تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815267362




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هوا و اقليم، مشاركت جوانان


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: شعار روز جهاني هواشناسي2014؛
هوا و اقليم، مشاركت جوانان
سازمان جهاني هواشناسي در سوم فروردين مصادف با ۲۳ مارس به عنوان روز جهاني هواشناسي شعار سال 2014 را هوا و اقليم: مشاركت جوانان برگزيند.



به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه وشهرسازي، سازمان جهاني هواشناسي ، همه ساله ۲۳ مارس مصادف با سوم فروردين را به عنوان روز جهاني روز هواشناسي تعيين كرده است

روز جهاني هواشناسي در سال ۱۹۵۰ توسط سازمان جهاني هواشناسي شكل گرفت. سازمان جهاني هواشناسي(WMO)، همه ساله ۲۳ مارس مصادف با سوم فروردين را كه در ايران اين روز مصادف با روز سوم عيدباستاني نوروز ايرانيان و تعطيل رسمي مي باشد بعنوان روز جهاني هواشناسي تعيين كرده است.اين سازمان هر سال يك شعار را براي روز جهاني هواشناسي معرفي مي كند و اين روز در تمام كشورهاي عضو سازمان جشن گرفته مي‌شود.

سازمان هواشناسي جهاني براي هر سال ميلادي نامگذاري كرده و در آن زمينه فعاليت هاي خود را انجام و گسترش مي دهد. شعار روز جهاني هواشناسي در سال ۲۰۱۳ "ديده باني هواشناسي براي حفاظت از جان و مال" بود.

"هوا و اقليم: مشاركت جوانان"

دبيركل سازمان هواشناسي جهاني، ميشل ژارو در پيامي به مناسبت روز جهاني هواشناسي در سال 2014 اعلام كرد: سهم جوانان در آينده جهان، سازمان جهاني هواشناسي را بر آن داشت تا "هوا و اقليم: مشاركت جوانان " را به عنوان شعار روز هواشناسي جهاني در سال 2014 برگزيند.

دبيركل سازمان هواشناسي جهاني بيان كرد: امروزه جوانان 15 تا 24 ساله يك ششم جمعيت جهان را تشكيل مي‌دهند. حدود 85 درصد از اين يك ميليارد نفر در كشورهاي در حال توسعه زندگي مي‌كنند. جوانان امروز در مقايسه با همسالان خود در پنجاه سال پيش سالم‌تر، تحصيل‌كرده‌ تر و ماهرتر هستند. فن آوري‌هاي موجود در زندگي جوانان، آنان را به تعامل بهتر با جهان پيرامون واداشته است. با اين همه هنوز بسياري از جوانان دچار فقر، تبعيض، نابرابري و بهره‌كشي هستند؛ و بسياري از آنان هنوز هم از دسترسي به آموزش، بهداشت و ساير خدمات ابتدايي محروم هستند.

در پيام دبيركل سازمان هواشناسي جهاني تصريح شده است: اين مشكلات با تغيير اقليم و نوسانات شديد آب و هوايي تشديد مي‌شود و بر زندگي امروز جوانان تأثير مي گذارد. با توجه به سير صعودي اين تاثيرات در دهه‌هاي آتي وضع وخيم‌تر نيز خواهد شد. درجه حرارت آب اقيانوس‌ها و دماي جو رو به افزايش است، ذوب برف و يخچال‌هاي دائمي زمين ادامه دارد و سطح آب درياها بالا آمده و برخي از رخدادهاي آب و هوايي و اقليمي به تناوب تشديد شده است.

ميشل ژارو در پيام خود آورده است: تأثير دخالت بشر بر سيستم اقليم جهان انكارناپذير است.

غلظت جهاني CO2 و ديگر گازهاي گلخانه اي در جو بي وقفه افزايش يافته و به سطح بي سابقه اي در تاريخ بشر رسيده است. ادامه وابستگي فعلي ما به سوخت هاي فسيلي موجب افزايش دماي زمين شده و پيش‌بيني مي‌شود با ادامه اين روال تا پايان قرن حاضر دماي هوا 4 درجه بالاتر از دوران پيش از انقلاب صنعتي شود. تهديد افزايش دما به ميزان كمتر از 2 درجه هنوز امكان پذير است، اما مستلزم كاهش سريع و چشمگير انتشار گازهاي گلخانه‌اي است.

وي بيان كرد: دستيابي به چنين هدفي نيازمند اقدام فوري، قاطع و شجاعانه است. جوانان به عنوان عاملي تعيين كننده در تغييرات عمل مي كنند. اقدامات اقليمي تنها به موضوع انتشار CO2 مربوط نمي شود، بلكه به ترويج ارزش هاي مشترك و اقدامات ما هم برمي‌گردد. جوانان منشا نوآوري و بينش تازه نسبت به مشكلات و راه حل هاي احتمالي آنها هستند. آنان خواهان راه حل هاي عادلانه و صحيح هستند.

