تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درهاى گناهان را با استعاذه (پناه بردن به خدا) ببنديد و درهاى طاعت را با بسم اللّه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803297819




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تخت جمشید، خاستگاه تاریخ و تمدن ایرانی، یادآور عظمت و غرور ملی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تخت جمشید، خاستگاه تاریخ و تمدن ایرانی، یادآور عظمت و غرور ملی شیراز- ایرنا ، مجموعه کهن و تاریخی تخت جمشید که به عنوان خاستگاه تاریخ وتمدن کهن پارسی همچنان بر دامنه کوه رحمت استوار و سترگ ایستاده است و یاد آور عظمت و غرور ملی ایرانیان است امسال نیز پذیرای دهها هزار میهمان و مسافر نوروزی است.


به گزارش ایرنا ، این بنای کهن که در فهرست آثار و میراث فرهنگی بین المللی به ثبت رسیده و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین یونسکو بر آن نظارت دارند، هر سال پذیرای هزاران نفر از دوستداران میراث کهن ایرانی ، میهمانان نوروزی و علاقه مندان به تاریخ و تمدن پارسی است.
بر اساس آمارهای موجود تخت جمشید بعد از آرامگاه حافظ در شیراز دومین مکان تاریخی است که گردشگران و میهمانان از آن دیدن می کنند.
مجموعه تاریخی تخت جمشید مشتمل بر کاخ هایی است که در دوره پادشاهان ایران باستان بنا نهاده شده است و هر کدام از شاهان قسمتی از آن را بنا کرده اند و سرانجام این بارگاه با عظمت به دست اسکندر مقدونی به آتش کشیده شد و از بین رفت، اما عظمت و شکوه آن همچنان ماندگار است.
تاریخ بنای تخت جمشید به ‎ 512سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد و بر اساس آنچه در متون تاریخی آمده است ساخت این مجموعه تاریخی کهن ‎ 150سال به طول انجامیده است ، بنای تخت جمشید را اعراب شهر پارسه و یونانیان پرسپولیس می نامند و اکنون نیز بسیاری از گردشگران که به دیدن تخت جمشید می شتابند آن را به نام پارسه یا پرسپولیس می خوانند.
داریوش اول در سال ‎ 518قبل از میلاد بنای تخت جمشید را آغاز کرد و تالار آپادانا و کاخ تچر را بنیان نهاد، این دو کاخ که هنوز قسمت هایی از آن بر جا مانده است، زیباترین بخش سنگی مجموعه تخت جمشید است که بیننده را مسحور عظمت و شکوه خود می کند.
پس از داریوش خشایارشاه پسرش تالار هدیش را در مجموعه کهن تخت جمشید بنا نهاد و طرح تالار بزرگ صد ستون نیز در زمان همین شاه ایرانی بنیان گذاشته شد.
اردشیر اول دیگر شاه ایرانی تالار صد ستون را تکمیل ساخت که از آن برای پذیرایی از میهمانان و اقوام و ملل مختلف که به تخت جمشید می آمدند استفاده می شده است.
کاخ صد ستون بزرگترین کاخ و مجموعه سنگی تخت جمشید است که در زمان داریوش اول ساخته شده که از آن به عنوان کاخ بار نیز نام برده شده است.
کاخ آپادانا نیز که محل برگزاری جشن های نوروزی بوده با زیورآلات گرانبها و طلا آذین بندی شده بود که در تهاجم اسکندر همه این جواهرات به یغما رفت و اکنون بخشهایی از این جواهرات در موزه ملی نگهداری می شود.
کاخ آپادانا در محدوده ای که ‎ 36ستون دارد ساخته شده و ارتفاع هر ستون به حدود ‎ 18متر می رسد.
تالار شورا هم از بناهای زیبای تخت جمشید است که از آن به عنوان تالار آیینه نیز نام برده اند، دیوارهای صاف و صیقلی این تالار از ویژگی های شگرف آن است که بیننده را متوجه عظمت و شکوه خود می سازد.
برخی انگیزه اسکندر مقدونی از ویران سازی تخت جمشید را کینه توزی او نسبت به ایرانیان و تلافی ویرانی شهر آتن به دست خشایارشاه می دانند و برخی نیز به آتش کشیدن تخت جمشید را یک پدیده تصادفی و اتفاقی برمی شمرند.
آسیب هایی که به تخت جمشید وارد شده تنها به زمان آتش سوزی آن محدود نمی شود این بنای کهن در دوران های بعد و حتی زمان های اخیر نیز آسیب های فراوان دیده است.
از جمله نکات قابل توجه در ساخت تخت جمشید آن است که همه کسانی که در احداث این بنای سنگی فعالیت می کرده اند حقوق و دستمزد دریافت می کردند، با کشف بیش از ‎ 40هزار لوح گلی که به عنوان اسناد تاریخی ساخت تخت جمشید از آن یاد می شود، معلوم شد سازندگان تخت جمشید اعم از کارگران و استاد - کاران و معماران همگی مزد دریافت کرده اند.
این الواح گلی که در نوع خود نوعی اسناد حسابداری به شمار می آیند فرضیه ساخت تخت جمشید با استفاده از بیگاری رعایا و کارگران یا آنچه در مورد اهرام مصر گفته می شود را نقض کرد و معلوم شد همه کسانیکه در بنای تخت جمشید نقش داشته اند از روی رغبت و با دریافت مزد کار کرده اند.
علاوه بر کارگران و معماران ایرانی کارگران مصری ، یونانی ، عیلامی و کارگرانی از سایر ملل نیز در تخت جمشید کار کرده اند، از این رو معماری تخت جمشید نیز نوعی معماری آمیخته با هنر معماری مصر ، یونان و معماری سایر ملت هاست که روح ایرانی و پارسی درآن دمیده شده است.
این موضوع نشانگر آن است که تخت جمشید علاوه بر اینکه جایگاه تمدن ایرانی و پارسی و آشتی دهنده ملت ها و اقوام بوده است، خاستگاه عدالت و دادگری نیز بوده و هر کس می توانسته دراین مکان به دادخواهی بپردازد.
برخی از زنان و دختران نیز که در ساخت بنای تخت جمشید مشارکت کرده اند گندم ، گوشت و سایر غلات و اجناس به عنوان دستمزد دریافت کرده اند ، از این رو پرداخت دستمزد فقط شامل مردان نمی شده و زنان نیز در ساخت این بنای کهن دستمزد دریافت کرده اند.
از جمله موارد ارزشمندی که در تخت جمشید به چشم می خورد و قسمت هایی از آن بر جا مانده است، خطوط و کتیبه های تخت جمشید است، این کتیبه ها مردم را به رعایت قانون، پرستش اهورا مزدا دعوت کرده و همه چیز را در قدرت و عظمت اهوارا مزدا دانسته است.
خیرخواهی برای مردم و ملل، دعوت به صلح و قانون مداری و توجه به حقوق شهروندی نیز از جمله مواردی است که از سنگ نوشته های تخت جمشید استنتاج می شود.
این کتیبه ها و الواح به زبان های پارسی و عیلامی نوشته شده و رد پایی از تاریخ و تمدن ملت های مختلف در آن دیده شده است.
مجموعه تاریخی تخت جمشید که وسعت آن بالغ بر ‎ 125هزار متر مربع است، هزاران سال در زیر خاک مدفون بوده و در سال های بعد قسمت های مهم آن از زیر خاک بیرون می آید.
مدفون بودن تخت جمشید این فرصت را برای این بنای کهن فراهم کرده است که دست کم قسمت های مختلف آن از یورش باد و باران و فرسایش و همچنین از دست یغماگران تاریخ و تمدن ایرانی و کسانی که با بی مبالاتی بر روی سنگ های تخت جمشید کنده کاری و یادگاری نوشته اند، مصون بماند.
به رغم بی توجهی های فراوان که نسبت به تخت جمشید شده است در سالهای اخیر قدری توجه به این بنای تاریخی بیشتر شده اگر چه هنوز تخت جمشید در معرض آسیب و تخریب قراردارد.
احیای برنامه نور و صدا در تخت جمشید و روایت تاریخ ساخت این بنای کهن با نورپردازی و پخش صدا در دل تاریک شب خاطره شکوه تاریخ و تمدن پارسی را در دل بیننده و شنونده احیا می کند.
این برنامه در شبهای مختلف در محل تخت جمشید اجرا می شود و به برنامه نور وصدا موسوم است.
اگر چه برای میهمانانی که به دیدن تخت جمشید می آیند هنوز به طور کامل اسباب آرامش و آسایش فراهم نیست اما برخی موارد از جمله راه اندازی یک مرکز توریستی و جهانگردی در حاشیه این بنای کهن مقدماتی است که دیدار از تخت جمشید را آسان می کند.
در هر حال دیدار از تخت جمشید و یادآوری شکوه و عظمت تاریخی آن که بخش از تاریخ و تمدن ایرانی و پارسی است در دل هر شهروند ایرانی و دوستدار نوروز و ایران زمین موج می زند.
سید یدالله حسینی فرماندار مرودشت با بیان اینکه دیدار از تخت جمشید هدف بسیاری از مسافران و میهمانان نوروزی است گفت : برای اسکان مسافرانی که به این شهرستان می آیند ، کلاس درس ، ورزشگاههای شهرستان ، مهمانسراها ، خوابگاههای موجود ، منازل مبله شخصی تدارک دیده شده و هیچگونه مشکلی برای اسکان مطلوب بازدید کنندگان از جاذبه های تاریخی مرودشت و تخت جمشید وجود ندارد .
فرماندار مرودشت با اشاره به اینکه بدلیل جمعیت بالای گردشگری در نوروز در تخت جمشید همه ساله با مشکلات ارتباطی مواجه بودیم اظهار داشت : در نوروز امسال خوشبختانه با همکاری مخابرات و تقویت ارتباطات تلفنی این مشکل رفع شده است .
حسینی اظهار داشت: همچنین برای تقویت و توسعه پارکینگ ، پست های امدادی و اورژانس ، آماده سازی محیط در تخت جمشید اقدامات وی‍ژه ای صورت گرفته است .ک/4
677
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن