ کمبود سرویس های بهداشتی در قم را یک واقعیت انکار ناپذیر دانست و گفت: به نظر می رسد قم تا رسیدن به شرایط مطلوب در این زمینه فاصله بسیار دارد.
قم محور مواصلاتی 17 استان کشور و سالانه بویژه در مناسبت های مذهبی، ایام خاص و تعطیلات نوروز پذیرایی میلیون ها زائر و مسافر بشکل اقامتی و عبوری است.
آخرین آمار اعلام شده از سوی مسوولان حاکی است قم سالانه بیش از 20 میلیون مسافر و زائر ایرانی و یک میلیون زائر خارجی دارد. ک/4
/7408/ 380/
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن