محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829508231
نظر نوۀ امام درباره تسخیر سفارت آمریکا
واضح آرشیو وب فارسی:الف: نظر نوۀ امام درباره تسخیر سفارت آمریکا
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۳۳
سید علی خمینی، کوچکترین فرزند سید احمد خمینی معتقد است: «انسان نباید در نمادها بماند، باید به شخصیت افراد هم توجه کرد؛ در واقع ماندن در یک شخص دردسرهایی هم دارد. تا کی بگوییم امام فقیه بود؟ تا کی بگوییم از امام این عکسها باقی مانده است؟ تا کی بگوییم امام در ۱۲ بهمن ۵۷ به ایران آمد و در سال ۶۸ از دنیا رفت؟»به گزارش مشرق، بخشهایی از گفتوگوی نوۀ بنیانگذار جمهوری اسلامی را با روزنامه اعتماد در ادامه میخوانید: * ما در دنیای متفاوتی زندگی میکنم که لحظه به لحظه در حال تغییر است اما اینکه شیعه مانده و پویایی خود را حفظ کرده به علت همین اجتهاد است. ما نباید در اجتهاد بر حرف گذشتگان بسنده کنیم و در گذشته بمانیم. در طرف دیگر میبینیم بدون توجه به منابع اصیل که حضرت امام به فقه جواهری تعبیر میکنند، مسیر غلطی طی میشود که حالا اقتضای دنیا این است، پس ما هم به این سمت برویم و هر چه امروز دستاورد بشری است کامل قبول کنیم. این هم غلط است. ما باید با منابع اصیل خودمان اینها را بررسی کنیم. بحث اجتهاد در اندیشه امام از یک نیاز نشأت گرفته است. این نیاز مبتنی بر این مساله بود که میخواست بداند در مقابل اجتهاد مطرح شده در اندیشه امام چه چیزی قرار دارد؟ در مقابل اجتهاد مطرح شده در اندیشه امام، انحصار فهم و انحصار تفهیم وجود داشت. انحصار فهم یعنی اینکه تنها یک مطلب فهمیده شود، انحصار تفهیم هم یعنی اینکه تنها یک مطلب و یک فهم آموزش داده و القا شود. ما میتوانستیم بعد از امام بگوییم که دوران امام تمام شده و امروز جدای از گذشته است. بعضی این حرف را زدند که دوران امام تمام شده و امروز دوران جدیدی است که نسبت به قبل منقطع است. در حالی که رهبری از ابتدا تا امروز بر این اندیشه ایستادهاند که راه ما همان راه امام و اصول ما بر همان اصولی استوار است که امام بر آن معتقد بودند؛ لذا اندیشه امام متن مقدس نظام جمهوری اسلامی است. از امام خط و متن و صحبتهای بسیاری وجود دارد که شاکله اصلی اندیشه امام را به خوبی نشان میدهند. * بعضی به مؤسسه تنظیم و نشر انتقاد دارند که چرا شما مثلا در مورد شورای نگهبان یک قرائت رسمی از سخنان امام نمیدهید. در صورتی که این همان انحصار فهم و انحصار تفهیم است. یعنی اگر صحبت از اجتهاد در اندیشه امام کنیم، به این معنا نیست که فقط بنده بیایم و حرف بزنم. این انحصار است. وقتی میگوییم اجتهاد در اندیشه امام، در حقیقت فهمهای مختلف از سخن امام را به رسمیت شناختهایم. اجتهاد در اندیشه امام یعنی اینکه بنده علی خمینی وقتی فهمی دارم و بر آن استوار هستم، فهم بزرگان دیگری را که طور دیگری میفهمند به رسمیت بشناسم. * برخی رای مردم را عامل مشروعیت نظام میدانند و برخی آن را در مقبولیت نظام دخیل میدانند؛ لذا ما با طرز تلقیهای مختلف در اندیشه امام روبهرو هستیم. البته بعضی فکر میکنند که اجتهاد در اندیشه امام یعنی ما باید بیاییم و خودمان اجتهاد کنیم. اما مساله فقط اینگونه نیست. اختلافاتی که امروزه بین جناحهای چپ و راست وجود دارد که هنوز هم خود را مقید به خط اصیل امام میدانند، به این معناست که اجتهاد وجود دارد. در زمینه مشروعیت نظام، جایگاه شورای نگهبان، رابطه قوا با یکدیگر و رابطه رهبری با قوا و همچنین حدود اختیارات ولی فقیه هم اجتهادهای مختلفی وجود دارد. * بحث اجتهاد در اندیشه امام به معنای رسمیت دادن به فهمهای مختلف است. بحث اجتهاد در اندیشه امام فقط این نیست که بروید و اجتهاد کنید. چون کسی به حرف ما گوش نمیدهد که بگوییم برو و اجتهاد کن. بنیان اصلی بحث اجتهاد در اندیشه امام این است که وقتی کسی به فهم مشخصی از حرف امام میرسد، اگر اصول مهم اندیشه امام را نیز مد نظر داشته باشد حرفش قابل احترام است. یعنی بنده بپذیرم فرد دیگری اگر حرفهای امام را کنار هم قرار میدهد و با یک اصول مشخص قدم بر میدارد و توانسته است یک نظام اندیشهای برای امام پیش خود درست کند، او هم خارج از اندیشه امام نیست. البته این به معنای باز بودن اجتهاد تبرعی و دلبخواهی و جدای از متون اصلی نیست و ما این حرفها را اساسا اجتهاد نمیدانیم بلکه سوءاستفاده از محبوبیت امام و متن بودن اندیشه او در نظام اسلامی میدانیم و اساسا طرح اجتهاد در اندیشه امام که زمانی توسط حاج حسن آقا مطرح شد به معنای جواز تفسیر به رای و برداشت غیرمتسانخ با اصول اندیشه امام نیست. * ما باید بین حوزه اندیشه و حوزه عمل فاصله قرار دهیم. بنده به شدت معتقدم که به لحاظ فلسفی در حوزه عمل، وقتی پارادایمها عوض میشود ـ به تعبیر ویتگنشتاین وقتی بازیهای زبانی تغییر میکند و دنیا عوض میشود ـ داوری بسیار دشوار میشود اگر نگوییم غیرممکن میشود. به عنوان مثال به درست یا نادرست بودن تسخیر لانه جاسوسی توجه کنیم. اکثریت مطلق مردم انقلابی و حتی عقلای قوم در آن ایام اصلا آن کار را اشتباه نمیدانستند. اما الان از نظر برخی در جامعه آن کار اشتباه بوده است. بنابراین باید بدانیم که معنای کار اشتباه چیست؟ چرا کار اشتباه بوده است؟ آیا مراد فقط نتیجه است؟ نتیجه ممکن است درستی امور را تغییر دهد. به عنوان مثال، شما در یک خانه چهار طبقه در طبقه دوم آن هستید. میگویند سونامی میآید و خانه از بین خواهد رفت. راهها همه بسته شدهاند؛ لذا شما باید به پایین بپرید و میدانید که اگر بپرید پایتان میشکند. اما اگر بمانید، زنده نخواهید ماند. اگر شما دو نفر باشید و شما به پایین بپرید و دیگری بماند، اما سونامی هم نیاید، پای شما میشکند اما نفر دوم سالم میماند. حالا سوال این است که کدام یک از شما کار درست انجام داده است؟ قطعا کار شما که پایت شکسته درستتر است. بنابراین کار درست را نمیتوان بعد از گذشت سالهای طولانی و با یکسری دادههای ناقص و صرفا با نظر به نتیجه مورد داوری قرار داد؛ لذا باید ببینیم که نگاه آن روز جامعه و اکثریت عقلا، به مساله چه بوده است. * بنده روی مطالبی دست گذاشتم که امروز دفاع کردن از آن بسیار مشکل است و به جوان امروزی نمیتوانید بگویید که کار درستی بوده است یا خیر. اما بر فرض محال اگر دانشجویان که به سفارت ریختند، فردای آن روز در جاهای مختلف به سفارت آمریکا میریختند و تغییرات گستردهای به نام بهار غربی و بهار آمریکایی شکل میگرفت، آیا آن موقع هم میتوانستیم بگوییم که کار ما درست بوده یا غلط؟ قطعا در آن زمان همه میگفتند بزرگترین اتفاق رخ داده است. ببینید یک نفر در تونس خودسوزی کرد و نامش در تاریخ ماندگار شد. آیا کار او درست بوده یا کار شخصی که مثلا در هلند خود را سوزاند و هیچ نتیجهای هم نگرفت؟ * بنابراین بنده معتقدم که ما از حیث داوری در مقام عمل دستمان خالی است و نمیتوانیم همه آنچه در نتیجه تاثیر داشته است را ببینیم. در عین حال باید بدانیم که عمل درست یعنی چه؟ آیا از حیث فلسفی از عمل درست تعریفی داریم؟ به شدت معتقدم که با دید نتیجهگرا یا به تعبیر بهتر غایتانگارانه نمیتوان سراغ داوری پیرامون درست یا غلط بودن عملی رفت که دهها فاکتور دیگر در به ثمر نشستنش موثر بوده است. * بحث بنده این است، متنی که در زمان خود کاربرد و معنا داشته است، امروز هم همان معنا را دارد، اما صحبت بر سر داوری است. ما میتوانیم نسبت به حوادث گذشته داوری کنیم، اما به شرطی که تمام عوامل موثر را بدانیم. اگر در مساله لانه جاسوسی اطلاعات دقیقی وجود داشت که صدها بمب از جمله بمب اتم در آنجا قرار دارد، شک نکنید که وظیفه عقلایی حکومت است که برود داخل سفارت و آن را بگیرد. یا به طور ملموستر بگویم وقتی حکومت و مردم نگاه میکنند که آمریکا شاه را به کشور خود میبرد و از طرف دیگر در ذهن خود مرور میکنند که همین آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد دخالت اصلی را داشت، این وحشت کاملا طبیعی است که نکند خدای نکرده طرح جدیدی داشته باشند و باز دهها سال رفتن نظام شاهنشاهی را به عقب بیندازند. ببینید مثلا آمریکا معتقد بود که در عراق سلاح کشتار جمعی وجود دارد و به آنجا حمله کرد و سلاح کشتار جمعی نیافت. یک نفر از سردمداران آمریکا هم به نشانه شرمندگی سرش را پایین نیاورد، زیرا گفتند که ما بنا بر اطلاعاتمان حمله کردیم. بنده کاری ندارم که واقعیت امر چه بود. اما همان آمریکاییها بعد از اثبات کذب ادعا باز هم میخواهند ما را قانع کنند؛ لذا میگویند که ما طبق اطلاعاتمان رفتیم و سربلند هستیم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]
صفحات پیشنهادی
نظر نوۀ امام خمینی درباره تسخیر سفارت آمریکا
نظر نوۀ امام خمینی درباره تسخیر سفارت آمریکا کد خبر ۳۸۸۵۷۷ تاریخ انتشار ۰۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۰ - 24 March 2014 سید علی خمینی کوچکترین فرزند سید احمد خمینی معتقد است انسان نباید در نمادها بماند باید به شخصیت افراد هم توجه کرد در واقع ماندن در یک شخص دردسرهایی هم دارد تا کنظر شورای نگهبان درباره اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)
چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۲۵ شورای نگهبان نظر خود را در مورد اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی ره اعلام کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی ره مصوب جلسه مورخ بیستم آذرماه یکهزار و سیصد و نود و دو هیأت وزیراسخنگوی وزارت خارجه آمریکا: با نظر اسراییل درباره ایران موافق نیستیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با نظر اسراییل درباره ایران موافق نیستیم سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد با اظهارات نخستوزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه ایران قابل اعتماد نبوده و بنابراین مذاکرات هستهای به شکست خواهد انجامید مخالف است آفتاب جین ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکنظر یک اسقف آمریکایی درباره فتوای رهبر انقلاب مبنی بر حرمت سلاح های کشتار جمعی
نظر یک اسقف آمریکایی درباره فتوای رهبر انقلاب مبنی بر حرمت سلاح های کشتار جمعی خبرگزاری رسا ـ یک اسقف آمریکایی با تاکید بر این که ما به فتوای رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره حرمت تولید و بکارگیری سلاح های هسته ای بسیار علاقه مندیم گفت می خواهیم پیام این فتوا را برای ملت خود ببرهاشمی: امام به درخواستم درباره آمریکا عمل نکردند
نبض سیاست هاشمی امام به درخواستم درباره آمریکا عمل نکردند آیتالله هاشمیرفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتوگو با روزنامه آرمان به نامهای که در دهه 60 برای امام خمینی ره نوشته است اشاره کرد و گفت به امام نوشتم مساله آمریکا را در حیات خودتان حل کنید و این بعد از شمانظر عراقچی درباره اظهاراتاخیرآمریکاییها
نظر عراقچی درباره اظهاراتاخیرآمریکاییها عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هستهای ایران با 1 5 در حاشیه سی و پنجمین همایش افق رسانه درباره اظهارات اخیر آمریکاییها که مخالف روح توافق ژنو است افزود همانطور که بارها عرض کردم و همه هم میدانند توافقنامه ژنو به دشمنیها به خصوصمدفن یکی از اولیا الله دردانشگاه امام صادق/ ناطق و ضرغامی به شریعتمداری چه گفتند؟/ وقتی حداد عادل در قم از فتن
اخبار ویژه مدفن یکی از اولیا الله دردانشگاه امام صادق ناطق و ضرغامی به شریعتمداری چه گفتند وقتی حداد عادل در قم از فتنه اکبر گفت نظر آیت الله مهدوی درباره جوانگرایی در خبرگان و خبرنگاران در جریان پیگیریهای خبری به زمزمه هایی برمیخورند که ميهمانکردن مخاطبان به این شنظر آیتالله مکارمشیرازی درباره برگزاری مراسم جشن عیدانه
یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸ ۵۲ آیتالله مکارمشیرازی در پاسخ به استفتایی نظر خود را پیرامون مراسم جشن عیدانه در فروردین ماه سال 1393 که بعضی از روزهای آن مصادف با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است بیان کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سونظر جنتی درباره فعالیت انجمن صنفی روزنامهنگاران