در ادامه پيام دبيركل سازمان هواشناسي جهاني بيان شده است: با آماده شدن نسل بعدي براي مواجهه با تغييرات اقليمي، جوانان نقش فعالي در پايش، درك و واكنش به وضعيت اقليمي امروز و آينده ايفا مي‌نمايند. آنان داراي ظرفيت اشاعه آگاهي، كاهش اثرات و سازگاري با تغييرات اقليمي هستند، ولي براي استفاده از توان بالقوه جوانان در موضوع تغيير اقليم، بايد به تعهد جوانان در جهت تدوين و اجراي سياست هاي امروز و نگراني‌ها و مشكلات فردايشان تكيه كنيم.

ميشل ژارو در پيام خود آورده است:درك علمي تعامل جو، اقيانوس، خشكي و آب در ايجاد وضعيت‌هاي آب و هوايي و اقليمي بالا رفته است و به گونه‌اي فزاينده پيش‌بيني هاي دقيق و قابل اطمينان آب و هوايي و اقليمي را آسان تر نموده است. سازمان جهاني هواشناسي هم اكنون ابزارهايي را براي درك وپيش بيني هوا و اقليم ايجاد نموده است و طي دهه‌هاي آتي اين ابزارها كارآمدتر خواهد شد و دسترسي به آن آسان‌تر مي‌شود.

محصولات و خدمات اطلاع رساني برپايه پيش بيني هاي اقليمي توانايي ما را براي كاهش اثرات و سازگاري با تغيير اقليم، همچنين پيگيري توسعه پايدار تقويت مي‌كند و باعث آمادگي بيشتر ما براي رويارويي با طوفان‌ها، سيل‌ها وموج‌هاي گرمايي؛ كمك به كشاورزان در ساماندهي بهتر كاشت و داشت و برداشت و افزايش ايمني حمل و نقل هوايي ودريايي و غيره خواهد شد. جواناني كه رشته هواشناسي، آبشناسي يا اقليم را انتخاب مي‌كنند نقش مهمي در مشاركت حياتي در ايمني و رفاه جامعه وكشورشان به عهده دارند.

دبيركل سازمان هواشناسي جهاني در پيام خود به مناسبت روز جهاني هواشناسي يادآور شد: تغيير اقليم ما را نسبت به آينده مردد مي‌كند، با اين همه و عليرغم ترديدها روشن است كه جامعه ما نه تنها مسئول خود است بلكه در قبال نسل‌هاي آينده نيز مسئوليت دارد. جوانان امروز ما در نيمه دوم قرن حاضر زندگي خواهند كرد و در صورت عدم اقدام عاجل، شاهد اثرات شديد تغيير اقليم خواهند بود كه در آخرين گزارش ارزيابي هيئت بين‌الدول تغيير اقليم (IPCC) پيش‌بيني شده است. نقش عمده جوانان در شكل دادن آينده زمين نتيجه انتخاب امروز ما است. چالش‌هاي پيش روي نسل آينده بسيارعظيم است، اما فرصت‌ پرداختن به موضوع نيز هرگز به اين اندازه زياد نبوده است.

مطالعه و بررسي جَو، همواره مد نظر دانشمندان ايراني

مطالعه و بررسي جَو، همواره مد نظر دانشمندان ايراني بوده است. از اين رو، بسياري از دانشمندان نجوم، در آثار خود بخشي را به مسائل جوّي اختصاص داده‌اند. محمد بن زكرياي رازي، ابن سينا، حكيم عمر خيام، ابوريحان بيروني و انوري، شاعر معروف از شخصيت‌ها و دانشمندان ايراني بوده‌اند كه دربارة پديده‌هاي جوّي مطالبي در آثار خود به يادگار گذاشته‌اند.

فعاليت‌هاي منظم هواشناسي، اولين بار با اندازه گيري عناصر جوّي، سفارتخانه‌هاي انگليس و روس در تهران و مناطق نفتخيز جنوب كشور آغاز شدو اين اطلاعات، صرفاً به بايگاني كشورهاي مربوط منتقل شده و احتمالاً در برنامه‌هاي تحقيقاتي آن ها، مورد استفادة ويژه قرارگرفته است.

درس هواشناسي، در سال 1298 در برنامة درسي مدرسة برزگران گنجانده شد و آن را، معلمان فرانسوي تدريس مي‌كردند و در همان محل، اولين سكوي هواشناسي احداث شد كه در آن، دماي هوا، رطوبت نسبي و ميزان بارندگي را اندازه گيري مي‌كردند.

 اين ايستگاه، در سال 1308 كامل شد و غالب عناصر جوّي را ديده باني مي‌كرد تا اين كه بتدريج در اثر نياز شديد بخش‌هاي كشاورزي و آبياري، تعدادي ايستگاه ديگر نيز، بر حسب ضرورت در نقاط مختلف كشور تأسيس كردند كه مسئوليت آن، با بنگاه مستقل آبياري، وابسته به وزارت كشاورزي وقت بود.







تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن