تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816393472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سلماس شهری با قدمت بیش از 10 هزار سال


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سلماس شهری با قدمت بیش از 10 هزار سال ارومیه - ایرنا - شهرستان سلماس در شمال آذربایجان غربی با داشتن 65 اثر تاریخی ثبت شده و مناطق گردشگری فراوان از جمله شهرهای با ظرفیت گردشگری بالا در استان و شمالغرب کشور به شمار می رود.


قدمت 65 درصد از آثار تاریخی به ثبت رسیده شهرستان سلماس به پیش از اسلام می رسد و بقیه متعلق به دوره اسلامی است.
بیشتر آثار این شهر 10 هزار سال قدمت دارد که این پیشینه تاریخی نیازمند معرفی بیشتر به گردشگران نوروزی است.
قلعه کوراوغلو هدر، امامزاده کهنه شهر، امامزاده برگشاد (امامزاده هشتم)، آبشار خورخورا، آبشار تمر، کلیساهای هفتوان،خسروا، قلعه چهریق، قلعه قارنی یاریق، دره زولا چای، تالاب چیچک، تالاب آق زیارت، دره تمر، آب گرم ایسی سو، سنگ نگاره خان تختی، تپه مغانجوق، حمام شیخ، نهر علیشاه، پل علیشاه، مسجد آقا یا مسجد امام حسن (ع) در ضلع جنوبی سلماس (دیلمقان قدیم)، قبر پیرمردان، قبر قول هارتون، آغ داغ قلعه سی، خرابه های دئرگه، زنجیرقلعه تمر و تپه اهرنجان و تپه هفتوان از جمله آثار تاریخی و گردشگری شهرستان سلماس هستند.
تپه اهرنجان قدمت 9 هزار ساله دارد این تپه در داخل شهر سلماس قرار گرفته و حدود چهار متر از سطح زمین های اطراف ارتفاع دارد.
بر اساس مطالعات باستان شناسی، در این تپه علاوه بر قطعات سفال های دوره نوسنگی، مس و سنگ تعدادی مشته سنگ، سنگ ساب، هاون سنگی، تیغه های ابسیدین و انواع ادوات ساخته شده از استخوان حیوانات نیز به دست آمده است.
این تپه یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های جوامع بشری استان در اواخر هزاره هفتم و هزاره هشتم قبل از میلاد مسیح به شمار می رود.
تپه هفتوان نیز در سه کیلومتری جنوب شرق سلماس و شرق روستای هفتوان قرار گرفته و راه آن از انتهای بلوار جاده سلماس به ارومیه منشعب می شود و در اطراف این تپه باستانی چهار تپه دیگر به نام های کلیسا تپه سی، داشلی تپه، بالا تپه و تولکی تپه سی قرار دارند و هفتوان تپه در مرکز آنها واقع شده است.
ادوار تمدن این تپه که حفریات علمی در آن صورت گرفته از یک هزار و 500 سال پیش از اسلام یعنی عصر آهن آغاز شده و اشیای عمده کشف شده در این تپه شامل اشیای زینتی، سفالی، مفرغی و آهنی و اشیای شیشه ای است.
کلیسای هفتوان نیز در روستای هفتوان حدود سال 11 یا 12 هجری قمری ساخته شده و در سال یک هزار و 12 هجری در زمان شاه عباس صفوی تعمیر شده و کتیبه ای در دیوار جبهه غربی آن دیده می شود که شاید قدیمی ترین کلیسای سلماس باشد و در داخل بنا نیز نوشته ای به زبان ارمنی در داخل دیوار گذاشته شده است.
قبرستان خوسراوا یا خسروآباد یکی دیگر از آثار تاریخی این شهر است که در ضلع غربی روستایی به همین نام قرار داشته و در سال های اخیر نیز دیوارکشی شده است.
در این قبرستان بعضی از سنگ های قبر به زبان فرانسه و شاعرانه نوشته شده و مربوط به سال های جنگ جهانی اول است.
بنای تاریخی حمام شیخ سلماس که امروز به موزه مردم شناسی تبدیل شده پس از زلزله ویرانگر 1309 هجری شمسی در این شهرستان و در بخش جدید شهر با معماری سنتی ایرانی ساخته شده و بانی آن مرحوم محمد تسوجی بوده که بعد از حدود سه سال یعنی در سال 1312 مورد بهره برداری قرار گرفت.
این حمام با مساحت 860 مترمربع، نخستین و قدیمی ترین حمام شهر سلماس است که ابتدا حمام تسوجی نامیده می شد و سپس توسط شخص دیگری اداره شد و به حمام شیخ شهرت یافت.
حمام شیخ صرف نظر از قدمت به لحاظ معماری ارزشمند است و تنها اثر باقی مانده از معماری سنتی در شهر سلماس است.
این بنای تاریخی در سال 1379 به کوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
نقش برجسته خان تختی اثر تاریخی و مشهور دیگری است که در دوره ساسانیان در 15 کیلومتری شهر سلماس بر روی سنگ صاف و بزرگی در کوه ˈپیرچاووشˈ حجاری شده است.
در این نقش برجسته دو نفر سوار بر اسب نقش شده اند و احتمالاً این دو سوار یکی اردشیر پادشاه ساسانی و دیگری شاپور اول است.
در این نقش دو نفر پیاده نیز دیده می شوند که بر اساس مطالعات انجام شده شامل پادشاه ارمنستان و وزیر اعظم او هستند.
در این نقش اردشیر حلقه قدرت را به پادشاه ارمنستان اعطا می کند.
کلیسای سنت جورج از جمله اماکن مذهبی سلماس است که متعلق به قرن نهم میلادی است و در زمان شاه عباس دوم مرمت و تعمیر شده است.
سنگ نوشته سمت چپ درب ورودی کلیسا که به خط ارمنی است، نشان می دهد که بعد از این تاریخ نیز عملیات تعمیر و بازسازی بر روی آن انجام گرفته است.
کلیسای گئورک مقدس نیز که در روستای هفتوان واقع شده و تاریخ بنای آن طبق آنچه که بر قطعه سنگی واقع در قسمت غربی صحن کلیسا ذکر شده سال 1652 میلادی است در حالی که بعضی شواهد موجود در سمت شرقی کلیسا بنای آن را قدیمی تر نشان می دهد.
این کلیسا در حال حاضر نیز همچنان فعال بوده و محل زیارت زائران ارمنی سلماس و دیگر نقاط ایران است.
کلیسای قدیمی مارسرکیس مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان سلماس و در روستای خسروآباد واقع شده و این اثر در سال 81 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مسجد امام حسن (ع) معروف به آقا مسجدی بنایی تاریخی - فرهنگی در شهر سلماس است که تاریخ بنای نخستین آن به دوره قاجار بازمی گردد و در سال 1377 تجدید بنا شده است.
این مسجد تاریخی با الگوی مساجد شبستانی با پوشش گنبدی آجری متأثر از معماری قدیمی و تلفیقی از معماری جدید به صورت تک شبستانی و بدون ایوان طراحی شده و دارای دو مناره و صحن است.
مصالح به کار رفته در قسمت پی و ستون ها سنگ و در بقیه قسمت ها آجر با ملات سیمان است. تزئینات بنا شامل کار بندی های زیبای پوشش های گنبدی شبستان و کاشی کاری دور محراب و طاق نماها می شود.
این مسجد دارای دو مناره با شکل هندسی بسیار جالب در ضلع جنوب غربی و جنوب شرقی است که با مصالح آجری اجرا شده است.
مسجد دارای 24 گنبد پوششی و یک گنبد مرکزی به شکل نیم دایره درست شده و ساختمان مسجد در وسط صحن قرارگرفته و از چهار جهت مشرف به صحن است، محراب مسجد در ضلع جنوبی شبستان داخل طاق نمایی با قوس جناغی اجرا شده است.
روستای مافی کندی سلماس نیز از معدود روستاهای کشور است که 220 خانوار آن شاغلند، در این روستا از کودک پنج ساله تا افراد 60 ساله در خانه های خود به ساخت مجسمه مشغول هستند و مجسمه های تولیدی این روستا می توان مورد توجه گردشگران نوروزی باشد.
محدوده شهری سلماس نیز با خیابانهای شطرنجی و هندسی منظم، خود از جلوه های گردشگری محسوب می شود که نظیر آن را در کمتر شهری در جهان می توان مشاهده کرد.
وجود دو امامزاده در تازه شهر و برگشاد سلماس نیز به غنای فرهنگی این شهر که در 90 کیلومتری شمال مرکز استان واقع شده، افزوده است.
به مجموعه ظرفیتهای گردشگری سلماس باید طبیعت دلنواز و زیبا، باغ های سیب و زردآلو، دشت حاصلخیز، رودخانه های جاری و مناظر کوهستانی بکر و چشم نواز را اضافه کرد که در تمام فصول سال ویژگی های خاصی را از قدرت خداوندی به نمایش می گذارند.
زلزله 2/7 ریشتری شب 16 اردیبهشت 1309شمسی سلماس را باید یکی از حوادث تلخ طبیعی این شهرستان عنوان کرد که دشت سلماس و آبادیهای آن را در هم کوبید و بیش از 2500 نفر در زیر آوارها جان سپردند.
در این حادثه دیلمقان و کهنه شهر و روستاهای اطراف به کلی تخریب شدند.
شهرستان سلماس دارای بیش از 200 هزار نفر جمعیت شهری و روستایی است که قرار گرفتنش در ساحل دریاچه ارومیه خود به زیبایی این منطقه از آذربایجان غربی افزوده است.
8137/581/245
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن