محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844947563
نظر نوه امام درباره تسخیر سفارت آمریکا
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
نظر نوه امام درباره تسخیر سفارت آمریکا
نوه امام گفت: درست یا نادرست بودن تسخیر لانه جاسوسی توجه کنیم. اکثریت مطلق مردم انقلابی و حتی عقلای قوم در آن ایام اصلا آن کار را اشتباه نمیدانستند. اما الان از نظر برخی در جامعه آن کار اشتباه بوده است. بنابراین باید بدانیم که معنای کار اشتباه چیست؟
تابناک: سید علی خمینی، کوچکترین فرزند سید احمد خمینی معتقد است: «انسان نباید در نمادها بماند، باید به شخصیت افراد هم توجه کرد؛ در واقع ماندن در یک شخص دردسرهایی هم دارد. تا کی بگوییم امام فقیه بود؟ تا کی بگوییم از امام این عکسها باقی مانده است؟ تا کی بگوییم امام در ۱۲ بهمن ۵۷ به ایران آمد و در سال ۶۸ از دنیا رفت؟»
بخشهایی از گفتوگوی نوۀ بنیانگذار جمهوری اسلامی با ویژهنامه نوروزی روزنامه «اعتماد» را در ادامه میخوانید:
* ما در دنیای متفاوتی زندگی میکنم که لحظه به لحظه در حال تغییر است اما اینکه شیعه مانده و پویایی خود را حفظ کرده به علت همین اجتهاد است. ما نباید در اجتهاد بر حرف گذشتگان بسنده کنیم و در گذشته بمانیم. در طرف دیگر میبینیم بدون توجه به منابع اصیل که حضرت امام به فقه جواهری تعبیر میکنند، مسیر غلطی طی میشود که حالا اقتضای دنیا این است، پس ما هم به این سمت برویم و هر چه امروز دستاورد بشری است کامل قبول کنیم. این هم غلط است. ما باید با منابع اصیل خودمان اینها را بررسی کنیم.
بحث اجتهاد در اندیشه امام از یک نیاز نشأت گرفته است. این نیاز مبتنی بر این مساله بود که میخواست بداند در مقابل اجتهاد مطرح شده در اندیشه امام چه چیزی قرار دارد؟ در مقابل اجتهاد مطرح شده در اندیشه امام، انحصار فهم و انحصار تفهیم وجود داشت. انحصار فهم یعنی اینکه تنها یک مطلب فهمیده شود، انحصار تفهیم هم یعنی اینکه تنها یک مطلب و یک فهم آموزش داده و القا شود. ما میتوانستیم بعد از امام بگوییم که دوران امام تمام شده و امروز جدای از گذشته است.
بعضی این حرف را زدند که دوران امام تمام شده و امروز دوران جدیدی است که نسبت به قبل منقطع است. در حالی که رهبری از ابتدا تا امروز بر این اندیشه ایستادهاند که راه ما همان راه امام و اصول ما بر همان اصولی استوار است که امام بر آن معتقد بودند؛ لذا اندیشه امام متن مقدس نظام جمهوری اسلامی است. از امام خط و متن و صحبتهای بسیاری وجود دارد که شاکله اصلی اندیشه امام را به خوبی نشان میدهند.
* بعضی به مؤسسه تنظیم و نشر انتقاد دارند که چرا شما مثلا در مورد شورای نگهبان یک قرائت رسمی از سخنان امام نمیدهید. در صورتی که این همان انحصار فهم و انحصار تفهیم است. یعنی اگر صحبت از اجتهاد در اندیشه امام کنیم، به این معنا نیست که فقط بنده بیایم و حرف بزنم. این انحصار است. وقتی میگوییم اجتهاد در اندیشه امام، در حقیقت فهمهای مختلف از سخن امام را به رسمیت شناختهایم. اجتهاد در اندیشه امام یعنی اینکه بنده علی خمینی وقتی فهمی دارم و بر آن استوار هستم، فهم بزرگان دیگری را که طور دیگری میفهمند به رسمیت بشناسم.
* برخی رای مردم را عامل مشروعیت نظام میدانند و برخی آن را در مقبولیت نظام دخیل میدانند؛ لذا ما با طرز تلقیهای مختلف در اندیشه امام روبهرو هستیم. البته بعضی فکر میکنند که اجتهاد در اندیشه امام یعنی ما باید بیاییم و خودمان اجتهاد کنیم. اما مساله فقط اینگونه نیست. اختلافاتی که امروزه بین جناحهای چپ و راست وجود دارد که هنوز هم خود را مقید به خط اصیل امام میدانند، به این معناست که اجتهاد وجود دارد. در زمینه مشروعیت نظام، جایگاه شورای نگهبان، رابطه قوا با یکدیگر و رابطه رهبری با قوا و همچنین حدود اختیارات ولی فقیه هم اجتهادهای مختلفی وجود دارد.
* بحث اجتهاد در اندیشه امام به معنای رسمیت دادن به فهمهای مختلف است. بحث اجتهاد در اندیشه امام فقط این نیست که بروید و اجتهاد کنید. چون کسی به حرف ما گوش نمیدهد که بگوییم برو و اجتهاد کن. بنیان اصلی بحث اجتهاد در اندیشه امام این است که وقتی کسی به فهم مشخصی از حرف امام میرسد، اگر اصول مهم اندیشه امام را نیز مد نظر داشته باشد حرفش قابل احترام است. یعنی بنده بپذیرم فرد دیگری اگر حرفهای امام را کنار هم قرار میدهد و با یک اصول مشخص قدم بر میدارد و توانسته است یک نظام اندیشهای برای امام پیش خود درست کند، او هم خارج از اندیشه امام نیست. البته این به معنای باز بودن اجتهاد تبرعی و دلبخواهی و جدای از متون اصلی نیست و ما این حرفها را اساسا اجتهاد نمیدانیم بلکه سوءاستفاده از محبوبیت امام و متن بودن اندیشه او در نظام اسلامی میدانیم و اساسا طرح اجتهاد در اندیشه امام که زمانی توسط حاج حسن آقا مطرح شد به معنای جواز تفسیر به رای و برداشت غیرمتسانخ با اصول اندیشه امام نیست.
* ما باید بین حوزه اندیشه و حوزه عمل فاصله قرار دهیم. بنده به شدت معتقدم که به لحاظ فلسفی در حوزه عمل، وقتی پارادایمها عوض میشود ـ به تعبیر ویتگنشتاین وقتی بازیهای زبانی تغییر میکند و دنیا عوض میشود ـ داوری بسیار دشوار میشود اگر نگوییم غیرممکن میشود. به عنوان مثال به درست یا نادرست بودن تسخیر لانه جاسوسی توجه کنیم. اکثریت مطلق مردم انقلابی و حتی عقلای قوم در آن ایام اصلا آن کار را اشتباه نمیدانستند. اما الان از نظر برخی در جامعه آن کار اشتباه بوده است. بنابراین باید بدانیم که معنای کار اشتباه چیست؟ چرا کار اشتباه بوده است؟ آیا مراد فقط نتیجه است؟ نتیجه ممکن است درستی امور را تغییر دهد.
به عنوان مثال، شما در یک خانه چهار طبقه در طبقه دوم آن هستید. میگویند سونامی میآید و خانه از بین خواهد رفت. راهها همه بسته شدهاند؛ لذا شما باید به پایین بپرید و میدانید که اگر بپرید پایتان میشکند. اما اگر بمانید، زنده نخواهید ماند. اگر شما دو نفر باشید و شما به پایین بپرید و دیگری بماند، اما سونامی هم نیاید، پای شما میشکند اما نفر دوم سالم میماند. حالا سوال این است که کدام یک از شما کار درست انجام داده است؟ قطعا کار شما که پایت شکسته درستتر است. بنابراین کار درست را نمیتوان بعد از گذشت سالهای طولانی و با یکسری دادههای ناقص و صرفا با نظر به نتیجه مورد داوری قرار داد؛ لذا باید ببینیم که نگاه آن روز جامعه و اکثریت عقلا، به مساله چه بوده است.
* بنده روی مطالبی دست گذاشتم که امروز دفاع کردن از آن بسیار مشکل است و به جوان امروزی نمیتوانید بگویید که کار درستی بوده است یا خیر. اما بر فرض محال اگر دانشجویان که به سفارت ریختند، فردای آن روز در جاهای مختلف به سفارت آمریکا میریختند و تغییرات گستردهای به نام بهار غربی و بهار آمریکایی شکل میگرفت، آیا آن موقع هم میتوانستیم بگوییم که کار ما درست بوده یا غلط؟ قطعا در آن زمان همه میگفتند بزرگترین اتفاق رخ داده است. ببینید یک نفر در تونس خودسوزی کرد و نامش در تاریخ ماندگار شد. آیا کار او درست بوده یا کار شخصی که مثلا در هلند خود را سوزاند و هیچ نتیجهای هم نگرفت؟
* بنابراین بنده معتقدم که ما از حیث داوری در مقام عمل دستمان خالی است و نمیتوانیم همه آنچه در نتیجه تاثیر داشته است را ببینیم. در عین حال باید بدانیم که عمل درست یعنی چه؟ آیا از حیث فلسفی از عمل درست تعریفی داریم؟ به شدت معتقدم که با دید نتیجهگرا یا به تعبیر بهتر غایتانگارانه نمیتوان سراغ داوری پیرامون درست یا غلط بودن عملی رفت که دهها فاکتور دیگر در به ثمر نشستنش موثر بوده است.
* بحث بنده این است، متنی که در زمان خود کاربرد و معنا داشته است، امروز هم همان معنا را دارد، اما صحبت بر سر داوری است. ما میتوانیم نسبت به حوادث گذشته داوری کنیم، اما به شرطی که تمام عوامل موثر را بدانیم. اگر در مساله لانه جاسوسی اطلاعات دقیقی وجود داشت که صدها بمب از جمله بمب اتم در آنجا قرار دارد، شک نکنید که وظیفه عقلایی حکومت است که برود داخل سفارت و آن را بگیرد. یا به طور ملموستر بگویم وقتی حکومت و مردم نگاه میکنند که آمریکا شاه را به کشور خود میبرد و از طرف دیگر در ذهن خود مرور میکنند که همین آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد دخالت اصلی را داشت، این وحشت کاملا طبیعی است که نکند خدای نکرده طرح جدیدی داشته باشند و باز دهها سال رفتن نظام شاهنشاهی را به عقب بیندازند. ببینید مثلا آمریکا معتقد بود که در عراق سلاح کشتار جمعی وجود دارد و به آنجا حمله کرد و سلاح کشتار جمعی نیافت. یک نفر از سردمداران آمریکا هم به نشانه شرمندگی سرش را پایین نیاورد، زیرا گفتند که ما بنا بر اطلاعاتمان حمله کردیم. بنده کاری ندارم که واقعیت امر چه بود. اما همان آمریکاییها بعد از اثبات کذب ادعا باز هم میخواهند ما را قانع کنند؛ لذا میگویند که ما طبق اطلاعاتمان رفتیم و سربلند هستیم.
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]
صفحات پیشنهادی
نظر نوۀ امام درباره تسخیر سفارت آمریکا
نظر نوۀ امام درباره تسخیر سفارت آمریکاتاریخ انتشار دوشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۹ ۳۳ سید علی خمینی کوچکترین فرزند سید احمد خمینی معتقد است «انسان نباید در نمادها بماند باید به شخصیت افراد هم توجه کرد در واقع ماندن در یک شخص دردسرهایی هم دارد تا کی بگوییم امام فقیه بودنظر نوۀ امام خمینی درباره تسخیر سفارت آمریکا
نظر نوۀ امام خمینی درباره تسخیر سفارت آمریکا کد خبر ۳۸۸۵۷۷ تاریخ انتشار ۰۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۰ - 24 March 2014 سید علی خمینی کوچکترین فرزند سید احمد خمینی معتقد است انسان نباید در نمادها بماند باید به شخصیت افراد هم توجه کرد در واقع ماندن در یک شخص دردسرهایی هم دارد تا کنظر عراقچی درباره اظهاراتاخیرآمریکاییها
نظر عراقچی درباره اظهاراتاخیرآمریکاییها عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هستهای ایران با 1 5 در حاشیه سی و پنجمین همایش افق رسانه درباره اظهارات اخیر آمریکاییها که مخالف روح توافق ژنو است افزود همانطور که بارها عرض کردم و همه هم میدانند توافقنامه ژنو به دشمنیها به خصوصمدفن یکی از اولیا الله دردانشگاه امام صادق/ ناطق و ضرغامی به شریعتمداری چه گفتند؟/ وقتی حداد عادل در قم از فتن
اخبار ویژه مدفن یکی از اولیا الله دردانشگاه امام صادق ناطق و ضرغامی به شریعتمداری چه گفتند وقتی حداد عادل در قم از فتنه اکبر گفت نظر آیت الله مهدوی درباره جوانگرایی در خبرگان و خبرنگاران در جریان پیگیریهای خبری به زمزمه هایی برمیخورند که ميهمانکردن مخاطبان به این شنظر شورای نگهبان درباره اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)
چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۲۵ شورای نگهبان نظر خود را در مورد اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی ره اعلام کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی ره مصوب جلسه مورخ بیستم آذرماه یکهزار و سیصد و نود و دو هیأت وزیراسخنگوی وزارت خارجه آمریکا: با نظر اسراییل درباره ایران موافق نیستیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با نظر اسراییل درباره ایران موافق نیستیم سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد با اظهارات نخستوزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه ایران قابل اعتماد نبوده و بنابراین مذاکرات هستهای به شکست خواهد انجامید مخالف است آفتاب جین ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکهاشمی: امام به درخواستم درباره آمریکا عمل نکردند
نبض سیاست هاشمی امام به درخواستم درباره آمریکا عمل نکردند آیتالله هاشمیرفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتوگو با روزنامه آرمان به نامهای که در دهه 60 برای امام خمینی ره نوشته است اشاره کرد و گفت به امام نوشتم مساله آمریکا را در حیات خودتان حل کنید و این بعد از شمانظر یک اسقف آمریکایی درباره فتوای رهبر انقلاب مبنی بر حرمت سلاح های کشتار جمعی
نظر یک اسقف آمریکایی درباره فتوای رهبر انقلاب مبنی بر حرمت سلاح های کشتار جمعی خبرگزاری رسا ـ یک اسقف آمریکایی با تاکید بر این که ما به فتوای رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره حرمت تولید و بکارگیری سلاح های هسته ای بسیار علاقه مندیم گفت می خواهیم پیام این فتوا را برای ملت خود ببرامام جمعه سروآباد: اقتصاد اسلامی فرهنگی موضوع مد نظر در شعار سال است
امام جمعه سروآباد اقتصاد اسلامی فرهنگی موضوع مد نظر در شعار سال استامام جمعه سروآباد گفت اقتصاد اسلامی فرهنگی موضوع مد نظر در شعار سال است ماموستا سیداحمد سجادی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در سنندج به بررسی شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شد پرداخت و گفت اصولانظریات غیرکارشناسانه درباره مصرف زیاد گندم از آب را رد می کنیم
نظریات غیرکارشناسانه درباره مصرف زیاد گندم از آب را رد می کنیم شیراز – ایرنا- مسوول توسعه روش های نوین آبیاری سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکید کرد این اشتباه است که گندم مقادیر زیادی آب مصرف می کند و نظریات غیرکارشناسانه در رابطه با این موضوع را رد می کنیم شهرام محمدی شنبههانیزاده در گفتوگو با فارس: مسئولان بدانند حقوق بشر ابزار آمریکا علیه ایران است/ هشدار رهبر انقلاب درباره عد
هانیزاده در گفتوگو با فارس مسئولان بدانند حقوق بشر ابزار آمریکا علیه ایران است هشدار رهبر انقلاب درباره عدم اعتماد به غرب اثبات شدکارشناس مسائل بینالملل گفت با توجه به تجربه گرانسنگی که مقام معظم رهبری نسبت به کشورهای غربی دارند ایشان مدتهاست هشدار میدهند که نباید فریب غرآمریکا و ژاپن خواهان مذاکره با کره جنوبی درباره کره شمالی اند
بین الملل آسیا اقیانوسیه آمریکا و ژاپن خواهان مذاکره با کره جنوبی درباره کره شمالی اند یک رسانه ژاپنی از تصمیم ژاپن و آمریکا برای گفتگو با مقامات کره جنوبی درباره کره شمالی در اواخر ماه جاری خبر داد به گزارش خبرگزاری مهر خبرگزاری کیودو گزارش داد که ژاپن و آمریکا در تلاش برای۵۰ اظهارنظر سیاستمداران جهان درباره ایران
۵۰ اظهارنظر سیاستمداران جهان درباره ایران کد خبر ۳۸۸۲۰۳ تاریخ انتشار ۰۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷ ۳۸ - 22 March 2014 شخصیتهای سیاسی جهان در طول سال ۱۳۹۲ جملات تاریخی مهم و گاه جالبی در مورد ایران به زبان راندند که در این مطلب گلچینی از این سخنان انتخاب شده است به گزارش باشگاه خبرنگارانظر وزیر ارشاد درباره مهاجرانی
نظر وزیر ارشاد درباره مهاجرانی کد خبر ۳۸۶۱۶۵ تاریخ انتشار ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶ ۵۳ - 12 March 2014 علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ویژه نامه نوروزی هفته نامه سروش گفتوگوی متفاوتی را انجام داده است که در بخشی از آن نطرات جالبی را در خصوص گلایههای حاتمیکیا عطاءالله مهاجرانامام جمعه قم: ملت برای اظهارنظرهای غیرمسئولانه ارزشی قائل نیست/برافروختن آتش در چهارشنبه آخر سال یک بدعت نادرس
امام جمعه قم ملت برای اظهارنظرهای غیرمسئولانه ارزشی قائل نیست برافروختن آتش در چهارشنبه آخر سال یک بدعت نادرست است امام جمعه قم با بیان اینکه ملت برای اظهارنظرهای غیرمسئولانه ارزشی قائل نیست گفت ملت ایران آمریکا را دشمن شماره یک خود میداند به گزارش نامه نیوز آیتالله سید مامام جمعه نظرآباد بر حفظ فرهنگ انقلابی و دینی در جامعه تاکید کرد
امام جمعه نظرآباد بر حفظ فرهنگ انقلابی و دینی در جامعه تاکید کرد نظرآباد- ایرنا- امام جمعه شهرستان نظرآباد استان البرز بر حفظ فرهنگ انقلابی و دینی در جامعه اسلامی تاکید کرد به گزارش ایرنا حجت الاسلام علی اکبر وثوقی در خطبه های این هفته نماز جمعه نظرآباد بیان کرد تکیه بر فرهنظر علی مطهری درباره بیانیه جهانی حقوق بشر
نظر علی مطهری درباره بیانیه جهانی حقوق بشر کد خبر ۳۸۴۷۲۲ تاریخ انتشار ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱ ۱۲ - 07 March 2014 علی مطهری در تالار شهید بهشتی شهر کرمانشاه با اشاره به موضوع حقوق بشر در قانون اساسی ایران اظهار داشت قانون اساسی ما از لحاظ مورد توجه قرار دادن حقوق بشر یک قانون قوی و-
گوناگون
پربازدیدترینها