تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس سنت نيكويى را بنا نهد، اجرى برابر اجر همه عمل‏كنندگان به آن عمل تا روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816202359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقدام تلافی جویانه مسکو در ارتباط با مساله هسته ای ایران بدترین سناریو است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اندیشکده آمریکایی: اقدام تلافی جویانه مسکو در ارتباط با مساله هسته ای ایران بدترین سناریو است تهران - ایرنا - یک اندیشکده آمریکایی – اسرائیلی به دولت اوباما پیشنهاد داده که با توجه به توان بالقوه مسکو برای تضعیف دیپلماسی آمریکا در قبال ایران، فشارها بر تهران را افزایش دهد!


ˈجیمز جفریˈ کارشناس اندیشکده موسسه واشنگتن در مقاله ای نوشت: تهدید روسیه مبنی بر ˈاقدامات تلافی جویانهˈ احتمالی در رابطه با مساله هسته ای ایران در صورت اعمال فشار واشنگتن بر مسکو گرچه ممکن است در حد یک تاکتیک هشدار دهنده و ترساننده باشد اما، شایسته است که به عنوان بدترین سناریوی ممکن مورد توجه قرار گیرد.
به نوشته این اندیشکده آمریکایی ، با درنظر گرفتن همه مولفه ها و با توجه به هماهنگی مطلوب نظامی و دیپلماتیک همه طرف ها در خلیج فارس، آمریکا و متحدانش می توانند با چنین مساله ای مقابله کنند اما، انجام این کار مستلزم عزمی جزم و رویکردی واقع بینانه تر برای برخورد با ˈولادیمیر پوتینˈ غیرقابل پیش بینی است.
اندیشکده واشنگتن افزوده است: تهدید روسیه- در صورت تکرار یا تشدید- باعث طرح سه سوال مرتبط به هم می شود. نخست آنکه، آیا آمریکا و متحدانش در واکنش به تهدید روسیه، از تحریم های برنامه ریزی شده برای اعمال علیه این کشور صرفنظر می کند و در نتیجه، مذاکرات هسته ای ایران را نجات خواهند داد؟ سوال دوم این است که آیا مسکو قصد اجرای این تهدید را دارد؟ و سوال سوم آنکه، روسیه تا چه حد می تواند بر تلاش بین المللی برای کنترل روند فعالیت هسته ای ایران تاثیر بگذارد و هزینه این امر برای مسکو چیست؟
جفری افزود: در یک سیستم کاملا کارکردی سیاست خارجی، پاسخ سوال نخست به پاسخ های سوالات دوم و سوم بستگی دارد. اگر واشنگتن به این نتیجه برسد که روسیه این تهدید را عملی نمی کند و یا اگر هم کرد نمی تواند تلاش بین المللی برای مهار برنامه هسته ای ایران را از مسیر خود خارج کند، پس پاسخ سوال اول، خیر است. اما، اگر تصور شود که مسکو تهدید خود را عملی می کند و شانس موفقیت دارد، آن وقت واشنگتن باید به ارزیابی هزینه ها و فایده های راهبردی اتخاذ موضعی قوی در رابطه با اوکراین در برابر مساله هسته ای ایران بپردازد.
این اندیشکده آمریکایی – اسرائیلی نوشته است: گرچه تا کنون اکثریت بر این عقیده اند که هزینه های بازی با کارت ایران برای روسیه بیش از فواید آن است اما، باید گفت که اطمینان چندانی به درستی این نظر نیست. بحران اوکراین پرده از آرزوی پوتین برای ناکام گذاشتن سیاست خارجی آمریکا و علاقه او به ریسک و حملات خیره کننده برداشت. علاقه وافر او به ریسک، وزنه تعادلی مهمی برای منافع روسیه در همکاری با شرکایش در گروه پنج بعلاوه یک درباره برنامه هسته ای ایران است. درواقع، پوتین بر خلاف منطق ما برای قرن بیست و یکم رفتار می کند و از قرار معلوم، وی ابتکار عمل ها و طرح های غرب را نه به عنوان پیشرفت ˈبرد – بردˈ برای جامعه بین المللی – از جمله روسیه- بلکه، به عنوان رشد قدرت آمریکا محسوب می کند.
اندیشکده واشنگتن افزوده است: با توجه به تمرکز پوتین بر تحدید این قدرت(آمریکا) به عنوان هدف موجود، کسی نمی تواند اقدام روسیه علیه بهترین منافعش در رابطه با برنامه هسته ای ایران را منتفی بداند.
محاسبات خشک اقتصادی نیز از دیگر مولفه ها است. بی ثباتی بیشتر در خاورمیانه، به ویژه در منطقه خلیج فارس که محل نقل و انتقال 20 درصد نفت جهان و از پتانسیل تجارت گاز برخوردار است به معنای افزایش قیمت نفت و گاز در سایر مناطق، از جمله روسیه خواهد بود.
نویسنده با یادآوری این نکته که با توجه به نیروها و پایگاه های نظامی امریکا در منطقه خلیج فارس و روابط دیپلماتیک این کشور با کشورهای این منطقه، در حال حاضر اوضاع بیشتر به نفع آمریکاست تا روسیه، افزود: عوامل دیگری نیز باعث سنگین تر شدن کفه شرایط امریکا شده است. نخست، تحریم های یکجانبه ای است که آمریکا سوای تحریم های مبتنی بر قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، با کمک کشورهای وارد کننده نفت ایران بر صادرات نفت این کشور اعمال کرد.
دوم، پوتین نمی تواند قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را به گونه ای دیگر تغییر دهد. سوم آنکه، چین بیش از روسیه به سیستم داد و ستد جهانی وابسته است و به این مساله توجه دارد که دستبرد پوتین به کریمه منافع چین را به چالش می کشد، کاملا تایید نکند. پکن به نفت خلیج فارس وابسته است و به همان اندازه که ممکن است پوتین از بی ثباتی و افزایش قیمت نفت و گاز منتفع شود، از این بی ثباتی و افزایش قیمت ضرر می کند.
چهارم، واکنش غرب به بدترین حرکت ممکن از سوی مسکو می تواند موجب تضعیف فرصت ها و امتیازات بازار گاز و نفت روسیه و دسترسی این کشور به نظام های مالی و تجاری بین المللی شود.
جفری خاطر نشان کرد: صرفنظر از امتیازات و فرصت هایی که غرب در مقابل روسیه دارد، پوتین کارت هایی را برای بازی در اختیار دارد. آسان ترین راهبرد، عقیم گذاشتن هرگونه توافق نهایی هسته ای با ایران است که واشنگتن را از پیروزی دیپلماتیک محروم خواهد کرد، باعث تشدید تنش ها خواهد شد و موید نگرانی گسترده ای خواهد بود که حکایت از آن دارد که برنامه اقدام مشترک، نقطه اوج مذاکرات است.
مطمئنا، تحریم های نفتی ایران حتی در چارچوب برنامه اقدام مشترک، در سطح فعلی باقی خواهد ماند و به مرور زمان، تقاضای بازار، بی مصرف شدن تحریم ها و دوز و کلک های روسیه می تواند موجب تضعیف شدید محدودیت هایی شود که مبتنی بر موافقت سایر کشورها با مداخله آمریکا در فعالیت شرکت های خصوصی شان است.
این اندیشکده آمریکایی – اسرائیلی افزوده است: پوتین برای پیروزی می تواند توافقنامه هسته ای دوجانبه با ایران امضا کند و با این کار، نگرانی های روسیه را از اشاعه تسلیحات هسته ای و تقویت جایگاه دیپلماتیکش برطرف کند و با ارایه یک راه حل جایگزین برای تلاش پنج بعلاوه یک، شاکله تحریم های یکجانبه را از هم بپاشاند.
در چارچوب بدترین سناریوی ممکن، پوتین می تواند حتی از این هم فراتر رود و مساله فروش سیستم های پیشرفته پدافند هوایی را به ایران مطرح کند و بر مبنای توافقنامه ساخت نیروگاه هسته ای بوشهر، فن آوری های بیشتر دارای استفاده دوگانه در اختیار تهران بگذارد.
بدتر از همه آنکه، پوتین می تواند دست به اقدامات نظامی مانند ایجاد پایگاه دریایی در ایران بزند، مخالفت خود را با هرگونه اقدام نظامی علیه ایران اعلام، تکنسین هایی را در تاسیسات هسته ای فوق العاده ارزشمند ایران مستقر کند و یا حتی نیروهای روس را در مناطق و اماکن راهبردی مستقر کند.
با توجه به رفتار مخاطره آمیز روسیه در دیگر مناطق و اعزام نیرو به کوزوو در سال 1990 و حمله اخیر به اوکراین و کریمه، موارد یاد شده، وهم و خیال نیست.
اندیشکده واشنگتن نوشته است: پوتین در صورت مواجه شدن با محکومیت بین المللی می تواند توافقنامه هسته ای دو جانبه با ایران امضا کند، تحریم های آمریکا را به عنوان مداخله غیرموجه در مسایل داخلی ایران به چالش بکشد و از انزجار بین المللی نسبت به رویکرد واشنگتن در قبال مسایل مختلف از اسرائیل گرفته تا جنگ عراق به نفع خود استفاده کند.
نویسنده اندیشکده واشنگتن با این به اصطلاح توضیحات گفته است: هر چه واشنگتن در زمینه تحدید برنامه هسته ای ایران و مقابله با چالش های روسیه در اوکراین و سایر مناطق مصمم تر و قاطع تر شود، احتمال آنکه ناچار به برخورد با قمار جدید روسیه بر سر ایران یا سایر مسایل شود، کمتر است اما، اگر غرب تلاش کند تا لطمه وارده از سوی روسیه را با اعمال تحریم های نرم پاسخ دهد، تنها باعث تشویق پوتین به یاغی گری در خلیج فارس خواهد شد.
به نوشته جفری ، آمریکا باید در نبود اقدامات شورای امنیت سازمان ملل، جامعه بین المللی را با خود همراه سازد و از این واقعیت که پوتین با نقض رویه های بین المللی در حال تضعیف روزافزون خود است، بهره برداری و از ابزارهای اقتصاد جهانی برای کنترل و تحدید ماجراجویی پوتین استفاده کند. آمریکا باید به مساله چین و خاورمیانه توجه نشان دهد.

** هدف ایرنا از انتشار این نوع مقالات اندیشکده ها، اطلاع رسانی درباره نگرش این اتاق های فکر است و انتشار این مقاله ها الزاما به معنای تایید تمام محتوای آنها نیست.
مترجمام** 1088 ** 1575
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن