تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:   
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814807743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شوسه قوچان جاده ای رو به افق تندروه/ فراخوان بهاری گردشگران به پلنگستان ایران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شرق > خراسان رضوی در خراسان رضوی/
"شوسه قوچان" جاده ای رو به افق " تندروه"/ فراخوان بهاری گردشگران به "پلنگستان ایران"
مشهد - خبرگزاری مهر: جاده "شوسه" قوچان به درگز شما را به تندوره در خراسان رضوی می رساند؛ پارک ملی تندوره پلنگستان ایران، مارسرا، کنام گربه های وحشی و جولانگاه همای سعادت و عقاب طلایی نامیده می شود و طبیعت زیبای این پارک با طلوع و غروب خورشید گردشگران را به تماشای گله های کل و بز، قوچ و میش اوریال فرا می خواند.



به گزارش خبرنگار مهر، تندوره زیستگاه پنج نوع گربه سان از جمله پلنگ نادر ایرانی است و همچنین گرگ، گوسفند وحشی،بز وحشی،گراز و پرندگان کمیاب و در حال انقراض در این پارک زیست می کنند. تنوع گونه‌های پرندگان در این پارک ملی مثال زدنی است و انواع پرندگان در نواحی پست و حاشیه‌ای پارک و داخل دره‌ها و نزدیک به چشمه‌سارها دیده می‌شوند.

 تندروره از نظر ذخایر طبیعی و حیاتی،تنوع زیستی و نمونه‌های حیات وحش (قوچ و میش اوریال) و پدیده‌های ارضی و دیگر ویژگی‌های خاص در نوع خود پارکی ممتاز است. هما و عقاب های طلایی در آسمان تندوره می چرخند و زیر پای گردشگران مارهای تندوره می خزند. کل بز منبع غذایی پلنگ و تندوره بهترین زیستگاه این جانوراست؛ در سال ۱۳۷۰ تعداد ۱۳۴ قلاده پلنگ در آن دیده شد و جمعیت آن هم اکنون به ۶۰ قلاده رسیده است.

منبع آب این پارک ملی چشمه ها هستند و رودخانه ای از این منطقه نمی گذرد و این پارک زمانی تفرجگاه مردم درگز و قوچان بوده است. جنگلهای ارس، گلهای وحشی، دره های "چهل میر" و "چرلاغ" با جریان دائمی آب، کوههای مرتفع، تپه ماهورهای پست و دشتهای دامنه ای این منطقه را در کشور بی بدیل ساخته است. این پارک که نزدیک به مرز ترکمنستان قرار دارد در شمال خراسان رضوی و در " درگز " واقع شده است وهمانگونه که ذخیره ژنتیکی بی نظیرجانوری محسوب می شود از نظر پوشش گیاهی نیزبسیار متنوع است.

گیاهان یکساله مرتعی و گیاهان با ارزش داروئی از مهمترین گونه‌های گیاهی این پارک به شمار می روند و می توان گوجه وحشی، آنقوزه، کندل، نسترن، کتان وحشی، آلبالوی وحشی، زرشک، شیر خشت، آویشن و۳۷۳ گونه گیاهی را در این پارک زیبا جستجوکرد. این منطقه از آثار تاریخی نیز بهره برده است و با گذر از این پارک می توانید از قلعه رجبیه سراغ بگیرید و دژی قدیمی منتسب به قبل از اسلام را در این مکان ببینید. همچنین روستاییان در این منطقه از حضور گرگ ها نیز خبر می دهند که گاه در دسته های دو تا پنج قلاده ای دیده می شوند و از کل، میش، قوچ، بز و گوسفندان اهلی تغذیه می کنند.

روباه قرمز، شغال، کفتار نیز دراین منطقه حفاظت شده زیست می کنند و انواع جوندگان از جمله پیکا و تشی نیز از ساکنان قدیمی این پارک هستند.  محیط بانان این پارک معتقدند که گله های بز وحشی و گوسفند وحشی که نسبت به سالهای دور از جمعیتشان کم شده نیز در ارتفاعات این پارک ملی از زیباترین صحنه هایی است که طبیعت گردان را مجذوب خواهد کرد. همچنین دال، قرقاول بال سفید، هما و کفچه مار از گونه های در حال انقراض در این پارک معرفی می شوند.

منطقه حفاظت شده تندوره از حضور خزندگان نیز بی نصیب نمانده و زیستگاه انواع مارهای سمی وغیر سمی، سوسمار و لاک پشت نیز هست. راه های رسیدن به این پارک ملی از جنوب تندوره؛ قریه اینچه کیکانلو در گذرگاه درگز و قوچان تا محل پاسگاه شکر آب 10 کیلومتر است. از شرق پارک تندوره یعنی از درگز تا پاسگاه چهل میر 30 کیلومتر و از شمال این منطقه یعنی از نوخندان تا زیارتگاه بابانستان 12 کیلومتر بر آورد شده است.

اگر می خواهید پلنگ ایرانی و انواع گربه سانان مانند گربه دشتی، گربه پالاس یا گربه جنگلی و گله های بزرگ سمداران، انواع خزندگان و جوندگان و همچنین پرندگانی چون عقاب دشتی، عقاب شاهی، زنبورخور، هدهد، کرکس، هما، چکاوک آسمانی، چکاوک شاخ دار، قرقی، جغد، سهره، توکای سیاه و .. را به چشم ببینید؛ حتما از جاده شوسه قوچان به درگز در خراسان رضوی گذر کنید. ................................. گزارش: زهره رنگ آمیز


















۱۳۹۳/۱/۵ - ۰۹:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن