تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816415022
معروف ترین آیه در شأن حضرت زهرا (س)
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
معروف ترین آیه در شأن حضرت زهرا (س)
منابع روایی شیعه بالاتفاق مخاطبان آیه را محصور در پنج تن میدانند: پیامبر اکرم، حضرت علی، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین (علیهم السلام). لکن در میان اهل سنت در باب مخاطبشناسی آیات اختلاف نظر وجود دارد.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، مفسران شیعه ، آیات فراوانی از قرآن را در شأن حضرت زهرا (سلام الله علیها) میدانند ولی شاید معروفترین آیه، آیه ی "تطهیر" است که منزلت والای دخت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را میرساند. این آیه از همان آغازین روزهای نزول مورد توجه مسلمانان قرار گرفت و سخن پیرامون آن بسیار است. مهمترین نکته در این آیه ، بررسی مصادیق "اهل بیت" است. فریقین در این زمینه اقوالی مختلف داشته و رویکردی یکسان ندارند. در این مجال به بررسی این آیه پرداخته میشود تا مخاطبان حقیقی آیه از لا به لای منابع روایی فریقین به دست آیند. * معناشناسی اصطلاح اهل بیت (ع) واژه ی "اهل" در لغت به شایسته، سزاوار و مستوجب معنا شده و در عرف نیز در همین معنا ظهور دارد. ولی وقتی به شی یا شخصی اضافه شود، به مناسبت مضاف الیه معنای دیگری از آن فهمیده میشود. "اهل بیت" در لغت به هر شخصی که ساکن خانه است، یعنی زن و فرزندان، اطلاق میشود و به معنای خویشاوندان او نیز به کار میرود. اما در مورد پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) چون بیت آن حضرت محل نزول وحی و بیت نبوت نیز بوده، کلمه ی اهل بیت در مورد ایشان دو کاربرد پیدا میکند ؛ گاهی "بیت" محل سکونت آن حضرت اراده میشود؛ در این صورت اهل بیت در مورد آن حضرت همان معنایی را دارد که در مورد دیگران به کار میرود؛ یعنی به معنای خانواده یا مطلق خویشاوندان آن حضرت است. ولی گاهی اهل بیت با لحاظ ویژگی محل نزول وحی و بیت نبوت است. در این صورت به معنای ساکنان خانه، خانواده یا مطلق خویشاوندان آن حضرت نیست، بلکه منظور افرادی است که از نظر علمی، عملی و صفات انسانی، شایسته ی بیت آن حضرت هستند. * در اینجا توجه به چند نکته ضروری است: ۱ ـ چون اهل بیت در معنای دوم قابلیت تطبیق بر افراد مختلف را دارد، باید از ناحیه ی شارع حد و حدود آن تعیین شود. ممکن است در تعیین شارع برخی افراد از اهل بیت به معنای اول نیز در این معنا داخل شوند یا بیرون روند. ۲ ـ شایستگی انتساب به بیت نبوت مراتبی گوناگون دارد که بر اساس معیارهای خاص ذاتی یا اکتسابی افراد احراز میشود. به همین دلیل سلمان فارسی با عبارت "سلمان منا اهل البیت" معرفی شده است. ۳ ـ اهل بیت در لسان مبارک پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله)، در عالیترین نمونه شایستگیِ انتساب به بیت نبوت، تنها بر افرادی خاص تطبیق شده و به صورت اصطلاح درآمده است. به گونهای که هرگاه کلمه ی "اهل بیت" به کار میرود، همین افراد به ذهن متبادر میشوند. مانند "کتاب الله و عترتی اهل بیتی" در حدیث "ثقلین"، "مثل أهل بیتی کمثل سفینة نوح" در حدیث "سفینه"، "اللهم هۆلاء أهل بیتی" در داستان "مباهله" و "کساء" و ... . * بررسی روایات اهل سنت درباره ی آیه ی "تطهیر" روایات در مورد آیه ی ۳۳ سوره ی احزاب "إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا" بسیار فراوان است. نکته ی قابل توجه در این زمینه آن است که منابع روایی شیعه بالاتفاق مخاطبان آیه را محصور در پنج تن میدانند: پیامبر اکرم، حضرت علی، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین (علیهم السلام). لکن در میان اهل سنت در باب مخاطبشناسی آیات اختلاف نظر وجود دارد. در ذیل به برخی از روایات این فرقه اشاره میگردد: ۱ ـ أخرج ابن أبی حاتم و ابن عساکر من طریق عکرمة رضی الله عنه عن ابن عباس رضی الله عنهما فی قوله "إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ" قال: نزلت فی نساء النبی (صلی الله علیه و سلم) خاصة. ۲ ـ و أخرج ابن مردویه من طریق سعید بن جبیر رضی الله عنه عن ابن عباس رضی الله عنهما قال: نزلت فی نساء النبی (صلی الله علیه و سلم). ۳ ـ و أخرج ابن سعد عن عروة رضی الله عنه "إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ" قال: یعنی أزواج النبی (صلی الله علیه و سلم) نزلت فی بیت عائشة رضی الله عنها. همانگونه که مشاهده میشود در برخی روایات ـ که تعدادشان اندک است ـ نزول آیه را در شأن همسران رسول الله (صلی الله علیه و آله) دانستهاند. این رویکرد به دلیل توجه به سیاق آیات که در مورد همسران رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بوده ، ایجاد شده است. ۴ ـ ثعلبی در تفسیرش نیز روایت کرده ، به اسنادش از ام سلمه که پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله در منزلش بود که فاطمه با قدحی آمد که در آن حریره بود، پس فرمود شوهر و پسرانت را بطلب، پس حدیث را مثل حدیث ابو حمزه یاد کرده، سپس گفت پس خدا نازل کرد، انما یرید اللَّه، آیه تطهیر را گوید پس گرفت اطراف کساء را و بر آنها افکند، آن گاه دست خود را بیرون آورد و به سوی آسمان بلند نمود، سپس گفت: اللهمّ هۆلاء اهل بیتی و حامّتی فاذهب عنهم الرجس و طهّرهم تطهیرا، بار خدایا اینها اهل خانه من و رحم من هستند ، پس ببر از ایشان پلیدی را و پاکیزه کن آنها را پاکیزه کردنی. ام سلمه گوید: پس من سرم را داخل اطاق کرده و گفتم من با شما هستم ای رسول خدا (صلفی الله علیه و آله) فرمود، تو عاقبت بخیری، تو عاقبت بخیری. ۵ ـ ابن مردویه، از ام سلمه روایت کرده که گفت: آیه" إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً" در خانه من نازل شد، و در خانه هفت نفر بودند، جبرئیل، میکائیل، علی، فاطمه، حسن، و حسین، و من که دم در ایستاده بودم، عرضه داشتم: یا رسول اللَّه (صلی الله علیه و سلم) آیا من از اهل بیت نیستم؟ فرمود تو عاقبت بخیری، تو از همسران پیغمبری. ۶ ـ ابن جریر، و ابن ابی حاتم، و طبرانی، از ابی سعید خدری روایت کرده که گفت: رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) فرمود: آیه "إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً" در باره پنج نفر نازل شد، من، علی، فاطمه، حسن و حسین. این گونه از روایات که تعدادشان در منابع روایی اهل سنت بسیار است، همانند شیعه، تنها پنج تن را مصداق آیه میدانند. ۷ ـ صحیح مسلم، به سند خود از یزید بن حیان از زید بن ارقم روایت کرده که گفت: رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) فرمود:" من در بین شما دو چیز گرانبها و سنگین میگذارم، یکی کتاب خدا است، که حبل اللَّه است و هر کس آن را پیروی کند بر طریق هدایت، و هر کس ترکش گوید بر ضلالت است، و دومی اهل بیتم" پرسیدیم: اهل بیت او کیست؟ همسران اویند؟ گفت: نه، به خدا قسم، همسر آدمی چند صباحی با آدمی است، و چون طلاقش دهند به خانه پدرش برمیگردد، و دوباره بیگانه میشود، اهل بیت رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) اهل او، و عصبه و خویشاوندان اویند، که بعد از او صدقه برایشان حرام است. ۸ ـ ما از زید بن ارقم پرسیدیم: اهل بیت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چه کسانی بودند؟ آیا همسرانش بودند؟ گفت: نه، اهل بیت او، دودمان اویند، که بعد از آن جناب صدقه خوردن بر آنان حرام است، یعنی آل علی، آل عباس، آل جعفر، و آل عقیل. در این روایات کلمه بیت به نسب تفسیر شده، همچنان که عرفا هم بر این معنا اطلاق میشود، لیکن روایات سابق که از ام سلمه و غیر او نقل شد و به حد تواتر میرسید ، با این معنا سازگار نیست. از مجموع آنچه گفتیم چنین نتیجه میگیریم که منابع و راویان احادیثی که دلالت بر انحصار آیه به پنج تن میکند به قدری زیاد است که جای تردید در آن باقی نمیگذارد تا آنجا که در شرح "احقاق الحق" بیش از هفتاد منبع از منابع معروف اهل سنت گردآوری شده، و منابع شیعه در این زمینه از هزار هم میگذرد. نویسنده کتاب "شواهد التنزیل" که از علمای معروف اهل سنت است بیش از ۱۳۰ حدیث در این زمینه نقل کرده است. از همه ی اینها گذشته پارهای از همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله) در طول زندگی خود به کارهایی دست زدند که هرگز با مقام معصوم بودن سازگار نیست، مانند ماجرای جنگ جمل که قیامی بود بر ضد امام وقت که سبب خونریزی فراوانی گردید و به گفته بعضی از مورخان تعداد کشتگان این جنگ به هفده هزار نفر بالغ میشد. بدون شک این ماجرا به هیچ وجه قابل توجیه نیست و حتی خود عایشه بعد از این حادثه، اظهار ندامت میکند. در آیاتی از قرآن نیز ـ ۵ سوره ی تحریم ـ همسران رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مورد مذمت خدا و آن جناب قرار گرفتهاند که دوری آنان از مقام عصمت را به وضوح روشن میسازد. در نتیجه مخاطبان این آیه همسران رسول الله (صلی الله علیه و آله) نیستند. با در نظر گرفتن تغییر سیاق آیه، روایات فراوانی که در این زمینه نازل شده است، بررسی معنای "اهل بیت"، بررسی تاریخی سیره ی زنان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و در نظر گرفتن آیاتی که در توبیخ برخی زنان حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) نازل شده است به روشنی به دست میآید که مخاطبان آیه ی تطهیر تنها همان پنج تنی هستند که شیعه ادعا میکند و با در نظر گرفتن حصر آیه ، شخص دیگری را نمیتواند شامل گردد. البته بنا بر روایات شیعه و با در نظر گرفتن برخی نکات که اکنون مجال بیان آنها نیست ، سایر امامان شیعه نیز در دایره ی اهل بیت قرار داشته و معصوم خواهند بود. تابناک برای دیدن اخبار رسانه های انگلیسی و رسانه های عربی کلیک کنید
۱۳۹۳/۱/۳ - ۱۸:۵۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
معروف ترین آیه در شأن حضرت زهرا(علیهاالسلام)
ایام سوگواری بانوی دو عالم حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها فرا رسیده است در این ایام به رسم هر سال شیعیان به عزاداری برای این بانو میپردازند تا عرض تسلیت خود را خدمت امام زمانشان ابلاغ دارند لکن چه خوب است در کنار این نوحهخوانیها و عزاداریها اندکی بیشتر با شخصیت جایگانماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی قزوین: شأن حضرت زهرا(س) در نوروز حفظ شود
نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی قزوین شأن حضرت زهرا س در نوروز حفظ شودنماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بر حفظ شأن و جایگاه حضرت زهرا س در ایام نوروز از سوی مردم تأکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک حجتالاسلام محمود گروسی در سخنانی پیش از آیین عحضرت زهرا(س) بهترین الگوی تحکیم بنیان خانواده در جامعه است
حضرت زهرا س بهترین الگوی تحکیم بنیان خانواده در جامعه است کمیجان-ایرنا-امام جمعه کمیجان گفت حضرت زهرا س اسوه مقاومت صبر و ایثار است و بانوان جامعه اسلامی باید با الگوگیری از سیره و روش زندگانی آن بانوی بزرگوار در راستای تحکیم بنیان خانواده و همچنین تربیت فرزندان صالح گام بردارحضرت زهرا(س) بزرگترین شهیده راه امامت و ولایت است
امام جمعه تربت حیدریه حضرت زهرا س بزرگترین شهیده راه امامت و ولایت است تربت حیدریه - ایرنا - امام جمعه تربت حیدریه گفت حضرت فاطمه زهرا س بزرگترین شهیده راه امامت و ولایت است به گزارش ایرنا حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار روز سه شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی تربت حیدریه با اولایت مداری بزرگترین آموزه حضرت فاطمه زهرا (س) بود
ولایت مداری بزرگترین آموزه حضرت فاطمه زهرا س بود یزد- ایرنا- رئیس اداره تبلیغات اسلامی ابرکوه گفت ولایتمداری بزرگترین درس وآموزهای حضرت فاطمه زهرا س به جهان اسلام بود حجت الاسلام محمد پور قیومی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت حضرت فاطمه زهرا س بزرگ بانویزندگی حضرت زهرا (س) بهترین الگو برای مردم است
استانها شمال گلستان حجت الاسلام نجفی زندگی حضرت زهرا س بهترین الگو برای مردم است گرگان - خبرگزاری مهر معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان گلستان گفت حضرت فاطمه زهرا س در تمام ابعاد زندگي الگو و نمونه است و شخصيتي است که در کمتر از 20 بهار عمر خود در دنيا خود رامهمترین درس مکتب حضرت فاطمه زهرا(س) بحث ولایت پذیری است
مهمترین درس مکتب حضرت فاطمه زهرا س بحث ولایت پذیری است رشت - ایرنا - نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا س گفت مهمترین درس مکتب این بانوی مکرم اسلام بحث ولایت پذیری است که باید در جامعه تبیین شود به گزارش ایرنا آیت الله دکتر رضا رمسروده امیرالمؤمنین(ع) در وداع با حضرت زهرا(س)/ فقدان تو ای فاطمه! برایم سنگین ترین مصیبتهاست
دین و اندیشه سروده امیرالمؤمنین ع در وداع با حضرت زهرا س فقدان تو ای فاطمه برایم سنگین ترین مصیبتهاست چگونه شیعه در لحظه هایی که بنام فاطمه س رقم خورده آرام نه قرار داشته باشد که حضرت امیر ع پس از دفن شبانه و مخفیانه حضرت زهرا س خطاب به رسول خدا ص عرضه داشت پس ازعصام العماد: مظلومیت حضرت زهرا(س) از مهمترین عوامل گرایش به تشیع است
عصام العماد مظلومیت حضرت زهرا س از مهمترین عوامل گرایش به تشیع استاستاد مستبصر شیعی در همایش فاطمیون قرچک گفت مظلومیت حضرت زهرا س از مهمترین عوامل گرایش به تشیع است به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران بعدازظهر امروز عصام العماد دانشمند وهابی راه یافته به مذهب نورامظلومیت حضرت زهرا(س) از مهمترین عوامل گرایش به تشیع است
مظلومیت حضرت زهرا س از مهمترین عوامل گرایش به تشیع است ورامین- ایرنا - استاد مستبصر شیعی گفت مظلومیت حضرت زهرا س از مهمترین عوامل گرایش به تشیع است به گزارش ایرنا عصام العماد دانشمند وهابی راه یافته به مذهب نورانی تشیع روز پنجشنبه در همایش فاطمیون قرچک در محل کانون ملائک ایحضرت زهرا بهترین الگو برای همه زنان عالم است
مسؤول حوزه علمیه امام حسن مجتبی بابل حضرت زهرا بهترین الگو برای همه زنان عالم است خبرگزاری رسا ـ مسؤل حوزه علمیه امام حسن مجتبی ع بابل با بیان این که خداوند با خلق حضرت زهرا س بر برتری مردان بر زنان خط بطلان کشید افزود این بانوی نمونه اسلام در انسانیت کامل بود و بهترین الگوحضرت فاطمه زهرا(س) بهترين الگو و سرمشق براي زندگي همه انسان ها در همه اعصار است
۲۷ اسفند ۱۳۹۲ ۲۲ ۲ب ظ نماينده ولي فقيه در لرستان حضرت فاطمه زهرا س بهترين الگو و سرمشق براي زندگي همه انسان ها در همه اعصار است نماينده ولي فقيه در لرستان گفت حضرت فاطمه زهرا س بهترين الگو و سرمشق براي زندگي همه انسان ها در همه اعصار است به گزارش خبرگزاري موج حجت الاسلامحضرت فاطمه (س) در كلام حضرت علي (ع)/ زهرا(س) بهترین یاور برای عبادت خداوند است
دین و اندیشه حضرت فاطمه س در كلام حضرت علي ع زهرا س بهترین یاور برای عبادت خداوند است بهترين طريق براي درك مقام بلند حضرت فاطمه س تعريف و توصيفي است كه شوهر بزرگوارش حضرت علي ع از ايشان نمو ده اند زيرا هر شوهري نسبت به افراد ديگر حتي پدر ومادر همسرش را بهتر مي شناسدآیتالله سعیدی: برای شیعیان در باطن مصیبت حضرت زهرا(س) خیر و برکت است
آیتالله سعیدی برای شیعیان در باطن مصیبت حضرت زهرا س خیر و برکت استامام جمعه قم با اشاره به اینکه آغاز سال جدید که با نام حضرت فاطمه س گره خورده است را به فال نیک میگیریم گفت گرچه مصیبت سخت است ولی در باطن مصیبت حضرت زهرا س برای شیعیان خیر و برکت است به گزارش خبرگزاری فارسحضرت زینب (س) برگزیده ترین پرستار تاریخ است
استانها مرکز سمنان حجت الاسلام ترابی حضرت زینب س برگزیده ترین پرستار تاریخ است دامغان – خبرگزاری مهر امام جمعه دامغان با تاکید بر اینکه حضرت زینب س برگزیده ترین پرستار تاریخ است گفت آن حضرت درس بزرگی به ما داد و پرستاران باید درس مقاومت و صبر را از ایشان بیاموزند و بهامام جمعه موقت بویین زهرا: حضرت زینب(س) الگوی فداکاری برای پرستاران است
امام جمعه موقت بویین زهرا حضرت زینب س الگوی فداکاری برای پرستاران استامام جمعه موقت بویین زهرا گفت حضرت زینب س الگوی فداکاری برای پرستاران است ● گزارش تصويري مرتبط------------------------------- به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا حجتالاسلام علی مظفری در خطبههای اینمداح معروف در حرم حضرت زینب(س)
مداح معروف در حرم حضرت زینب س حاج سعيد حداديان در حرم حضرت زينب س تاریخ انتشار 16 اسفند 1392 - 18 54-
گوناگون
پربازدیدترینها