نظر جنتی درباره فعالیت انجمن صنفی روزنامهنگاران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد شروع به کار انجمن صنفی روزنامهنگاران گفت تصمیمگیری در این زمینه کار قوه مجریه نیست بلکه باید قوه قضائیه پرونده را بررسی و تصمیمگیری کند آفتاب به گزارش فارس علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیامام جمعه قرچک تاکید کرد لزوم آگاهی مردم درباره انحرافات وهابیت
امام جمعه قرچک تاکید کردلزوم آگاهی مردم درباره انحرافات وهابیتامام جمعه قرچک از حضور استاد عصام العماد در این شهرستان خبر داد و بر لزوم آگاهی در مورد انحرافات وهابیت تاکید کرد حجتالاسلام والمسلمین حجتالله اسماعیلی در گفتوگو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران از حضور استاد عصیک کارشناس: ارائه نظر درباره دریاچه ارومیه پیش از راه حل واحد اشتباه است
یک کارشناس ارائه نظر درباره دریاچه ارومیه پیش از راه حل واحد اشتباه است تبریز - ایرنا - عضو ستاد احیاء دریاچه ارومیه گفت پیش از رسیدن به راه حلی کلی و واحد در بین اعضاء این ستاد اظهارنظر در این مورد صحیح نخواهد بود داوود رضا عرب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزودلاریجانی: برخی اظهار نظرها درباره پرداخت یارانه در شان دولت نیست/ عموم مردم متوسطالحال هستند
لاریجانی برخی اظهار نظرها درباره پرداخت یارانه در شان دولت نیست عموم مردم متوسطالحال هستند اقتصاد > اقتصاد سیاسی - رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به برخی از اظهارات مسئولان درباره چگونگی سازوکار پرداخت یارانه در فاز دوم طرح هدفمندی یارانهها واکنش نشان داد به گزارشفارس به مناسبت پنجم جمادیالاول گزارش میدهد ماجرای نامگذاری حضرت زینب(س)/ جمله تاریخی امام سجاد(ع) درباره عمه
فارس به مناسبت پنجم جمادیالاول گزارش میدهدماجرای نامگذاری حضرت زینب س جمله تاریخی امام سجاد ع درباره عمه بزرگوارشحضرت زینب س در طول حیات پر خیر و برکتش محضر هفت معصوم را درک کرده است آن چنان از مقام والایی برخوردار بود که امام معصوم دربارهاش میفرماید انت بحمدالله عالمةجنگ افزارهای آمریکا در تسخیر قطعات چینی
بین الملل آمریکا اروپا جنگ افزارهای آمریکا در تسخیر قطعات چینی بعد از افشای استفاده شرکت های آمریکایی از قطعات چینی برای ساخت جنگنده های اف 35 تحقیقات جدید نشان می دهد که بمب افکن های ساخت شرکت بوئینگ و جنگنده های اف 16 ایالات متحده نیز با استفاده از قطعات ساخت کشور چین تولیدنظر بازیگر پیشکسوت درباره کمپین نه به یارانه
نظر بازیگر پیشکسوت درباره کمپین نه به یارانه هنرمند انصراف داوطلبانه ثروتمندان از یارانه نقدی را یک وظیفه ملی دانست و تقاضا کرد با کناره گیری از این مبلغ به حل مشکلات در جامعه کمک کنیم خبرگزاری ایسنا هنرمند انصراف داوطلبانه ثروتمندان از یارانه نقدی را یک وظیفه ملی دانست وهیگ: بعید است آمریکا و روسیه در مذاکرات خود درباره اوکراین به پیشرفتی دست یابند
هیگ بعید است آمریکا و روسیه در مذاکرات خود درباره اوکراین به پیشرفتی دست یابندوزیر خارجه انگلیس میگوید که بسیار سخت است که آمریکا و روسیه در مذاکرات امروز خود در لندن درباره بحران اوکراین پیشرفت کنند و به نتیجه برسند به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اسکای نیوز ویلیام هیگ وزیهرگاه بهار وارد شد زیاد به فکر قیامت باشید/ نظر کاشف الغطاء درباره نوروز
دین و اندیشه هرگاه بهار وارد شد زیاد به فکر قیامت باشید نظر کاشف الغطاء درباره نوروز یاد مرگ با طبیعت گره خورده است همانطور که طبیعت در زمستان می میرد و در بهار زنده می شود انسان هم در دنیا می میرد و در قیامت زنده می شود چنانکه پیامبر اسلام ص فرمود اذا رأیتم الربیع فأکثروا ذکر-
گوناگون
پربازدیدترینها